De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 42

D

“Ik ga niet graag op reis, want dan kan ik nooit mijn stoelgang maken”, zei een collega me  vorig jaar. “Huh?” vroeg ik, terwijl ik in feite had moeten zeggen ‘Too much information!’. Ik kreeg nog een hele technische uitleg die ik jullie zal besparen, wegens niet bevorderlijk voor het binnenhouden van jullie laatste maaltijd.

Zet mij in Zimbabwe, Bali, Mexico of om het even waar, kakken zal ik. Als één talent me eigen is, dan is het wel het produceren van je-weet-wel, waar je me ook neerpoot en welke voeding ik ook naar binnen speel.

Graag twee sanitaire anekdotes, want die passen perfect bij het plaatje van hierboven en de challenge die ik mezelf heb opgelegd begin dit jaar.
Daar gaan we: fasten your seatbelts!

Anno 1992, toen we de eerste keer Kreta bezochten, meer bepaald de opgravingen van Knossos, gelegen een vijftal kilometer buiten Heraklion. Noem mij een cultuurbarbaar als ik stel dat dit de flauwste site was die ik ooit vanzeleven heb bezocht. Alle opgravingen netjes afgeboord met betonstroken om het de toeristen makkelijk te maken. Fout. Een archeologische site moet een avontuur zijn om te bezoeken. Paadjes moeten bijna onbegaanbaar zijn, bestaande uit keien waar je net je poten niet over breekt. Je moet de sfeer snuiven van eeuwen terug, toen de oude Grieken van gebouw A naar gebouw B stapten, amper gekleed zoals je ziet bij de antieken standbeelden. Liefst mét hoofd en ledematen, anders is het moeilijk stappen of rondkijken.

Na een halfuurtje verlieten we al de site. Ik voelde aandrang om mijn water te lozen, en stapte naar de uitgang waar twee paviljoenen staan om een sanitaire stop te doen. Dames en heren. Achter mij een hele groep Japanners, waarvan een tiental hetzelfde moest doen als ik. Ze staken me voorbij, wat ik normaalgezien nooit laat doen, maar het was duidelijk ‘dringend’. Waarvoor ik vreesde gebeurde: alle tien gingen me voor en sloegen, ééns binnen in het paviljoen, hun deurtje dicht van het toilet.

Ik hoorde broeken naar beneden stropen, gevolgd door een symfonie van eindeloze scheten, een ‘kaka’fonie eigenlijk van klanken die zonder samenzang op mijn oren werd losgelaten. Zoals ik zei: zelf heb ik een gezonde stoelgang, maar die wordt zelden vergezeld van zo’n tsunami aan slecht klinkende gassen. Naast mij stond een Amerikaan. We keken elkaar aan en schoten in de lach. “Bad music!” zei ik hem, waarbij zijn lachen enkel maar harder werd.

De tweede anekdote gebeurde een viertal jaar geleden toen we op reis gingen naar China. Ook deze is waargebeurd. We bezochten het Verboden Plein. Mijn schat had een overschot aan water. Zij niet alleen, een viertal mensen van onze groep moest een donatie doen aan het sanitair. R. vertelde nadien dat zeker vijf vrouwen voor haar stonden aan te schuiven aan die bepaalde deur. Eigenlijk was het maar een half deurtje, want je zag boven het deurtje dat vrouwen gehurkt zaten op de wc-bril en hun ding deden. Plassen en kakken in het publiek, heet zoiets. Op zich vreemd, maar nog vreemder wordt het dat de vijf vrouwen die klaar stonden om dit ook te doen, al gereed hun broek hadden afgestroopt zodat ze ook hun ding konden doen zonder de andere mensen te lang op te houden. Echt waar, vijf Chinese dames stonden voor mijn schat in hun blote onderkant te wachten tot ze konden…

Op reizen kom je vaak avonturen tegen, zo blijkt nog eens…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – aflevering 42

  1. vuurklip zegt:

    Too much information. Too much!

  2. Hillechien zegt:

    Een lekker ‘luchtig’ verhaal zo voor de vroege zaterdagochtend

  3. beaunino zegt:

    En jij ook een hele goede morgen Pannekoekske. Wat een schijtverhaal weer. Het stinkt aan alle kanten.
    Fijn weekend!
    Ps: ben je nog bij die opgraving geweest in Malaga?

