Het wordt een eind bloggen op een laag pitje…

AAA1

Zaterdagmorgen, iets na zevenen. Ontbijt is binnen, over een minuutje loop ik naar de bankautomaat. Wat geld afhalen om in een envelopje te stoppen voor Marieke en J. straks. Dan zullen ze elkaar het jawoord hebben gegeven. Hopelijk blijven ze in elkaar geloven, hopelijk blijven ze elkaar graag zien.

‘In Goede en Kwade Dagen’. Een groot deel van de huwelijken of relaties in het algemeen houdt niet stand. Overval valt wel eens een woord(je).  Ruzies om grote en kleine dingen zijn eigen aan elk koppel. Het oplossen van die ruzies kan plooien gladstrijken, het niet kunnen oplossen kan het einde betekenen. Misschien is dat ‘einde’ soms de beste oplossing, want we leven maar ééns en dan is het jammer dit te moeten doen met iemand waarmee het niet klikt. Mensen veranderen met de leeftijd, karakters evolueren, prioriteiten en levensvisie veranderen met de levenservaring die we opdoen. Het vlees is zwak, soms wordt ook al eens naast de pot gepist. Het gras lijkt altijd groener aan de andere kant, maar dit is vaak niet zo. Het is een cliché, maar ‘liefde is een werkwoord’.

Mijn schat en ikzelf hebben het geluk dat we al meer dan 35 jaar gehuwd zijn. Vorige week zaten we er beiden een beetje door. Niet op gebied van onze relatie, eerder een teveel aan werkstress en een tekort aan zon. Een soort onbeschrijfelijke ‘moeheid’. Gelukkig hadden we die drie dagen Zeeland geboekt, en hebben we er volop van kunnen genieten. Lange wandelingen, r-u-s-t genomen, heerlijk gegeten en genoten. Zij is en blijft mijn houvast op deze wereld. Hierboven zie je haar wandelen op het eindeloos lijkende strand van Renesse. Wie dacht dat een vrouw die de grens van ‘tram vijf’ al een zestal jaartjes is overschreden niet meer mooi kan zijn heeft het mis. Mooi vanbuiten en vooral héél mooi vanbinnen, ik hou van haar.

Op het eind van onze driedaagse kregen we een minder leuke tijding. Mijn moeder had geelzucht en moest binnen voor onderzoek. Daar is gebleken dat de situatie ernstiger is dan was gevreesd. Veel ernstiger. Het lijkt er op dat ze op weg is naar haar eindstation en het nu bang afwachten is hoelang het zal duren vooraleer de trein stopt. Samen met mijn broers zou ik niets liever zien dan dat dit laatste stukje reis héél traag verloopt, zo pijnloos mogelijk en op een manier waarop ze rustig van alles kan afscheid nemen, maar we zullen het moeten nemen zoals het zich aandient.

Het leven is een komen en een gaan. ‘Komen’ wordt uitbundig gevierd, en ‘gaan’ wordt liefst zo lang mogelijk uitgesteld. Toch het gaan waarbij het licht voor altijd uitgaat en de persoon om wie het gaat slechts een blijvende herinnering wordt.

Mijn bloggen zal de komende tijd op een lager pitje staan. Mijn moeder zal wat meer aandacht krijgen. De logjes van mijn vakantiefoto’s staan al lang gepland, die gaan gewoon door. Mijn reacties zullen wat minder regelmatig zijn. Je begrijpt het wel…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

73 reacties op Het wordt een eind bloggen op een laag pitje…

  1. Myrea zegt:

    Oei, minder goed nieuws. Begrijpelijk dat bloggen dan geen prioriteit is. Veel sterkte en ik hoop op een volledig herstel!

  2. tinyblogt zegt:

    Wat een mooie ode aan R alweer. Jullie hebben mekaar, jullie kunnen op mekaar rekenen en zeker in deze moeilijke periode die er aan komt, zul je weer heel veel steun krijgen van haar. Iets om te koesteren. Net als de tijd die je nog hebt met je mama. Sterkte.

  3. Rob Alberts zegt:

    Sterkte !!!

