De Thomas Pannenkoek reisfotochallenge 2016 – aflevering 23

D

We spreken en schijven 2004. We boekten een cruise op de Nijl. Romantisch, zul je denken? Ja, dat was zeker de bedoeling en het had zeer romantisch kunnen zijn, ware het niet dat de start op de boot veel slechter is verlopen dan gehoopt en dat het eind van de reis bijna letterlijk in het water viel.

We kregen een gids toegewezen. Een megadikke Egyptenaar, anderhalve meter ‘hoog’, die zeer gebrekkig Nederlands sprak. Hij noemde zichzelf ‘EgUptoloog’. We moesten onmiddellijk gaan zitten in een soort salon binnenin de boot, waar hij vroeg (meer: ‘eiste’)  om elk vijftig Euro te betalen voor zijn gegids en een paar entrees die niet in de reis waren inbegrepen. Wij vonden dit nogal grof, en lieten hem nog wat sudderen.

De sleutels van de kajuiten werden uitgedeeld. Wij kregen een hut vlak naast de machinekamer. Ik had toen al last van tinnitus – je kunt je voorstellen dat het constante ja-BOENK ja-BOENK ja-BOENK van de motoren als knuppels in mijn bovenkamer tekeer gingen. We gingen onmiddellijk terug naar de gids, en vroegen een andere kajuit. “Zal niet lukken, mijnheer”, zei hij, “de boot is volgeboekt”.

“Dan, beste vriend, kun je fluiten naar je vijftig Euro”, was mijn reactie, maar dan een beetje fraaier verwoord. Ik ging demonstratief met mijn valies in de inkomhal van de boot zitten, en zei hem daar te zullen overnachten tot we een deftige kamer kregen.

“Het spijt me erg, maar ik kan er niets aan doen. Bij de volgende passagierswissel krijgen jullie een nieuwe kajuit. Beloofd!” zei hij.

Zeven nachten niet geslapen, overdag doodmoe rondgelopen, en na die week inderdaad een zeer rustige kajuit gekregen…

Verder een mooie reis gehad? Behalve het niet kunnen slapen, best wel. Mooie dingen meegemaakt waar ik urenlang kan over schrijven  (vertellen is niet mijn grootste talent). We hadden ook, zoals bij elke reis, een mascotte mee. Deze keer, zoals je kunt zien op de foto, onze huisrat. Hij bleek niet alleen graag in de zon te zitten, maar stelde ook graag zijn talenten als masseur tentoon (de dame op de foto is niet die van mij 🙂 ).

Het eind van de reis verliep minder rooskleurig, schreef ik?

Na twee weken cruisen was de dag van vertrek aangebroken. We zouden rond 11u het schip verlaten. De meeste mensen van onze groep waren ouderen, en stonden rond half tien reeds klaar, haren netjes gekamd, jassen op de arm, valiezen naast hen. Wij wilden, zoals steeds op reis, profiteren tot de laatste minuut en lagen nog wat te rusten naast het zwembad, een frisdankje binnen handbereik. “Zou ik nog een lijntje zwemmen?” vroeg ik aan de prachtige vrouw naast me (die, toen ik goed keek, mijn eigen dame bleek te zijn). “Doe maar, schat,” zei ze. Ik sprong als een kikker zonder poten en nog minder gratie in het water (echt geen zicht, Pannenkoek in zwembroek én duikend), en trok een paar lijntjes.

Ik stapte terug uit het zwembad, nam de sjieke marmeren trappen naar boven, gleed uit op een natte tegel en viel ‘patat’ op mijn ruggengraat tegen de hoek van een trap. ‘Krak!’. Ik kreeg ongeveer een minuut geen adem meer, moest echt vechten om snokjes gewijs wat lucht binnen te krijgen (bleek ‘klaplong’ geweest te zijn). Echt waar, ik dacht dat mijn laatste uur was geslagen. Het was onmogelijk recht te staan. Paniek aan het zwembad bij de omstaanders, en vooral bij mijn schat.  Rugpijn, ongelooflijk. Maar daar lig je dan, op de grond, in een onderontwikkeld land, net voordat je het vliegtuig moet opstappen. Na een aantal minuten kon ik weer min of meer ademen en stond ik voorzichtig recht.

De vliegreis naar Brussel en de treinrit erna richting Brugge waren een ramp. Thuis maakten foto’s duidelijk dat ik een breuk aan een ruggenwervel had opgelopen. De dokter begreep niet hoe ik thuis ben geraakt, hoe ik dat vliegtuig heb kunnen pakken…

De revalidatie is een verhaal apart, misschien komt dit ooit nog eens ter sprake op deze weblog…

ps:
Een klaplong wordt ook wel pneumothorax genoemd. een klaplong kan veroorzaakt worden door een verwonding. Ook kan een klaplong zonder echte oorzaak ontstaan. Vaak is een trauma zoals een val een oorzaak voor een klaplong, Kortademigheid, benauwdheid en het gevoel niet goed door te kunnen ademen zijn onder andere symptomen van een klaplong. Het is opmerkelijk dat klaplongen vaker voorkomen bij jonge, lange, magere mannen. De diagnose klaplong wordt gesteld op basis van het verhaal van de patiënt en een röntgenfoto.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

51 reacties op De Thomas Pannenkoek reisfotochallenge 2016 – aflevering 23

  1. @matroosbeek zegt:

    Wat een pijnlijk begin en een nog pijnlijker einde van de reis… Een klaplong schijnt vreselijk pijn te doen en is heel beklemmend. Dat hoorde ik van – inderdaad nu je het zo schrijft – magere mannen die het overkwam. Dat je daarmee naar huis bent gevlogen… Je moet een hele taaie zijn!

