Zondags gezever over De Antwerpenaar en Antwerpen in het bijzonder

a1

Gisteren zijn we naar Antwerpen getreind. We hadden een railpas waar nog negen beurten op stonden, te gebruiken voor eind november. Het was een eeuwigheid geleden dat we nog in onze echte Vlaamse grootstad waren geweest, het weer viel heel goed mee, dus…

Mea culpa. Ik heb op deze weblog al vaak op de kap gezeten van de gemiddelde Antwerpenaar. Het is te zeggen: op de kap van het imago die zo’n stadsbewoner zichzelf heeft aangedaan buiten Antwerpen. Ze moeten het maar weten, want hoe vaak doen ze het omgekeerde niet met een West Vlaming?

De stad Antwerpen is gewoon niet te vergelijken met Brugge. De stad is vele keren groter dan Brugge.  Dat hebben ze te danken aan het historische feit dat Brugge veel vroeger dan Antwerpen een wereldstad was. Na het verzanden van Het Zwin verloor Brugge het merendeel van zijn pluimen ten gunste van steden als Gent en Antwerpen. Wij zijn ‘gestopt met groeien’.

Als je het station buiten stapt, word je bijna overdonderd door de hoge gebouwen die er staan, de breedte van De Meir, de massa mensen die op straat loopt. Echt een grootstad met al zijn gaven en gebreken.

Ik vind het warm om zien hoeveel nationaliteiten er door elkaar leven. Als verslaafd reiziger is het een droom om ooit in een wereld te leven waar alle nationaliteiten samen leven, en met elkaar spreken in één taal. Dat onze culturen in elkaar versmelten, met respect voor elkaar.

Eén ding haat ik echt aan elk stadsbezoek. Shoppen. Echt niet aan mij besteed. Echt niet. Als je voor een kledingwinkel zeven mannen buiten ziet staan wachten tot hun vrouw de kledingrekken heeft overlopen, dan is de kans groot dat je Thomas Pannenkoek daarbij ziet staan.

We spurtten door de Meir om vanaf het kerkje van Antwerpen (zij noemen het ‘de kathedraal’ – ik kon het niet laten :)) de stad te verkennen. Het straatje door dat naar de markt leidt en binnengestapt in de dienst voor toerisme voor een woordje uitleg. Dan op weg met ons plattegrondje op zoek naar het MAS. Aan wandelaars wordt in A’pen blijkbaar niet echt gedacht, want tegen de kade aan waren de kasseien nog tien keer slechter dan die van Brugge. Echt om je poten te breken! Toch een prachtig zicht op de Schelde met het geluid van prrrt prrrt prrrt boten die een weg zochten naar… ja, naar waar eigenlijk? Uiteindelijk raakten we aan een soort afgesloten voetgangersbrug (begrijpe wie het kan) waar vier Nederlandse dames letterlijk op hun buik lagen om erop te raken. Mijn schat, de lenige circusartiest R., gaf me haar ‘skakosj’ en glipte als een slang tussen de leuningen door. Mijn hart maakte sprongetjes van trots – wat ben ik verliefd op die vrouw. Ik zie dit haar veel dames die twintig jaar jonger zijn  niet nadoen. Ik aapte mijn aapje na. De Hollandse dames keken ons aan met open mond. “Lenig zijn jullie, hoor!” zei één van hen, terwijl ze de modder van haar eigen jas probeerde te vegen. Ik gaf haar een vette knipoog en weg waren wij.

En toen lieten we ons verdwalen in straten waar we nog nooit waren geweest. Gingen we fantastisch lekker eten in een Turks restaurantje. Kwamen we nadien in enkele straten terecht waar leuke snuisterijwinkeltjes waren, waar zelfs Thomas Pannenkoek niet buiten bleef staan. Botsten we zelfs letterlijk op BV’er Peter Van Asbroeck, die een heel sympathieke man blijkt te zijn die rustig een praatje (weliswaar in het plat Antwerps) ging maken met een man op de straat.

Ik beken: we hebben echt genoten van ons dagje Antwerpen. Recept: mijd gewoon die commerciële Meir met de massa’s volk en laat je verrassen. Maar neem toch een paar minuutjes tijd om naar die talentvolle pianist te luisteren, die op de Meir bij 14 graden in t-shirt de pannen van het dak speelt. Ook meegenomen: de horecaprijzen zijn een stuk goedkoper dan de schandalig dure in ons eigen Brugge. Tijd dat hieraan iets wordt gedaan!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

67 reacties op Zondags gezever over De Antwerpenaar en Antwerpen in het bijzonder

  1. Hillechien zegt:

    Menig Antwerpenaar zal nu zeggen ‘maar dat onze stad de mooiste , goedkoopste en leukste stad van de wereld is wisten we al’ hahaha wat kunnen die af en toe een dikke nek hebben maar hou van ze hoor want ben met een rasechte getrouwd.

