Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 43

D egypte kameel

Egypte, in de tijd dat de dieren nog spraken :).

Je hebt het al gelezen, of je zult het nog zien. Deze plek was één van onze meest griezelige reizen die we ooit ondernamen. Op de foto hierboven zie je mijn schat, op de woestijntaxi ernaast zit ikzelf. slechte kwaliteit van foto, ik weet het, de dia lag onbeschermd bovenop een kast een heeft de tand des tijds slecht doorstaan.

Vlak ervoor had ik bij de verkoper van de kameeltochten nog een ”deal’ aan me laten voorbijgaan. Hij bood vijftig kamelen voor mijn vrouw. Het aanbod werd afgeslagen, want wat ben ik met zo’n bende kamelen, en mijn schat zou ik voor geen duizend kamelen ruilen. Iemand die zijn vrouw beu is zou ik het ook niet aanraden, want de vrouwenrechten in Egypte stellen niks voor.

De dia is genomen voor een meisje van hooguit zeven. Zij, waarschijnlijk omwille van haar leeftijd, mocht haar hoofd onbedekt houden. In tegenstelling tot de andere dames kameelmenners die heel ‘zedig’ gesluierd waren. Mannelijke menners zag je amper.

Dan slofte dat meisje met ons en de kamelen een kleine halve kilometer door het zand. De ganse dag datzelfde toertje met verwende toeristen, die amper zagen of beseften dat die kinderarbeid een levende schande is. Meisjes van zeven moeten op school zitten, moeten spelen met hun leeftijdsgenootjes, moeten liefde ondervinden van thuis. Het hoort niet dat ze, zo lang het licht is, toeristen tonen hoe ze op een kameel moeten klimmen en er dan mee door het zand stappen. Zo’n kind geef je als toerist wat extra zakgeld, dat spreekt, maar in wiens zakken zou dit verdwijnen?

Het hoort echt niet, maar toch zijn we op dat dier gestapt. Als wij het niet deden, zaten een half minuutje later twee andere toeristen op dat beest.

Voor wie het nog niet wist: zo’n kameel kan verschrikkelijk stinken :). Na de uitstap hebben we onze kleren een paar keer opnieuw moeten wassen omdat we kameel bleven ruiken :).

(ps: de man op de foto was de vader van het meisje – dochterlief mocht niet op de foto)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Reisfotochallenge 2016 – Aflevering 43

  1. Koen zegt:

    Kinderarbeid. Kind-bedelaars. Het maakt me zo triest. Je hebt helemaal gelijk dat kinderen op school moeten zitten en met andere kinderen moeten spelen. Maar soms is de realiteit zo triest dat bedelen of met kamelen lopen tenminste ‘iets’ opbrengt voor wat brood, couscous of mais-pap. Een dilemma. Ik zie ze elke dag, de jonge kinderen die bedelen. En vier van de vijf keer zeg ik “Ga naar school” wat natuurlijk tegen dove-mansoren is gezegd.
    Mijn dochter was dertig kamelen waard – ook lang geleden. Zij was toen 5 en de discussie was heel serieus. Ergens in de Sahara.
    Prettig weekend.

  2. Hillechien zegt:

    Ik heb nog geen behoefte gehad om naar dat soort landen af te reizen en nu al helemaal niet meer 😉 ik bekijk kamelen wel in de zoo en ga in eigen land op vakantie

  3. perdebytjie zegt:

    Die wêreld sal nooit ontslae raak van hierdie soort mentaliteit nie.Daar sal altyd mense wees wat swakkes uitbuit en oorheers.Ek het geen behoefte om soontoe te gaan nie!

    • Vandaag is er niet alleen de uitbuiting van kinderen, maar ook de politieke instabiliteit en de rellen die me tegenhouden om naar Egypte te reizen. We zijn blij dat we het ooit hebben gezien, maar hebben het nu wel gehad.

  4. Rob Alberts zegt:

    Zo helder en schrijnend als jij de situatie beschrijft zo vaag en onduidelijke is je foto.
    Nu is er met het kleinste mobieltje een goede foto te maken en in de wolken voor eeuwig te bewaren.

    De kinderarbeid zou natuurlijk nu ook uit te bannen moeten zijn.
    Jammer dat we het ene wel kunnen en het andere laten.

    Bezorgde groet,

    • Was de foto duidelijker geweest, hij had waarschijnlijk niet in dit logje gestaan :).
      Foto’s die met een mobieltje worden genomen (toch met het mijne) worden vaak binnen de kortste keren verwijderd.
      Aan die kinderarbeid komt ooit een eind. Wanneer die ‘ooit’ is, valt niet te voorspellen.

