De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge – aflevering 32

Vakantie-uitzicht

Even kijken op de klok. Zeventien uur geleden lagen R. en ik nog op het Malagueta-strand in Malaga. Heel goed beseffend dat onze reis nu letterlijk aan de laatste loodjes toe was. Een paar dagen voordien had ik getimed hoe lang het duurde om van het strand naar ons verblijf te stappen, hoe lang we van daar uit naar de het treinstation moesten stappen, enzovoort. De eeuwige rekenaar Thomas Pannenkoek zou ervoor helpen zorgen dat we tot de laatste minuut konden profiteren van onze reis. Na dit strandbezoek nog een lekker etentje in de binnenstad, nadien nog een laatste douche en -hup- richting thuis.

De reis voorspelde niet veel goeds. Om te beginnen waren we dood- maar dan ook doodmoe van de laatste perikelen op het werk. Dan was er de gedachte aan mijn moeder, wiens ‘gezondheids’-situatie van de ene dag naar de andere kan omkeren tot het onvermijdelijke volgt. Dan was er het appartement dat we hadden geboekt. Ons eerste probeersel met AirBnb. Horror. Ik vertel er later meer over, maar de foto bovenaan toont het fantastische zicht dat we hadden vanuit de kamer. Als we tenminste de moeite deden om vanonder de rolluikjes naar buiten te piepen. Yeey! Dan was er het ‘openbaar vervoer’, waarvan sommigen ons hadden gezegd dat je er alle richtingen mee uit kon. Dan was er de verschroeiende hitte van een stukje boven de veertig in een betonnen, naar urine ruikende grootstad. Dat alles leidde na drie dagen tot het fatale moment dat we liefst van al onze kar wilden draaien om naar huis terug te keren.

We hebben doorgebeten, en gelukkig maar. Met moeder had ik dagelijks telefonisch contact (leve de Triiing-app van Telenet). Ze is flauwer geworden, dat wel. Vorige week zondag kreeg ik een fotootje via Whatsapp waarbij mijn schat vroeg ‘wie is dat?”. Ze is fel vermagerd en haar stem klinkt anders. Positief lijkt ze nog wel. Straks een bezoekje!

Een Wifi-loze vakantie? Dat niet. Ik vermeldde Whatsapp wel, waar we contact kregen via de Wifi die in heel veel horecazaken gratis beschikbaar was. Ik liet het Internet voor een groot stuk links liggen, hoewel ik moet bekennen dat ik af en toe eens heb gelurkt op de weblogs die ik volgt. Een raar gevoel, dat lurken…

En nu dus is Thomas Pannenkoek terug. Het bloggen afgeleerd? Ik denk het niet.

Dit eerste postje is geschreven met de losse pols. Zonder veel structuur, allicht met wat schrijf- of stijlfouten, maar ik trek het me niet aan. Het is het resultaat van een heel korte nacht en in aanloop naar een resem boodschappen die we nog moeten doen, bezoekjes afleggen, en vooral…

… over een kleine vier uur onze eerste biefstuk met friet eten!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge – aflevering 32

  1. Hillechien zegt:

    Welkom thuis zeg ik dan. Biefstuk over vier uurtjes? Oh je eet in de middag warm, brrr moet er niet aan denken. Nu lekker de was en de plas en bezoekjes aan familie, ik lees je weer 😊

  2. tinyblogt zegt:

    Oei, was ’t zo erg gesteld met Airbnb? Ja voor ’t uitzicht moet je ’t meestal niet doen. Ben benieuwd naar je ervaring.
    Smakelijk voor straks!

  3. Welkom terug!
    Wat een ‘prachtig’ uitzicht!

    Ik ben ook nieuwsgierig naar de Airbnb nu…

  4. Mo kiekt enki hierre. Wie dan we hierre hèn. Mao joene, das lange geléén. Were thuus in Koolkerke? Goed. Nievers beter dan thuis hé.
    Schone foto: het liekt wel ’t vuulste geburte van Brussel. Anderlecht of omstreken. 😦 A giender nie beter noa Venitië gewist? Of in’t Venetië van ’t noorden gebleven?

  5. joke_dev zegt:

    Dat laatste is het mooiste naast het bezoek aan je moeder. Welkom thuis.

  6. Kathleen zegt:

    Ik zag die foto en ik dacht: “Dat moet Spanje zijn” 🙂 Ik denk dat je in die Airbnb een veel “Spaansere” ervaring hebt gehad, dan wie in een toeristisch hotel heeft gezeten. Zo wonen de Spanjaarden, en dat zijn de uitzichten die de meesten hebben. Mensen hebben een vrij idyllisch beeld van Spanje, maar ik heb hier rap geleerd dat dat weinig met de dagdagelijkse werkelijkheid te maken heeft.
    Wil je mooier en toch goedkoop in Spanje overnachten, dan moet je eens zoeken of je geen “casa rural” of “chalet” kan huren. Hier in Valencia is het bijvoorbeeld de gewoonte dat mensen in appartementen wonen, maar per familie een buitenhuis hebben (meestal van de grootouders), waar ze de vakanties doorbrengen, en soms de weekends, waar dan ´s zondags paella wordt gegeten. Die hebben meestal wel een mooi uitzicht en een tuin en terras en zelfs zwembad enzo.