  2. beaunino zegt:

    Beurten?’ Zo grappig soms, onze verschillen in taal. Je wil niet weten wat ik dacht. Ik ben nog nooit in Antwerpen, Gent of Brussel geweest. Maar wel in Brugge natuurlijk, meerdere keren zelfs. Gent lijkt me gemoedelijker dan Antwerpen. Maar is dat ook zo?

  3. Rob Alberts zegt:

    In Amsterdam zijn de horecaprijzen torenhoog.
    Gelukkig woon ik in zo’n achteraf buurt …..

    Vriendelijke groet,

  4. Koen zegt:

    En hebben jullie het MAS ook nog gevonden? Een mooie bestemming en stukken rustiger dan de Meir.

  5. chrissebie zegt:

    Niets leuker dan in de straten verdwalen zoals Walter Debuck het zo schoon kon zingen. Doe ik overal, of ik nu in Antwerpen, Parijs of Marrakech ben. Me laten meedrijven en zien waar ik uitkom, zalig!

  6. Morgaine zegt:

    Dit klinkt als gewoon heerlijk en supergaaf! en ja, ga van de gebaande paden af en pak de zijstraatjes 😉 Antwerpen ik ben er wel ooit geweest geloof ik, maar we gingen meer richting Brussel kan ik mij nog herinneren, is echt lang geleden voor mij.

    X

  7. Heerlijk zo eropuit, hier staat het nog op lijstje.
    Ben inmiddels in Antwerpen en Bruggen geweest,
    kun je nog iets anders leuks aanraden? Winkelen,
    hapje-uit-eten, veel te zien en winkelen meer
    doen we meestal niet dus dat is genoeg 😉

  8. Eilish zegt:

    Ik wou deze zomer ook nog eens naar Antwerpen gaan, maar het is er niet van gekomen.
    Met steden is het denk ik altijd best om van de plat getreden paden wat af te wijken, zo kom je in de leukste buurtjes terecht.
    En, hebben jullie dat nu ook dat als je met de trein gaat dat je direct een reisgevoel hebt? Of ben ik de enige die op dat vlak eeuwig kind blijft?

  9. zinderen zegt:

    Waar is de tijd dat ik in Antwerpen dwaalde om alle musea af te schuimen. Dan ontdek je wel prachtige hoekjes van de stad. En als er één regel is waardoor ik me graag laat leiden bij een stadsbezoek , dan is het : vermijd de winkelstraat!
    Ik heb altijd een zwak gehad voor Antwerpen, maar ik kom er helaas te weinig. JE doet me weer zin krijgen in een bezoekje.. en dat wil ik zeker naar het fotografiemuseum! (lap, weer iets op mijn to do lijst, terwijl ik net wou afbouwen!) 😉

  10. Menck zegt:

    Een vogel, een vis en een krokodil zaten in de Antwerpse zoo wat met elkaar te praten.
    Zegt de vogel: “Ik kan goe vliege, men vrouw kan goe vliege en men kinnekes kunne goe vliege… As we kunne zen we hier weg, nor Afrika!”

    Zegt de vis: “Ik kan goe zwemme, men vrouw kan goe zwemme, men kindere kunne goe zwemme… As we de kans hemme zen we hier weg, nor de Middellandse Zee!”

    Zegt de krokodil: “Ik hem een groot bakkes, men vrouw heeft een groot bakkes, men kinekes hemme een groot bakkes… Ik denk da we hier in Aantwaarpe blaave!”

  11. Christel zegt:

    Die talentvolle pianist heeft zelfs een facebookpagina :” mooie jongen op de Meir die piano speelt”!

  12. Brubeck zegt:

    Ik wacht geduldig af tot er op de Pannenkoek-blog een verslag over de hoofdstad van de Kempen, zijnde Hoogstraten met de 2de hoogste bakstenen kerktoren (na die van eentje in Brugge), verschijnt. Geduld is een schone deugd, naar het schijnt.

  13. Samaja zegt:

    Ik vind Antwerpen leuk voor even, maar het wordt al gauw te druk. Gent is eigenlijk al wat dezelfde kant aan het opgaan. Ik ken de minder toeristische kant van Antwerpen dan weer niet zo goed, maar die lijkt blijkbaar ook wel de moeite.

  14. Grappig die mannen die buiten staan wachten. Wij doen dat niet samen gaan winkelen. 2 keer per jaar in de solden voor hem en ik altijd alleen.

  15. Antwerpen mijn stad…maar de meir is foeilelijk 😉😉😉. Maar eerlijk is eerlijk. Geef mij Gent maar of Brugge. Veel authentieker….

    • Als ik op de Meir wandel kijk ik niet naar de winkels, maar naar de architectuur. Er staan best wel mooie negentiende eeuwse panden, die met respect werden gerestaureerd.
      Dank voor het compliment aan Brugge en Gent – je hebt smaak !

