De Malaga-Saga – der Ankunft

mal2

Ik zal jullie een ganse week vervelen met onze Malaga-‘avontuur’. Er rest nog zeven dagen verlof, waarom dan niet elke dag een stukje schrijven?

Gisteren kregen jullie al een voorsmaakje van onze vakantie met een valse start. Drie weken terug vertelde ik jullie dat we voor de eerste keer in ons leven een ‘langere’ vakantie zelf hebben gepland, dit na jaren voorgekauwde kost te hebben genoten van wat de Thomas Cooks, Neckermanns en Tui’s van deze wereld ons al die tijd hadden voorgeschoteld. Gedaan met kant en klare reizen, urenlang met de bus ‘meegetjoold’ te worden van hot naar her. Vlucht zelf opgezocht en geboekt, verblijf zelf geregeld en basta.

Het appartementje dat we kozen in Malaga lag al vast sinds december. Geboekt via Booking.com. Mooie ligging in het centrum van de stad en zeer goede recensies. Tot we in mei nog eens opnieuw keken, en zagen dat de rating een serieuze dreun had gekregen.  Van een 9/10 tot amper een 6/10. Vreemd, maar doordat we gratis konden annuleren geen ramp.

Waarom dan niet eens ‘Airbnb’ proberen, het vehikel waarvan onze jongste al een paar jaar super fan is. Via dit systeem huur je kamers, woningen of appartementen van particulieren. Zou de vergelijking met Uber (taxi) verkeerd zijn? Denk ik niet.

We boekten een appartement met een zeer mooie rating, dicht gelegen bij treinstation, centrum van de stad en met een ongelooflijk mooie score. Iets goedkoper dan het vorige van Booking nog, maar dat was puur toeval. We kregen direct contact met de verhuurster, een zekere ‘Gloria’. Volgens de commentaren een zeer mooie en lieve dame die haar best deed om al haar klanten te ‘bevredigen’. Huh? Je leest het goed, maar het zal allicht een kromme vertaling zijn geweest.

En dan was er de landing op Malaga, die bewuste vrijdag eind augustus. Na een vlotte vlucht werden onze valiezen al even vlot afgeleverd en vonden we onze weg naar de trein die ons voor een aalmoes (1,80 Euro/persoon) naar het centrum van de stad voerde.

Eéns buitengestapt, merkten we al vlug dat mijn wegvoorbereiding via Google niet verliep zoals gewenst. Van een ‘rivier’, zoals ik op het kaartje zag, was geen sprake meer. Blijkt dat die in de zomer kurkdroog staat. We raakten letterlijk het noorden kwijt, en merkten ook al vlug dat de Malagezen heel weinig Engels spraken. Ons appartement lag in de Calle Marmoles, een belangrijke en drukke verkeersader in de stad, maar de drie mensen aan wie ik de weg vroeg hoorden het in Keulen donderen. Uiteindelijk kon een groepje jongeren, die duidelijk al heel wat alcohol binnen hadden, ons op de goeie weg zetten.

mal1

We kwamen aan het gebouwtje dat je ziet op de eerste foto. Ons appartement was het dakverdiep en kon je niet zien vanop de straat.

Ik had Gloria op voorhand verwittigd dat we rond 21u30 zouden toekomen. Dit klopte ook tot op vijf minuten. Ze had voordien geantwoord dat ze er zou zijn, maar… geen Gloria te zien of te horen.

Dan maar een smsje gestuurd. In gebrekkig Engels antwoordde ze ons dat ze er over 10 minuten zou zijn. We stonden uiteindelijk een halfuur aan de deur te koekeloeren voordat ze op ons kwam aangestapt. Het bleek ook een mooie dame te zijn met een glimlach die ijsschotsen kan doen smelten. We kregen onmiddellijk een kus op de wangen, en ze opende de deur.

Spontaan nam ze de valies van R. over, en we strompelden naar boven. Ik telde de treden. Honderdenvijf in totaal! Dit in een traphall waar het zeker boven de dertig graden was. Uiteindelijk zagen we het uitzicht van foto twee.

mal4

De kamer was zoals hij was voorgesteld op de foto’s, maar het oogde nog veel kleiner. Het rook er ook een beetje muf, combinatie met mottenbollen. Dezelfde glimlach vertelde ons dat er frisdrank voor ons klaarstond in de koelkast, een viertal pintjes. Dat er koffie en thee à volonté was en dat ze de volgende week zou binnenspringen met vers beddegoed en handdoeken. En weg was ze.

