De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 39

D souks

Djemaa El Fnaa is niet de naam van één of andere Arabische sjeik. Neen, het is wel de naam van de meest bekende markt van Marrakech (Marokko). We maakten onze reis in maart van 1996. Onze gids was super enthousiast over die ‘bezienswaardigheid’, iets wat je ’s avonds moet bezoeken om volop van de sfeer te genieten.

‘Genieten’ is een groot woord. We maakten eerst een wandeling door de soeks in sneltreinvaart. Tot frustratie van de verkopers, want die zien in toeristen goudhaantjes wiens zakken vol zitten met geld. Het was bijna een onbegonnen taak om die gids te volgen. Ons een halfuurtje alleen laten in die soeks was ook geen optie,  want het was er een doolhof. Bovendien een kweekvijver van pickpockets, die het ook vooral gemunt hadden op Jan Toerist. Echt leuk wandelen was het er niet. De haast van de gids, het constant in het oog houden van onze spullen en de opdringerige verkopers die het onbeschoft vonden dat we de winkel niet binnen kwamen om hun spullen te belijken.

“Just look, sir, not buy. Very cheep, cery cheep!”

Dan werden we naar de markt zelf geleid. Weer een wirwar van kraampjes en toestanden. Straatartiesten ook, die je maar al te graag lieten poseren met een wurgslang en die pas losten als je een ferme duit fooi had gegeven. Vuurspuwers ook, allerlei toestanden waarbij je kon poseren voor een snelle foto om dan gul te zijn met je duiten.

Toen kregen we een kwartiertje tijd om op een terrasje rond het plein (in de meeste horecazaakjes één of twee verdiepingen hoog) de markt rustig te overschouwen. Er was geen stoel vrij, dus bleef het bang onze portefeuille en fototoestel in het oog houden tot we eindelijk, veilig, weer op die bus konden stappen. Eén persoon van onze groep was een portefeuille lichter, en een pak frustratie rijker.

Bij de terugreis was het aanschuiven in de luchthaven aan de pascontrole. De dienstdoende agent bekeek mijn paspoort, en keek me nadien diep in de ogen. In het Frans vroeg hij me hoe onze reis was geweest. Hij bekeek me nog indringender en vroeg door was mijn indruk nu was van de Marokkanen.

Ik moest eens nadenken welk antwoord ik hierop moest geven. De ‘modale’ inwoners die we hadden ontmoet waren door de band genomen echt sympathiek en vriendelijk. De verkopers uit de toeristische centra waren extreem opdringerig, op het enerverende af. Waar veel volk was moest écht op onze spullen worden gelet of we werden beroofd waar we bij stonden. Het jaar voordien, in Tunesië, hadden we ongeveer dezelfde ervaring. Graag had ik de agent met overtuiging verteld dat we een heel positief gevoel van zijn volk meenamen naar huis, maar als ik eerlijk moest zijn…

“Viel mee, mijnheer…” antwoordde ik een beetje onnozel in mijn beste Frans. Tenslotte wilde ik mijn paspoort terug :).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 39

  1. Hillechien zegt:

    zou niets voor mij zijn, word al gek als het hier in de winkel wat drukker is

  2. tinyblogt zegt:

    Steden zoals Marrakech wil ik heel graag nog eens bezoeken, maar die drukte en het feit dat je als vrouwelijke toerist eerder een soort kanonnenvlees bent, staat me ook niet zo aan.

  3. bentenge zegt:

    Een beetje zoals Brussel dan maar in het groot.

  4. Joke zegt:

    Een vriendin van ons is er ook geweest. Nooit meer, wat haar verdict. Ze is al op veel plaatsen geweest, maar nergens was men zo opdringerig als daar.

  5. chrissebie zegt:

    Ik vond het eigenlijk zalig om daar in die souks te verdwalen. Waar wij allemaal gezeten hebben. Ja op mijn geld pastte ik goed. En ik slaagde er wel in om serieus te onderhandelen. Ik kende dan ook wel een beetje te richtprijzen van hun prullaria omdat ik toendertijd een winkel had in allerhande geschenken uit alle uithoekjes van de wereld. En ik kon zo de beste prijs betrachten , want ik vertelde hen altjd het verhaaltje, dat ik stalen wilde voor de winkel. En interesse had in zaken doen met hen. Maar als je geen zin hebt om te kopen, dan idd niet binnengaan. En het best wandelen met een zonnebril zodat ze niet merken dat je naar hun waren kijkt.

