Klantvriendelijkheid en vakmanschap

a1Dit berichtje uit 2013 staat met stip aan de top als meest gelezen logje van dit stekje. Op het moment dat ik dit intik, staat het op iets meer dan tweeduizend keer aangeklikt. (Om een idee te geven: het tweede meest gelezen artikel (behalve de nietszeggende ‘wie ben ik’- pagina) is ‘slechts’ 467 keer aangeklikt).

Het logje geeft een idee van mijn gevoel bij de Belgische badstad Blankenberge. Er kwamen toen heftige reacties op mijn schrijfsel. Eén of meerdere mensen zetten zelfs een link op Facebook om de hetze nog wat aan te wakkeren. Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand ook te beledigen, maar we leven in een vrij land en we mogen onze mening verkondigen, als dit op een correcte en nette manier gebeurt.

Vorige week besloten we toch nog eens door Blankenberge te gaan wandelen. We kwamen al gauw tot de conclusie dat er in die drie jaar nog niets is veranderd. Ik wil geen nieuwe hetze ontketenen, maar weet nu wel dat het nog een hele tijd zal duren voor we nog eens vrijwillig door dat stadje lopen.

We passeerden een winkeltje waar juwelen en horloges worden verkocht. De batterij van het uurwerk van mijn dame was net ‘plat’ gevallen. Waarom niet eens binnenstappen. Een conversatie begon…

“Mevrouw, ik had graag een batterijtje laten vervangen”

“OK, geef maar hier, ik zal kijken wat ik kan doen. Eerst ‘dat geval’ open krijgen, natuurlijk, want dat is altijd het grote probleem…”

“Zal het lukken, anders… ?”

“Ik probeer, ik probeer, even geduld!”

Toen begon ik al een zekere argwaan te krijgen. Het uurwerk in kwestie is er geen uit de ‘sjiekkebak’, maar is een duur cadeau die ik ooit kocht voor een verjaardag van mijn schat. Normaalgezien kunnen ‘merknamen’ me niet schelen, maar deze keer koos ik toch voor een kwaliteitsmerk (Tissot), iets wat een langere periode zou moeten meegaan.

De dame haalde een zakmes (?) boven en peuterde aan het dekseltje. ‘Floep’, het dingetje ging open, en met een soort schroevendraaier probeerde ze het batterijtje eruit te krijgen.

“Wat voor een gepruts is hier gebeurd? Hier is nu iets boven gekleefd. Niet te geloven, toch…”

Ze begon te peuteren aan het binnenwerk van het uurwerk, en leek duidelijk niet op haar gemak.

“Tja, dat wordt hier een risico. Kijk, mijnheer (mijn vrouw zag ze niet staan), het is hier een kwestie van alles of niks. Ofwel zal het uurwerk nog werken ofwel niet. Het risico is voor jou!”

“Pardon, mevrouw? We spreken hier over een kostbaar uurwerk en ik zou uiteraard willen dat het blijft werken. Weet je wat? Maak het gewoon weer dicht als je wil en we nemen het terug mee.”

“Mijnheer, ik zei dat ik het wou proberen, maar zoals ik zei: het risico is voor jullie…”

“… maar je weet niet of het nog zal werken of niet. In dit geval, graag gewoon dichtmaken en teruggeven aub.”

“Mijnheer, ik wil dat wel doen, maar dat zal dan wel iets kosten, hé!”

“Pardon, mevrouw? Je hebt in mijn ogen nog niets gedaan aan dat uurwerk. Opengemaakt en geconstateerd dat er een kans is dat het niet meer zal werken als je er een batterijtje insteekt… Mevrouw, mag ik vriendelijk vragen het uurwerk te sluiten en terug te geven aub.”

“Mijnheer, ja, je mag dat, maar dat zal wel iets kosten, hé. Jij werkt toch ook niet gratis?”

“…”

(ik dacht gewoon: ‘mens, maak het dicht, ik neem het terug en ik stap het hier af’)

“Mijnheer! Ik vroeg iets: je werkt toch ook niet voor niks?”