Het slot (foto drie) van de deur deed denken aan een gevangenisdeur. Neen, gezellig was het allesbehalve. De eerste indruk was zeer ontgoochelend… De inrichting was ook zeer meisjesachtig, inclusief woordjes als hieronder…

mal3

Wat moe van de reis zijn we de trappen opnieuw afgedaald om iets te gaan eten/drinken in de straat. Een volgend plezant dingetje dwarste onze weg. R. gleed uit over de gladde straatstenen, en haar val werd gebroken door haar duim waar ze twee jaar terug mee gesukkeld heeft na een slechte val. Waar konden we op dit uur nog een dokter vinden? Wat in paniek stapte ik een horecazaak binnen waar ze (ook al) geen woord Engels spraken. Met handen en voeten vroeg ik een paar klompjes ijs om tegen haar duim te kunnen houden. Dit lukte uiteindelijk… ’s Anderendaags bleek dat het geen breuk was, en met pijnstillers kon het zaakje onder bedwang worden gehouden…

Een reis dus die niet echt leuk begon. Ook niet toen we een paar dagen later (na wat gewenning aan de stad) op zoek gingen naar excursies via het openbaar vervoer. Bleek al helemaal een grap te zijn, want voor de meeste interessante bestemmingen moest twee uur worden gebust of getreind om er te raken, en dan nog eens dezelfde duur om terug te keren. Dit na boeking in het station, waar overal ellenlange files stonden, en zeer weinig info werd gegeven.

Maar…

Uiteindelijk hebben we toch de knop omgedraaid en beslist ons niets van die ‘miserie’ meer aan te trekken.

mal5

De LOVE-letters boven het bed werden een klein beetje herschikt en we gingen in het steegje naast ons appartement iets gaan drinken. Dit bleek de start te zijn van wat toch een prettig avontuur is geworden…

Wordt vervolgd (voor de liefhebbers)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

50 reacties op De Malaga-Saga – der Ankunft

  1. Morgaine zegt:

    Het blijft altijd maar weer de vraag wat je ook boekt, hoe het uit zal komen als je er werkelijk bent, foto’s zeggen opnieuw zo weinig ook al is het exact zoals op de foto’s, hoe groot een ruimte is. En de omgeving wat je ziet. Als het er maar schoon was verder? Op de geur na? Ramen open of een geur ding neer zetten?

    Ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal.

    X

  2. tinyblogt zegt:

    Oh zo erg, van die val! Als je zo je vakantie moet beginnen… Maar was het een goed bed? En was de badkamer schoon? Dat zijn voor mij de belangrijkste criteria. In onze laatste Airbnb rook het erg vochtig in de badkamer, maar het was wel proper, al heeft mijn vriend ’s nachts een kakkerlak in de badkamer gezien. Ik gelukkig niet of ik deed geen oog meer dicht.

    • Vooral omdat die duim een paar jaar geleden al serieus heeft afgezien (hij stond na haar val in een heel andere richting, men heeft die moeten ‘kraken’ naar de juiste kant).
      Het ‘bed’ was een ijzeren frame waar vezelplaten waren op vastgemaakt. Achteraan had Gloria er twee houten frames van andere bedden los tegen gezet…
      Ook voor ons is de hygiëne in de badkamer zeer belangrijk. In het bad lag een beschimmeld matje, dat we meteen hebben buiten gekieperd, en op het toilet moesten we de veiligheidsgordel goed vastleggen, want de bril zat los aan één kant.
      Het eerste dat we gedaan hebben (de zaterdagmorgen) was alles eens goed proper kuisen naar onze normen.
      Kakkerlakken hebben we gelukkig niet gezien, zelfs niet één miertje of een mug.

  3. Myrea zegt:

    Man man, wat een avontuur! En ik gok dat het nog niet afgelopen is?
    Dit is nu de reden waarom ik wat terughoudend sta tegenover een huisje huren van particulieren. Je weet niet waar je terecht komt…
    En dan op de eerste dag al zo onfortuinlijk ten val komen, hopelijk is het al helemaal beter met de duim?
    En elke dag een reisbericht? Ik weet niet of men zoveel pannenkoek wel aankan 😉

    • Neen, het was nog niet afgelopen :), maar het gaat zeker de positieve kant uit!
      Huizen huren van particulieren? Ik zal de volgende keer zeker alle opties (ook opnieuw de booking.com) bekijken, en we zullen eerder kiezen voor de meer officiële verblijven…
      (ja, ondertussen beter met de duim, maar een bezoekje aan de arts zal geen luxe zijn…)

  4. nannonblog zegt:

    Misschien geen topper deze vakantie althans het begin. Maar wel grappig hoe je het hebt verwoord, lossen en genieten.

