De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 41

D

Franziska und Arno. Zwei Menschen mit eine ferme Pint bier voor hun Nase. Acht kansen op tien dat dit een Duits koppel is. Misschien uit Bonn, het kan ook uit Schweinenpuppenfleisch an der Mosel zijn. Mijnheer is uitbener van naaktslakken, en staat na zijn werkuren aan de tap van café Das Weisses Hösschen (zaak van zijn vrouw), enkel open in de weekends of op dagen dat een speciaal feestje is voor één of andere gelegenheid.

Soms werkt hij in zijn tuin, om de Kartoffeln voor de volgende winter te verzorgen. De Zwiebeln ook, want die mag je qua werk niet onderschatten. Hij vult zijn zondag dan liefst met het ledigen van een krat Krombacher, en eet daarbij bierworst. Natuurlijk, bij wat anders dan bier eet je bierworst?

Beste Franciska und Arno, neem me niet kwalijk, ik heb niets tegen jullie persoonlijk, maar ik heb het niet echt voor de Duitse toerist. Dat heeft niks te maken met de Tweede Wereldoorlog. Die is al heel lang geleden, en jullie generatie heeft daar niks mee te maken. Het feit dat ik jullie niet lust heeft eerder te maken met het gedrag van jullie landgenoten op reis.

Neem nu bijvoorbeeld als jullie, en dan vooral de generatie vijftig plussers, willen inchecken aan de receptie van een hotel in om het even welk land. Hoe vaak zullen jullie proberen om jullie te behelpen in het Duits, terwijl Engels vandaag de wereldtaal is? Hoe groot het grondgebied van jullie Heimat ook moge wezen, het Duits is een taal die wereldwijd geen potten breekt. Probeer eine Effort zu pflegen, en spreek Engels. De Heer zal u hiervoor loven.

Het boertige gedrag van veel van jullie landgenoten vind ik ook vreselijk. Neem nu bijvoorbeeld onze reis van een vijftiental jaar geleden naar Turkije. In de streek waar we zaten reden bijna geen bussen, amper een taxi voor een verre rit. “Geen probleem,” had de lieve dame in de dienst van toerisme gezegd, “waar je dit bord ziet, stoppen om het kwartier Dolmus-busjes, die je van plaats A naar plaats B brengen.

Handig, vonden we zelf. We hadden een wandeling gemaakt van meer dan drie uur, en dachten zo’n busje terug te nemen richting ons hotel. We stonden meer dan een kwartier aan een halte te wachten, tot we een groepje van een zestal dikke Duitsers zagen afkomen.  Je voelt het misschien al komen? Toen het busje er aan kwam, waren er precies nog zes plaatsen. Eén van die dikke Duitsers duwde ons gewoon opzij, en gebaarde met zijn even vette armen dat de anderen mochten instappen, gevolgd door hemzelf en weg was het Dolmusje.

Nog voorbeelden? Heb je een uur of twee tijd?

Zulke dikke egoïsten zijn er dus onder jullie, beste Franciska und Arno. Of was toch die dikke vette lompe landgenoot van jullie die ons opzij duwde, ondanks het feit dat we daar ruim een kwartier voor hen stonden te wachten

Ik zal jullie niet storen. Drink gerust die halve liter bier uit, bestel er nadien nog één (of meerdere), en  kruip dan gerust in jullie Bett, klaar voor een volgende dag.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

46 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 41

  1. perdebytjie zegt:

    Vreeslik onbeskof.Ons het ook sulke gedrag in Namibië beleef,waar my man opsy gestaan het vir vrouens om deur te stap,toe storm twee Duitse mans voor almal in en stap eerste deur die ingang!Mens kan egter nie veralgemeen nie,want daar is wel ander met goeie maniere.

    • Er zijn heel zeker ook Duitsers met goede manieren, zeker als je ze gewoon als ‘koppel’ ontmoet op reis. Zijn ze echter met een groep(je), dan komen de SS’ers in hen boven :).

      Was ik bij het beschreven voorvalletje een kop groter en tien kilo gespierder geweest, ik zou die man ook op zijn plaats hebben gezet :).

  2. Hillechien zegt:

    oh ja zo kan ik ook wel een paar laatjes opentrekken, en niet alleen over de Duitse toerist hahaha (en heb jaren in het toerisme gewerkt dus werd er elke dag mee geconfronteerd)

  3. Marion zegt:

    Hahahahaha, de fantasie! Geweldig!!!!

  4. tinyblogt zegt:

    Oei! Allez en ik ben nu al zo vaak op reis geweest en ik heb dus niet één zo’n voorval meegemaakt. Misschien ben ik te gemakkelijk? Of misschien ben ik zelf zo’n irritante toerist? Sinds mijn eerste ontmoeting met Duitsers (zie: https://tinyblogt.wordpress.com/2016/02/06/tiny-en-de-duitser/) heb ik het misschien wel een beetje voor dat volk. Eén van mijn beste vriendinnen is ook een Duitse… Maar ja, je hebt inderdaad zo van die irritante mensen die denken dat het alleen om hén draait.
    Oh, bai den Weg: ’t zijn Zwiebeln, geen Swiebeltjes. 🙂

    • Helaas heb ik meerdere dergelijke voorvalletjes met Duitsers meegemaakt. Ook positieve eigenlijk, je mag dat volk zeker niet over dezelfde kam scheren.
      Die Zwiebeln heb ik direct rechtgezet – mijn excuses en dank voor de opmerking. Mijn laatste les Duits ligt ondertussen meer dan veertig jaar achter mij en de ‘finesses’ ben ik kwijt, ‘leider’…

  5. tinyblogt zegt:

