De Malaga-saga – fruit

mal64

Ben je ook zo’n fruitliefhebber? Ik ben er verzot op, zou me laveloos eten aan al dat lekkers, net als mijn vrouw. Met ons beiden zijn we verantwoordelijk voor de helft van de fruitconsumptie op onze planeet.

mal66

Op de bovenste foto zie je een beeld van de markt van Malaga, elke dag open van tien tot twee uur ’s namiddags. Er is een ruim aanbod aan vis, vlees en groenten/fruit. Eigenlijk hebben we die markt pas ongeveer aan het eind van ons verblijf ontdekt, anders hadden we er al veel vroeger de deur platgelopen.

Wat vind je van de foto van de heerlijke peertjes hierboven? En toch hebben we er ook een iets minder goede ervaring meegemaakt. Stel je een berg verse vijgen voor, mooi opgestapeld in piramidevorm. Bij ons kosten zo’n vruchten stukken van mensen, daar koop je een kilo aan vier Euro.

‘Half kilootje?’ vroeg ik mijn schat. ‘Yep’, zei ze. De verkoopster stak haar wijsvinger in haar mond, spuugde die nat (vies :() en nam een papieren zakje beet. Met dezelfde hand begon ze vijg na vijg uit de stapel te plukken. Ik merkte dat ze echt de bijna zwarte eruit pikte. Vers? Santé mijn ratje! Echt rotte vijgen zeg ik u. Met een gestreken gezicht gaf ze me het zakje en vroeg twee Euro. Verstomd betaalde ik, en loerde direct naar de inhoud van het pakketje. Ik probeerde een vijg vast te nemen, maar kon net zo goed mijn vinger in een rotte peer steken.

Ik probeerde me in het Engels te verdedigen, liet haar zelf eens naar de inhoud kijken en zei dat ik toch liever wat ‘groenere’ had. Ze begon daar een Spaanse preek af te steken waar ze zei dat dit de beste waren die beschikbaar waren. Ondertussen was de onderkant van het zakje kletsnat. Het dametje bleef doordrammen. Ik trok een gezicht alsof ik net een fles azijn had binnengeslokt, zette het zakje opnieuw tussen haar ander ‘fruit’, en maakte rechtsomkeert.

‘Geef die man zijn twee Euro terug!’ snauwde ze naar haar collega. Ik nam die aan, en keek niet meer achterom…

En toch… toch zijn wij misschien verwend wat ‘vers’ fruit betreft. Als ik zie wat soms in de stalletjes lag op straat en effectief nog geconsumeerd werd. Klik de foto’s gerust eens aan om die meer in detail te bekijken.

mal63

mal34

mal3

mal2

mal1

Geef toe: erg vers ziet het er allemaal niet uit. Die druiven bijvoorbeeld waren voorzien van honderden vliegesch… van de diertjes die er bleven rond zwermen. Ik zag af en toe een man zo’n tros nemen (kiezen, dus!) en zelf in een zakje doen om mee te nemen.

Wat we op de markt vonden was zéér vers (behalve dan die vijgen). Ook wat we af en toe kochten in de Lidl of de Aldi was zeer lekker en vers.

mal65

En ziezo, ik gooi er nog een visje bovenop (om dit logje ‘fruit’ af te sluiten). Kwestie om toch een klein beetje tegendraads te zijn.

Tot morgen, waar we op excursie gaan!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op De Malaga-saga – fruit

  1. Samaja zegt:

    Die bananen zou ik niet zo kopen alleszins. Al ben ik misschien gewoon verwend?

  2. tinyblogt zegt:

    Mmm lekker! Ik krijg al trek in fruit, ga er vlug wat kopen… maar niet in Malaga. 😦

  3. perdebytjie zegt:

    Oe ga,vir die vieslike nat spoegvinger!

  4. Morgaine zegt:

    Dit heb ik nog nooit zo gezien moet ik eerlijk zeggen, en doel ik op in het buitenland, die mango’s wat zonde! Maar nee, die zou ik dus ook laten liggen, misschien verwend, maar ik weet gewoon dat die alleen nog goed zijn voor gisting of zo… brrrrrrr

    X

  5. joke_dev zegt:

    Haha overdrijf je nu niet een beetje. Die mango’s zien er eetbaar rijp uit en ik begrijp dat je eet met je ogen, je moet eten met je tong 😳😛

