De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 37

a5

Ruim drie vierden van mijn ‘uitdaging’ is ondertussen voorbij. Onlangs deed ik eens ‘grote kuis’ in de logjes die al klaar staan tot eind dit jaar. Tijdens het jaar heb ik af en toe wat ‘verschuivingen’ gedaan van fotoverhalen. Sommigen vond ik ook te flauw en heb ik richting prullenbak gegooid, bij anderen heb ik de publicatiedatum wat verschoven en de tekst wat bijgespijkerd.

De foto die je hierboven ziet lijkt op het eerste zicht te onnozel om te publiceren. Wie het verhaal erachter niet kent zal de tijd niet nemen er langer dan twee seconden bij stil te staan.

We spreken over het jaar 1997. Moet één van de eerste uitstappen zijn die we maakten zonder kinderen. Was een combi-reis – eerst een vlucht naar Bulgarije, en daarna de bus op om een rondreis door het land te maken. Achteraf gezien hebben we een fantastisch mooie tijd gehad. Het land was tientallen jaren stil blijven staan, zo ‘Oostbloks’ als maar kan. Er reden nog heel oude Trabantjes, de bevolking liep gekleed in kledij zoals we die bij ons al lang niet meer kenden en de winkel- en horecaprijzen waren belachelijk laag.

Ons groepje bestond uit een twintigtal mensen, waarvan veertien West Vlamingen. Er was een duidelijk ‘ons’-gevoel. Iets wat we normaalgezien niet opzoeken op reis, want hoe minder streekgenoten we daar ontmoeten hoe liever. Raar? Elk zijn goesting.

De mensen van de groep waren zo verschillend als maar kan, en misschien net daarom was de bende coherent. Er was een dokter met zijn vrouw, een dokwerker met zijn vriendin, een zeventiger met zijn twintig jaar jongere vrouw,… Die laatste, net vijftig geworden, schepte ongelooflijk veel op met haar uiterlijk. Voor een stuk terecht. Ze was heel slank, kleedde zich jong en gedroeg zich anders dan haar bejaarde man. De ganse reis viste ze naar complimentjes, wat ons een beetje ergerde. Vandaag is mijn schat zes jaar ouder dan die dame toen, en als ik mag eerlijk zijn weet ik nog steeds wie te kiezen 🙂 (en dan heb ik het ook over het ‘totaalpakket’).

Eén van die dagen bezochten we een antiek dorpje (waren er andere?). De man die je op de foto ziet, was ook een Bruggeling van  53 jaar, redelijk ‘normaal’. Een beetje werkverslaafd, dat wel. Als ingenieur was hij verantwoordelijk voor de hertekening van de toegangsweg naar S., het dorp waar ik toen werkte. “Mijn laatste project,” vertelde hij, “daarna mag ik eindelijk met pensioen.”

We gingen ergens eten, en nadien ging de man op een bank zitten (liggen, hangen?) om een dutje te doen. Hij was vijf jaar jonger dan ik nu ben, en zat daar te dutten als een tachtiger. Misschien had de overvloedige nuttiging van wijn ermee te maken.

Niet te geloven dat dit alles slechts negentien jaar geleden is, en dat sindsdien zoveel veranderd is in de wereld. Iemand van 53 moet nu helemaal nog niet denken aan zijn pensioen. In onze groep rookte bijna elke man (ik, asociaal zijnde, niet). Een pakje sigaretten kostte in Bulgarije ongeveer vijftig eurocent (waarbij ik ooit meemaakte dat één van mijn reisgenoten het vierdubbele gaf met de melding ‘jullie mogen ook wel eens iets hebben’). De West Vlamingen van de groep hokten een beetje samen op die reis, en betaalden elkaar regelmatig een rondje op een terras. Voor veertien mensen kostte dit ongeveer tien Euro.