  4. Marion zegt:

    Hier op de Wageningen Universiteit stikt het van de Chinezen en daar zijn ondertussen zoveel wc brillen naar de gallemiezen geholpen dat er bordjes op de deur hangen dat het verboden is om op de rand te hurken. Dat slaat op zich weer nergens op, want die mensen weten niet beter dan zo te poepen. Sterker nog, het schijnt te ook de meest ideale houding te zijn om te poepen. Ga er maar eens op googelen. In Amerika kan je zelfs al een soort opzetstukken kopen waardoor je ook zo gehurkt kan poepen zonder de wc bril te beschadigen. Of zelf dodelijk te verongelukken, want die kans is er natuurlijk ook. Leuk, zoveel poep op de vroege ochtend. Ik schenk nog een bakkie in. Pleur dan, geen poep.

  5. Matroos Beek zegt:

    Er heerst nog steeds een groot taboe rond stoelgang, terwijl de stoelgang alles zegt over je gezondheid en de manier waarop je eet. Gezond van mond tot kont, zou de Nederlandse poepdokter zeggen. De Poepdokter-Bakt ze bruin, een boek van Nienke Tode-Gottenbos
    Je darmflora is belangrijk – maar hoe zorg je voor een fijne omgeving voor je darmbewoners? In De Poepdokter Bakt ze bruin leer je hoe je kunt koken, eten en leven om de bacteriën in je darmen gezond te houden. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Met een paar simpele tips en trucs zet je in no time een maaltijd op tafel waarvan niet alleen jij en je tafelgenoten, maar ook je bacteriebeesten kunnen smullen.
    Smakelijk!

    • Daar heb je absoluut gelijk in. Taboes zijn meestal nergens voor nodig, ook niet die voor stoelgang. Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat de overheid vijftig-plussers zou aanmoedigen om een staan van hun stoelgang met de post op te sturen om darmkanker op te sporen?

      • Matroos Beek zegt:

        Zo is het. Ik vind het zelfs raar dat een huisarts niet standaard vraagt naar de conditie van de stoelgang. Daaruit alleen al kan men heel veel afleiden over de leef- en eetgewoonten van een mens. Een gezonde darmflora en vlotte transit horen bij een gezond mens en heeft een grote invloed op je algemeen welbevinden. Wees blij met je vlotte, geluidloze kak. Je bent goed bezig.

  6. Koen zegt:

    Kkkkkkkkkkkk

    Ik moet deze herhaling van dezelfde letter K natuurlijk ook uitleggen. Op een soortgelijk bericht als jouw anekdotes zou een Mozambikaan reageren met “Kkkkkkkkkkkk”. Spreek uit: “Kakakakakakakaka” wat zoveel betekent als een mix tussen lachen, afschuw, ongeloof. Grappig dat de klank van deze harte-kreet zo mooi aansluit bij jouw verhaal. Kkkkkkkkk

  7. Samaja zegt:

    Brrr, rare gewoontes!

  8. De Fruitberg zegt:

    Naais. Een blogje over bruintjes draaien. Wat moet gebeuren, moet gebeuren denk ik dan. Ik kan me de situationele humor van ’t eerste geval zo inbeelden

  9. Haha, ik zie het helemaal voor me, bah. Je hebt me weer aan het lachen gemaakt met je waargebeurde verhalen.

  10. chrissebie zegt:

    Haha, we hebben ons portie pis en kak weer gehad voor deze week! 😉 Gelukkig allemaal leuke anekdotes van op reis, lees ik altijd graag!

  11. Marianne zegt:

    Dat zal niet als een ‘symphonie’ in de oren geklonken hebben, al dat vuurwerk. Dan niet te vergeten de ‘aroma’ die je gratis krijgt. Je zou er zo een scheet van laten. Superleuk blogje weer Paul 😀

  12. Brubeck zegt:

    Een duidelijke uitlaatklep van frustratie deze blog. Letterlijk.

  13. Flavie zegt:

    Ik zie het al zo voor mij 🙂 🙂 🙂
    Een mens kan soms wat tegenkomen hé 😉

Geef een reactie