  5. bentenge zegt:

    Malaga. Tiens. Waar ligt dat ergens ? 🙂 En waarom staat dat slot wel op foto maar de dame niet ? Zo on-Pannenkoekig !

  6. chrissebie zegt:

    Ik wed dat het nog allemaal goed komt! Maar ik begrijp maar al te best dat het zo kan tegenvallen als je vermoeid aankomt na de reis met het vliegtuig. Ik boek nu steevast B&B ’s van vlaamse uitbaters. Heel makkelijk als je de taal niet machtig bent. En ja, ik had het geluk dat mijn man een chaurffeur is de bergen en kleine steegjes niet schuwt!

  7. perdebytjie zegt:

    Ai Paul,ek lag heerlik vir jou beskrywing!Ek kan nie wag vir die volgende stories nie…goumaak daarmee!

  8. Marion zegt:

    Oh neeeeee! Ik mag hopen dat het tij nog gaat keren. En verder zou ik willen zeggen, nou, wat Paardenbedje hier boven mij ook al zei: Goumaak daarmee!

  9. Kathleen zegt:

    😀
    Zooo Spaans…

    En nee, het merendeel van de Spanjaarden spreekt geen (of heel beperkt Spaans), maar ze schamen zich daar wel over hoor, en er wordt aan gewerkt (oa door ondergetekende). Langs de andere kant: in het zuiden zijn er heelder kolonies Britten die vaak al 10 of 20 jaar in Spanje wonen en geen woord Spaans spreken. Dat vind ik echt een schande. En Spaans is de tweede taal in de wereld (na Chinees en vóór Engels) die mensen als moedertaal spreken. (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_number_of_native_speakers)
    Ze hebben dus ook lang geen reden gehad om het te leren, en onder de dictatuur werd het overspreken van bijvoorbeeld anderstalige films gebruikt als een handig middel om ongemerkt te censureren.

    Voor wie een beetje lol wil met “Spanglish” (sorry, wordt lang antwoord, maar zit nu echt op mijn stokpaard):
    eerst deze video zien: https://www.youtube.com/watch?v=QrTfYItDDwA
    en daarna deze: https://www.youtube.com/watch?v=i1WMoPAALMQ

    Enjoy 🙂

  10. Samaja zegt:

    Oei, dat is geen te beste start… Gelukkig kan het nu alleen maar beter worden!

  11. Aan je laatste stukje te merken komt het best nog goed.
    Wel jammer dat je in de eerste instantie zo teleurgesteld kunt worden.
    Maar die val was wel balen natuurlijk.. Maar.. als ze iets aan haar voet of been had gehad was het nog beroerder geweest met al die trappen..
    Kom maar op met het vervolg.. 🙂

  12. De Fruitberg zegt:

    Benieuwd naar het vervolg. Een hoge kamer maar geen hoogvlieger, dus. Beklimming buiten categorie 😉

  13. Menck zegt:

    Dit wordt duidelijk een ‘alle begin is moeilijk’-verhaal. Spannend!

  14. @matroosbeek zegt:

    LOve- Velo 😂 Het is nog maar het begin… En ik lig nu al in een deuk…

  15. Marianne zegt:

    Wow iedere dag een verslag?, kijk naar uit naar het vervolg. Een geluk voor je vrouwtje dat ze verder geen gevolgen heeft van haar val. Wat een vakantie in zo’n pracht appartement en dan de hitte, leuk is anders. Maar jou al lezende te kennen, weet ik zeker dat je er nog iets van je vakantie gemaakt heb.

  16. Jaixy zegt:

    Kortom jullie zijn niet echt uitgerust op vakantie!!!

  17. Rob Alberts zegt:

    Ik ben benieuwd naar het vervolg …..

    Nieuwsgierige groet,

  18. Rob Alberts zegt:

    Het werk vergt even extra tijd ……..

  19. joke_dev zegt:

    Malaga, daar had ik je meer kunnen over vertellen… Mijn dochter zit nu in Schotland met een airbnb en heeft een heel huis voor zich, schitterend. In een stad zou ik het niet vertrouwe …

  20. Hillechien zegt:

    Ben benieuwd, dit beloofd een mooi vervolg te krijgen 😉

  21. vivapo zegt:

    Ik volg, zij het achterste voren, maar ik geniet…

  22. Flavie zegt:

    Met zo’n begin zou ik al heimwee krijgen naar thuis… ik ben benieuwd naar het vervolg… 🙂

Geef een reactie