De laatste drie dagen kregen we wat vrije tijd aan één of ander Oostblok-strand. Ook daar was de tijd vijftig jaar blijven stilstaan. Mocht ik een bijdrage tekort komen voor dit jaar, snor ik misschien wel eens een foto hiervan op…

Heel blij dat we dit hebben mogen meemaken…

Voor de ‘fans’, hierna nog een paar impressies van het Bulgarije van toen…

Tijdens een saai betoog van de gids, ben ik even in een zijstraat van Sofia gaan verdwalen, en toen vond ik deze auto...

Tijdens een saai betoog van de gids, ben ik even in een zijstraat van Sofia gaan verdwalen, en toen vond ik deze auto…

Straatbeeld zoals we dit heel vaak zagen...

Straatbeeld zoals we dit heel vaak zagen…

Mr. en Mrs. B. mogen dan zoveel 'stoefen' dat ze beren hebben gezien, in Bulgarije lopen die gewoon op straat :)

Mr. en Mrs. B. mogen dan zoveel ‘stoefen’ dat ze beren hebben gezien, in Bulgarije lopen die gewoon op straat 🙂

Had de tijd vijftig jaar blijven stilstaan? Op zijn minst!

Had de tijd vijftig jaar blijven stilstaan? Op zijn minst!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

46 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 37

  1. Hillechien zegt:

    Wat ik me nu afvraag is of die oostblokmensen nu gelukkiger zijn met al onze westerse ‘welvaart’

    • Ze kijken natuurlijk ook TV, zagen toen ook wel dat het ‘aan de overkant’ anders leven was dan bij hen. Maar of al die luxe, glammer en glitter, overvloed,.. hen gelukkiger maakt? Denk van niet. Eerlijk gezegd voelde het goed aan om eens twee weken in hun stijl te mogen leven.

  2. perdebytjie zegt:

    Baie interessant,Paul.Ek wonder hoe dit vandag daar lyk.

  3. bentenge zegt:

    Laat die strandfoto maar komen !

  4. tinyblogt zegt:

    Ik zou graag eens die andere foto’s zien! Jammer dat die mijnheer op de foto een beetje donker is, ik had graag zijn uitdrukking eens gezien. Of het gebrek er aan. Inderdaad raar, dat die “maar” 53 was en er al uitzag als ene van 70.

  5. Matroos Beek zegt:

    Ik vind de foto zalig. Vraag mij af hoe het ondertussen met hem is vergaan…

  6. Koen zegt:

    Het woordje ‘totaalpakket’ blijft hangen … en dat je voor je eigen vrouw kiest verbaasd me niet. Je schrijft altijd liefdevol over je R. Toch blijf ik me afvragen hoe Meneer Pannenkoek het ‘totaalpakket’ van die andere dame kent … Mooi logje. Ik herinner me Roemenië uit dezelfde periode – erg vergelijkbaar. Maar dan zonder West Vlamingen …

  7. Hihi, wat zal de beste man blij zijn dat hij nu zo op je blog staat!
    Wij waren ruim 10 jaar geleden in Tsjechië voor een uitwisseling en verbleven in een internaat. Het eten was daar echt niet lekker, dus gingen we daar nog op een terrasje wat eten. Het kon makkelijk, want het kostte nauwelijks iets. Bizar!

  8. djaktief zegt:

    Hi Thomas,

    In 2011 brachten wij met gezin (3 kids 11-13-15 destijds) onze vakantie op de bonnefooi door in Bulgarije, kamperend met tentjes en logies her en der. Het werd een onvergetelijke ervaring die veel indruk maakte op ons allemaal. Het land was onderweg naar welvaart maar velen daar zullen die nooit bereiken. Ongelooflijk natuurschoon naast zware discriminatie van de zigeuners (Roma) daar. Een joekel van een zwemparadijs maar ook de grandeur van het antieke Plovdiv en het Rila klooster. En inderdaad eten met 5 personen voor 20 euro inclusief wijn, voor- en nagerecht. Ongelooflijk vieze campings waar je je normen continue bijstelt een taal die je nauwelijks kunt lezen, mensen die je willen helpen en begrijpen maar die je ook bestelen. Een intensieve vakantie…. destijds blogde ik nog niet. Misschien de Pannenkoekenchallenge eens overnemen.

