Geringd voor het leven

a1

Weer eens geef ik een stukje van mezelf bloot. Hierboven zie je de binnenkant van mijn linkerhand. De foto werd daarnet genomen met mijn mobieltje. Vier maand geleden zou het niet mogelijk geweest zijn dit beeld te vereeuwigen.

De aandachtige kijker zal rechtsonder iets hebben zien blinken. Een trouwring? Jawel, een trouwring. Mijn vrouw en ikzelf hebben zo’n dingetje uitgewisseld op 29 november 1980, bijna precies 36 jaar geleden dus. We zaten op een stoel, naast elkaar, vooraan de parochiekerk van Sint Michiels in Brugge. Die misviering was voor ons eigenlijk niet meer dan een formaliteit. Tegenwoordig wordt daar een voorbereiding voor gedaan die enorm veel werk vraagt, bij ons was het anders. Het enige wat we de toenmalige pastoor hadden gevraagd was of hij een paar nummers wou spelen op zijn kerkorgel. Man, wat kon die man prachtig orgelspelen.

Een paar weken voor de mis moesten we bij de pastoor komen voor een gesprekje. Hij zei dat hij direct in de mot had dat wij elkaar zeer graag zagen (zei hij misschien altijd bij zo’n gesprek 🙂 ). Niettegenstaande hij geen ervaringsdeskundige was, zei hij dat het huwelijk een reis is met rechte paden, maar ook met gevaarlijke bochten. Dat het af en toe eens zou stuiven in onze relatie, maar dat we één ding niet mochten vergeten. We mochten onze ruzies niet te lang laten aanslepen. “Maak die zo vlug mogelijk goed, want het leven is  kort…”.

En toen zaten we voor hem in de kerk. Veel aandacht hadden we niet voor het gebeuren rond ons. Wij, vaak in elkaars ogen kijkend. Lachend ook, misschien ongepast voor in een kerk. Van wat gezegd werd herinner ik me niets meer, wel de twee keer dat de pastoor effectief op het middenpad stapte en naar boven steeg om twee schitterende nummers te brengen op zijn orgel. We deden elkaar onze trouwring om en stapten naar buiten. Geen rijst op ons hoofd, wel sneeuw. R. in haar mooie witte trouwkleed met sneeuw op haar sexy kapsel. Wat voelde ik me gelukkig.

De jaren vlogen voorbij. In de plaats van streepjes trekken bij elke huwelijksverjaardag kwam er af en toe een kilootje bij. Niet bij R., wel bij mij. Zo’n zeven kilo in 36 jaar. Niet extreem veel, maar toch teveel om die ring aan mijn vinger te blijven houden. Die spande op den duur zo erg, dat mijn ringvinger er bijna moest afgezaagd worden om het kleinood eens af te doen. Op een dag, zo’n tien jaar geleden, wreef ik mijn ringvinger in met een overvloed aan Dreft, en kreeg zo de ring met veel moeite los.

Vier maand geleden ongeveer kwam R. thuis met één van de kookboeken van Pascale Naessens. Je voelt hem al komen? Inderdaad. Vorige week stond ik op de weegschaal en zag ik dat de teller vier kilogram lager stond.

Tijd om de lade te openen waar ik de ring had verstopt, en hoog tijd om de ring weer rond mijn vinger te schuiven. Dit lukte perfect…

Juist op tijd om begin volgende week onze trouwverjaardag te vieren met een uitje van een paar dagen. We blijven dit keer in het binnenland, in een klein stadje ‘Bergen’ genaamd. ‘Mons’ voor de inwoners. We zullen er genieten. Het hotelletje is een verbouwd kerkje, waarin veel aandacht werd geschonken aan het behoud van de antieke elementen van de vroegere bestemming. Misschien, als we ons goed concentreren, horen we wel een priester orgel spelen. Dan zullen we luisteren, hand in hand, onze ogen gesloten. Zullen we ze toch weer openen, in elkaars ogen kijken en lachen naar elkaar. En zullen we weten dat we misschien nog momenten zullen kennen waar het servies in het rond vliegt, maar dat zo’n moment niet blijft duren. Dat we iets onbetaalbaar hebben dat moet gekoesterd worden.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

69 reacties op Geringd voor het leven

  1. Zo mooi…tranen lopen over mijn wangen.
    Beseffen dat ik dit nu ook mag voelen, na alles.
    Met Rob trouwens, ook met R. dit lezen is voor
    mij een mooie bevestiging van veel, dankjewel…

    Fijne dag voor jullie samen! Liefs!

  2. perdebytjie zegt:

    Wonderlike beskrywing van ’n pragtige verhouding.Ek sou graag meer wou hoor van die borde wat gevlieg het…toemaar ek trek net jou been!Baie geluk,Paul!

  3. Liese zegt:

    Ik word er zowaar emo van!

  4. zinderen zegt:

    Zo ontroerend romantisch!!

  5. Matroos Beek zegt:

    Prachtig en ontroerend. Koester de liefde en eet verder paleo van Pascale (doe ik ook trouwens!) zo zul je de ring rond je vinger nog lang mogen behouden!