  2. tinyblogt zegt:

    Nou moe. Zo’n cruise zie ik ook nog altijd zitten, maar ik zal héél voorzichtig zijn als ik daar uit het zwembad weer naar boven klauter. ‘k Ben altijd bang om uit te glijden en mee te maken wat jij meegemaakt hebt.

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik weet het zeker, ik ga nooit naar Egupte op vakantie.
    Bij nader inzien zal ik ook niet meer gaan zwemmen.

    Wat een vreselijk verhaal!

    Goed dat het al weer wat langer geleden is.
    De ademhaling is weer volledig hersteld!

    Vriendelijke groet,

    • ‘Egupte’ was toch interessant, ik denk dat er nog een reislogje klaarstaat rond een speciaal avontuur op een avond in het donker (en als het er nog niet staat, moet ik het dringend schrijven).

  4. bentenge zegt:

    Het verhaal staat vol onjuistheden, dus mijn geloof is niet echt groot. Egypte ? Onderontwikkeld ?

  5. Inge zegt:

    Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn zo’n cruise… Wij hebben ook ooit eens één nacht in een kajuit doorgebracht en we hebben ook geen oog dicht gedaan!

  6. Marion zegt:

    Weet je zeker dat je een Belg bent en geen Nederlander? Gelukkig kan je nog schrijven na die noodlanding bij het zwembad.

    • Ik kijk eens na op mijn identiteitskaart, momentje… Ja, ik schijn dus wel een Belg te zijn. Ofwel is een verwisseling gebeurd in de kraamkliniek. Kan ook, natuurlijk.
      ‘Noodlanding’, :), zo had ik het nog niet gezien…

  7. Rimpelingen zegt:

    Dat jij nog zin hebt om zo´n verre reizen te maken. Als ik lees wat jij allemaal meemaakt… Anderzijds, ik, als lezer van je blog, kan wel genieten van je verhalen en stiekem hoop ik dat je nog heel wat ellende voor ons in petto hebt. Gelukkig weet ik dat je het hebt overleefd, anders zou je het zo niet kunnen beschrijven.

    • Ik heb inderdaad nog wat ellende in petto :), maar vooral mooie en vrolijke dingen (gelukkig maar!).
      En ja, het reizen blijft in het bloed zitten. De dag dat we dit om medische,.. redenen niet meer kunnen zal een zwarte dag zijn.

  8. Marianne zegt:

    Je kan nooit zeggen dat je niks heb mee gemaakt op je reizen. Bizar zo’n val met als gevolg een klaplong. Gelukkig ben je heelhuids terug gekomen, anders zouden we je nu niet lezen 😉

    Geniet je weekend.

  9. Hillechien zegt:

    wat een verhaal weer Thomas.Hopelijk is het inmiddels beter met je rug maar zal altijd wel een zwakke plek blijven denk ik. Ik weet wat je daar hebt gevoeld met die klaplong want heb het een keer zelf gehad toen ik omver gerend werd door onze hond (niet lachen dank u) daar lag ik dan alleen en geen adem, dacht dat mijn uurtje was gekomen.

  10. Ik vond 3 nachten / 4 dagen op een Nijlboot mooi maar ook meer dan genoeg. Oei ai amai … pijnlijk lijkt me zo’n val en klaplong.

  11. Kathleen zegt:

    Zo eng, die klaplong… Ik wist niet dat je dat kon krijgen van een val… Heb je er nu nog last van of is het helemaal geod gekomen?

  12. Morgaine zegt:

    Soms zit het mee, soms zit het tegen? jeetje man! Pffffffff

    Inderdaad een wonder dat je nog op jezelf thuis bent gekomen, gelukkig maar… achteraf ook.

    X

  13. Die klaplong kan je terugkrijgen en die rug, daar heb jij nog last van, heelt nooit meer echt. En jij hebt ook een “zittende” job wat ook niet echt geweldig is, maar ben jij echt naar Egypte geweest?

    • Klopt van die rug, Gitta.
      Waar komt de twijfel van of ik in Egypte ben geweest? We zijn er zelfs drie keer geweest. Eén keer een (oninteressante) strandvakantie naar Hurghada, een tweede keer die bewuste cruise en een derde keer naar Caïro, waar we verbleven in het Holiday Inn hotel aan het plein waar de revolutie een paar jaar geleden is ontploft.
      Vandaag trekt niets ons aan om er terug te keren…
      Je twijfel is opvallend, want Bentenge dacht ook dat het verhaal ‘vol onjuistheden’ zat. Ik vraag me af wat ik verkeerd heb geschreven :).

  14. https://blog.kreanimo.com/kennismaking-zee/

    Dat is dus mijn weekje 23!

    Wij hebben ook een cruise gedaan … nee, romantisch niet echt – hahaha
    Vakantie ook niet echt, ik was half dood van alle excursies omdat ik echt alles wilde zien! 😀

  15. annaberg zegt:

    Ik leg een infuus aan mijn hersenen met de muziek van … Knap beeld!

  16. perdebytjie zegt:

    Eina,te veel rampe op op een reis!

  17. Micheline zegt:

    Amai, dat is ferme tegenslag en dat alles in één enkele reis. Gelukkig kwam het nog goed.

  18. Billy zegt:

    verre van een succes dus die cruise…
    Gelukkig is de kans op een klaplong nu een stuk minder!

  19. Jawadde! En nog zo naar huis gevlogen. Zouden mannen dan toch niet zo kleinzerig zijn als ze zeggen 😉

  20. Jaixy zegt:

    Dat was met recht een KLAP long….
    Pijnlijk moet dat ook geweest zijn…

    Niet de beste reis dus…

  21. Flavie zegt:

    Ai! Dat moet pijn gedaan hebben!!

Geef een reactie