    Groetjes,

    Dorothé

  9. Morgaine zegt:

    Whahahahahaha die beer! Goed gevonden 😉

    En ja, 19 jaar geleden was alles anders, mijn ouders gingen toen naar Oost Duitsland omdat het kon, nog iets eerder in jaartal, troosteloos zei ze, heel gek allemaal…. het moest ook daar weer allemaal opgebouwd worden, net als in jouw verhaal.

    X

  10. De Fruitberg zegt:

    53 jaar en eindelijk met pensioen kunnen… daar mag ik nu dus voor dokken, enfin heel mijn generatie. Plus ook nog de staatsschuld die die generatie heeft gecreëerd

    • Ik herinner me nog dat bijna vijftig jaar geleden een leraar van het lager onderwijs de ‘leeftijdspyramide’ op het bord tekende. Daaruit bleek dat België veranderde van een situatie waar massaal veel jongeren de oudere generatie kon onderhouden tot een situatie waar mensen langer leven en minder jongeren moeten instaan voor het financieel onderhoud van veel ouderen.
      Toén was het probleem al goed gekend, maar geen enkele politieker die er durfde iets aan doen. Ze zouden stemmen verliezen, stel je voor…
      Idem met de staatsschuld. Altijd maar meer schulden maken, tot idioten als Verhofstadt op den duur staatseigendommen/-bedrijven begonnen te verkopen om de put een beetje te dempen.

  11. Menck zegt:

    Een jaar of acht eerder bevond ik me in een (niet-toeristisch) gat aan de Adriatische Zee alwaar ik nog veel verder terug in de tijd werd gekatapulteerd. Vrouwen die ingespannen waren in zware volgeladen karren en als lastezels fungeerden terwijl hun mannen er, drinkend of rokend, naast liepen, zweep in de hand. No kidding.
    Waar jij was in 1997, daar zou ik heden ook wel eens willen zijn. Je foto’s zijn stille getuigen van simpel geluk zoals dat heden welhaast nergens meer te vinden is. Als je nog van die opnames hebt: publiceren, asjeblieft!

  12. Marion zegt:

    Wie was het ok alweer die zong the times they are changing? Het moet Bob Dylan geweest zijn en verdomd, hij had gelijk.

  13. beaunino zegt:

    Dat dat inderdaad zo lang geleden is. In dat jaar werd ik moeder. Mijn eigen moeder was toen nog maar 53, en mijn vader zat op zijn zestigste al drie jaar in de vut.
    Jammer dat onze generatie dat niet meer kan.
    Wat zul je al je luxe weer gewaardeerd hebben bij thuiskomst, of niet?

    • (even die vut moeten opzoeken 🙂 )
      Waarderen van luxe? Eigenlijk ben ik niet zo’n luxedier. Ik herinner me een rondreis in Senegal waar we op een bepaald moment logeerden in een hutje in de woestijn. Heel eenvoudig, maar hoe prachtig was het om buiten een simpele ‘douche’ te kunnen nemen onder een emmer water, buiten ons drolletje te kunnen draaien op een geïmproviseerd toilet terwijl de zon opkwam en we dierengeluiden hoorden…

  14. Rob Alberts zegt:

    Mooi verhaal

    Al hebben de Bulgaren nu in Nederland vooral een slechte naam.
    Tijden veranderen …..

    Vriendelijke groet,

  15. Marianne zegt:

    soms is een land dat stil is blijven staan, historisch, het heeft wel iets. Hier het Westen springt, vliegt en rent iedereen zonder nog echt te genieten van het leven.

  16. Ik lees graag je reisverhalen, je kan ze erg boeiend schrijven!

Geef een reactie

