De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 27

D

Hoe noemt ze nu alweer, euh, Gitta, postte woensdag een ‘apart’ logje over een reisprobleempje, maar kon geen bewijsmateriaal voorleggen. Ui-ui-ui toch, zoals we dat zeggen in Brugge, ‘die van Antwerpen’ toch… Een grote levensles: wat je ook doet, waar je ook gaat, neem altijd een fototoestel mee. In de huidige tijden waar iedereen een GSM rond zijn nek hangen heeft toch geen probleem meer…

Ik bewijs het je met een oude dia, ergens van eind de jaren tachtig.

Beeld je de situatie in. We waren op restaurant ergens in Bulgarije. Het was er toen zeer primitief, we waanden ons op zijn minst vijftig jaar terug in de tijd.
Aan enthousiasme bij de bevolking geen gebrek. Super vriendelijke mensen. Geen conversatie mogelijk, want zij spraken niks dan Bulgaars en verstonden niks van het Nederlands, Frans, Duits of Engels waarmee ik me behoorlijk kan uitdrukken.

Onze maag had trek. Restaurantjes zat, met prachtige menukaarten. Wat er op stond begrepen wisten we niet, maar ze waren prachtig van uitzicht :).
‘Eerst even handen wassen’ voor het eten, wie doet dit niet? En terwijl ik toch bij het sanitair was, waarom ook geen sigaar laten ontsnappen uit de anus, want die bruine ridder zat al een halfuur klaar voor his great escape.

Dan stap je binnen in zo’n kamertje achterin het restaurant. Was je de handen voor het toiletbezoek (doe ik steeds), en stap je naar de deur waarachter je een toiletpot zou verwachten. Maar wat merk je? Help, de pot is gestolen! Er is enkel een gat en twee plaatsen die lijken op een gaspedaal.

We hadden er vroeger over horen vertellen van onze ouders. ‘Franse toiletten’. Er werd over gegrapt en gefantaseerd, maar niemand vertelde hoe ze het er redden. Nu stond ik daar. Aan de muur hing geen handleiding, en in mijn onwetendheid had ik me voor de reis ook niet verdiept in het gebruik ervan.

Dan gaan de hersenen aan het werk, want hoe in godsnaam moet je jezelf in positie stellen om eraan te beginnen? Hoe krijg ik mijn drol in dat gat in de grond. Hoe vermijd ik dat mijn sigaar zich met zijn bruine handen vasthoudt aan mijn broek bij het nederdalen? Een opleiding mikken in een klein gaatje in de grond zat niet in het lespakket van de rijschool vroeger. ‘Rijden door een smalle doorgang’ wel, maar wat was ik met die kennis in de gegeven situatie?

Ik mocht ook in geen geval in contact komen met het ‘sanitair’ op de grond, want zo heel netjes zag het er nu ook niet uit. En stel dat dit zou lukken, hoe moest ik dan mijn kont vegen? Tenslotte was er geen toiletpapier (West Vlaams: ‘schietpapier’), was er enkel dat kraantje in de hoek van het toilet.

Ik kreeg een idee. Er stond ook een emmer. Kon ik niet gewoon mijn gevoeg in die emmer doen, en dan overkwakken in het voorziene gat? Neen, want ten eerste geen toiletpapier, en stel dat mijn bruine ridder remsporen zou veroorzaken die in de emmer bleven hangen, hoe kon ik die verdoezelen?

Neen, dus. Ik keerde terug naar mijn vrouw in het restaurant. “En, schat, handen gewassen?”

“Neen, lieverd, maar krijg ik van jou een pakketje papieren zakdoekjes?”

Tien minuten later kreunde twintig meter buiten het restaurant een hoge struik onder de lading die hij net had krijgen te verwerken.

In haar logje hoopte the queen van de diamantfabriek dat Mr. Pannenkoek trots zou zijn op haar bijdrage, welnu ik hoop dat zij vandaag trots mag zijn op de mijne. En dat ik Antwerpenaren in het algemeen weer iets wijzer heb gemaakt, natuurlijk… Mijn levensmissie is om hen wat cultuur en algemene kennis bij te brengen.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

78 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 27

  1. iverhoeven zegt:

    Ik haat die dingen zooooo.

    Ik kwam erudy in Italië ook tegen.

  2. chrissebie zegt:

    Haha geweldig, voortaan uitkijken naar de challenge “pannenkoek”-Miss Sexandthecity alias Gitta! Ik ken ook nog zo’n toiletverhaaltje, moet het dringend ook eens neerpennen!

  3. Joke zegt:

    ik zou instant geconstipeerd geraken bij het zien van zo’n plee

  4. perdebytjie zegt:

    Dis voorwaar ’n verspotte potlose pot!

