Het bejaardenprofitariaat

a1

Het zal overmorgen precies een jaar geleden zijn dat mijn schoonvader is overleden. Ongelooflijk hoe sterk mijn schoonmoeder zich sindsdien heeft gedragen. Ze is 83, maar  nog heel ‘kwiek’, heel gezond, gaat en staat waar ze wil.

Met sommige zaken moet ze wat worden geholpen. Zo heb ik op een dag haar grasmachine vastgenomen en ben beginnen haar tuin te onderhouden. Aan de broers van R. kon ze dit niet vragen, want die wonen ofwel veel te ver (twee ervan), of die had andere zorgen.

Vorige maand heeft ze haar dak laten vernieuwen. Volledig gestript, isolatie, onderdak, nieuwe pannen erop. Voordien had ze bij twee aannemers prijs laten maken en had ze grondig vergeleken wat ze kreeg voor haar geld. Zeker drie zondagen op rij lagen die offertes op tafel en vroeg ze ons meer uitleg.

Uiteindelijk maakte ze haar keuze. Een maand later startten de werken. De aannemer knarste een paar keer op zijn tanden tijdens de uitvoering. Zo had hij hier en daar wat ‘misrekend’, zei hij. Links een rijtje pannen tekort gerekend, rechts een hoek niet gezien, dan weer had zijn leverancier een fout gemaakt bij de levering,… Je voelt de bui al hangen.

Toen hij de factuur kwam brengen, vroeg hij mijn schoonmoeder of hij haar getekende offerte nog eens mocht zien. Ze gaf hem die, waarop hij hem gewoonweg… op zak stak.

“Ik zal het thuis nog eens bekijken, en hem aanpassen naar de effectieve kostprijs”, zei hij doodleuk. Terwijl in mijn ogen een offerte toch bindend is.

Vorige week kreeg ik een telefoontje van mijn schoonmoeder. Of ik eens kon komen, want ze had haar factuur ontvangen en die was meer dan tweeduizend Euro duurder dan de offerte die ze had getekend. Of ze haar eigen exemplaar van de offerte had teruggekregen? “Ja, maar hij heeft er van alles op gekrabbeld, en ik ben er niks meer mee”.

Die aannemer had ik nog nooit gezien of gehoord. Bleek volgens schoonmoeder een spraakwater te zijn waar je geen speld tussen krijgt. Hij had hier en daar een ‘extra’ werkje gedaan, min of meer opgedrongen. Op de factuur had een ‘korting’ gegeven van dertig Euro, om wat verderop negenhonderd Euro ‘erbij te kletsen’.

Ik nam mijn telefoon en belde de man op. Mijn bedoeling was om heel rustig de situatie te bespreken en de factuurprijs terug te dringen naar het bedrag van de offerte, of tenminste een serieuze korting te bedingen. De man ging onmiddellijk over tot de aanval. “Waar ben je, mijnheer? Ik kom direct af en zal het eens goed uitleggen. Wat? Wat? Je zult de factuur niet betalen? Ben je zot, mijnheer? Doe toch eens normaal! (of, in het Brugs, ‘doe nu ukki geweune!’).”

“Mijnheer, je hoeft helemaal niet af te komen. Maar weet je wat: laat eens bezinken wat je met de factuur zult doen, en vanavond bel ik terug.”

“Owla, mijnheer, je moet weten dat ik…”

“Sorry, mijnheer, ik moet echt inhaken, vanavond ben ik je terug!”

“Maar…”

Ik stelde mijn schoonmoeder gerust dat het wel in orde zou komen.

Die avond belde ik ook terug. Of hij al eens nagedacht had wat te doen met die factuur.

“Nee, mijnheer, er gaat geen Euro vanaf, want alle meerwerken die erop staan heeft ze zelf gevraagd, was ze volledig mee akkoord. Denk je nu werkelijk dat ik voor niks werk,…” De trein was weer vertrokken.

“Mijnheer, luister eens hier…”, zei ik, maar werd weer onderbroken door zijn gepalaver.