  16. Marion zegt:

    Ooooooooh ik hou zoveel van Antwerpen. Zoveel dat we er ooit bijna zijn gaan wonen. Wat een fijne stad. Die Meir inderdaad, ook niet aan mij besteed. Weet nog dat wij destijds in de meest vreemde kroegjes terecht kwamen en zelfs bij mensen thuis geweest zijn. Het was echt de leukste tijd van die ik me kan herinneren. Nou ja, één van de leukste tijden. Je kent het wel. Altijd de mooiste dingen onthouden en die enorm uitvergroten. Hoe dan ook, niets dan liefde voor Antwerpen. Peter vond Gent trouwenschede leuker en Brugge hebben we ook nog bezocht. We hebben daar door een soort kloosterding gewandeld en bier gedronken, maar dat zal toch niet in dat klooster geweest zijn??? Misschien haal ik nu wat zaken door elkaar….

  17. Kathleen zegt:

    De Onze-Lieve-Vrouwe-kathedraal een “kerkje” noemen???
    Amaaai, gij durft!!
    Hebde gij chance da ik ni direct in Brugge geraak!

  18. djaktief zegt:

    Antwerpen bezoek ik graag omdat het een lekkere rare stad is. Dat Moma is toch wel de moeite moet ik zeggen. Ik heb er destijds over geblogd. Leuk jouw ervaringen te lezen. Ik krijg zin om weer eens te gaan.

    Groetjes,

    Dorothé

  19. perdebytjie zegt:

    Ongelukkig sal ek nou nie die spottery tussen Brugge-en Antwerpeninwoners verstaan nie,maar ek geniet tog die humoristiese vertelling,Paul.

  20. bentenge zegt:

    Allee hop, we zetten het op de lijst naast al die andere wereldsteden.

  21. De Fruitberg zegt:

    Antwerpen is dan ook een wereldstad, en geen uit de kluiten gewassen Bokrijk 😉

  22. damngoodsoffie zegt:

    Ooooh wat een fijn verslag. Wist je dat er ook West-Vlamingen uit het Brugse zo zot zijn om in Antwerpen te komen wonen. Het blijft haat liefde weliswaar. In welk Turks restaurantje ben je geweest?

    • Die West-Vlamingen die in Antwerpen komen wonen doen dit meer als missionaris. Kwestie van een beetje cultuur en bescheidenheid bij te brengen :). Hoe het restaurantje heette weet ik niet meer. Het lag honderd meter verder dan de verbouwde kapel waar een zelfverklaard (naïeve) ‘kunstenaar’ in een verbouwd kapelletje schilderijen exposeert.

  23. Hilde zegt:

    In Antwerpen kom ik niet zo heel vaak, wegens minder dichtbij en/of minder vertrouwd tov bv Gent/Mechelen/Leuven/… Wèl een mooi verslag en ik heb hier ook onthouden: (citaat) een droom om ooit in een wereld te leven waar alle nationaliteiten samen leven, en met elkaar spreken in één taal. Dat onze culturen in elkaar versmelten, met respect voor elkaar. (einde citaat)

  24. Beurten in Antwerpen, naar Antwerpen? Het zal wel 😉
    Wij waren een aantal maandjes geleden in Antwerpen.. hebben gewandeld over de drukke Meir. Zijn bedot met het plaatje van Hotel de Keyser (dat bleek het Centraal Station te zijn), reden de verkeerde Parking in. Ook wij zijn naar de MAS gewandeld en genoten van de voetgangersbrug.. Steil, maar het lukte deze te nemen haha. En Jan heeft een prachtig schilderij gekocht in een galerie van de kunstenares Catharina Bettens. DAt was ook de reden van ons bezoek.. haar expositie. Dus ons bezoekje daar was zeker niet voor niks. En de Kathedraal is prachtig.. We boften want de expositie van de schilderstukken van o.a. Peter Paul Rubens en andere bekende meesters waren nog te zien. Tot ergens in 2017 nog te bewonderen dan gaan ze terug naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten.
    En afgelopen maandag was ik er weer… naar de Boekenbeurs in de Crowne Plaza.
    Beetje raar om daar zomaar alleen rond te rijden, maar ach.. Daarna nog op de terugweg een erg leuk bezoek gebracht aan… pffff ik zit mijn eigen logje hier te schrijven geloof ik..
    Daaaag… ik ben weg!
    Oeps…PS.. leuk verslag!

  25. Matroos Beek zegt:

    De horecaprijzen in Brugge zijn inderdaad ronduit schandalig hoog.

  26. Stereotypes zijn overroepen. Ook dat van de Antwerpenaar. Een West-Vlaamse in Antwerpen 😉

Geef een reactie

