The ‘hit and run’ Menck-stick

Een tuinier uit het goede hout gekapt stak een stokje in gang.
“Neen,” zei ik, “deze keer neem ik het stokje niet aan. Té persoonlijk, té confronterend, té…

Maar toen zag ik dat de éne na de andere het lijstje, oorspronkelijk gepost in kwaliteitskrant De Standaard, aanpakte. “Paul,” zei ik tegen mezelf, “hup, vlieg er ook in!”

En zo geschiedde…

Wat is uw vroegste herinnering?
Begin 1960. Ik was iets meer dan twee jaar ‘oud’ – mijn ouders waren zelfstandigen. Ze waren maar al te opgelucht toen ik eindelijk naar de kleuterschool kon en minder zorgen vergde. Het regende dat het goot en we speelden binnen. In een achtervolging (waarbij ik de prooi was) ben ik uitgegleden, en viel ‘patat’ met mijn oogkas tegen een lage marmeren vensterbank. Gevolg, een gapende wonde en een litteken dat nu nog (onopvallend voor wie het niet weet) mijn linker ooghoek siert.

Welke levende persoon bewondert u het meest, en waarom?
Net als iedereen zou ik hier mijn partner vernoemen. Mijn eeuwige partner in crime, mijn beste vriendin, mijn… De laatste paar maand moet ik hier met ster op de tweede plaats mijn moeder vermelden. De moed waarmee ze probeert te vechten tegen het onvermijdelijke is een voorbeeld voor velen.

Wat is uw grootste angst?
Sterven. Of het nu ‘zachtjes’ of ‘hard’ gaat, maakt niet uit. Het idee er morgen niet meer te zijn is gruwelijk.

Wat is uw meest onhebbelijke karaktertrek?
Moet je aan mijn omgeving vragen.

Welke eigenschap stoort u het meest bij anderen?
Pretentie en gebrek aan respect voor (de mening van) anderen.

Wat was uw meest beschamende moment?
Mijn fantastische oma (meme) breide katoenen onderbroeken ‘voor de negertjes van Kongo’. Honderden heeft ze er gebreid. Ze kon echt niet stoppen, waardoor ze er ook breide voor haar kleinkinderen. Elk jaar vreesde ik de dag dat we naar het verplichte medisch onderzoek moesten, en we op één rij in onderbroek moesten aanschuiven voor de dokter. Er was altijd maar één in onze klas met en gebreid exemplaar (tot algemene hilariteit).

Wat is uw dierbaarste bezit?
Cliché, maar ‘gezondheid’.

Wat maakt u ongelukkig?
Onrecht.

Over welk deel van uw uiterlijk bent u het minst tevreden?
Velen antwoordden hier ‘mijn neus’. Ik schreef al vaak over mijn fors geschapen reukorgaan, maar ben toch tevreden met dit familietrekje. Ik had liever een fors begroeide schedel behouden, maar mijn hormonenwinkel besliste daar anders over.

Wat is uw favoriete boek?
Een heel oudje: “Een Mens van Goede Wil” van Gerard Walschap. Naar het hoofdpersonage is onze oudste zoon genoemd.

Wie of wat is de liefde van uw leven?
My one and only R. De dag dat ik haar heb ontmoet moest Nationale Feestdag worden.

Wat was de beste kus van uw leven?
Wat een vraag… Ik heb geen statistiek hiervan bijgehouden.

Wat is uw foutste guilty pleasure?
Kerkhoven bezoeken. Daar word ik geconfronteerd met de tijdelijkheid van het bestaan en kan ik relativeren.

Wat bent u verschuldigd aan uw ouders?
Eeuwige dank voor wie ik geworden ben.

Wie mag er aanschuiven aan uw droomdiner?
Graag een bont internationaal gezelschap. Bijvoorbeeld tien mensen van elk land dat we al hebben bezocht. Mocht iemand een betaalbare zaal kennen en dito traiteur…

Welke stopwoorden en –zinnetjes gebruikt u te veel?
Die gebruik ik nooit.

Wat is de ergste job die u ooit hebt gedaan?
Heb ik ooit in een reactie verteld. Toen ik veertien was, werkte ik enkele dagen als ijsco-verkoper op het strand van Knokke. Met een grote bak met een snijdend rolluiklint rond mijn nek, zonverbrand in de zoveelste graad,…

Wat was uw grootste teleurstelling?
Kan mij er geen herinneren…

Als u terug in de tijd kon reizen, waarheen zou u gaan?
Naar het moment dat een klein gefrustreerd mannetje met een onnozel snorretje het in zijn kop kreeg om Europa op z’n kop te zetten en volkeren uit te roeien. Toen had ik hem graag eens over mijn knie gelegd en daarna naar de maan geschoten. Zou mijn (groot)ouders een pak miserie hebben bespaard.

Noem één ding dat de kwaliteit van uw leven zou verbeteren.
Het hele jaar door zomer.

Wat beschouwt u als uw grootste prestatie?
Er zijn mensen die veel grotere prestaties als de mijne hebben voor elkaar gekregen…

Waar zou u nu het liefst willen zijn?
In Bali, met mijn dame in een hutje, met zicht op rijstvelden.