“Nee, mijnheer, zwijg nu eens of we komen geen stap verder. Mijn schoonmoeder heeft jouw gekozen omdat je offerte er het meest interessant uitzag. Je heb het werk uitgevoerd en tussenin gezien dat je jezelf misrekend hebt. Misschien zijn er inderdaad meerwerken gebeurd en was ze ermee akkoord, maar als dit zo is had ze geen idee van de impact hiervan op de prijs. Je hebt haar dit ook nooit verteld. Je hebt haar nadien de offerte gewoon afgenomen zodat ze er niet meer kon op terugvallen. Ik heb die offerte gezien, zo ook mijn drie schoonbroers en mijn oudste zoon. Als ik hiermee naar mijn advocaat stap, dan heb je het vlaggen. Mijn schoonmoeder zal in afwachting van de rechtszaak de factuur niet betalen, dat kost je ongeveer 10% intrest op je kaskrediet. Tien procent gedurende een gans jaar, kun je rekenen? Oude mensen kun je ‘in de zak’ zetten, maar mij niet. Wat denk je? Duizend Euro korting plus BTW?”

De man werd even stil aan de andere kant van de lijn. “OK, mijnheer, ik geef haar tweehonderd Euro extra korting, en we zwijgen erover”‘.

“Duizend Euro, mijnheer…”

“Maar jij bent een ambetante onderhandelaar! Vierhonderd, geen cent meer!”

“Duizend, mijnheer…”

“Zeg, zal het gaan, ja? OK, vijfhonderd.”

“Kijk, ik heb gisteren goed geslapen, en je kunt ervan profiteren. Ik zal proberen mijn schoonmoeder te overtuigen akkoord te zijn met achthonderd Euro extra korting plus BTW. Volgende week heb je dan je geld.”

“Het zal dan wel moeten, zeker? OK, ik maak een creditnota van 800 Euro en gooi die binnen…”

Schoonmoeder was tevreden, want zij had geen Euro korting gekregen. Dit was een duidelijk voorbeeld van hoe sommige aannemers profiteren van oude mensen. Zoiets doe je niet, al zal het die bepaalde dakwerker al vaak zijn gelukt, vrees ik… De man is de creditnota komen afgeven bij mijn schoonmoeder en heeft nog eens zijn beklag gedaan over het ambetante gedrag van haar schoonzoon :). Dat ik er een advocaat bij zou betrekken en dat hij daar niet tegen bestand was, want hij… Ze leidde hem naar de voordeur, want zei dat ze dringend weg moest.

 (fotootje komt uit onze Malaga-reeks, vakantie zomer 2016, vond ik redelijk toepasselijk)

Advertenties

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

64 reacties op Het bejaardenprofitariaat

  1. De Fruitberg zegt:

    Als aannemers beginnen dreigen met een advocaat, weet je dat ze niet zuiver op de graat zijn. Veel gewone mensen hebben namelijk schrik van advocaten, en geven dan snel toe …

  2. Rob Alberts zegt:

    Goed opgelost!
    En wat is je schoonmoeder kranig.

    Vriendelijke groet,

  3. bentenge zegt:

    Beste Pol, ik heb hier nog een factuur liggen die moet heronderhandeld worden, kun je even helpen ? 🙂

  4. Hillechien zegt:

    Schandalig zoals sommige aannemers omgaan met mensen en niet alleen met de oudere hoor. Je moet zelf ook goed gebekt zijn

  5. chrissebie zegt:

    Dikke duim voor je om het zo goed op te lossen. Ja inderdaad, alleen al het feit dat hij die prijsofferte terugvroeg, zou ik ook om stijgeren!

  6. Samaja zegt:

    Zo herkenbaar, het is niet alleen van oude mensen dat ze profiteren, maar ook van jonge mensen van wie ze denken dat ze naïef of te braaf zijn. En als je dan niet op je kop laat zitten, ben jij ineens de moeilijke…

  7. nannonblog zegt:

    Yeahhhh! Gerechtigheid.

  8. Wat fijn dat je het uiteindelijk op kon lossen
    en voor je schoonmoeder dat jij er bent…

  9. Appelvrouw zegt:

    Helaas doen dat soort kerels het ook bij jongere mensen. Geld in de ogen. Hij had zelf een fout gemaakt, misrekend, dat kun je geen vakman noemen. Het komt helaas veel te vaak voor.

    • Ook een vakman kan eens misrekenen, maar als dit gebeurt moet hij/zij zelf de gevolgen dragen. Het zal zeker ook gebeuren in de andere richting (teveel aangerekend), maar dan zal hij/zij wel van krommen haas gebaren…

  10. En ik maar denken dat ik op bijzondere tijden
    schrijf, hoe laat was u wel niet opgestaan?

  11. beaunino zegt:

    Ik ben trots op je. Wat denken ze potverdrie wel niet?!

