Heerlijk ‘geheim’ van Brugge…

Gisteren was het ook in Brugge wat bewolkt. Na drie dagen zeebezoek (heerlijk!) en schitterende wandelingen aan het water tijd voor iets nieuws!

We trokken naar het mooie polderdorp Lissewege, deelgemeente van Brugge. Vlakbij Zeebrugge gelegen.

AAA1

Naar jaarlijkse traditie kun je daar in de zomermaanden de ‘beeldenroute’ bezoeken, waar talrijke bekende en minder gekende kunstenaars hun beelden tentoonstellen. Logisch, was het salami geweest, dan zou het ‘de salamiroute’ hebben gegeten.

AAA1

Ik ben niet de man die uren in een museum kan rondlopen, maar zo’n tentoonstelling in een polderdorp is toch wel iets heel unieks. De installatie als dat van hierboven bijvoorbeeld is bijzonder grappig en kunstig tegelijk. Je moet er maar opkomen.

Het enige minpuntje was dat het zeer lastig was om ons autootje te parkeren. Het dorp was er precies niet op voorzien.

AAA1

Nu ja, we reden hem dan maar in de gracht en belden gelijk een takelwagen om ons drie uur later te komen depanneren.  ‘Een goeie soldaat trekt zijn plan’ was het devies van mijn grootmoeder, en zij kon het weten, want ze maakte twee wereldoorlogen mee.

AAA1

Het kunstwerk van hierboven heet niet ‘de vogelbeschermer’ zoals mijn lezer met rare hersenkronkels zou vermoeden. Neen, het had een geheel andere naam, die ik jullie niet zal verklappen. Ga het zelf eens bezoeken, met andere woorden.

Toen stapten we de kerk van Lissewege binnen.

AAA1

We voelden ons meteen welgekomen. Weet je? Ik ben nu bijna 58 en was nog nooit die kerk binnengestapt, die nochtans op ruftafstand van onze woning ligt.

Er waren prachtige kunstwerkjes te zien, zoals de man hieronder die net van de kapper kwam.

AAA1

Of twee hurkmensjes met bijzonder grote tenen die iets ondefinieerbaars aan het doen waren.

AAA1

In de tuin van het mooie gebouw waar de dienst voor toerisme is ondergebracht stoorden we iemand die net een bad aan het nemen was. Normaal doen wij onze kleren uit om een bad te nemen, maar die mens was precies toch wat beschaamd.

AAA1

Mijn schat vond dat de twee dames van hieronder toch wel een serieuze bos schaamhaar bezaten…

AAA1

En in dezelfde tuin kwamen we kunstwerken tegen van een ex-collega van me, die ondertussen al een tiental jaren van zijn pensioen aan het genieten is. Blijkbaar kan hij zich geen mooie modellen permitteren die voor hem willen poseren…

AAA1

Toen we naar buiten wandelden, kwamen twee jongedames ons tegemoet.

AAA1

En nam ik een nostalgische blik naar de fantastisch mooie kerk van Lissewege. Mocht die kunnen spreken en zijn geschiedenis verhalen, jullie mond zou openvallen.

AAA1

We hebben een heel deel van de route (ongeveer vier en een halve kilometer) niet gezien omdat we geen kaartje vonden. Volgende keer beter!

De drankenkaart hanteerde prijzen voor de drank die we in Brugge niet gewoon zijn (lees: stukken goedkoper).

AAA1

Waardoor we nog wat langer zijn blijven zitten dan ‘normaal’ om de mensen gade te slaan die langs het kerkpleintje passeerden… Ik dacht hier sluiks een foto te plaatsen waar ik op het terrasje zit te genieten, maar wou dit mijn lezers niet aandoen…

Als je ooit in de buurt van Brugge bent, een heel dikke aanrader, dit bezoek !!!

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

90 reacties op Heerlijk ‘geheim’ van Brugge…

  1. Marion zegt:

    Ik hou wel van beeldende kunst! Ik leefde nog in de oertijd waar je tekenen in je eindexamenpakket mocht hebben en kunstgeschiedenis was daar een onderdeel van. De goeie ouwe tijd! 🙂

    • Jij en oertijd? Je bent nog piepjong, jongedame!
      Beeldende kunst vind ik ook wel mooi, en als al die pracht nog eens in openlucht wordt getoond in een polderdorp, dan vind ik het helemaal te gek!

  2. Lissewege gaat op het lijstje.

  3. Hillechien zegt:

    Zo dat is de moeite waard om een bezoekje te brengen, prachtig al die beelden.

  4. perdebytjie zegt:

    Wat ’n heerlike wandeling saam met jou!

  5. vivapo zegt:

    Een logje waar ik ontzettend van geniet, want het is voor mij bekend gebied. Dit jaar echter volgde ik de beeldenroute nog niet (omwille van andere to-do’s in Lissewege).
    Mocht je de rest van de beeldenroute nog willen bezoeken, kom dan ook eens langs in het ontmoetingscentrum tVaartje waar je o.m. kennis kunt maken met mensen met een visuele beperking én hun kunst, de tentoonstelling ‘kracht OntpOpt’.
    Ja kan daar trouwens genieten van (nog goedkopere!) hapjes en drankjes.
    Daarenboven: vandaag (zondag 24/7) en volgende zondag (31/7) zijn er heel wat extra activiteiten gepland. Wie weet … ontmoeten we elkaar daar (je herkent me wel aan mijn grijze kopje). ho ho ha ha ha

  6. Eilish zegt:

    Dan heb jij daar toch gene gedronken vlakbij de kerk, want daar ben ik eens anders geschrokken van de prijzen!
    Lissewege is voor mij (net zoals Damme) een plekje waar ik wel eens kom. Als lagere schoolkind heb ik trouwens nog bovenop de toren gestaan tijdens een schoolreisje.