Wie moet u spelen in de film van uw leven?
Eén van mijn zonen, of elk om beurt…

Wat is uw favoriete geur?
Blauw.  (ja, ik weet het…)

Hoe komt u tot rust?
In mien bedde. Maar ook: sauna, een zalige massage, een wandeling met mijn freule, achter mijn grasmachine lopen, een terrasje, reizen, een logje schrijven, mijn ochtendkakje,…

Van welke gewoonte zou u graag af willen?
Belastingen betalen.

Wanneer hebt u voor het laatst gehuild?
Toen mijn schat mijn boterham met choco afnam.

Wat houdt u wakker ’s nachts?
Lawaai en gepieker…

Welke song mogen ze spelen op uw begrafenis?

 

Hoe wilt u herinnerd worden?
Hopelijk als een positief iemand…

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

51 reacties op The ‘hit and run’ Menck-stick

  1. Matroos Beek zegt:

    Mooi!
    PS: Een man met een kleine neus is geen zicht…

  2. Menck zegt:

    Bedankt voor je deelname, Paul/Thomas!
    Het hele jaar door zomer zou ik de gruwel der gruwelen vinden. Doe mij maar de wissel der seizoenen, al mag de winter wat mij betreft gerust worden weggelaten.
    LOL @ gebreide onderbroek. Dat moet voor de nodige zakkriebels hebben gezorgd, me dunkt. 😀

  3. bentenge zegt:

    Schitterend liedje van Vermandere. Vind dat ook een toppertje !

  4. Pannenkoek die een lijst invult?? Leuk om lezen!

  5. tinyblogt zegt:

    Fijn hoor van je, om mee te doen.
    Dat boek “Een mens van goede wil” heb ik ook ooit gelezen, maar ik weet er weinig meer van. Maar volgens mij is daar destijds ook een film of serie van gemaakt, waar ik nog flarden van herinner. (Even opzoeken) Ooooh ja, nu weet ik het weer. Het was in 1974, dus ik was nog klein, maar de serie was met Hugo Metsers (daar was ik zot van!) en Josine Van Dalsum. En er zaten pikante scènes in. 😉

    • Hugo Metsers is nadien naar Nederland getrokken en boekte ginder mooie successen. Ik zocht daarnet Josine Van Dalsum om, en blijkt dat zij aan haar 61ste is gestorven. Zeer talentvolle actrice…
      De ‘pikante scènes’ waren toen voer voor gesprek, maar vandaar zouden die te braaf genoemd worden.

  6. Hillechien zegt:

    Zo jij doet nu wel een groot boekje Open , leuk

  7. Samaja zegt:

    Leuk om zo eens in je hoofd te kunnen kijken :-).

  8. Villasappho zegt:

    Leuk om je zo te leren kennen!!

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Bezweken onder de zware druk beste P? 🙂
    Toch blij dat je meedeed, niet in het minst om je serieuze antwoorden. Deden me nog even verder nadenken en dat is nooit verkeerd!
    Thx!

  10. Marianne zegt:

    Een stukje persoonlijkheid die open bloot gedeeld wordt. Heel erg leuk.
    Zolang je geen Pinokkio neus heb, wat scheelt er dan aan 🙂

  11. Marion zegt:

    Ah ja! Mooi man! De armen gaan hier in de lucht!

  12. damngoodsoffie zegt:

    Ik ben alle hit&runs aan het bingelezen. Zo leuk zeg. Zo’n verschillende antwoorden bij iedereen ook. Erg moeten lachen met de gebreide onderbroeken. Horror!

  13. Conny zegt:

    Super! Mijn ergste baan was op de markt staan met Delfs Blauw. Om vier uur op om om zeven uur in Texel te staan. Heb dat ook maar 2x volgehouden….

  14. sandravda zegt:

    Leuk om je zo beter te leren kennen!

  15. Koen zegt:

    Kom gerust eens tot rust met uw grasmachien in mijne hof … ik zorg dan wel voor een boterham met choco 🙂

  16. Blauw 🙂

    En kom je tot rust achter je grasmachien? Maakt dat geen geluid? Ik vind dat irritante eigenlijk…

    Uw vrouwke heeft toch maar geluk met een ventje dat haar zo graag ziet!

  17. Wat leuk om te lezen! Zoveel informatie tegelijkertijd ;))

  18. Brubeck zegt:

    Een muziekclip op de blog van Thomas Pannenkoek ? De wereld in verandering 🙂
    Over dat teruggaan in de tijd, het verraste me want dan kan je toch nog enkele ritten heen en weer in de tijd doen volgens mij (gezien het aantal dictators in de twintigste eeuw).

  19. perdebytjie zegt:

    Goeie selfontleding,Paul! Ek het ook ’n grote snawel en trots daarop!

  20. chrissebie zegt:

    Da’s een leuk logje, dat ik misschien zal pikken! Wel zalig om te lezen hoe romantisch je eigenlijk bent, diep in je binnenste.

  21. De Fruitberg zegt:

    Ik moet hier toch ook eens werk van maken, een dezer. Was leuk om te lezen. Hoe is het weer in Bali?

  22. beaunino zegt:

    Dat van die gebreide onderbroeken wist ik nog niet.
    Leuk dat Menck er weer is, ik moet hem maar weer eens een bezoek gaan brengen.

Geef een reactie

