De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 016 – aflevering 31

D islam

Turkije.

In het midden van het beeld ziet u Aisu, Azime en Fatma. Drie Turkse meisjes van ongeveer twaalf jaar oud.  Het is 1992 en ze kijken verwonderd naar de strandwereld die de hunne niet meer is, ook al leven ze zelf in Antalya aan de Middellandse Zee.

Thuis lopen hun moeders nog rond in traditionele kledij, eigen aan de Moslimgemeenschap waar ze deel van uitmaken. In de late namiddag, rond zes uur, komen die moeders zich baden in zee. Ze houden hun lange, vormeloze kleed aan, zoals dat hoort voor een vrouw. Wordt hen toch verteld. Ze tillen de rokken niet op om in het water te gaan, integendeel. De stof ervan wordt doordrenkt met zilt zeewater telkens ze tot over de heupen in het water stappen.

Aisu, Azime en Fatima kijken rond zich heen, en zien Europese toeristen hun strand bevolken. Zedenloos, zo lijkt wel. Er zijn er in bikini, maar ongeveer vijftig procent van de dames doet ook hun bovenstukje uit in het openbaar. Zedenloze wezens? Welk geloof laat hen dit toe? Dan durven ze zo langs het water te stappen, met hun man. Nog zoiets. Mannen lopen in minuscule zwembroeken waarin je zowaar hun gereedschap kan ontwaren. Sommigen dragen zelfs een string, zo’n schoenveter die gans hun billen bloot geeft.  Geen lange zwembroeken tot op de knie, zoals ze het zien bij hun vaders. Neen, ze dragen korte speedo’s en wandelen hand in hand met hun vrouw of lief, langs het water. Hand in hand, in het openbaar!

Eigenlijk begrijpen ze niet zo goed waarom ook zij zich zo bedekt moeten houden, waarom zij ook geen bikinietje kunnen dragen zoals die kinderen van de toeristen doen. Ze hebben er thuis vaak discussie over gehad, en uiteindelijk mogen ze gaan zwemmen in de pakjes die ze dragen op de foto. Nu toch nog, want over pakweg een paar jaar, als hun vrouwelijkheid zich volop zal manifesteren, zullen ze zich moeten aanpassen aan de regels van thuis. De regels van de Islam.

Toen, bij het nemen van die foto, dacht ik dat dit een tijdelijk gegeven zou zijn. Dat de tijd zou komen dat ook die vrouwen zelf mogen kiezen hoe ze gekleed lopen. Op het strand, jawel, maar vooral gewoon op straat. Dat een meisje, als ze dit wenste en zich er goed bij voelde, een short zou mogen dragen in combinatie met een mooi topje. Dat ze zich zou mogen opmaken. Niet om als lustobject te dienen, maar gewoon om haar vrouwelijkheid uit te stralen, om trots te zijn op wie ze is.

Ik dacht verkeerd. Als radicale moslimbewegingen hun zin krijgen wordt alles nog strenger. Wordt de vrouw nog meer in een identiteitsloze verpakking verstopt en mag ze enkel nog binnenskamers mooi zijn. Niet voor de buitenwereld, enkel voor haar eigen man. Jezelf mogen uiten is een fundamenteel recht. Voor mannen, maar zeker ook voor vrouwen.

Aisu, Azime en Fatima zijn ondertussen volwassenen met kinderen die ouder zijn dan zij waren op die foto.

(namen zijn gefantaseerd)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 016 – aflevering 31

  1. Marion zegt:

    Dat is het punt hè, zouden die vrouwen er zelf voor kiezen, prima, maar dat is in veel gevallen niet het geval. Al ken ik ook voldoende moslima’s die wel zelf de keuze hebben gemaakt om wel of geen hoofddoek te dragen. Dan is het voor mij geen enkelder probleem. Ik heb alleen het idee dat die vrije keuze hier veel meer geldt dan in de moslimlanden zelf.

  2. Myriam zegt:

    Eigen keuze, idd, daar draait het om. Respect geven en krijgen zelfs als je wat je van de schepper hebt gekregen toont, omdat je fier bent op wie je bent, niet om te provoceren. Long way to go…

  3. @matroosbeek zegt:

    Helaas zijn er nog steeds te weinig vrouwen die deze keuzevrijheid niet hebben…

  4. Samaja zegt:

    Ik kan je woorden alleen maar beamen, ik vind het zo erg dat vrouwen in zoveel culturen nog altijd onderdrukt worden en men dat normaal vindt. Ik hoop op beterschap voor de toekomst, maar de laatste jaren lijkt het eigenlijk alleen maar erger te zijn geworden…

  5. Jaixy zegt:

    Vrijheidskeuze…. Wie heeft dat tegenwoordig….

  6. Hillechien zegt:

    Zou mooi zijn als iedereen keuzes zou mogen maken

  7. Mooi moment van stilstaan, je gunt het ze zo te mogen zijn wie ze zijn…

  8. nannonblog zegt:

    Ik houd heel veel van pindakaas.

  9. Morgaine zegt:

    Laatst vroeg ik hier in de supermarkt aan één van de dames die daar achter de kassa zit met hoofddoek, en die ik al wat langer ken natuurlijk ook en het was rustig. Mag ik jou wat vragen?

    Ik had net varkensvlees afgerekend en als ik het mij goed herinner mogen ze dat niet eens aanraken, zelfs niet in verpakking als ze echt 100% moslim zijn of dat boek volgen namelijk, er niet eens in de buurt komen, levend of dood. En zij vertelde mij, dat zij zelf gekozen heeft om de hoofddoek te dragen maar dat zij en haar familie niet zo streng zijn verder thuis of op straat. Want er zijn inderdaad moslims die dit werke weigeren te doen omdat ze dan in contact komen met al dat onreine spul wat varken heet oa en andere zaken ook.

