De Malaga-Saga – de conclusie

mal60

mal59

mal62

Vandaag neem ik jullie eens mee naar het strand. Naar het einde toe was de gewenning ingetreden. Op ons appartementje was alles aanwezig. De airco werkte prima en zorgde niet voor medische ongemakken (verkoudheden,..). Er was een keukentje waar we iets kleins konden koken (wat we niet vaak deden), er was een wasmachine en buiten hadden we een wasdraad waar we ons gerief konden ophangen door ons door een klein raampje naar buiten te wringen :). Avontuurlijk, maar speciaal. En vooral: aan het eind van de reis hadden we geen twee valiezen met vuile was.

De keuken had ik zelf proper geschrobd, zodat we geen last (meer) hadden van vieze geurtjes of vuile vaat.  Toen we aankwamen stond de vaat van de vorige bewoners van het appartement nog te druipen op een vuil rekje naast de spoelbak (wat R. bijzonder vies vond), lag er een beschimmeld voetmatje in het bad (dat we hebben buitengekieperd), hingen de verduisteringsgordijntjes zodanig scheef dat ze zorgden voor een zeer ongezellige sfeer op de kamers (heb ik proper opgerold en bovenaan vastgebonden). Eigenlijk bleef het een eenvoudig appartementje, maar hebben we het wat kunnen ‘personaliseren’ naar onze smaak en hygiënenormen.

Na deze saga een klein weekje gevolgd te hebben verdienen jullie het om eens mee te stappen naar het strand, net buiten de stad. Je bereikt het door aan het Alcazaba eerst een zesvaksbaan en nadien een viervaksbaan over te steken, en dan een zeer mooi aangelegde promenade te volgen die leidt naar een reeks gezellige terrasjes langs de haven.

mal70

mal71

mal69

Het strand is niet echt het meest idyllische dat je kunt vinden op deze planeet, maar het zorgt wel voor een gezonde brok ontspanning en dit met de adem van de grootstad in de nek.

Op het moment dat wij er waren was er volop de discussie rond de boerkini op het strand van Cannes.  Persoonlijk ben ik geen voorstander van zo’n verbod, zolang niemand provoceert. Op het strand van Malaga was men zeer ‘vrij’ op gebied van strandkledij. De monokini, die in ons landje al een paar jaar quasi is verdwenen, is hier nog sterk vertegenwoordigd. Dit bij dames van vijftien tot vijfennegentig, en dan vooral bij de Spaanse dames zelf.

Zelf ben ik geen strandzitter en heb er lange wandelingen gemaakt in het a-typische zand langs de waterlijn. Precies polderzand met muuzestroentjes (voor onze Nederlanders: ‘hagelslag’). Langs het strand heel wat verkopers van frisdrank, tafelkleden, mojito tot Thaise massage toe. Ambiance, dus.

In het begin van de reis veel toeristen, naar het einde toe vooral Spanjaarden zelf die hun strand terugkregen na die paar maand buitenlandse drukte.

Een fenomeen dat we ook merkten in de stad zelf. Het was er veel leuker wandelen zonder al de horden volk, de (vooral) Franse en Duitse toeristen die vaak hun manieren hadden thuisgelaten.

Eén van de eerste keren schreef ik over het leuke dorpscafeetje dat we hadden ontdekt vlak naast ons appartementje. Welnu, we zaten daar dertien avonden op rij en werden er ontvangen als familie. Die ene keer dat we ’s avonds langskwamen en geen tafeltje meer vrij was, gingen enkele mensen spontaan samenzitten zodat wij twee stoelen vrij kregen.

De laatste avond van ons verblijf hadden we met de uitbaatster van het cafeetje een conversatie via Google Translate (ze sprak geen woord Engels),en kregen we heel wat tapa’s cadeau bij onze dagelijkse wijntjes. We wilden onze dagelijkse afrekening betalen, maar mochten dit maar voor de helft. Bij het afscheid maakte ze teken dat ze twee kussen van ons verwachtte. Ontroerend warm, in ons Belgenlandje nog nooit ervaren.

Het wandelingetje ’s morgens bij het ochtendkrieken, het rustig slenteren in de historische binnenstad van Malaga, het genieten van het strandleven, de museabezoeken die we hebben gedaan, het contact met de Spaanse bevolking, het lekkere eten, de rustige nachten, het niet aan het werk moeten denken, het dagelijks telefonisch contact met mijn zieke moeder, het mooie weer, de dagelijkse (vaak verrassende) fotojacht,… zorgden ervoor dat de vakantie die wat flauwtjes begon ons zeer mooie herinneringen heeft bezorgd.

Onze eerste ervaring met een zelf georganiseerde reis (van a tot z) zijn ook positief en zeker voor herhaling vatbaar.

