De rijkste burger van België heeft ons land verlaten (en het was niet ikzelf)

a1

Alexandre Van Damme, onze rijkste Belg, is verhuisd naar Zwitserland. Zo stond eergisteren in De Tijd. Zijn vermogen wordt geraamd tussen de 4,7 en de 7,5 miljard Euro. Dan hebben we het alleen maar over zijn aandeel in het internationale concern (met Belgische roots) AB InBev, het bedrijf achter onder meer onze Jupiler.

Een dikke week geleden won een Belgische straatveger maar eventjes 168 miljoen Euro met Euromillions. Hij is ooit in België aangespoeld als vluchteling, nadat hij Kosovo moest ontvluchten voor het oorlogsgeweld. Na zijn bekendmaking werd hij belegerd door mensen die geld van hem wilden. Nu leeft hij ondergedoken bij een vriend in Duitsland.

Wat is het verschil tussen Alexandre Van Damme en ‘Q’, zoals de straatveger bekend is?
Er is een gigantisch verschil. Niet alleen qua vermogen. Of je nu 168 miljoen Euro bezit of maar eventjes meer dan 7 miljard maakt niet zo heel veel uit. Stel dat beiden vandaag beslissen geen klop meer te werken in hun leven, deze rijkdom krijgen ze toch nooit opgebruikt. Ik weet dat heel wat verhalen de ronde doen over lottowinnaars die erin zijn geslaagd hun winst in een paar jaar door de molen te draaien. Kan met drie, vier, vijf miljoen Euro, maar toch niet met honderdachtenzestig…

Het grootste verschil zit hem in het feit is dat Alexandre een totaal andere achtergrond zal hebben dan Q. Die laatste zal bij de aankoop van zijn krantje een wekelijks loterijbiljet gekocht hebben in de hoop er eens iets mee te winnen. Heeft hij een diploma? Geen idee. Misschien heeft hij wel gestudeerd in Kosovo, maar is dit papiertje bij ons niets waard en is hij als straatveger begonnen in het gat ‘Schaarbeek’ genaamd.

Ik kan me voorstellen dat onze rijkste Belg wél een universitaire opleiding heeft genoten en van in de wieg is getraind om de functie uit te oefenen die hij vandaag bezet. Mijnheer vliegt dagelijks heen en weer met zijn privé-jet. Zoals je leest in het krantenartikel is dit voor hem net alsof hij een metro neemt. Zelf vind ik het al bizar dat hij sowieso heen en weer vliegt, want met de huidige technologie kun je een bedrijf in Brussel besturen vanaf een tropisch privé-eilandje, waar je in zwembroek (of zonder, als je dit verkiest) aan je laptop kunt gaan zitten om je medewerkers op te jagen terwijl je zelf delegeert en geniet. Wie geïnteresseerd is in zo’n eiland, kan hier eens een kijkje gaan nemen.

Vorige week viel onze Belgische regering bijna over de begroting die dringend moest worden aangepast en ingediend bij Europa. Men zocht een drietal miljard Euro, ongeveer de helft van het vermogen van Alexandre Van Damme. Eén van de knelpunten was het wel of niet invoeren van een vermogenswinstbelasting. Zoiets bestaat al heel lang in onze buurlanden, maar het politieke geknoei in België, waar bepaalde belangengroepen steeds maar worden ontzien, staat de invoering hiervan in de weg.

Werkenden worden eindeloos belast, en men blijft middelen vinden om die belastingen steeds maar op te drijven. Mensen met een groot belegd vermogen, of mensen met een groot onroerend patrimonium (eigenaars van meerdere verhuurwoningen) betalen in verhouding veel minder belastingen op hun opbrengsten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit onrecht aan te pakken? Hoe moeilijk kan het zijn om een ‘vermogenskadaster’ te maken, het invoeren van een kruispuntbank waar alle roerende vermogens van elke Belg, van elke onderneming, worden gebundeld? Weg met dat Middeleeuwse bankgeheim. Vandaag is al een kadaster waar elk onroerend bezit van elke Belg raadpleegbaar is. Waarom wordt daar niks mee gedaan?

De Belgische politiek laat nog liever mensen als Van Damme vluchten naar Zwitserland waar ze ontsnappen aan een eerlijke fiscale heffing. Zo blijven rijken rijker worden, armen armer.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op De rijkste burger van België heeft ons land verlaten (en het was niet ikzelf)

  1. beaunino zegt:

    Het is zo krom als een banaan. Ik moet er echt niet te lang over nadenken allemaal. Onrecht…ik trek het zo slecht…

    • Ik ken de verhouding niet precies, maar ik dacht ooit gelezen te hebben dat 10% van de Belgen 90% van de rijkdom bezitten. Zo’n scheve toestand, ja. De politiek is dank om die 10% rijke stinkerds te treffen uit vrees ‘kiezers te verliezen’. Is het dan niet logisch dat je vecht voor die 90% mensen die een Eurootje extra zouden kunnen gebruiken?
      Misschien ben ik te naïef, kan ook wel…

  2. Liese zegt:

    ik probeer er niet teveel bij na te denken of ik word een beetje koekoek in mijn kop

  3. Matroos Beek zegt:

    Het is wraakroepend… en dat anno 2016.

  4. tinyblogt zegt:

    Bèh. Van zo’n dingen word ik echt fysiek slecht. Het is nu eenmaal zo, volgens mij omdat het nog steeds de “rijkere” klasse van de bevolking is die de beslissing neemt, en die bang is dat ze zelf zullen moeten inleveren.