    Meelevende groet,

  4. @matroosbeek zegt:

    Ach Paul toch… Geen goed nieuws… Dat is hard. Gelukkig heb je een vrouw aan je zijde die je steun en toeverlaat is. Wat ziet ze er mooi uit met haar prachtige figuurtje… Pak elkaar veel vast en vier het leven zolang het kan.
    Veel sterkte en moed Paul.

  5. chrissebie zegt:

    Tuurlijk begrijpen we dat! Je mama heeft jullie nodig en zolang ze er nog is, moet je van elkaar genieten. Hopelijk lijdt ze niet te veel pijn en kan ze inderdaad van alles en iedereen afscheid nemen. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijden! Gelukkig heb je je liefste, je staat er niet alleen voor. Je hebt een steun en toeverlaat , niet dat het iets aan de ziekte van je moeder verandert, maar je kan deze zware tocht beter met twee maken dan alleen. Sterkte Paul!

  6. Jaixy zegt:

    Jullie hadden de 3 dagen samen er tussenuit erg nodig.

    Heel veel sterkte met mams. Ik snap dat je daar nu je aandacht voor hebt.
    Dat zo begrijpelijk.
    Dikke knuffel. En blogland wacht wel

  7. Mooi daar in Zeeland. Veel moed nu.

  8. tifosanele zegt:

    Veel sterkte en moed voor de komende periode.

  9. Marianne zegt:

    Alle sterkte en kracht gewenst voor jullie in deze moeilijke tijd, zeker aan je moeder. Samen sterk maakt krachtig Wat een prachtige foto van je prachtige vrouw op dat strand Paul.

  10. Oh er hangen nog zoveel logjes van jou aan mijn browserbalk, ik loop weer eens hopeloos achter, maar dat komt goed. Deze titel sprong eruit dus ik dacht, die ga ik meteen lezen.
    Je schat ziet er prachtig uit, koesteren die liefde en die mooie momenten samen. Pffff. je moeder gaat achteruit. Je moeder wil je niet kwijt hè, niemand wil dat. Maar helaas, ze kan niet eeuwig blijven. Ik wens jou en je lief en je familie heel veel kracht toe! Neem je tijd hoor, tot later!

    • Zoveel logjes schrijf ik toch niet? Ik tel niemands reacties, dus dat maakt helemaal niet uit.
      De reisfotologjes blijven (staan nu toch klaar), de andere zullen moeten wachten…
      Dank voor je wensen…

      • Dat weet ik hoor, maar ik lees je graag en neem daar dan ook graag de tijd voor!
        Sterkte nogmaals, goed dat je de tijd neemt om afscheid van je moeder te kunnen nemen. Je hebt er maar één joh!

  11. Neem al de tijd die er is om met je mama door te brengen….en zeg alles wat er moet gezegd worden. En geniet van elke minuut, hoe pijnlijk het ook is. Veel sterkte Pannenkoek….voel met je mee

  12. Marion zegt:

    Heel veel sterkte. Koester de momenten die je samen met haar bent.

  13. Mrs. Brubeck zegt:

    Mooie ode aan je vrouw en je huwelijk (daarom dat “het duiveltje” uit je vorig logje me een beetje blijft “dwarszitten”), ik denk en weet bijna zeker dat we gedachtengoed over relaties en liefde hetzelfde denken.
    Ik wens jou en je hele familie veel liefde en sterkte om je mama en elkaar te steunen! Een moeder… Of ze nu 43 of 80 is, ze blijft je moeder!
    Beklijvende log!

  14. Menck zegt:

    Ik leef met je mee, beste Paul. Iets meer dan twee jaar geleden stond ik in dezelfde schoenen. Heel veel sterkte.

  15. Kathleen zegt:

    Zoveel liefs en moois en droevigs in een post…

    Ik vond het fijn te lezen dat je ook veel begrip toont voor relaties die niet goed aflopen. Ik denk dat het voor mensen in een goede relatie, ook al hebben die ook hun peren gezien, toch moeilijk te begrijpen is dat anderen soms andere keuzes maken.

    Heel veel sterkte met de situatie van je moeder, en veel liefs.