Of we nog eens via Airbnb zullen boeken? Pff… ik weet het eigenlijk niet. Ik schreef een uitvoerige en eerlijke beoordeling over het appartementje waar we logeerden (in tegenstelling tot de vorige beoordelaars die het enkel hadden over het exotische uiterlijk van eigenares Gloria), en nadien kreeg ik van haar een berichtje waar ze ons bedankte voor de manier waarop we voor haar appartement hebben gezorgd (mag ook wel, we hebben er ‘grote kuis’ gehouden). Maar misschien kiezen we de volgende keer toch maar voor het gemak van een eenvoudige hotelkamer…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op De Malaga-Saga – de conclusie

  1. tinyblogt zegt:

    Het hoort er mij toch een erg leuke vakantie uit! Wat je logies betreft, ach je moet gewoon doen waar je zin in hebt. Wij kiezen persoonlijk vaak voor Airbnb omdat die in een aantal plaatsen een heel stuk goedkoper zijn dan de dure hotels in dezelfde wijken. We vliegen budget, we verblijven budget en we eten budget – meestal nog ontzettend lekker ook. En, wat wordt je volgende bestemming?

    • Het is een beetje afhankelijk van hoe mijn moeder evolueert. Gisteren stapten we nog een reisbureau binnen om te informeren voor Zuid Afrika (maart volgend jaar).
      We zullen Airbnb niet beoordelen op basis van wat we meemaakten. Ik zocht eergisteren nog logies op in andere bestemmingen, dus ‘onmogelijk’ dat we er nog gebruik van maken is het zeker niet!

  2. @matroosbeek zegt:

    Toch een ontspannen, heerlijke reis waaraan je mooie herinneringen houdt. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met airbnb.
    Ik wens je nog een paar zonnige vakantiedagen!

  3. Rob Alberts zegt:

    Voor het barretje zou ik zeker terug gaan.

    Zonnige groet,

  4. Samaja zegt:

    Wat goed dat jullie al bij al toch een heel mooie reis beleefd hebben en niet bij de pakken blijven zitten zijn, maar het appartement zelf zo deftig mogelijk in orde gezet hebben. Ik kan me inbeelden dat Gloria heel tevreden was :-).

  5. Myriam zegt:

    Ik mag er niet aan denken dat ik moet beginnen poetsen als ik aankom, maar voor de rest lijkt het mij dat jullie een fijne tijd hadden😊

  6. Rimpelingen zegt:

    Of kiezen voor een leuke B&B. Toch ook al goede ervaringen mee gehad.
    Fijn dat het al bij al tóch nog goed is meegevallen.

  7. Kathleen zegt:

    Of huisruil doen he, met iemand in Spanje 😉 Tegen volgend jaar zou dat hier toch af moeten zijn :p

  8. Marianne zegt:

    Kan het niet laten om je logjes te lezen die me aantrekken ondanks de rust die ik houd. Met veel plezier je reis gevolgd, de voor en nadelen, maar vooral dat het toch nog een plezierige vakantie is geworden. Lees dat je nu naar Breskens gaat, veel plezier gewenst komende dagen. Tot lees….

  9. perdebytjie zegt:

    Dit was nou ’n heerlike reisvertelling,Paul!Dit wys weereens dat mens die beste van iets kan maak en jou nie moet laat onderkry deur dinge wat nie heeltemal reg verloop nie.

  10. beaunino zegt:

    Heerlijk toch om het zelf allemaal een beetje te regelen? Ik ‘moet’ nog steeds mijn vakantieverslagje van Andalusia jl. mei maken. En het was echt zo leuk. Volgende week ga ik drie nachtjes met drie nichtjes naar Barcelona. Ik krijg er zo’n zin in nu ik jouw verslagje lees. Tapas, wijntje, aardige mensen, heerlijk! We hebben geloof ik fietsen gehuurd op de zondagmorgen.
    Fijn dat het met je moeder allemaal ‘goed’ is gegaan. Ze is zeker wel blij dat jullie weer in de buurt zijn?

  11. sandravda zegt:

    Leuk dat jullie vakantie na een valse start toch nog goed verlopen is

  12. Morgaine zegt:

    Dat schoonmaken dat is iets wat wij altijd doen en mee starten, schoonmaakmiddelen halen en zelf doen ook al ziet het er schoon uit, hahahaha Dat is een tic, hotel of appt of wat dan ook… En ook hotels kunnen smerig zijn, en hoe weet ik nu, nu denk ik vaak, kan beter thuis blijven als ik op tv zie wat voor ellende eruit kan komen, hahaha Gelukkig werd het dus leuker, vooral ook rustiger op het strand, en het café, een vast stekkie, ja die vind je dan meestal erg leuk. Wat betreft dat je het thuis nooit tegen komt, zit jij dan elke avond in een café? 😉

    Dat is het grote verschil, zal hier ook voorkomen maar woon je in een toeristenbuurt en zit het er vol met toeristen.

    X

    • Je kunt inderdaad niet verwachten van een kamer waar -zegmaar- elke avond een ander koppel slaapt, en die in een kwartiertje wordt gepoetst, de hygiëne echt voortreffelijk kan zijn.
      Thuis zitten we nooit elke dag op café, maar op onze vakantiebestemming, waar we op een donker appartementje zaten met lelijk uitzicht zaten we toch liever op dit terrasje, ja 🙂

  13. Jaixy zegt:

    Het ziet er uit als niet alleen maar kwel. Maar volgens mij was het ook niet alleen maar top….soort van vage tussenweg?

  14. Wat fijn dat je toch een leuke reis hebt gehad!

  15. Flavie zegt:

    Dan toch een mooie reis met fijne herinneringen 🙂

Geef een reactie

