De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 26

D

Eentje uit Gambia, en waarom ook niet?

Maak kennis met Feni en Karna. Feni is 13, zou moeten schoollopen, maar doet dit niet. Er zou hier moeten controle op zijn, maar die is er amper. Als ze vertelt aan de leerkracht dat ze ziek is, en ze blijft een maand thuis, is er geen haan die daar naar kraait. Ze is ten eerste een meisje, en die hebben toch geen toekomst. Ten tweede heeft de school waar ze zou moeten naartoe gaan een overschot aan leerlingen, en geen middelen om die allemaal op een ordentelijke manier les te geven.

Ik schreef een tijdje geleden al over het klasje dat we mochten bezoeken in het buurland Senegal, waar de kinderen in een zestiende eeuwse klasje zaten. Wat ik er toen niet bij vermeldde was dat verschillende leeftijden door elkaar zaten, van zeven tot pakweg veertien jaar. Aan zo’n heterogene groep is het zeer moeilijk om op een deftige manier les te geven. De kinderen waren ook verschrikkelijk arm. Ik herinner me een meisje van rond de dertien. Ze droeg een tot op de draad versleten T-shirt waar je zo haar aankomende borstjes doorheen zag. Zomaar in klas, in het zicht van iedereen. Dit op een leeftijd waarop Europese kinderen hun eerste beha’tje willen en toch een beetje opgetut naar school zouden willen gaan. Niets verkeerd aan wat ijdelheid, maar daar hadden ze in dat klasje, in die groep, geen geld voor.

Het gezin van Feni heeft dit ook niet. Wat ze wel heeft zijn drie broers en vier zusjes. Haar vader is 34 en heeft dus samen al acht kinderen. Bij twee vrouwen, want dat is absoluut geen taboe in Gambia. Nu ze toch niet naar school gaat, kan ze net zo goed helpen in het huishouden. En voor één van haar broertjes zorgen. Karna bijvoorbeeld, vier jaar, die dringend een bad nodig heeft. Ze kleedt hem uit aan het strand, en legt alles op een hoopje. Hij kan nog niet zwemmen, dus draagt ze hem naar een waterniveau waar hij wat kan stoeien, maar zeker niet zal verdrinken. Even later komt ze terug, en trekt ze hem weer zijn kleertjes aan. Hand in hand stappen ze op blote voeten van het strand weg. Naar huis. Feni en Karna. Omdat het zo moet…

(de namen zijn verzonnen, de situatie is gruwelijk echt)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 26

  1. @matroosbeek zegt:

    Het verschil is te groot met hoe de kinderen het hier hebben…

  2. perdebytjie zegt:

    Paul,ek het al baie hieroor nagedink,want in SA word ons daagliks met sulke situasies gekonfronteer.Vir ons as Westerlinge is so ’n leefwyse heeltemal verkeerd en ons probeer om in ons gedagtes en met allerhande hulpplanne om dit te verander.Is dit werklik so verkeerd as mense so leef?Hulle kom oor die weg en hulle oorleef op hul eie manier.
    Afrikane het deur die eeue hul eie selfversorgende leefwyse,sonder luukses,gehad.Met kolonialisasie is alles opgevoeter en is die mense in ’n materiële maalkolk ingegooi.Hulle is nou saamgebondel in stede,op soek na die pot goud aan die einde van die reënboog en al wat hulle kry is armoede en ellende.Waar hy daar op sy stukkie grond op die platteland sy eie hoenders,bokke en melkkoei gehad het,is sy maag nou leeg en moet hy steel om aan die lewe te bly!Natuurlik sien hy ook hoe westerlinge leef en dink dis die regte manier…en myns insiens is dit nie die regte manier nie.Ons is heeltemal dekadent!

    • Dank voor je heel uitgebreide reactie. Je hebt een duidelijk punt: het is absoluut niet ‘verkeerd’ dat mensen zo leven, maar ik vind het bijzonder jammer dat in sommige werelddelen kinderen de kansen niet krijgen die onze kinderen wél krijgen. Het gaat er niet om dat we in ons leven streven naar die ‘pot goud aan het einde van de regenboog’ (zeer mooi uitgedrukt, trouwens!), neen, het gaat erom dat jongeren (ook meisjes) die intellectueel zijn en die een hoger beroep zouden aankunnen er ook de kansen toe krijgen. Mijn vrouw en ikzelf hebben die kans wel gehad. We zijn niet universitair opgeleid, maar hebben wel een beroep en inkomen waarbij we ons geen zorgen moeten maken bij gezondheids- en materiële problemen. We hebben onszelf kunnen ontwikkelen zodat ik hier momenteel bijvoorbeeld voor mijn laptop zit om dit stukje commentaar in te tikken.
      In jouw land zijn de contrasten tussen arm en rijk, tussen ontwikkeld en niet ontwikkeld, tussen duizend en één dingen allicht nog veel groter dan bij ons. Je eindconclusie ‘ons is heeltemaal dekadent’ – ik kan me echt voorstellen dat je heel vaak met die vaststelling worstelt…

      • perdebytjie zegt:

        Beste Paul…Dis erg om heeltyd gekonfronteer te word met arm en ryk.Mens voel naderhand skuldig omdat jy so baie het en net op die straathoek staan tientalle straatverkopers en bedelaars.Ons probeer om oral te help,maar soms is die oormag van ellende net te groot.Jy is reg,ek worstel kwaai daarmee,want dis heeltyd in ons gesig.

