De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 35

D Egypte straat

Hurghada, 1993.

Met voorsprong één van de meest griezelige reizen die we hebben meegemaakt. We wilden wel eens Noord Afrika bezoeken, maar wisten echt niet waar te beginnen. Toen hadden we bouwplannen, en hielden wat de vinger op de knip voor onze reiskosten. Niets om ons over te schamen.

Hurghada was een bestemming die toen echt goedkoop was. Gegarandeerd mooi weer ook, en mooie excursies te ondernemen. Waarom dus niet?

We hadden voordien nog nooit kennisgemaakt met de Islam. Dit was echt een cultuurshock. Ons hotel lag vlak buiten de ‘stad’, op vijfhonderd meter wandelen stonden we in het centrum. Het was winter in België. Op de kamer ruilden we na onze aankomst  winterkledij voor een T-shirt en een short, mijn dame trok een fris rokje aan (tot net boven de knie) en een topje.

Wij op stap, hand in hand, zoals we dat door de jaren gewoon zijn geraakt en nog steeds graag doen.

Het was bijzonder rustig. Heel weinig, om niet te zeggen geen vrouwen te zien op straat. Als we al eens een dame zagen, was ze zodanig gewikkeld in stoffen dat we amper haar ogen konden zien. De straten waren zeer slecht van kwaliteit en uitermate stoffig. Geiten liepen langs de weg en aten alles op wat ze tegenkwamen, tot plastic zakken toe. Een putje in de straat werd opgevuld door een tiental ‘arbeiders’ die alle tijd van de wereld leken te hebben om het werkje te voltooien.

Heel veel venten zaten ook gewoon op de stoep te niksen. Dit op wat wij een gewone werkdag zouden noemen. Er was buiten ons geen enkele toerist te zien, echt niemand. Nadien zal blijken dat toeristen met een bus werden afgehaald aan het hotel, naar de toeristische bezienswaardigheden werden gevoerd en dan weer netjes werden afgezet aan hun slaapplaats. Niemand, maar dan ook niemand bezocht het stadje Hurghada.

Spelende kinderen liepen een triestig kruidenierszaakje binnen, openden een fles cola, dronken ervan en zetten die terug in de rekken.

Het ergst van al was dat waar we ook passeerden, de ogen van de mannen uit hun kassen vielen bij een blik op mijn vrouw. Niet dat ze zo uitdagend was gekleed, maar een rokje tot net boven de knie en een topje zonder mouwen jaagde hun testosteron de hoogte in. Ze is, en was toen uiteraard ook een knappe vrouw met een leuk figuurtje, maar dan nog. Kwijlend zaten ze haar te begluren op een griezelige manier. Had ik  niet naast haar gewandeld, ze zou heel zeker zijn aangerand.

Ik ben absoluut geen racist, zal iedereen die zich racist opstelt lik op stuk geven, maar we voelden ons daar allesbehalve veilig. Eén keer zijn we nog naar dat stadje teruggewandeld. Beiden in jeans en met lange mouwen. En nog werd R. aangekeken alsof ze een beroep uitoefende dat ik hier niet wil uitspreken.

Cultuurverschillen kunnen groot zijn, maar in Hurghada liep het de spuitgaten uit. Die luie mannen op hun hurken op het voetpad. Het was not done dat hun vrouwen  zich kleedden naar het klimaat (zonde, o, zonde), maar als ze een ander ‘sexy’ geklede dame zagen werden ze dierlijk en hadden geen controle meer over zichzelf.

Het werd een reis waar we vooral veel aan het zwembad van het hotel zaten, een drankje in de hand, een boek binnen handbereik. Niet echt ons ideaal beeld van een vakantie, maar ons tussen de plaatselijke bevolking mengen was absoluut geen optie. Het hotelpersoneel was gewoon een vrouw in bikini te zien, en maakte zich er niet druk in…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 35

  1. tinyblogt zegt:

    Mijn vriendin gaat al jaren naar Hurghada, haar mama heeft daar ondertussen een appartement. Zij zijn het ondertussen gewoon, maar dit jaar vertelde ze me dat het nog 10 keer erger is geworden. Het toerisme ligt nu volledig op zijn gat (jullie waren er wellicht vòòr de grote toeristenstroom) en de mannen kijken nog geiler dan anders. Zij was er gelukkig ook met haar vriend, maar zelfs hij voelde zich helemaal niet meer op zijn gemak.