  5. Eindelijk iemand die me ziet zoals ik ben, de Queen 😁😂😂😂, dit is een geweldig wc verhaal…heb ooit zo’n wc gezien in het voormalig Joegoslavië, volgens mij is daar het trauma begonnen. Dat was vreselijk vies…maar eerlijk, ik ben trots op je en merci voor je enthousiasme

    • Ik wist niet dat het zo erg is, dat je er een trauma aan overhoudt. Niet nodig. Zie er de humor van in dat bijvoorbeeld ook een staatshoofd van zo’n land boven een gat in de grond zijn projectielen moet droppen…

  6. Hillechien zegt:

    Hahaha wat er “schijt” verhaal heerlijk Thomas. Zal dit verhaal eens laten lezen door een Antwerpenaar zodat die weer wat leert.

  7. Thomas, de Brugge(n)-bouwer. Groet van een oud Sinjoor.

  8. Veel te veel beeld bij jou schrijven *proest*

  9. zinderen zegt:

    Toen we pasgetrouwd waren, fantaseerden mijn man en ik over een huisje te bouwen met een gewone en een Franse toilet in. De ‘stoute’ mensen zouden we dan naar onze Franse toilet sturen…. 😉

  10. tinyblogt zegt:

    Weet je, in de school waar ik fotografie volg, komen veel “nieuwe Belgen” Nederlands volgen. In onze ‘gewone’ toiletten hangt een bordje met een gebruiksaanwijzing: niet op de pot staan! Zitten! Toiletpapier gebruiken! Ik zal er ook wel eens een foto van posten.

  11. Euhm, had die struik dan wel toiletpapier bij? En is 10min niet wat kort voor een resteaurantbezoekje? Dit logje roept meer vragen op dan dat het beantwoordt 🙂

  12. Ooit wel meegemaakt ja, maar gelukkig was er toen één invalidentoilet, een heuse pot hoor. Ze hebben ze vaak in de bergen op Gran Canaria (van recentere tijd dan), bij de stuwmeren want daar recreëren ook heel veel mensen. Smerige dingen zijn het.. en ik vraag me ook altijd af hoe iemand het voor elkaar krijgt.. 😉

  13. Marianne zegt:

    Wat een schitterend logje, had van mij nog uitgebreider gemogen. Heerlijk gelachen waarvoor mijn dank

  14. Falderie zegt:

    Bestaan die ondingen in 2016 nog? Ik vertrek morgen, ik hoop dat ik er nergens tegenkom!

  15. @matroosbeek zegt:

    Er staat ergens in Bulgarije een struik wonderbaarlijk te groeien en te bloeien… mysterie opgelost.

  16. Menck zegt:

    Eerlijk? Ik zou in dit geval ook buiten gaan kakken. Of mijn doos Immodium raadplegen, dat kan ook.

  17. Rob Alberts zegt:

    Voor het op vakantie gaan is het dus zaak om eerst goed te oefen met spijker poepen?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkerpoepen

    Maar ook ik zou voor jouw oplossing gekozen hebben.

    Vrolijke groet,

  18. Rob Alberts zegt:

    “In haar logje zei the queen van de diamantfabriek dat Mr. Pannenkoek trots zou zijn op haar bijdrage” ontbreekt iets.

    Het doorschakelen lukt niet meer.

    Verbaasde groet,

  19. Morgaine zegt:

    als ik dan moet kiezen, dan toch liever hangen gehurkt dan in de bosjes? In de bosjes heb ik al eens moeten doen in Houfalize trouwens, overlevingskamp met school, whahahahaha ja echt langs de rivier ergens… echt gatver, gelukkig is het daarbij gebleven, en ooit ben ik naar Parijs geweest en ik was er zo bang voor, gelukkig ben ik alleen naar onze standaard, normale toiletten tegen gekomen, hahaha

    X

  20. De Fruitberg zegt:

    Dit is geen Frans toilet, volgens mijn Franse collega’s. Geen enkele van de collega’s heeft zoiets in huis. Ik kom ze er ook uitermate zelden tegen. Ze werden op openbare plekken gezet omdat ze hygiënischer zijn (geen contact billen met bril)

  21. Villasappho zegt:

    Ooit heel lang geleden galmde een kleine meisjes stem over een camping papaaaaaaaa ze hebben hier alleen maar douches waarna de stem overging in grote dikke tranen van ellende. Dat stemmetje dat was ik en ik heb nog steeds een schijthekel aan Frans Frankrijk Fransen en dat belachelijk stuk porselein wat zij een toilet noemen.

  22. Billy zegt:

    maar nu ben ik nog niet wijzer geworden over de toe te passen taktiek als je zo’n toilet aantreft!

  23. Jaixy zegt:

    Nee… Niet aan mij besteed….. Ik hou t wel binnen mijn klapdeurtjes

  24. Flavie zegt:

    Oh my god!!! Ik ga zelden op een ander zijn wc omdat ik het vies vind… niks voor mij!!!

Geef een reactie