    • Al bij al, dat zal blijken in mijn latere verslagjes deze week, was die ervaring zo slecht niet. Inderdaad, Spanje is veel meer dan de toeristische industrie waar de ‘bedorven’ Westerse toerist in wordt gedumpt, inclusief zeezicht en overdreven luxe (ook in spijs en drank). We wandelden later door het ‘echte’ Malaga, waar het merendeel van de Spanjaarden woont in blokkendozen met (in het beste geval) zicht op elkaars living, in groezelige straten waar men ’s nachts iet alleen zou in durven wandelen,…
      Wij zijn hier echt super verwend, maar beseffen het veel te weinig…

  7. Kathleen zegt:

    En iets helemaal anders: ik hoop dat het goed gaat met je moeder, ondanks alles, en dat je een warm en aangenaam bezoekje hebt gehad!

  8. Evelyne zegt:

    Jammer dat de vakantie wat ‘tegenviel’.. Hopelijk toch genoeg kunnen uitrusten om er nu ten volle terug tegen aan te gaan in ’t Belgische leven 🙂

  9. Jaixy zegt:

    Ik ben benieeuwd naar je ervaring van Air bnb. Klinkt echt als horror!!!
    Erg jammer

  10. De dag schiet al op, welkom terug! Het uitzicht is drama, herinnert me aan een vakantie in de Algarve waar we op een betonnen muur keken vanaf ons balkon. Maar ja, de stad is anders dan een vakantieresort en dat zocht je niet. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Lekker gegeten hoop ik en hoe gaat het met je moeder? Toch blij dat ze er nog is!

    • Héél blij dat mijn moeder er nog is, en dat ik haar nog kan helpen. Gisterennamiddag ben ik nog in haar tuin gedoken (samen met één van mijn broers) om een mega-snoei te doen van haar struiken. Ze was zo gelukkig het resultaat te zien…

      • Kan het me voorstellen, maar moeilijk om haar zo te zien hè.
        Zo fijn als je haar nog ergens mee gelukkig kunt maken, sowieso je bezoek maar als ze de opgeknapte tuin ziet en dan zo blij is, dat doet ook wat met je, kan niet anders.
        Sterkte ermee… Kan wel eens heel snel gaan nu jij terug bent…
        Denk aan jullie hoor!

  11. Jammer van het slechte begin van jullie vakantie.
    Waarschijnlijk ben je nu lekker aan het genieten van de biefstuk met friet. Enjoy!
    Heftig dat je moeder zo zichtbaar achteruit gaat. Dat zal moeilijk zijn voor je om te zien. Sterkte!

  12. Morgaine zegt:

    Welcome home, hahahaha die biefstuk waar je mee afsluit, ja hier ook, misschien niet persé biefstuk maar iets wat echt Hollands is in dit geval 😛 Meestal wel iets met gebakken aardappels, in allerlei vormen misschien dus kan ook friet zijn.

    En jeetje, als dat je uitzicht was, pffffffff balen, ben benieuwd naar de rest van jullie reisverhaal.

    X

  13. @matroosbeek zegt:

    Welkom terug! Benieuwd naar de verhalen…! Geniet nu maar eerst van je biefstuk!

  14. perdebytjie zegt:

    Welkom terug!Ek is mal oor die “uitsig”!

  15. De Fruitberg zegt:

    Welkom terug. Dat uitzicht is niet echt top…

  16. Marianne zegt:

    Welkom thuis en leuk je weer te lezen. Is niet zo een rooskleurig begin geweest zo te lezen. Wel fijn dat je moeder er nog steeds is toen je thuis kwam, ze heeft je deze vakantie gegund. Uitzicht in mijn tuin is mooier eerlijk gezegd 😀 😉

    • We zijn verwend wat ons uitzicht thuis betreft. Een paar dagen later gingen we wandelen door de straten waar ‘de Spanjaard’ woont in hoge flatgebouwen. Nergens een boom of groen te zien, mensen leven op elkaar gestapeld als in een magazijn. Dan pas besef je hoe goed we het hier hebben…

  17. Rob Alberts zegt:

    Sterkte voor moeder!

    Meelevende groet,

  18. Billy zegt:

    spijtig dat het Airbnb-verhaal slecht verlopen is, wij hadden een prima ervaring ermee in Barcelona!

Geef een reactie