Ik gebruik zelden of nooit denigrerende namen, maar wat voor ‘wijf’ was me dat?

“Neen, mevrouw, maar als ik ergens geen verstand van heb, dan blijf ik eraf!”

“Wadde, mijnheer, zeg je nu dat ik hier geen verstand van heb?”

“Nee, mevrouw, je moet beter luisteren, ik zei dat als IK ergens geen verstand van heb, IK er vanaf blijf”

Ondertussen maakte ze mopperend het uurwerk weer dicht, en schoof het in de richting van mijn R.

“Alstublieft. Een prettige dag nog, en tot ziens!”

“Tot ziens’? Ik dacht het niet, mevrouw…”

We zijn iets gaan drinken aan de jachthaven en zijn  nadien binnen gesprongen in een mooie horloge/juwelenwinkel in de buurt. Hier werden we wel bediend door een vriendelijke dame, die zonder morren en mopperen het batterijtje verving. Met een loupe-glas voor haar ogen, super geconcentreerd en na haar werkje een glimlach cadeau.

“Dat is dan acht Euro, mijnheer.”

“Alstublieft, mevrouw, en dank je wel…”

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

67 reacties op Klantvriendelijkheid en vakmanschap

  1. perdebytjie zegt:

    Haha!Wat ’n verhaal!Jy kan bly wees sy het die horlosie teruggegee.😳

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Tja Blankenberge, ik ga er zelfs niet aan beginnen.
    Maar wat jij meegemaakt hebt kan wel evengoed in Antwerpen of ergens anders gebeuren!

  3. Matroos Beek zegt:

    Oeioei, dat was duidelijk een knoeister eersteklas die nog praatjes had ook. En neen, Blankenberge is ook mijn ding niet. Ik weet wat je bedoelt.
    Hou het goed, visit Groede.😉

  4. Ai. Dat was weer een voorbeeld van volledig gebrek aan klantvriendelijkheid. Nog een geluk dat het horloge niet door dat mens al beschadigd was want de manier waarop ze bezig was, getuigt toch niet bepaald van handigheid noch kennis van zaken. Er bestaan gelukkig wel betere winkels dan dit voorbeeld. Ook in Blankenberge.

  5. Evelyne zegt:

    Oei oei, ik dacht echt even dat ze je haar prutswerk zou aanrekenen 😀 Gelukkig is ’t nog goed gekomen 🙂

  6. Pingback: Klantvriendelijkheid en vakmanschap – second part of my life

  7. Hillechien zegt:

    met een zakmes oei toen was ik er al mee gestopt denk ik. Maar dit kan overal gebeuren hoor.

  8. chrissebie zegt:

    Wel, ik ga meestal waar ik het gekocht heb als ik met zo’n geval zit. Of op zijn minst naar een goeie juwelenwinkel. Maar dat ga jij nu ook vast altijd doen! 😉

  9. Marion zegt:

    Vrouwen met een zakmes! Dat kan echt alleen in Blankenberge. Ik zeg nooit meer heen gaan! Moet er overigens bij zeggen dat dit een grapje is? Ah nee, dat snappen ze wel. Ik ben tenslotte een Hollander. :-)))))

  10. djaktief zegt:

    Grappig verhaal maar niet om mee te maken. Wat betreft de blogstatistieken… die zijn onnavolgbaar. Je weet dat je de boel kunt beïnvloeden door tags te plaatsen en foto’s een naam te te geven? Ik vind de statistieken wel vermakelijk maar ik hecht er niet veel waarde aan, maar ik haal dan ook niet zulke aantallen. Wel een leuk blogonderwerp trouwens.

    Groetjes,

    Dorothé

  11. bentenge zegt:

    Tssss, foei Thomas. Je gaf die dame niet eens de kans te groeien in haar job !

  12. tinyblogt zegt:

    Je kan van alles doen met een zakmes. Op een camping, in de jungle, op trektocht,… Maar om dat nu in een juwelenzaak te gebruiken op een horloge… Dat tart mijn verbeelding.