  5. Hillechien zegt:

    hier heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen want je hebt het allemaal uitstekend verwoord. Word het niet eens tijd voor een echte volks opstand

  6. Hoe zeggen ze dat hier? N’en duvelszak is nooi gevuld? Beter om niet rijk te zijn want dat ruikt naar machtsmisbruik en corruptie. Geen van die miljardairs geeft maar een fluit naar wat er gebeurt met het merendeel van de mensen, de wereld, het milieu, … Ze vergaren maar rijkdom en blijven die verder verzamelen want veel is nooit genoeg. Dit jaar 5 miljard winst? Nog rap wat mensen op straat zetten in de hoop volgend jaar 6 miljard winst te boeken. Meer mag ook. Zeker niet minder. Belastingen betalen? Daar hebben ze een excuus voor: zij hebben heel hard gewerkt voor hun geld en wie niets heeft is dus een luiaard die profiteert van het systeem en als een soort bloedzuiger hun zuurverdiende centjes willen inpikken. Daarom is het ook zo moeilijk: de rijken willen gewoon niet betalen. Ze willen hun geld bij zich houden tot in het graf. Raak aan hun geld en je raakt aan hen. Pas op: niet elke rijke is zo. Maar het aantal dat alle trucks gebruiken om toch maar rijker te worden, is te groot en het is ook net die groep die ervoor zorgt dat alles naar de vaantjes gaat. Ik wens al die rijken die al die smerige trucks blijven gebruiken om toch maar geen belastingen te moeten betalen enkele smerige vormen van kanker toe. Mogen ze hun geld dan maar gebruiken voor peperdure behandelingen.
    Ooit gelezen dat 1% van de wereldbevolking meer dan 50% van alle rijkdom bezit. Zo scheef is het wel en het verbeterd er helaas niet op.

  7. chrissebie zegt:

    Nagel op de kop, ben het volledig met je eens !

  8. Menck zegt:

    Ach, destijds had ik besloten slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten. 😉

  9. perdebytjie zegt:

    Interessant om te hoor van die probleme uit julle wereld.Hier is dit ook maar ’n gespook.Alles gaan oor geldgierigheid,die gaping tussen ryk en arm en belasting wat die gans wat die goue eiers le,doodwurg!

  10. Bah bah bah, dat kan toch allemaal niet.. Maar…. blijkbaar dus wel!
    Ik word gallisch van zoiets.. echt hoor!

  11. Kathleen zegt:

    Groot gelijk. En we moeten dat soort zaken blijven aankaarten, zodat mensen er hun stemgedrag naar aanpassen. Dit zou bovenaan de politieke agenda moeten staan.

    Ik heb ooit een interview met J. K. Rowling gezien (maar kan het niet terugvinden), waarin ze uitlegt waarom ze in Groot Brittannië is blijven wonen, ondanks het feit dat ze daar meer belasting moet betalen op al die miljoenen die ze met de Harry Potter boeken heeft verdiend, dan in een of ander belastingparadijs. Ze zei iets in de trant van: mijn land heeft mij al die jaren ondersteund toen ik nog arm en onbekend was. Ik ben hier naar school gegaan, ik heb hier van een uitkering geleefd. Nu is het mijn beurt om iets terug te geven. Ik vind het niet meer dan juist dat ik hier belastingen betaal.

    Dat is de juiste instelling.
    Alexandre Van Damme: shame on you.

    Maar we weten het hé: geld maakt hebberig. Niet dat ik zo´n trouwe katholiek ben, maar staat er niet ergens in de Bijbel dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen dan voor een rijke om het Rijk Gods binnen te gaan?
    J. K. Rowling zal waarschijnljik rapper binnengeraken dan Alexandre Van Damme.

  12. Marianne zegt:

    Liever arm en rijk van hart dan andersom. In leven een groot verschil tussen arm en rijk en toch gaan we allemaal dood. Daar is weer geen verschil in..

  13. Marion zegt:

    Zooitje ongeregeld is het. Zooitje slecht geregeld moet ik zeggen.

  14. Only in Belgium – Only in Belgium!

    *zucht*

  15. terrebel zegt:

    ‘Ja maar we kunnen er niets aan doen!’ roepen de politici in koor. Stomtoevallig zijn verreweg de meesten die ontsnappen aan belastingwetgeving (ex-)politici dan wel vrienden van (ex-)politici. Echt stomtoevallig hoor!

  16. De Fruitberg zegt:

    In alle ons omringende landen bestaan ongeveer 2,5% van de inkomsten uit inkomsten uit onroerend goed. In België is dat minder dan 1%. Dit omdat de perequatie sinds 1970 niet meer is uitgevoerd. Mensen betalen dus belastingen op woningen aan prijzen van begin jaren 70
    Oplossing: gewoon vastgoed belasten zoals in alle omringende landen.
    Een eerste stap naar een vermogensbelasting.

  17. Brubeck zegt:

    Ik laat die verhalen passeren maar heb voor alle zekerheid even geprobeerd uit te tellen hoeveel aandelen ABInbev ik moet kopen om dat dividend te krijgen. Het paste niet op mijn rekenmasjientje. 🙂

  18. Myriam zegt:

    Het is erg, ik word er zó boos om!!!!

  19. Ja, het is inderdaad heel erg krom!

  20. Morgaine zegt:

    Dat is hier van hetzelfde laken een pak en die Rutte maar met zijn tv spotje nu weer idool zijn voor de nieuwe verkiezingen, zeggen dat elke Nederlander het beter moet krijgen, yeah right…. ~kotst nog steeds~

    X

Geef een reactie

