De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge – aflevering 40

a1

We gaan nog eens terug naar onze eerste Thailandreis, ergens begin de jaren tweeduizend.

Net zoals we dit jaar deden, maakten we ook toen een georganiseerde fietsrit in Bangkok. Op onze eerste Thailandreis zochten we eerder natuurgebied op net buiten de stad. Onder ons gezegd: toen was het uitzicht veel mooier.

Je zult me niet geloven als ik jullie wijsmaak dat we voor die fietstocht elk een fiets toegewezen kregen. Een naai- of grasmachine had ook gekund, maar daar zouden we niet ver mee geraakt zijn.

We reden door smalle straatjes. Op het eind waren er smalle betonweggetjes over het water met korte en venijnige bochten, waar voor de veiligheid beter werd afgestapt. Zeker door de Abrahams en Sara’s van ons gezelschap.

“Zijn hier nog nooit ongevallen gebeurd?” vroeg ik de gids.

“Nee, hoor, absoluut niet gevaarlijk…”

Ik bleef op veilige afstand achter R. rijden, zodat geen oude knol (sorry) in haar wiel kon blijven plakken en op die manier de situatie nog gevaarlijker zou maken. Het was net middag, en de zon deed haar uiterste best om goed te branden. De weerspiegeling in het water zorgde ervoor dat zelfs een zonnebril niet kon vermijden dat we af en toe werden verblind.

Een oude dame die voor R. reed remde plots. Mijn vrouw had dit te laat gezien en moest  haar remmen hard dicht trekken om erger te voorkomen. Ze kon een botsing enkel vermijden door haar stuur te draaien, waardoor ze… tamelijk hard naast het betonnen paadje zat, recht het water in. Blote benen tegen beton is het recept voor een serieuze kneuzing inclusief schaafwond. Gelukkig kwam ze er voor de rest met de schrik vanaf.

’s Anderendaags namen we samen een massage in ons hotel. Normaal gezien is R. geen voorstander hiervan, maar door het feit dat ze het toch wat rustiger aan wou doen die dag zag ze het voor één keer zitten.

Daar lagen we dan, enkel bedekt met een handdoek over ons achterwerk. Op R.’s been  ‘sierde’ een donkerblauwe plek de plaats waar ze was gevallen. De twee Thaise massagedames keken elkaar aan. Eén ervan brandde haar ogen in die van mij en vroeg streng wat er gebeurd was. Ik probeerde het in het Engels uit te leggen, maar die woorden begreep ze blijkbaar niet. Ze schudde afkeurend met haar hoofd en gaf me telkens ik haar richting uitkeek een vermanende blik die geen woorden hoefde. Ook de andere dame keek me aan alsof ik iets heel ernstig had misdaan.

Het was heel duidelijk –  de twee dachten echt dat ik mijn vrouw had mishandeld. Mijn vrouw lachte het weg, maar kwam blijkbaar niet overtuigend genoeg over. In al de massages die ik in mijn leven heb mogen ontvangen was geen enkele zo hard. ‘Wraak’, heet zoiets, dank ik.

(op de foto zie je mijn teerbeminde, een kwartiertje voor haar onfortuinlijke val)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

46 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge – aflevering 40

  1. Hillechien zegt:

    Dat zal inderdaad hun wraak zijn geweest. Hahaha sappig verhaal weer met pijnlijke afloop voor jullie beiden

  2. Matroos Beek zegt:

    Herkenbaar. Ik had ooit een blauw oog en iedereen keek meteen beschuldigend naar mijn echtgenoot. Wat ik ook vertelde (het was inderdaad een raar verhaal over wat de oorzaak was, maar het was wél degelijk waar) daar had niemand oor naar. Men keek meestal bedenkelijk alsof ik een leugen aan het vertellen was om mijn echtgenoot te verschonen. Ocharme de mannen, als hun vrouw gekneusd is…

  3. Matroos Beek zegt:

    Dat vind ik niet, maar de gedachten van sommige mensen echter in dit geval wel.

  4. bentenge zegt:

    In de foto lijkt het op een voorbereidende studie.

  5. De Fruitberg zegt:

    Je had gewoon moeten zeggen dat het eten niet lekker was. Een vriendin van me is enkele jaren geleden gevallen, met een blauw oog tot gevolg, en die vertelde tegen iedereen heel laconiek dat haar man haar had afgeslagen omdat de soep niet lekker was, om dat te beginnen gieren van ’t lachen als mensen verbaasd keken..

  6. Rob Alberts zegt:

    Tussen het schilderen door even een snelle reactie:
    Ik hoop dat jullie nu veiligere vakanties boeken.