  12. Menck zegt:

    Een mens zou verdorie overal foto’s / fotokopies moeten van nemen om een tegenbewijs te kunnen voorleggen.
    In financieel en economisch zwaardere tijden kom je geheid meer oneerlijkheid tegen. Gelukkig was jij er om een en ander bij te sturen. En je weet het, hè: mond-aan-mondreclame moet niet altijd positief zijn. Vertel dit voorval (met naam van de aannemer) vooral verder, dus. 😉

  13. Eilish zegt:

    Volgens mij zie jij je schoonmoeder graag 🙂

  14. Mrs. Brubeck zegt:

    Liefhebbende schoonzoon!

  15. joke_dev zegt:

    Ik zie het zo gebeuren. Een offerte is een offerte en een overeenkomst hé wat zevert die.

  16. Kathleen zegt:

    Chance dat gij er waart. Ik denk dat ge niet wilt weten voor hoeveel geld mensen (en inderdaad vooral oude mensen) in ´t zak worden gezet door dat soort afzetters.

  17. Matroos Beek zegt:

    Wat erg hoe de aannemer jouw schoonmoeder in de zak probeerde te zetten. Maar gelukkig had ze jou, iemand die het voor haar kon opnemen. Ik denk nu ook aan de vele eenzame oudjes die zich niet meer kunnen weren en die niemand meer hebben die hen verdedigt…

  18. djaktief zegt:

    Wat een toffe schoonzoon ben jij!

  19. Wat gemeen om een oudere klant zo te bedotten. Maar ik moest wel lachen om je betoog en je weerwoord. Bang gemaakt heb je hem wel hahaha… Top gedaan..!
    Goh.. Alweer een jaar geleden dat je schoonvader overleed.. Tijd is niks hè…

  20. Koen zegt:

    Dat was vast een ‘Mozambikaanse’ aannemer. Dit is hier schering en inslag. Het verschil tussen offerte en factuur (die je meestal niet krijgt) is soms tot 40% verschil. Goed van je en goed van je schoonmoeder. Voet bij stuk houden.

  21. Brubeck zegt:

    Knap weerwerk. Het is schrijnend dat hoe ouder je wordt, hoe meer “mensen” denken dat ze voordeel uit je kunnen slaan. Beter voortaan toch een extra kopietje maken denk ik dan.

    • Had ik zoiets kunnen vermoeden, die extra kopie was een feit… Aan het factuurnummer van die aannemer te zien had hij nog niet te veel werk gehad in 2016, ‘het moment om dat goed te maken’, zal hij hebben gedacht.

  22. Marianne zegt:

    Fantastisch dat je schoonmoeder een schoonzoon heeft die ervoor zorgt dat ze niet opgelicht of uitgebuit wordt. Ze weten wel waar ze het moeten halen, alsof oudjes dom zijn..

  23. Sanne zegt:

    Wat goed dat je opkomt voor je schoonmoeder. Dat doen er niet veel hoor. Respect. 🙂 Je hebt trouwens gelijk hoor van de korting.

  24. De Fruitberg zegt:

    Tiens, ik had hier al een comment geschreven dacht ik. Wanneer een zelfstandige die zo in de fout gaat begint de dreigen met een advocaat, dan weet je dat je het met een bedrieglijke mens hebt te doen, ééntje die denkt dat door afdreigen met advocaat werkt, waar daar hebben veel mensen schrik van!

    • Die comment staat er hoor, zelfs als eerste :)!
      Zoals ik zei: hier was ik het die dreigde met een advocaat. Gewoonweg omdat ik ervan overtuigd ben dat, gesteld dat hij niet zou afgeweken hebben van zijn factuur, we een zaak zouden hebben die we wonnen met de vingers in de neus.

  25. willy zegt:

    sommigen durven werkelijk alles..

    en vaak lukt dat nog ook

    in elk geval is gerechtigheid geschied

    groeten

  26. Flavie zegt:

    Zo erg!!!! Gelukkig heeft ze een schoonzoon die het voor haar opneemt 🙂

  27. Schandalig. Wat als jij er niet was geweest? Er zijn veel mensen die dan toch maar betalen. Treurig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s