    • Net alsof een chirurg een zakmes uit zijn jas zou halen tijdens een openhartoperatie…

      • Ik had het vorige week nog met een collega over Bestsellers: een vreemde winkel maar een mens kon daar heel deftig gereedschap kopen. Ooit een set gekocht gereedschap gekocht geschikt voor werkjes aan oa computers, laptops en fijner afgewerkte toestellen. Er zaten oa heel fijne schroevendraaiers in, gereedschap dat specifiek geschikt was om geheugenchips te vervangen, … Het juiste gereedschap vinden is tegenwoordig toch ook een hele opgave geworden, me dunkt.

  13. Liese zegt:

    Wat een kans: het horloge van mevr pannenkoek herstellen en het zo verprutsen! Tsstss

  14. Marianne zegt:

    Wie met Eurotekens in de ogen werkt, zal nooit met het juiste gereedschap werken. Ja prutser en knoeiers zijn er genoeg die profiteren van andermans zak. Gelukkig was er wel een eerlijke en behulpzame dame die het karweitje klaarde voor slechts enkele Euro.

  15. Menck zegt:

    Blankenberge link ik altijd aan VTM et vice versa. De gruwel, kortom.

  16. zinderen zegt:

    ik ken anders nog wel plekken buiten Blankenberge waar je zulke gesprekken kan tegenkomen….

  17. beaunino zegt:

    Zo kan het dus ook! De storm Kwam al weer uit mijn oren bij het lezen alleen van dit stukje. En dan dat negeren van R, zo onbeschoft! Goed gedaan Pannekoekje!!!

  18. peterbake zegt:

    Geweldig ! 8 Euro, das echt een koopje voor een batterij van een Tissot lijkt me …..Goed bezig …..

  19. Oh, oef zeg! Gelukkig werkt het nog.
    Niet te geloven dat er zo’n prutsers zijn!

  20. Rob Alberts zegt:

    Fijn een gewaarschuwd mens telt voor twee, deze kustplaats zal ik links laten liggen.

    Vrolijke groet,

  21. Flavie zegt:

    Ik zou al zenuwachtig worden van de manier hoe ze het uurwerk probeert open te krijgen.
    Zelf zou ik dit allemaal niet durven zeggen… maar goed gedaan!! 🙂

  22. De Fruitberg zegt:

    Tissot? dat is toch oerdegelijk? Moest ze dat niet gewoon openen met een boorhamer?

  23. nannonblog zegt:

    Verschil moet er wezen, wat een draak van een vrouw! Die eerste natuurlijk.

  24. Falderie zegt:

    Ik ben ook even dat oudere stukje gaan lezen. Leuk geschreven. En heerlijk gelachen met sommige van de reacties… 🙂

  25. Brubeck zegt:

    Eigenlijk was het dus 50/50 ? Zowel goed als slecht geholpen. Maar het ene kleurt je dag uiteraard zwaarder dan het andere. Ik zal anders eens over Brugge beginnen.. Nee, grapje, want we hebben net een superweekend gehad in die prachtige stad, zelfs ondanks de horden toeristen en gegidste groepen 🙂 🙂

    • Ik heb het schouwspel zondag vanuit de verte gadegeslagen.
      Julle, een gans weekend Brugge? Ben benieuwd wat jullie hebben uitgespookt…

    • Ik kan je een paar adressen geven van winkels in Brugge waar je even slecht bediend wordt hoor. Het is niet allemaal goud dat blinkt, ook niet in het ‘Venetië van het Noorden’. In Venetië zelf ook niet trouwens. 😉

      • Uiteraard gebeurt dit ook in Brugge, of om het even waard. Het echte Venetië hebben we ook al opgezocht. Het is echt zo mooi als wordt beschreven, alleen is de ‘commercie’ zodanig irritant dat dit een stuk van de pracht afneemt. Gewoon eens iets gaan drinken kost je al een fortuin.

  26. sandravda zegt:

    Toen ik het aan het lezen was, dacht ik zeker dat het uurwerk niet meer zou werken… Zoiets kan alleen in Blankenberge! Ik ben er geen fan van, enkel aan de haven vind ik het te doen.

Geef een reactie