    • Zo’n commerçant had ik nog niet in jou gezien :).
      Met afdingen heb ik ook geen moeite, maar ik probeer wel de grens te bewaken dat de mensen nog steeds iets mogen verdienen ook. Je ziet al heel vlug aan hun reacties wanneer het zover is…

  6. chrissebie zegt:

    Ben het daar volledig mee eens! Ik ga ze zeker niet uitpersen hoor. Ze gaan niets verkopen waar ze niets aan verdienen hoor, en wanneer je effectief buiten vliegt weet je dat je te ver bent gegaan. Maar ik kocht altijd bij degene waar ik het beste gevoel bij had en maakte de mensen blij door dan doorgaans veel te kopen. Overal waar ik op reis ga laat ik de plaatselijke bevolking mee verdienen. Ik koop nooit in winkels, waar ze je met bussen droppen. En we eten en drinken veel bij de plaatselijke bevolking in plaats van in grote bedoeningen. Dat kan heel goed meevallen maar ook eens tegenvallen, maar t is telkens een avontuur.

  7. Marion zegt:

    Ik krijg het al benauwd als ik dit lees. Nee, niks pour moi!

  8. Rob Alberts zegt:

    Weer een wereldervaring, met plezier gelezen.

    Vriendelijke groet,

  9. Marianne zegt:

    Zou gek worden als ik daar tussen in zou staan, ben zo weg pffft.
    Zeker als ze alles aan je reet smeren

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Jammer dat de meeste mooie plekken die veel toeristen lokken vollopen met uitbuiters! Dan heb ik het ook over Europese steden. Het maakt niet uit, het moet NOOIT goed zijn voor een toerist, vooral duur en slechte kwaliteit, jammer!

  11. Brubeck zegt:

    Daarom zal dat niet als bestemming in onze top-10 voorkomen. Eerst andere plaatsen bezoeken, en er zijn er nog genoeg 🙂

  12. perdebytjie zegt:

    Nie vir my nie dankie!Ek haat dit as mense goed aan my wil afsmeer.Ek het jou vertelling baie geniet,Paul.Jy skryf altyd so humoristies.Ek en my man het nou heerlik gelag hiervoor!

  13. Menck zegt:

    Als ik Marokko wil proeven, dan wandel ik gewoon eens door Mechelen. ’t Is er minder druk dan in Marrakech bovendien.

  14. beaunino zegt:

    Ik word al Spaans benauwd als ik alleen al aan die zakkenrollers en dat opdringerige gedrag denk. Marokkaans / Tunesisch benauwd;)

  15. Levende kippen en jongetjes die ons volgden, dat herinner ik me van de soek in Agadir.
    Expres een excursie geboekt toen we daar met ons cruiseschip aanlegden. Waar moet je in zo’n stad in je eentje naartoe? Het was een aparte belevenis, ik was niet bang, maar echt veilig voelde ik me ook niet. En mijn ex liep achter me om ervoor te zorgen dat mijn tasje wel om mijn nek bleef hangen.. In de bovenstad waar de zware aardbeving was in 1960 vond ik het veel interessanter.
    Maar ja, daar werd ex op een kameel gezet en moest je dus achteraf betalen.. gelukkig kregen ze mij er niet op… gewoon omdat ik nee zei hoor ;-). Toeristen uitbuiten, het gebeurt overal hè..

  16. els zegt:

    Spijtig, het geeft allemaal extra spanning tijdens je vakantie die eigenlijk ontspannend zou moeten zijn. Maar je moet het wel eens meegemaakt hebben, vind ik.

  17. Ik had hetzelfde gevoel in Egypte.
    En dan had ik nog een blonde vriendin bij me met prachtige blauwe ogen!

  18. De Fruitberg zegt:

    Niets voor mij. Vakantie moet rustig en kalm zijn.

  19. Hilde zegt:

    Een plaats die me duidelijk niet zou bekoren wegens tè druk. Al zou ik mogelijk wel gecharmeerd zijn door al het kleurrijke daar, de kruidengeuren die me tegemoet treden maar dat kan net evengoed hier op de Zuidermarkt te Brussel.

  20. Flavie zegt:

    Daarom dat zo’n landen ons niet aanspreken wetende dat je alles in het oog moet houden, niet echt ontspannend!

Geef een reactie