  16. Samaja zegt:

    Wat een mooie ode aan je vrouw. Koester elkaar en steun elkaar doorheen deze moeilijke tijd. Veel sterkte!

  17. Liesje zegt:

    Veel sterkte komende tijd!

  18. De Fruitberg zegt:

    We begrijpen dat je aandacht gaat naar wat echt belangrijk is. Sterkte in deze tijden.

  19. Joke zegt:

    Heftig! Ik mag er niet aan denken. Je moeder heeft je meer nodig dan je lezers, dus alle begrip. Even terzijde: je vrouw heeft een jeugdige uitstraling op de foto.

  20. willy zegt:

    geen goed nieuws….
    hopelijk krijgt je moeder niet te veel (nodeloze) pijn en blijft ze nog een ganse tijd bij jullie
    groeten

  21. Prachtige foto van je vrouw. Ik wens je heel erg veel sterkte met je moeder. Hopelijk beleven jullie nog een aantal mooie momenten samen en hoeft zij niet te lijden.

  22. mirjam1965 zegt:

    Fijn dat jullie even mochten genieten van een paar mooie dagen, triest nieuws over je moeder. Hopelijk kunnen jullie op een rustige manier goed afscheid nemen van elkaar. Helaas is dit niet altijd makkelijk, daarom heel veel sterkte gewenst en hier heeft geen haast hè.

  23. perdebytjie zegt:

    Baie sterkte,Paul.Dit is een van die slegste tye in mens se lewe as ’n moeder of vader se lewe einde se kant toe staan.

  24. Eilish zegt:

    Slecht nieuws krijgen over dierbaren, dat blijft ALTIJD moeilijk! Ik hoop dat er nog wat ‘kwalitijd’ mag aankomen voor jou en je mama en dat ze vooral niet teveel hoeft te lijden! Sterkte ermee.

  25. Rimpelingen zegt:

    Met dit stukje heb je twee vrouwen blij gemaakt, denk ik zo. Veel sterkte, voor de ganse familie.

  26. Mooi stukje. En misschien vind je wel tijd om ons iets te vertellen over de mama toen het Pannenkoekje nog een kleine jongen was. Sterkte mijnheer Thomas.

  27. Sabine zegt:

    Ach, heel veel sterkte! Je moeder heeft je nu nodig!

  28. Billy zegt:

    tuurlijk valt dit te begrijpen, Thomas!
    Ik wens jullie allen veel sterkte toe in deze droeve tijd…

  29. Villasappho zegt:

    Je hebt groot gelijk, dat is veel belangrijker. Ik weet nog hoe het begin dit jaar was toen mijn oma haar ogen sloot. Heb door kunnen bloggen maar was absoluut niet bij met mijn gedachte.

  30. Morgaine zegt:

    En of ik dit begrijp, een heel mooi blog over de liefde Thomas en ik wens jouw moeder en jullie zelf heel veel sterkte toe en voor jouw moeder heel veel beterschap, ook mijn moeder heeft namelijk ooit geelzucht gehad wat resulteerde in een rusthuis zelfs… dus ik weet echt wat het is!

    ❤ ❤ ❤

  31. annaberg zegt:

    Als je gedragen bent, kan je veel dragen. Ik wens jullie tijd voor een mooi afscheid.

  32. bentenge zegt:

    IK begrijp het zeer zeker, en ben dan ook blij dat je bij mij alsnog een reactie naliet. Te meer daar het logje ook voor een stukje over de K-ziekte ging.

    • Die K-ziekte van mijn moeder is er één waarvan niemand kan voorspellen hoe lang ze het zal volhouden. Ze houdt er alvast (nu nog) de moed in, ondanks ze weet dat het niet behandeld zal worden. Chemo is geen optie, operatie ook niet…

  33. Ik lees dit nu pas – veel sterkte voor jullie en geef je mama maar veel aandacht!

  34. Flavie zegt:

    Zo lief hoe je over je schat vertelt… *smelt* *smelt*
    Minder goed nieuws over de mama… extra aandacht voor haar kan zeker geen kwaad.

Geef een reactie