  6. beaunino zegt:

    Wat mooi. Echte liefde. Voor R moet dit helemaal mooi zijn om dit te lezen. 1980. Jee. Toen was ik nog maar dertien.

  7. Eilish zegt:

    Zo mooi kunnen relaties dus zijn. Geniet!
    Wij waren onlangs ook in Mons. Fijn stadje om even te vertoeven. Alleen die hakenkruis vlag aan een gevel was er voor ons teveel aan, maar dat kwam omdat we toevallig op een filmset belandden.

  8. Wat mooi! Heerlijk om dit zo te mogen voelen en beleven.

  9. De Fruitberg zegt:

    Mijn trouwring ben ik binnen t jaar verloren. Maar wel al 20 jaar getrouwd met mijn deerne. Proficiat voor jouw 36 jaar

  10. ERIC'SBLOG zegt:

    Gefeliciteerd Thomas! Prachtig en vertederend verhaal!😊

  11. tinyblogt zegt:

    Proficiat! Niet alleen met je jubilee maar ook met je vinger. Allez, ik bedoel met de verdunning ervan, zodat je die ring weer kan aandoen. Ik ben op de boekenbeurs even naar de lezing geweest die Pascale N. daar gaf en ben helemaal mee met haar verhaal. Jammer dat mijn huisgenoten altijd wèl per se patatten of pasta willen, maar ja.
    Nog eens gefeliciteerd, want daar draait het eigenlijk om: de liefde! 🙂

    • Heel veel in het leven draait rond ‘liefde’ – wie dit niet kan geven of krijgen is een sukkelaar.
      Wat dit eten betreft: het is inderdaad een beetje ontwennen van ‘patatten en pasta’, maar je huisgenoten zouden merken dat de aanpassing echt niet moeilijk is. Je leert smaken kennen waarvan je voordien geen idee had… En, als je dan toch eens op restaurant gaat, zul je niet doodgaan van een keertje aardappelen of pasta mee-eten…

  12. chrissebie zegt:

    Wat is de liefde mooi! En al helemaal als het zo lang blijft duren! Geniet van het uitje met zijn tweetjes. En pascal Naessens, lekker keuken, ik pas het principe ook zoveel mogelijk toe!

  13. Menck zegt:

    De romantiek, de liefde en de warmte spatten van mijn scherm. En ik? Ik geniet van je schrijfsel, denk daarbij automatisch aan hoe goed mijn madam en ik het hebben (20 jaar ondertussen) en wens zulks iedereen toe.
    Doch als je me nu wil excuseren, er zit een stofje in mijn lens, denk ik.

  14. Evelyne zegt:

    Zeer mooi geschreven! Toeval wil nu dat mijn mama al dagen aan ’t proberen is om haar ring uit te doen (ze moet onder de scanner donderdag en de ring moet af), maar dat lukt haar niet.. We hebben al vanalles geprobeerd.. Het zal doorknippen worden, vrezen we..

  15. heleen zegt:

    Een mooi inzicht heb je ons vandaag gegeven, mijn dank daarvoor. Zal de foto van je hand koesteren! Ik kan je nu herkennen als ik de heggenschaar aan je geef en jij mij je gehaktbrood!

  16. Marianne zegt:

    Wow de romantiek viert hoogtij op dit mooie logje. Heel mooi en ontroerend, doet wel iets met je 🙂

  17. Samaja zegt:

    Wat mooi! Geniet maar volop van al die mooie momenten, echte liefde moet je koesteren!

  18. Kathleen zegt:

    Hartverwarmend, jullie verhaal. Heel erg gefeliciteerd, zowel met de huwelijksverjaardag als met het heuglijke nieuws dat de ring weer past 😉

  19. sandravda zegt:

    Proficiat en geniet van jullie weekendje!

  20. Rob Alberts zegt:

    Op naar de volgende 36 jaar!

    Feliciterende groet,

  21. Mrs. Brubeck zegt:

    Een dikke proficiat mijn beste P, ik kan me helemaal vinden in je logje!
    Geniet van elkaar, elke dag opnieuw!

  22. Marion zegt:

    Morgen is het dan zover. Alvast van harte. 36 jaar samen. Dat is toch werkelijk geweldig!!! Ik hoop dat Peter en ik dat ook gaan redden. Wel niet zo lang getrouwd, maar wel samen. De eerste 20 jaar zitten er al op. 36 jaar geleden… Ik was 3! Genade! Maak er een mooie dag van morgen!

  23. Flavie zegt:

    Oooh… zo mooi! Geniet van jullie huwelijksverjaardag 🙂

  24. Micheline zegt:

    Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijksverjaardag! Het verhaal van de ring klinkt heel herkenbaar 🙂

  25. Nee toch hè, ik heb gewoon je trouwdag helemaal gemist. Bij deze alsnog van harte gefeliciteerd. Hopelijk zijn jullie heerlijk aan het genieten!

  26. Wat een mooi verhaal… zuinig op zijn hoor! En alsnog gefeliciteerd!

    OT: Hoe gaat het met je moeder?

  27. Wat beschrijf je dit weer mooi zeg!

    En gefeliciteerd!

Geef een reactie

