De Malaga-Saga – De ochtendwandeling

Ik moet jullie niet meer vertellen dat het aan de Costa del Sol heet kan zijn. Broeiend warm, gewoon niet leefbaar. Ook niet voor de Spanjaard die al één en ander gewoon is. Daarom zie je dat ook Malaga pas wakker wordt na zeven uur ’s avonds, als de zon gaat liggen en de temperaturen weer onder de dertig graden komen. Wij in België of Nederland zouden daar liever nog tien graden afdoen, maar het is nu éénmaal wat het is in het land van Pedro en Carmen.

mal8

We beginnen ons thuis te voelen in ons vakantieoord. Gewoon genieten van het nietsdoen en alles op ons af laten komen.

Voor mij betekent dit ’s morgens (heel) vroeg mijn ochtendwandelingetje. ‘Mijn’, dus niet samen met mijn schat. Waarom niet samen? Omdat ik een heel vroege vogel ben, en zij liever wat uitslaapt.

Ik laat haar niet graag achter. Reden: de binnendeur van ons appartement kan enkel worden afgesloten door de grendel langs de buitenkant dicht te draaien. We hebben één sleutel, en ééns de deur dicht kon hij niet meer aan de binnenkant worden opengemaakt. Voel je hem komen? Als er plots brand zou uitbreken, zou mijn schat als een rat in de val zitten. Geen ramen om langs te ontsnappen…

mal4

‘Doe toch maar…’ zei ze telkens de avond voordien, ‘je zit toch nooit lang weg…’. Misschien klopt dit wel, want niemand volgt me graag in mijn ochtendmodus-tempo. Noem het maar een soort sportief wandelen waarbij ik niet tolereer dat iemand mij voorbij steekt. Snelwandelen, dus, of toch iets in die aard.

Wat meteen opvalt in de Calle Marmoles is dat winkels ’s nachts enorm beveiligd zijn, onder andere met ijzeren rolluiken. Een beetje wat we vorig najaar in Barcelona ook al ondervonden. Het leuke hier is dat die rolluiken zeer mooi beschilderd zijn met graffiti. Ik postte hierboven enkele voorbeelden. Wie de stad rondloopt, kan er echt een volledig fotoboek mee vullen…

mal9

mal3

mal4

mal5

mal6

mal7

mal8

Ik duik een zijstraatje in, in de hoop hier en daar een mooi fotootje te kunnen schieten. Snelwandelen en foto’s schieten combineerbaar? Ja, toch als het snelschietfoto’s worden :).

mal10

Mooie kromme straten met oude, kleurrijke huisjes. Me like! En een stilte die enkel wordt verbroken door… het gekraai van een haan.

mal11

Wat? Een haan in de binnenstad? Ik begreep het ook niet echt, maar zoals je hierboven ziet kon ik een kip op foto vatten net voor het vluchtte onder een geparkeerde auto. De haan hangt ondertussen in de boom, denk ik :).

mal12

Wat verder zitten mannen te ontbijten in een taperia. Kwart voor zeven ’s morgens, geen bakker open, dus eten ze maar op verplaatsing. Het is een vertrouwd zicht op dit uur van de dag. Lekker sociaal met vrienden en kennissen een koffie (con leche) met een calorierijke boterkoek, het glijdt zalig binnen.

mal13

Ondertussen zit het mannetje van de loterij al klaar om zijn producten aan de man te brengen. Een nationale sport in Spanje, trouwens, dat gokken. Op elke straathoek, op de meest onverwachte plekken zie je zo’n stalletjes. Of zie je gewoon een dame met lotjes, die er de ganse dag blijft zitten.

mal14

Ik wandel een blok om en zie de ‘droge rivier’. Aan deze kant is hij niet gebetonneerd, en is de voorlopige begroeiing verwilderd. Las ik niet dat Menck in het najaar deze stad eens wil bezoeken, als de regen zijn werk heeft gedaan en de rivier weer volop stroomt? Hewel, ik denk dat dit mooi kan zijn…

mal15

Zalig wandelen in deze temperatuur. Wel vreemd dat de mensen als zombies rondlopen op straat. Hier in Brugge heb ik de gewoonte mensen een ‘knik’ te geven als ik ze tegenkom. Of ik ze ken of niet, maakt niet uit. Een groet, een vriendelijk gebaar, het kost niks en ik hou er een goed gevoel aan over. Hier niet dus. Mensen lijken zeer kil en lopen precies gedrogeerd op straat. Voor mij was het een uitdaging een ‘knik’ te geven in de hoop er ooit één terug te krijgen. En die ‘Hola!’ kwam er telkens bij.

Zou Pannenkoek erin slagen de mentaliteit van de Malagezen te doen keren? Natuurlijk niet, maar af en toe was er toch eentje die mijn een ‘Hola!’ en een knikje teruggaf.

mal17

Heel veel mensen met honden ook op straat, rond dit uur. Zakje aan de leiband, wat vroeger ook het geval niet was. Honden scheten in het rond, je kon bijna de straat in het bruin verven met de achtergelaten drollen. Vandaag niet meer. Zelfs niet meer in het donker, ik vrees dat veel Belgen zelfs die discipline niet hebben met hun dier. Kakjes worden netjes opgeruimd, zoals het hoort.

mal5

Waarbij ik mij afvraag: Y tú ¿recoges las heces de tu perro? ¿Es común en tu colonia encontrar cacas de perro en las áreas verdes? ¿En tu colonia hay depósitos adecuados para las heces de tu perro? ¿Consideras que el excremento del perro es abono para el pasto?