    Voor de gelegenheid heb ik er zelfs eventjes de beruchte foto ingeplakt… 🙂

  6. Samaja zegt:

    Ik heb zelf nog geen onaangename ervaringen gehad met Duitse toeristen, maar wel met Aziatische toeristen. In Nieuw-Zeeland en IJsland kwamen die in busladingen en ze waren vooral heel onbeleefd. Die duwen standaard iedereen achteruit. Als we op of af een boot moesten zag je bijvoorbeeld altijd eerst de Aziaten en dan daarachter een groepje Europeanen dat verbouwereerd volgde na gewoon opzij gestampt te zijn geweest…

  7. beaunino zegt:

    Oh,Thomas, ik vind het niets voor jou om ze bijna allemaal over een kam te scheren. Ik kijk met spanning uit naar de versie over de Nederlanders hoor;-)

    • Ik zeg juist dat ik ze niet allemaal ovet dezelfde kam wil scheren :).
      Nederlanders? Toffe peren, eigenlijk. Ik ben er net eentje aan het eten!

      • beaunino zegt:

        Je moet zo oppassen met wat je zegt of schrijft tegenwoordig. Onbedoeld heb je zomaar iemand gekwetst.
        De vraag moet volgens mij niet zijn hoe we omgaan met discriminatie, de vraag moet zijn: Hoe gaan we om met elkaar?

        • Onbedoeld heb je inderdaad al heel vlug iemand gekwetst. Laat het duidelijk zijn dat dit echt nooit mijn intentie is…
          ‘Hoe omgaan met elkaar’ mag geen probleem zijn. ‘Respect’ voor ieders mening en cultuur is ongeveer de belangrijkste regel die moet worden gevolgd hierbij.

  8. bentenge zegt:

    Toeristen, brrrrr 🙂

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Het was een aantal jaren geleden erger dan nu, de Russen en jonge Britten overklassen ze moeiteloos! Daarom mijden wij grote hotels. Los daarvan ondervinden we dat Japanners en/of Chinezen eigenlijk de “ergsten” zijn, gewoon omdat ze zo onbeschoft zijn en dat vind ik veel erger dan luidruchtig.

  10. joke_dev zegt:

    Ik ga een heel eind met je mee…

  11. Gelukkig heb je ook hele leuke Duitsers. Ik was die en had vrienden gemaakt met een Duitse man, die elke keer weer met mij mee ging om van het trappetje in het zwembad te springen. Op gegeven moment kon hij drie woorden Nederlands. ‘Nog een keer!’

  12. Hilde zegt:

    Vreemd… toen ik zelf jaren geleden voet aan wal zette voor een daguitstap naar Turkije en men daar dacht dat we Duitsers waren, begonnen ze ons automatisch aan te spreken in…het Duits. Dat verbaasde me toch ook enigszins. Had ik totaal niet verwacht. Er zomaar van uitgaan dat men eigen taal in andere landen spreekt is natuurlijk nooit goed. En arrogantie pfoeh no thanks. Anderzijds is het ook niet vanzelfsprekend dat iedereen een andere taal spreekt dan eigen moedertaal, laat staan een derde of zelfs vierde taal. Over taal valt nog veel te zeggen…

  13. Marianne zegt:

    Hoewel ik geen discriminant bent, vind ik je blogje supergaaf en heel doordacht geschreven, super gewoon!

  14. marjolein zegt:

    Haha, leuk geschreven!

  15. Matroos Beek zegt:

    In ons dorp leeft men zowat van het toerisme en vooral van de Duitsers. De Duitsers staan hier in het algemeen in hotels en vakantiehuisjes vooral bekend als net, punctueel, zorgzaam en milieubewust. Men ziet ze bij ons eerlijk gezegd héél graag komen.

  16. Menck zegt:

    Oei, oei, Thomaz, du hasst nicht viele leute gemacht, doch ich habe schmecklich gelachen, zulle.
    Deze zegt overigens veel:
    Komt een Duitse toerist in een wapenzaak en vraagt: ‘Haben sie ein Revolver?’ waarop de verkoper nee zegt. Dit terwijl de Duitser in de vitrine een aantal revolvers ziet liggen.
    ‘Haben sie vielleicht ein Messer?’ vraagt de Duitser, waarop de verkoper wederom nee zegt. Maar ook deze liggen uitgestald in de vitrine.
    De Duitser, nu achterdochtig, vraagt: ‘Haben sie Schlagstöcke?’ waarop de verkoper weer nee antwoordt.
    De Duitser, nu zichtbaar kwaad, zegt: ‘Haben sie etwas gegen Deutscher?’ waarop de verkoper zegt: ‘Ja, Revolver, Messer und Schlagstöcke!’

  17. Nou, nou, ik duik vast onder voor het geval
    je strak over ons Nederlanders begint ;-))

  18. Rob Alberts zegt:

    Uit welk land ze komen maakt mij niet.
    Soms lijkt het centrum van Amsterdam overspoelt met toeristen die zich niet weten te gedragen.

    Oh, wat ben ik blij dat ik aan de rand van de stad in het stille groen woon.

    Daarbij schaam ik mij over de grens toch ook vaak voor het gedrag van mijn eigen landgenoten ….

    Vriendelijke groet,

  19. Brubeck zegt:

    Ach, ieder zijn karaktertrek. Vaak is het zo dat “nationaliteiten” in groep erger zijn dan als koppel alleen (of individueel). Helaas ervaren we de laatste reizen dat vooral de Japanners (zoals mijn Mrs. B al aangaf) onbeschoft, boertig en irritant gedrag vertonen. En ja, zij reizen meestal in (grote) groepen.

  20. Flavie zegt:

    Gelukkig zijn wij nog geen ambetante Duitsers tegengekomen 😉

Geef een reactie