    Wist je dat een hond ook onrein is? Wij wisten het niet, maar het viel ons al eens op dat er velen om ons heen liepen zelfs de straat overstaken als wij met de hond aan kwamen lopen. Jarenlang vonden we dat gek, maar ook mijn moeder kan weleens zo’n momentje hebben over het waarom… Een hond is net als een varken dus onrein in die wereld… Dus als je iemand vanuit die cultuur met een eigen hond ziet lopen dan weet je dat ze niet echt diep in het geloof zitten.

    Zelfs mijn nieuwe buurman vertelde dat, dat slechts sommigen honden in huis houden in Syrië en dat betekent dus… ‘atheïst’ zijn.

    X

  10. Billy zegt:

    de vrouwen uit die strenge landen moeten zichzelf bevrijden door uit te wijken naar tolerantere landen. Eigenlijk wel schandalig dat er zoveel verschil zit in de gebruiken…

  11. Marianne zegt:

    In deze cultuur loopt men EEUWEN achter op het Westen. Het ergste vind ik dat de mannen bepalen hoe hun vrouw/dochter gekleed gaat. Soms zie je in het enige kijkgat (ogen) hoe ongelukkig deze vrouwen zijn. Toch zijn er ook deze die Westers zijn zoals mijn Turkse buurvrouw. Los haar en make-up met vrije kleding. Mooi logje over cultuur..

  12. Geef die mensen tijd. Ook onze o zo tolerante maatschappij heeft er eeuwen over gedaan. Het is hier nog niet zó lang geleden dat vrouwen op straat mochten roken, vrachtwagenchauffeur worden, een job konden krijgen bij de NMBS, enz .. Probeer eens in bi-, mono-, zerokini over de brugse markt te lopen. Ik denk dat ook bij ons de rechten van de vrouw nog steeds hoofdzakelijk door mannen bepaald worden.

  13. Mooi geschreven. Ik weet nog dat een vriendinnetje van mijn zusje al op jonge leeftijd (een jaar of 8 denk ik) een hoofddoek en bedekkende kleding moest dragen. Op een zomerse dag liep zij dik gekleed. Ik vond het maar sneu.
    Heel erg dat er veel mensen zijn die hierin geen eigen keuze hebben.

  14. Myrea zegt:

    Goh, ik heb beide extremen al gezien. De buren van mijn ouders bv zijn moslim (Marokkanen). Hij is zelfs nog niet zo lang in België. Toch zijn ze beiden erg Westers. Zij verschilt enkel qua huidskleur met een echte Antwerpse. Hij zat gezellig een biertje te drinken toen ik hem bijles gaf!
    Ik heb ook op het Stuivenbergplein gewerkt en daar zag je dan weer wel heel veel mensen (ik gok dan vrouwen, maar wie weet?) in gewaden gehuld.
    In Turkije heb ik een week bij een gastgezin verbleven. Ook daar zag je echt al veel meer Westerse invloeden op straat. Heel weinig hoofddoeken of lange gewaden, maar gewoon meisjes in short en T-shirt.
    Ik denk eigenlijk dat de meerderheid wel vrij is in keuze, maar die paar mét doek vallen ons gewoon sneller op.

  15. En wat met de vrouwenbesnijdenis. Daar laten moeders hun dochters hetzelfde ondergaan als ze zelf hebben ondergaan, onder het mom van traditie??? En het niet alleen de moslima’s die onderdrukt worden. Het Jodendom is geen haar beter. En de Christenen hebben ook jaren hun best gedaan. Ik blijf me afvragen waarom men zo graag vrouwen onderdrukt. Waar bevindt zich de oorsprong? Wat deden we zo fout? Wij zijn het nochtans die het leven schenken. We zouden naakt op handen moeten worden gedragen….

    • Ooit waren wij in Turkije toen net een groepje jongens (kleuters) buiten klaar stonden om één per één besneden te worden in één of andere moskee. Vonden we toen vreselijk. Als een gastje wil besneden worden, moet hij zelf de keuze hebben om dit te doen. Aan die leeftijd kun je van ‘keuze’ niet spreken.
      Veel erger is het nog bij meisjes. We zagen ooit een reportage over hoe meisjes met een roestig gilette-mesje van hun vrouwelijkheid worden beroofd. Gruwelijk, verschrikkelijk. Een jongen kan na een besnijdenis nog perfect seksueel functioneren, een vrouw wordt dan verminkt voor de rest van haar leven en mag ‘genot’ vergeten. Wat men er ook aan doet in Afrika om die praktijken tegen te gaan, het blijft gebeuren. Hier heb ik echt geen woorden voor…
      En ja: vrouwen moeten echt op handen worden gedragen.

    • En het ergste is, als ik mag aanvullen, dat het meestal vrouwen zijn die die vrouwenbesnijdenis uitvoeren. Hebben ze dan zelf niet genoeg geleden???

  16. Ik zie het niet verbeteren voor die cultuur.. In tegendeel.

  17. Flavie zegt:

    Ik had ooit een Marokkaanse vriendin die verplicht werd om een lange rok met sjaal te dragen. Elke dag voor we naar school vertrokken, deed ze alles uit en droeg ze ‘normale’ kledij… tot haar vader het eens had gezien… de dag nadien heb ik haar niet gezien…
    Zoveel vrouwen die onderdrukt worden en ‘anders’ willen zijn… zal dit ooit veranderen? Ik vrees ervoor…

Geef een reactie