  5. Eilish zegt:

    Ik had het er deze week nog over met mijn dochter. De monumenten van Egypte willen zien maar het laten om de redenen die je hierboven aangeeft.
    Mooie incognito foto 😀

  6. tinyblogt zegt:

    Leuke foto, zeg dat wel. Ik zou wel eens naar die kamelenlanden willen reizen, maar mij krijg je niet op zo’n beest. Voor alle redenen die je aanhaalt + mijn hoogtevrees. 😉

  7. Matroos Beek zegt:

    Schrijnend. Wat triest voor zo’n klein meisje… en voor alle vrouwen daar… Ik prijs me gelukkig dat mijn wieg niet in zo’n land stond… en hoop dat het ooit zal veranderen.

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Kinderarbeid bestaat al sinds mensenheugenis en zal moeilijk helemaal uit te roeien zijn, er blijven gezinnen die het “schamele geld” dat hun kinderen binnen brengen broodnodig hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel het net zoals “iedereen”, kinderen moeten kinderen kunnen zijn!
    Desalniettemin wil ik ooit graag de geschiedkundige schatten van Egypte kunnen bezoeken!

  9. Brubeck zegt:

    Tja, als je in een zandbak leeft waar de “doorgroeimogelijkheden” beperkt zijn én je een ruim gezin hebt te onderhouden, zoiets werkt kinderarbeid in de hand. Trouwens, niet vergeten dat het in onze landen ook nog maar 50-60 jaar geleden is dat je al op 12 of 14 jaar de schooldeuren dichttrok om meteen inde fabriek of de mijnen aan de slag te kunnen.

    • Ik weet het, Keesjan. Zelf moest ik vanaf mijn zesde in de koolmijn gaan werken. Het ergste is dat daar geen WiFi was…
      Hoe kom ik nu bij deze reactie? Geen idee, misschien omdat ik klaarsta om aan de soep te beginnen?

  10. ERIC'SBLOG zegt:

    Mooi geschreven en over kinderarbeid sluit ik me geheel aan bij Brubeck!

  11. bentenge zegt:

    Vandaag koester ik bij deze mijn dochter nog wat meer dan anders.

  12. Samaja zegt:

    Jammer hoe de rechten van vrouwen en kinderen er vandaag nog voorstaan in sommige landen. Het maakt me triest en boos. Ik zou dolgraag nog eens de schatten van het oude Egypte bezoeken en met eigen ogen zien, maar het zal niet voor meteen zijn.

  13. Marianne zegt:

    Kinder slavernij kent geen leeftijd of Nationaliteit spijtig genoeg gebeurt het hedendaags nog steeds. Moest wel lachen om je reactie naar Hillechien wanneer je een bochel wilt zien, je wel naar je buurman kijkt 😀

  14. beaunino zegt:

    Alles is hierboven al gezegd. Ook triest voor jouw buurman trouwens. Was de soep lekker?

  15. chrissebie zegt:

    Ik doe daar op reis nooit aan mee! Op kamelen zitten, of ezels of olifanten omdat ik niet wil dat die dieren daarvoor uitgebuit worden. Hoewel het soms schitterende foto’s kan opleveren. Maar ik ben resoluut. Ik zou daarom ook nooit met doflijnen gaan zwemmen of zoiets, hoe geweldig dat dan ook mag lijken. Maar ik geef toe, mijn kinderen zaten ook op de kameel in Sharm el Sheik. Tja tegen ons kinderen neen zeggen is nog net een tikkeltje moeilijker. Fijn weekend!

  16. nannonblog zegt:

    We hebben maar geluk om geboren te worden in een land waar kinderen gewoon naar school gaan, we zijn hier zo verwend, dat besef ik me maar al te goed, ben dankbaar en tegelijk gefrustreerd omdat anderen deze welvaart niet hebben. Het is op veel gebieden heel oneerlijk verdeeld in de wereld.

  17. Egypte spreekt me niet echt aan. Veel te warm!

  18. Villasappho zegt:

    Pfff tja zou het nu anders gaan?

  19. Flavie zegt:

    Zo triest… mij zouden ze echt niet op diene kameel krijgen… ik krijg er nu al de kriebels van!!

  20. Pingback: Tiny wil nog veel zien | tiny blogt

Geef een reactie