    • Toen wij er waren was het toch al serieus toeristisch. Tot aan de ‘zulle’ van het hotel eigenlijk. Wij die zo graag wandelen, konden echt niet naar buiten komen. Niet alleen R., maar ook ikzelf voelde me echt niet op mijn gemak.
      Ik kan me voorstellen dat het er de laatste jaren, na al die onrust in Egypte, niet op is verbeterd.
      Raar dat je vriendin nog steeds blijft gaan…

  2. Samaja zegt:

    Ik kan het mij levendig voorstellen, heb zo’n situaties jammer genoeg ook al meegemaakt… Ik zou zo graag eens naar Egypte gaan maar voorlopig zie ik dat door de situatie ter plaatste niet zitten :-/

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Jammer, maar dat is niet alleen daar het geval. Je moet eens in sommige wijken in Brussel rondlopen. 😦

  4. Morgaine zegt:

    Dit is voor mij dus al een absolute reden om landen als deze te vermijden, echt waar, als ik zou lezen, islamitisch of anders dan hier, dan hou ik het wel op veiligheid qua keuze in kleding etc, waar men het gewoon is eventueel en ik gewoon vrij rond kan lopen. Gezien ik eventueel alleen ben, moet ik wel?

    X

  5. beaunino zegt:

    Wat zonde dat jullie niet meer hebben kunnen zien hierdoor. Zo intimiderend. Vorige week nog liep ik met (knappe) middelste nicht door een steegje in BCN waar de mannen die langs de muren en in deurposten stonden ons ook van top tot teen bekeken. Ik riep maar snel naar mijn andere nichten die twintig meter voor ons liepen dat ze even moesten wachten. Brrr…

  6. Hillechien zegt:

    Vakantie in eigen land is dus een aanrader 😉

  7. poezemie zegt:

    Je hoeft echt zo ver niet te reizen. Dit filmpje (femme de la rue) moet je echt eens bekijken! In ons eigenste Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=H0uQInTECI4

  8. Kathleen zegt:

    Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel, op elk continent, en zelfs in eigen land.

  9. @matroosbeek zegt:

    Mooi geschreven verhaal, maar jammer dat het er daar zo aan toe moet gaan. In zulke vrouwonvriendelijke landen zien ze mij niet. Ik zou me te pletter ergeren. Maar ja, dat deden jullie vast ook. Nog een fijn weekend!

  10. Rob Alberts zegt:

    Lands eer lands wijs?

    Andersom zullen deze mensen ook vreemd opkijken.

    Vriendelijke groet,

  11. zinderen zegt:

    Griezelig is inderdaad het goede woord, maar dan in de meest slechte betekenis van dat woord. Ik denk dat veel westerse vrouwen bang zijn van islam, misschien ik ook wel? Bang dat er een dag komt dan we ons allemaal verplicht moeten bedekken?

  12. Marion zegt:

    Eén van de grote problemen tijdens de vluchtelingrncrisis; complete cultuurshock. Als je op vakantie gaat kan je je hooguit een beetje voorbereiden, zelfs dan is de schok groot. Culturen moeten, als ware het de evolutie, zeer langzaam samensmelten. Dat gebeurt normaliter ook en dan merk je dat amper. Maar de ene cultuur hop zo bij de andere inzetten, is onmogelijk. Ik ben, net als jij, alles behalve een racist en iedereen is wat mij betreft hier welkom. We lopen alleen tegen dit probleem aan en ik zie daar niet een twee drie een oplossing voor.

    Terug naar je vakantie; je kan toch maar mooi zeggen dat je in Hurghada geweest bent.