Tot morgen voor het vervolg !!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op De Malaga-Saga – De ochtendwandeling

  1. tinyblogt zegt:

    De google vertaling is wel grappig!
    Leuke beschrijving van je wandeling, ’t was net of ik mee liep. Wij zijn ook vroege vogels, allebei, en lopen ook graag voor dag en dauw eens rond in een vreemde stad. Zeker als het tegen de middag te warm is om nog een teen te verroeren.

  2. perdebytjie zegt:

    Heerlik saam die oggendwandeling gedoen!Die graffiti maak daardie lelike deure darem baie mooi.Ek sien uit na die volgende aflewering,Paul.

  3. @matroosbeek zegt:

    Een ochtendwandeling door een vreemde stad. Er valt veel te ontdekken … Mooi!

  4. Villasappho zegt:

    Wat een fijne wandeling had je
    Maar ik zou niet goed tegen de warmte kunen aldaar

  5. Kathleen zegt:

    Uw Spaans is wel admirabel, zeg 🙂

  6. Eilish zegt:

    Gisteren net weer Spaanse les gehad (7°jaar) ik zwijg over de kwaliteit van jouw Spaans.
    Y no tengo perro.
    Ik kijk uit naar het vervolg, want ik zou de stad ook wel eens willen ontdekken (voorjaar/najaar als het minder warm is)

    • Waauw. Het zevende jaar al. Je bent bijna aan het niveau om zelf les te geven.
      Spaans is eer zeer mooie taal. Meer dan twintig jaar geleden hebben mijn vrouw en ik eens een schriftelijke cursus gevolgd via één of ander ministerie. Was leuk, maar paste toen niet echt in ons werk- en gezinsschema. Jammer dat we toch niet doorgebeten hebben.
      ‘Mijn Spaans’ is gewoon wat knip- en plakwerk van het Internet…
      También contamos con ningún perro

  7. Hillechien zegt:

    te warm voor mij maar de foto’s zijn mooi, mooie stad

    • Hoe meer je er rondwandelt, hoe meer nieuwe dingetjes je ontdekt. Een heel mooie stad, inderdaad. Ooit was het anders, was het echt een verwaarloosde spookstad waar je zo vlug mogelijk vandaan wilde vluchten…

  8. Morgaine zegt:

    Op vakantie ben ik ook altijd de eerste die wakker is of op in elk geval, heerlijk dan om erop uit te trekken als iedereen naar ik hoop nog slaapt of net wakker wordt. Dit gaat alleen niet op aan de Costa Brava, als je dan als vrouw alleen heerlijk op het strand zit of op de rotsblokken, krijg je constant die Spanjaarden op je af die nog wakker zijn van de nacht, of je nog even met ze mee wil voor een…. nee, laat maar, hahahaha

    X

  9. Menck zegt:

    Malaga in de zomer is veel te heet voor mij. Maar een bezoek in het najaar zou dan weer wél bijzonder welkom zijn, inderdaad.
    Overigens: een droge rivier is als een café zonder bier. 😉

  10. Micheline zegt:

    Dat slot vind ik maar heel raar hoor. Inderdaad stel dat er brand uitbreekt!
    Mooie wandeling trouwens en wees gerust: bijna elke Spanjaard ontbijt buitenshuis, soms twee keer per dag 🙂
    Nog een late verjaardagswens! Nog vele jaren erbij!

  11. beaunino zegt:

    En nu vast lekker siësta? Hopelijk is het een beetje koel in jullie appartement.
    Heerlijk zo’n wandeling. Die luiken zijn ook aan mij voorbijgegaan.

  12. Marianne zegt:

    Een heerlijk blogje met mooie foto’s. Met veel interesse gelezen, kan niet anders ook met zo een fantastische schrijver. Heel goed van je om zorgzaam te zijn voor je vrouwtje. Gelukkig zag zij het anders en kon je heerlijk genieten van je ochtendwandelingetjes waardoor deze mooie foto’s zijn ontstaan. Carpe Diem..

  13. Rob Alberts zegt:

    Met plezier in de vroege avond met je meegelopen …..

    Vrolijke groet,

  14. Haha, ik zie dat Rob al zegt wat ik wilde zeggen.. In de ochtend aan de wandel is heerlijk!
    En de stad verkennen met een betere temperatuur.
    Antwoord op je vragen? Ja.. toen ik nog een hondje had raapte ik zijn drolletje altijd op, al was het maar zo groot als mijn pink, niemand vond van mijn hondje een drol.
    Hoewel er hier een poepkar rondrijdt deed ik dat altijd. Waar ze het laten geen idee.. 😉

  15. Jaixy zegt:

    Wat een mooie wandeling. In de vroege ochtend. Volgens mij is het echt een fijne maar ook warme bijkomstigheid.

  16. Flavie zegt:

    Een fijne ochtendwandeling.

Geef een reactie