    • Kathleen zegt:

      Op zich lijkt er niets mis met deze leefwijze, maar als je ziet wat erachter zit… In landen waar vooral meisjes weinig tot niet opgeleid worden liggen de cijfers voor kindersterfte veel hoger, sterven er veel meer vrouwen in het kraambed, is er meer huiselijk geweld, worden veel vaker meisjes uitgehuwelijkt aan oudere mannen die ze niet kennen, hebben vrouwen minder tot geen recht op de familiale eigendommen, en ga zo maar door.

      • perdebytjie zegt:

        Dit is waar,maar die punt wat ek probeer maak,is dat die westerse inmenging in Afrika,die hele leefwyse omgedolwe het,wat tot al hierdie sosiale probleme gely het.Ek weet dis geskiedenis en dis gedane sake en dat ons nou moet help waar ons kan om mense en veral meisies te bemagtig om bo die gemors uit te kom.Ek weet,want ek woon in Afrika,midde in al die ellende en wat alles daarmee saamgaan.

        • Kathleen zegt:

          Daar heb je helemaal gelijk in.

        • bentenge zegt:

          Als ik het stukje las dan dacht ik direct… de helft van de problemen geraken opgelost door minder kinderen op de wereld te zetten ? Maar dat hangt dan wel weer samen met de vroegere “leefwijze” van voor de “kolonisatie” ? Of zie ik dat verkeerd ?

          • perdebytjie zegt:

            Die oplossing is beslis minder kinders,maar as jy dit hier noem,word jy uitgeskel,want vir baie Afrikane is dit tradisie om baie kinders te hê,veral seuns.Die stedelinge en mense wat geleerd is en goeie werk het,begin verstaan dat minder kinders ’n voordeel is.
            Voor kolonialisme is ook baie kinders gebore,maar die dodetal vanweë allerlei siektes,geboorte komplikasies,gastro by babas,was hoog en sonder mediese ingryping is getalle in toom gehou.Dis juis waarom dit tradisie geword het om so baie kinders te hê…om voortbestaan te verseker.

  3. Rob Alberts zegt:

    Geluk zit in een klein hoekje.
    Maar jouw verhaal maakt wel veel relatief.

    Vriendelijke groet,

  4. Samaja zegt:

    Ik kan me amper inbeelden hoe dat moet zijn, wel word ik droef door het gedacht dat in landen waar er al niet veel kansen zijn, meisjes die ook nog minder krijgen dan jongens. Gewoon omdat ze meisjes zijn.

    • Dàt bedoel ik net, Samaja. Welke wet schrijft voor dat jongens meer intelligent zouden zijn dan meisjes en meer kansen moeten krijgen? Het is niet altijd zo dat zij later ‘kostwinner’ worden, want heel vaak moeten vrouwen opdraaien voor het verwerven van het huishoudbudget…

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Dat is gewoon “geschiedenisgebonden”, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het goedkeur. Er zijn nog zoveel culturen in deze 21e!!! eeuw waar de vrouw niks te betekenen heeft!
        Heb je al eens een foto bekeken van regeringen? Hoeveel vrouwen staan daar tussen?

  5. Myrea zegt:

    Schrijnende situaties voor vrouwen/meisjes daar (nog steeds). Toch vind ik die foto ook iets erg moois hebben.

  6. Jammer..Maar wat doen we er aan en valt er iets aan te doen?

  7. Sabine zegt:

    Je hebt de situatie mooi beschreven. Het is soms lastig om te zien, zeker die verschillen tussen man en vrouw en arm en rijk. Toch merkte ik toen ik daar in Ghana zelf tussen zat dat die mensen wel heel gelukkig zijn. Maarja ze kennen ook geen andere wereld natuurlijk 🙂 Vooral de beperkte mogelijkheden voor kinderen in de toekomst vind ik erg. Waarom wij wel en zij niet?

  8. chrissebie zegt:

    Ik heb het heel moeilijk met op reis gaan naar arme landen. Ik ben zo gevoelig dat het me belemmert om echt te genieten. Misschien steek ik mijn kop in het zand , gewoon om mezelf te beschermen. Een beetje hypocriet? Misschien wel.

  9. De Fruitberg zegt:

    Schrijnen is de juiste bewoording. Eén van de redenen waaro mik niet op vakantie ga naar zo’n plekken, net zoals chrissebie. Is dat hypocriet, weet het niet.

  10. We mogen ons toch gelukkig prijzen dat we in het Westen geboren zijn..
    En klagen moeten we al helemaal niet doen.. Had je lief niet de neiging haar koffer open te doen en dat meisje wat kleren te geven.. Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat in Zuid Afrika volgend jaar.. Of ik daar ook zoveel contrasten tegen ga komen…

  11. Joke zegt:

    Een goede scholing verkleint de kans op armoede aanzienlijk. Als er te weinig geld is om naar school te kunnen gaan, is het moeilijk om uit die vicieuze cirkel te raken.
    Of onze westerse bril om naar die zaken te kijken altijd een goede zaak is, betwijfel ik.

  12. Marianne zegt:

    Het uiterlijk schijn van vakantielanden lijkt zo mooi. De werkelijkheid is toch maar anders zoals je schrijft. Maar ook dichtbij ons huis komen zulke toestanden voor, al zou je het niet zeggen..

  13. Flavie zegt:

    Situaties die wij ons niet kunnen inbeelden… triestig!

  14. Morgaine zegt:

    er is nog teveel ongelijkheid…. in de wereld….

    X

Geef een reactie

