De Malaga-Saga – wat valt er te zien?

mal68

Viel in Malaga veel te beleven? Vond ik wel. Echt een stad waar cultuur, natuur, strand en ‘leven’ hand in hand gaan. Een fijn avontuur voor de vers aangespoelde toerist om dit allemaal te ontdekken.

Ik ben zo’n idioot die zich amuseert met de hele flauwe dingen des levens. Bijvoorbeeld met hoe mensen creatief parkeren. Zie het eerste fotootje. “Dan is er zeker voldoende plaats vooraan”,  hoor ik daar iemand zeggen. Nee, forget it, aan de voorkant was misschien tien centimeter plaats. Hier uit rijden wordt een moeilijke klus.

“Uitzonderlijke situatie, Pannenkoek!” hoor ik daar nog iemand opmerken. De tweede foto bewijst dat het helemaal niet uitzonderlijk is.

mal30

Maar ik zou het hebben over cultuur en een eventuele excursie. In het eerste verslagje schreef ik al dat het openbaar vervoer geen vetpot is. De plaatsen die we wilden bezoeken lagen allemaal op een enkele reis-afstand van twee uur treinen. Vier uur in totaal dus. Niet onze dada.

Toch boekten we via de officiële toeristische dienst van Malaga een excursie naar Ronda. Een stad die ook niet echt dichtbij was, maar die we per sé hadden willen bezoeken. “Het is de bedoeling dat jullie verzamelen op een centraal punt in Malaga, van waaruit we nog een paar stops zullen doen om anderen op te halen, en dan…” zei de man aan de balie.

“Goed zo, dan nemen we die trein niet!” zei ik mijn schat, en vol verwachting stonden we tegen zeven uur ’s morgens op het betreffende plein. Een grote bus met slechts zes mensen in leek ons al verdacht. Terecht, want we dweilden zowat alle hotels af langs de Costa Del Sol tot we effectief de eindspurt inzetten richting Ronda stad.

Drie uur en een kwartier alstublieft heeft dit ritje geduurd !!!

Was het de moeite? Ja. Volmondig ja. De zichten die we kregen waren adembenemend, de sfeer onbetaalbaar. We kozen (gelukkig!) voor de optie waar we niet constant achter het gat van een gids moesten lopen. Eigen verkenning, dus. We zouden trouwens niet geweten hebben wat het nut is van zo’n man-met-vlaggetje…

mal50

mal53

mal55

mal54

mal1

Hopelijk krijgen jullie met deze verkleinde foto’s een klein beetje impressie van de pracht van deze streek. Echt een hele dikke aanrader.

In het terugkeren nog eens drie uur op de bus, om dan terug op het centrale plein in Malaga uitgeschud te worden. Een heel mooie dag, maar nog eens (in totaal) meer dan zes uur bussen op een dag? Neen, dank je wel…

Voor de rest hebben we gedurende onze reis toch wat culturele bagage opgedaan. Het Picasso-museum had niet echt de gekende werken van de grote meester in huis, maar gaf wel heel wat achtergrondinformatie van de manier van denken van de kunstenaar en hoe hij in de loop van zijn leven is geëvolueerd.

mal40

Het Alcazaba-fort was ongelooflijk prachtig. Best ’s morgens vroeg bezoeken, want in de verschroeiende hitte is dit geen aanrader.

mal41

Vanuit dat Alcazaba een mooi zicht op de stieren-arena van Malaga (waarnaast men ‘elegant’ enkele flatgebouwen heeft neergepoot)

mal42

En er net voor ligt een per toeval in de helft van de vorige eeuw ontdekte arena.

mal43

Er zijn een paar hammams die kunnen worden bezocht, zeer veel musea,.. Wie fan is van architectuur kan ongelooflijk zijn hartje ophalen aan de prachtige gebouwen in de binnenstad. De kerken-minnaar komt ook ongelooflijk goed aan zijn trekken.

Wat we aan de stad zelf heel fijn vonden is dat je er nooit echt de weg kwijt kan raken. Als je een paar oriëntatiepunten vindt (zoals de centrale kathedraal, de haven,..) kom je altijd vanzelf weer terecht.

Zo, genoeg geweest voor vandaag. Morgen gaan we nog eens naar het strand…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op De Malaga-Saga – wat valt er te zien?

  1. Hillechien zegt:

    Inderdaad een mooie streek. Zes uur in de bus 😲 mij niet gezien maar gelukkig was het de moeite waard.

  2. @matroosbeek zegt:

    Een impressie heb ik zeker door de foto’s. Ronda lijkt me echt de moeite. Jammer dat je zo lang in de bus moest zitten.

  3. Samaja zegt:

    Wauw, dat ziet er zwaar de moeite uit! Ik heb een hekel aan zo van die excursies waar je ’s morgens eerst uren gaat rondrijden langs alle hotels. Meestal zijn wij dan natuurlijk het allereerste hotel ’s morgens en het laatste ’s avonds. Sinds 1 bepaalde excursie van die aard in Portugal, die dan ook nog eens te duur was naar onze goesting, huren we zelf een auto of gebruiken we het openbaar vervoer. Misschien hadden jullie toch ook beter de trein genomen ;-).

  4. perdebytjie zegt:

    Ek wonder hoe kry mens daardie motor weer uit die parkeerplek!Pragtige reis…al was die busrit effe lank…mooi foto’s,Paul.

  5. Koen zegt:

    Je Malaga Saga maakt weer veel herinneringen wakker aan onze vakanties in dezelfde streek. Ik herinner me Ronda ook als een van de hoogtepunten.

  6. Morgaine zegt:

    Zie? De trein bleek toch sneller, hahahaha

    maar inderdaad, prachtige foto’s bracht je mee terug, en dat is wat telt, de moeite waard 😉

    X

  7. Mooie streek. Jammer dat het daar zo wam kan zijn.
    Wat het parkeren betreft: dat kunnen ze in Brussel ook hoor. Niet allemaal maar ik heb ook al dat soort foto’s kunnen nemen. Verbazend dat men er nog uit geraakt zonder bumper te verliezen. Het zijn dan nog meestal de duurdere wagens die zo geparkeerd staan.
    6 uur op de bus? Ik zou het niet mogen dromen.

  8. chrissebie zegt:

    Ronda is schitterend. Fijn dat jullie het toch konden beleven en de volgende keer misschien de schrik overwinnen en toch een auto huren

  9. Jaixy zegt:

    Ziet er uit als een geweldige streek. Hoewel ik het idee had dat je eerst moest wennen. Maar dat dat nu voorbij is…

  10. Flavie zegt:

    Wij deden in Sicilië ook een excursie en wij waren het laatste hotel… werden het laatst opgehaald en waren het eerst terug aan het hotel… gelukkig 😉
    Aan de foto’s te zien… echt wel de rit waard!

Geef een reactie