    • Toegegeven, de tekst is een beetje overdreven. Doch, een geluk voor jullie dat het ‘kleurfoto’s’ zijn en geen ‘geurfoto’s’. Het is niet overdreven als ik zeg dat het echt kon stinken naar rot fruit in sommige van die stalletjes.
      En ja, we eten inderdaad met onze ogen. Stel dat je morgen een groene biefstuk op je bord zou zien liggen – die mag dan nog zo vers en zo lekker zijn als wat, je zult er niet van eten 🙂

      • joke_dev zegt:

        Haha ik eet dat al 9 jaar niet meer biefstuk, mijn lichaam weigert het waarom??? Echt zo’n stank? Heb ik zelfs in Afrika niet meegemaakt. Maar fruit kan stinken, dat is juist. Het waren toch knappe foto’s hoor. En je bent hopelijk niet ziek geworden van het fruit 😀

        • Nee, want wat we niet vertrouwen kopen we ook niet :).
          Denk nu niet dat al het fruit in Malaga zo’n kleurtje heeft, want wat je gewoonweg in de Lidl of de Aldi vond, of op de meeste kramen op de markt, waren echt heerlijk!

  6. Hillechien zegt:

    Een rijpe banaan is veel lekkerder zegt mijn man (ik kan dat niet eten wegens allergie) en die mango ziet er ook goed uit. Wij westerlingen zijn te verwend. Koop je een kilo perzikken zijn ze zo hard dat je ze eerst minstens een week moet laten rijpen om dan vast te stellen dat ze beschimmeld zijn 😉

  7. Kathleen zegt:

    Volgende keer naar Valencia komen! Nog veel beter fruit, minstens even goedkoop en nog een mooiere markt op de koop toe! (Sorry, ik kan het echt niet laten daar nu reclame voor te maken :))
    https://www.mercadocentralvalencia.es/

  8. Marianne zegt:

    Gadverdamme, wat onhygiënisch. Dan zouden ze hun handen ook niet wassen na het afvegen van hun reet, brrrr. Gelukkig kreeg je wel je 2 Euro terug. Zou daar voor nog geen Eurocent iets kopen.

    • Ik mag er niet aan denken dat ze hun handen niet zouden hebben gewassen na het toiletbezoek :). Ik ben zo’n idioot met smetvrees die zevenendertig keer mijn handen zal wassen vooraleer te beginnen eten, maar ben mij ervan bewust dat diegene die het eten heeft gemaakt (of gebracht) die niet altijd doet…

  9. Ohhhh wat verschrikkelijk dat fruit.. Wat zijn die oranje dingen? Kerstomaatjes?
    Erg dat ze dat durven verkopen. Dat je zo overbluft was hè en gewoon die gevraagde 2 euro betaalde. Gelukkig werd je wijzer en heb je het nog terug ook.. Niet normaal.
    Ja, we zijn verwend denk ik. Op Gran Can heb je ook wel van die stalletjes, maar dit heb ik nog nooit gezien. Daar hebben ze juist het verste van het verste, komt alles rechtstreeks alles van de bomen of struiken van hun eigen finca’s.
    Wat Hillechien zegt is waar.. onrijp fruit kopen is ook niet fijn. Ik koop een meloen als ik er zin in heb, moet ik soms 1,5 week laten liggen voor hij lekker is.. is ook raar toch?

  10. Menck zegt:

    Je wil niet weten hoeveel eitjes van fruitvliegen zich op die overrijpe vruchten bevinden. Het idee alleen al zou me doen huiveren, hoe warm het aldaar ook moge geweest zijn.

    • Dan eet je meteen fruit met eieren :).
      Nee, mij ook niet gezien. Ik schreef het hierboven al: mijn vader verkocht indertijd (onder andere) ook groeten en fruit – in zijn ‘camionette’ nooit een rotte vrucht te zien noch fruitvliegen…

  11. Mmmm ik ben ook zo een fruitmens. Goeie reactie, zou ik ook niet moeten hebben! Wij kopen (ale ik koop) soms meer dan wekelijks bij de plaatselijke boer. Supervers! Zalig! Veel beter en goedkoper dan de supermarkt.

  12. @matroosbeek zegt:

    Neen, dat zijn wij hier echt niet gewoon. Maar desondanks toch mooie foto’s van lelijke dingen…

  13. chrissebie zegt:

    Ik heb ook eens mijn beste spaans boven gehaald om te reclameren, maar dan over een salade met daarbovenop een pollepel dressing. Walgelijk was het. Gelukkig had ik een klein vertaalboekje bij! 😉

  14. Jaixy zegt:

    Nee dit fruit ziet er niet smaakvol uit. Sorry

Geef een reactie