    Schilderende groet,

  7. Koen zegt:

    Ik herken en herinner de betonpaadjes en scherpe bochten met dank aan ‘Ko van Kessel’ …

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Je zal het dan wel om een andere reden verdiend hebben…😀😀😀

  9. tinyblogt zegt:

    Gegarandeerd dat ik ook zou vallen! Mijn stuurkunsten op de fiets zijn allesbehalve, ik heb een slecht evenwicht en met de omstandigheden die je beschrijft zou ik zeker in het water liggen. Dat kan toch niet anders of er moeten daar vaker ongevallen gebeuren…?

    • Ik kon me ook niet voorstellen dat R. de eerste was die een ‘tuimelet’ maakte in het water. Je ziet het straatje op de foto? Dan moet je rekenen dat daar tweerichtingsverkeer geldt – om de haverklap komt een fiets van de tegenrichting en dan is het echt balanceren om elkaar te kruisen.

  10. Rimpelingen zegt:

    Tja, als je je begint te verdedigen… dikwijls wordt het verhaal dan alleen maar ongeloofwaardiger.

  11. chrissebie zegt:

    Haha Pannenkoek, je zal het wel uitleggen, valpartij ……… 😉

  12. Marianne zegt:

    De geestelijke gesteldheid van de mens geeft aan hoe men naar situaties kijkt. Dat blijkt wel weer uit je reisverslag. Gelukkig is je vrouwtje verdere leed bespaard gebleven, al was de val pijnlijk.

  13. Samaja zegt:

    Ik had zeker ook int water gelegen bij zo’n situatie. Ik ben niet zo sterk op de fiets en vermijd dan ook fietstochten in groep. Straf dat de dames direct de verkeerde conclusie trokken!

  14. Marion zegt:

    Hahahaha, jaja, het smoesje van te laat remmen. Die hebben we vaker gehoord moeten de dames gedacht hebben.

  15. perdebytjie zegt:

    Hahaa,Paul….ek sien al hoe daardie dame jou met wraakgedagtes masseer!Sy het seker op haar tande gekners ook.😂

  16. Villasappho zegt:

    Ik ben dol op fietsen maar die paadjes bahbah. Zou er toch zeker niet in een groep gaan rijden wat een ellende.

  17. beaunino zegt:

    Wat goed van die masseuses om het zo voor R. op te nemen. Ik weet helemaal niet hoe R. heet, want haar naam heb je nooit genoemd, maar ik denk daar altijd Renate bij. Staat er alweer een reisje op touw voor jullie?

    • Inderdaad leuk dat ze het voor R. opnamen. Maar ik denk, had ik daar gelegen met een blauw oog en R. ongedeerd, dat ze ook medelijden met haar zouden hebben gehad. Zo zit de vrouwenwereld nu éémaal in elkeer :).
      ‘Renate’ ?? 🙂 Ik denk dat geen tien vrouwen in gans Vlaanderen Renate heten. Neen, mijn schat heeft een oer-Hollandse, oer-Vlaamse (korte) naam, ik denk dat er zo een half miljoen in Nederland rondlopen.
      ‘Reisje geboekt’? Neen, zo lang de onzekerheid rond mijn moeder bestaat nemen we haar als prioriteit.

  18. Brubeck zegt:

    Al fietsend zie je de omgeving vaak helemaal anders. Jammer van de valpartij en als ik je een raad mag geven: als jullie toch zoveel reizen naar Thailand en omstreken maken, kan je best enkele woorden instuderen. Dan valt die massage uiteindelijk ook wel mee. 🙂

    • We zijn in 36 jaar twee keer naar Thailand geweest – niet echt de moeite om de taal te leren. Ooit waren we er in een ‘gat’ waar niemand ook maar één notie had van het Engels. ‘Geen probleem’, dacht Pannenkoek, ‘dan proberen we het maar met gebarentaal’. In het plaatselijke restaurantje bestelde ik iets met gebarentaal met bijhorende geluiden. De kelnerin vond het bijzonder grappig, maar vond het na twee minuten welletjes. Ze nam mijn vrouw bij de hand en nam haar mee naar de keuken, waar ze iets mocht bestellen van de potten die aan het pruttelen waren.

  19. Christel zegt:

    Je had beter voor haar kunnen rijden, dan hadden we misschien eens een foto van haar snoetje gezien! 🙂 De naam van je liefste heb je al eens – zo goed als- verraden op je weblog! 🙂 (maar ik houd hem voor mezelf)

  20. Wat jij toch niet allemaal tegenkomt zeg!

Geef een reactie