    • Hier moest ik even over nadenken. Je hebt gelijk natuurlijk, culturen kun je niet zomaar bij elkaar laten leven of ‘samensmelten’ zoals je het noemt. Er zijn bepaalde wijken in Gent bijvoorbeeld waar je jezelf echt in Turkije waant als je er wandelt. De mensen, de winkeltjes, de restaurantjes, één Turkije. En toch heb ik er mij nog geen moment onwelkom gevoeld. De restaurantjes zijn gevuld met een gezonde mix van Vlamingen en Turken. En toch is het een soort ghetto, want Vlamingen willen er niet meer wonen – de huizenmarkt is er ingestort,…

  13. Menck zegt:

    Over dergelijke landen heb ik een mening die, zo vrees ik, hier niet voor publicatie vatbaar is. En nope, ik ben hoegenaamd geen racist.

  14. Marianne zegt:

    Brrrr lijkt me niet prettig om als vrouw daar te lopen, zeker niet zonder mannelijk gezelschap.
    Niet alleen daar, ook in het Westen hier laten ze hun ogen rollen op een zeer onaangename manier. Dat land zal je zeker geen tweede keer bezoeken..

  15. Flavie zegt:

    Daarom spreken zo’n landen ons niet aan om op reis te gaan…

  16. liebest zegt:

    Wij zijn in 2008 geweest… en ik moet zeggen dat de ervaring gelijkaardig was. We hadden een ‘lokal’ die ons mee op stap nam naar ‘de minder toeristische marktjes’ .. ik kon .. met de 3 blonde kids.. ni rap genoeg terug in die auto geraken. Daarna hebben we vanuit de auto wat sightseeing gedaan en heeft die man ons nog geinviteerd bij hem thuis. Hij woonde precies op een vuilnisbelt.. na die uitstap zijn we veilig op de wel toeristische gedeeltes gebleven . We hebben die reis trouwens ook de schrik van ons leven beleefd, het dak van het restaurant stortte in..

  17. chrissebie zegt:

    Hurghada, een van onze slechtste reizen ooit. De Egyptenaren zijn heel opdringerig. Wij hadden eerste een cruise op de nijl gemaakt en toen we aanmeerden moesten we vaak weglopen omdat we ze niet van ons af konden schudden omdat ze zonodig een sjaal wilden verkopen. Daarna een all inn hotel buiten Hurgahda. Met de bus naar de stad en zeer zwaar ontgoocheld! Ik herinner me nog het best de trottoirs, heel hoog, waar je constant moest afstappen en opstappen en ik iiep om dat moment met een stok. Sharm El Sheik waar we het jaar ervoor naartoe gingen was heel veel aangenamer.

  18. sandravda zegt:

    Jaren geleden wilden wij ook eens naar Hurghada, maar het is er niet van gekomen omdat we een beetje bang waren voor wat jij beschreef

  19. Villasappho zegt:

    Oef wat een narigheid. Ik denk dat alle vrouwen gewone kleding aantrekken bedekt en zo dat de mannen het gewoon worden. Lijkt me verstandiger.

    • poezemie zegt:

      @villasappho: Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt?
      Bedoel je dat vrouwen zich dan maar moeten aanpassen door “gewone kleding” (wat mag dat dan wel wezen?) aan te trekken?
      Lijkt mij zeer onverstandig!

      • Ik denk dat Villasappho enkel doelde op hoe vrouwen zich best kleden in die conservatieve Moslim-landen. ‘Zich aanpassen’ is, hoe jammer ook dat dit hoeft, soms nodig, maar daarom moeten dames zich niet hullen in gordijnen…

    • Dan moet elke vrouw ook bij ons maar een Boerka aantrekken, om de aanspoelende Moslims niet te shockeren? Neen, daar mogen we echt niet aan toegeven. De tweede wandeling in Hurghada zelf hebben we onszelf aangepast door een lange jeans te dragen en iets met mouwen. Dit laatste is wat je bedoelde, neem ik aan…

Geef een reactie