  7. liebest zegt:

    Ik vind het anders een raar zicht.. zo’n kerk zonder toren !

  8. Morgaine zegt:

    Ik blijf hangen bij die ruftafstand, betekent ruften bij jullie hetzelfde als bij ons vraag ik mij af, nee toch?

    Want hier zeg je nu, dat het op een scheet afstand is, hahahahaha

    En dat beeld van je ex collega.. hahahahaha geweldig!

    X

  9. Koen zegt:

    Een dagje Brugge / Damme wordt waarschijnlijk een weekendje want Lissewege is nu toegevoegd aan het programma …

  10. chrissebie zegt:

    Waow, wat leuk! Ik vind kunst leuk, , maar ook niet om er een museum vol van te gaan bekijken. Ik stel het hier sebiets voor aan mijn ventje! Kunnen dat eens afwisselen met ziekenhuisbezoek die gepaard gaat met duizend angsten en frustraties. ( Zolang ik maar niet afreageer op de beelden ) 😉

  11. Jaixy zegt:

    Wat leuk die kunstroute! Beelden komen op deze manier toch spannender naar voren dan in een steriel museum.

  12. Myrea zegt:

    Erg leuk! Ik kende Lissewege enkel van voorbij rijden als we naar zee gaan. Misschien wel leuk om eens te stoppen dan!

  13. Ik ben daar onlangs ook nog geweest, met de fiets vanuit Brugge via het Boudewijnkanaal! Weinig parkeerproblemen gehad, dus het was niet nodig om mijn fiets in een gracht te dumpen 😉

    Gr,
    J. Braker

  14. Mrs. Brubeck zegt:

    Lissewege, sounds familiar!
    Zo’n kunstroute geeft er dan een extra dimensie aan. En daarna neerstrijken op een terras om mensen te bekijken…zalig tijdverdrijf!
    Fijne zondag.

  15. De Fruitberg zegt:

    Lissewege, daar heb ik aangetrouwde familie wonen. Leuke beelden.

  16. Marianne zegt:

    Wat een prachtige reiswandeling, de moeite waard om te lezen en mee te genieten van al dat moois..

  17. Rimpelingen zegt:

    Dank je voor je verslag, het is alsof ik er ben geweest.

  18. Menck zegt:

    Lissewege is opgenomen in de lijst van de 50 mooiste dorpen van Vlaanderen (In West-Vlaanderen op de tweede plaats na Oostkerke en voor De Haan). Geheel terecht, vind ik.
    De Beeldenroute van het witte dorp staat in de top 5 van onze agenda. Hoed je dus voor nóg een fotoreportage. 😉

  19. Heel erg leuk om op deze manier al wandelend een tentoonstelling te bezoeken. Erg leuke beelden zitten erbij ook.

  20. Brugge….. We komen eraan!!! 👍🏼👍🏼👍🏼😉

  21. @matroosbeek zegt:

    Twee weken terug was ik voor het eerst in Lissewege. Nu weet ik zeker dat ik terugga om al dit moois te bekijken.

  22. Conny zegt:

    Lissewege. Ja, ken ik. Damme ook. Allebei erg leuke plaatsjes. Brugge trouwens ook. Heel misschien aankomend weekend een vluchtig bezoek. Verder wordt het Zeebrugge, de kustweg en Oostende. En dan weer terug naar het Noorden….
    Groet,
    Conny
    Papillon60.blogspot.nl

  23. Wildcard zegt:

    Leuk om te zien die beeldende kunst 🙂
    Mooie foto’s 🙂

  24. sandravda zegt:

    Vorig jaar Damme ontdekt met de heerlijke Italiaan (Il Sorriso Della Nonna) . Volgende keer stoppen we ook eens in Lissewege

  25. Dikkie Dik zegt:

    Ik wou dat ik zo’n stadstoer kon doen met jou als becommentariërende gids erbij…

  26. Sabine zegt:

    Leuk verslag! Ik ken de plek niet en ben ook nooit in Brugge geweest moet ik bekennen 🙂 Beiden lijken me heel interessant. Dat de prijzen lager zijn buiten Brugge verbaast me niets haha. Heel fijn is dat altijd, even gewoon genieten van een drankje zonder je halve bankrekening te moeten plunderen.

  27. Billy zegt:

    ik ken Lissewege natuurlijk! Mooi dorpje, en vaak ook druk bezocht.
    Wij zijn ook geen museumbezoekers (vrouwlief nog minder dan ik), maar ik kan mooie schilderijen en beeldhouwwerken wel smaken. Enkele van deze die je hier toont vind ik echt de moeite!

  28. Rob Alberts zegt:

    Dank voor deze tip!
    Mocht je wanneer ik langs kom nog op het terras zitten?
    Dan trakteer ik.

    Vrolijke groet,

  29. Flavie zegt:

    Ik heb dit al op verschillende blogjes zien passeren… echt een bezoekje waard.

  30. poezemie zegt:

    Fantastische tip en fantastisch verslag! Spoort me aan dit ook op mijn agenda te zetten. Heb alleen wat twijfels over jouw oplossing van het parkeerprobleem: zeer goed gevonden, maar zie ik niet zitten 🙂

  31. Evelyne Vergote zegt:

    Ik woon hier niet zo ver vandaan. Toch kom ‘k er niet vaak & ben ‘k er eigenlijk nog maar 1 keer geweest om er te fotograferen. Het is absoluut een aanrader!

Geef een reactie

