Een korte break

m1

Elke laatste week van november is heilig, wat ons betreft. Het had op werkgebied een belangrijke week kunnen zijn, maar niks van dat. Alles moest wijken voor het uitje met mijn partner in crime.

m3

Elk jaar proberen we dan een paar dagen te vluchten. Dit keer was de bestemming Mons, en vond ik op Tinternet een leuk hotel dat kon dienen vals uitvalsbasis van onze vlucht uit de realiteit. Echt een aanrader, zeker als je via booking.com een koopje kunt doen.

Bergen is een kleine provinciehoofdstad, nog kleiner dan ons eigen Brugge. Er rijden met de auto is geen kattenpis, zeker als je weet dat het merendeel van de straten éénrichtingsverkeer is en je voordat je het weet weer in een andere lus rijdt die je naar kweetniewaar leidt.

m4

We hebben gewandeld, genoten, bewonderd, gelachen, gedronken, ge-nogvalallest. Lekker weertje, koud maar zeer zonnig. Tegen koude kun je jezelf makkelijk wapenen. Dikke jas, muts op de kletskop en een paar dikke handschoenen.

Weer eens onze kennis van het Frans oefenen, ook. Er ligt heel wat stof op, maar op den duur vond ik mijn accent mooier dan dat van die Franstaligen.  Dat af en toe eens moet worden gezocht naar een woord of een hele zin maakte niks uit, overal werden we begrepen, maakten ze ons toch wijs.

En mag bij zo’n gelegenheid eens gezondigd worden tegen een gezonde voedingsstijl? Natuurlijk mag zo’n feestje met een lekkere diner worden aangevuld.

m2

Helaas beschikte het restaurant niet over borden, en werden de leipannen van het dak gesleurd om ons eten op te dienen. Heel attent van die mensen, want we zagen dat de inlanders met hun handen uit één pot aten. Wat men toch allemaal niet over heeft voor toeristen!

m6

Ook mooie wandelingen gemaakt in de natuur, dat zal wel zijn.

m5

Zelfs een poging gedaan om een scheepslift te bezoeken, waarvan R. op een site voor toeristische info had gezien dat die open was. ‘Santé, mijn ratje’, want dit was dus niet het geval. Na een hele wandeling te voet kwamen we aan de toegangsdeur waarop stond dat de site pas weer opent op één april.

Maar niet geklaagd, ook van die wandeling hadden we kunnen genieten.

m7

Enfin, het zit er weer op. Wat het volgend jaar wordt, is afwachten…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

50 reacties op Een korte break

  1. Hillechien zegt:

    leuk zo’n paar daagjes weg en dan zeker in zo’n mooie streek als Mons

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik neem aan dat het droog was?
    Een lekkend dak vanwege ontbrekende leitjes slaapt niet lekker.

    Ik begrijp dat Vincent van Gogh hier zijn beroemde schilderij de aardappeleters heeft gemaakt.

    Jullie maken wat mee.
    Ik blijf je volgen.

    Vrolijke groet,

    • Het was koud, maar droog en zonnig. Er is inderdaad een Van Gogh-museum, maar ik heb begrepen dat daar slechts één pentekening van hem hangt (de rest reproducties).
      Wij hebben inderdaad weer iets meege(s)maakt.

  3. Eilish zegt:

    Een gesloten scheepslift: ook meegemaakt in de herfstvakantie. Fenomenale manier waarop de Walen het geld van de reconversie na sluiting van de mijnen hebben verbrast trouwens.

  4. Samaja zegt:

    Mooi verslag. De echtgenoot was onlangs in Mons met zijn collega’s en was er eveneens enthousiast over. Toch prachtig hoeveel mooie dingen er in eigen land te zien zijn.

  5. tinyblogt zegt:

    Een tijd geleden hebben wij een dagje Doornik gedaan, ook verrassend. Mooier dan ik gedacht had.

  6. Het is zo jammer om iets weg te gooien 🙂

    • djaktief zegt:

      Ja nu ben ik pas terug in staat om achter de pc te reageren. Daarom wilde ik vanochtend ook even snel en enthousiast schrijven over dat “hellend vlak” wat ik al zo lang wil zien. Maar ik ben een oude tuttebel op de mobiel die zich schaamt voor stomme schrijf/tikfouten. Ik heb echt liever dat je zoiets weggooit.

      Het is logisch dat het in november dicht is omdat je vaak dan al ijsgang in de rivieren en kanalen hebt. Als je iets nautisch wil bezoeken/bekijken is het slim om de http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Beroepsvaart/Scheepvaartberichten.aspx te bekijken.

      Verder zou ik een paar linkjes bij “gevanallest” zeer op prijs stellen, want het lijkt me wel wat om daar eens naar toe te gaan.

      Bedankt voor de tip en groetjes,

      Dorothé

  7. sandravda zegt:

    Nog nooit geweest, schandalig eigenlijk… Er zijn nog veel plekjes in eigen land te ontdekken!

  8. Menck zegt:

    Mons mag dan wel klein – maar heel fijn! – zijn, de natuur errond is groots. Mooie bestemming kozen jullie.

  9. Matroos Beek zegt:

    Mooie streek… Bergen zelf nog niet bezocht, maar het staat op de verlanglijst. Blijkbaar hadden jullie ook prachtig weer. Zalig…

  10. Marianne zegt:

    Soms zijn die kleine dorpjes of stadjes heerlijk genieten voor een paar daagjes rust. De natuur, de wandelingen en een heerlijke maaltijd doet al veel wonderen. Mooi verslagje..

  11. Myriam zegt:

    Leuk, doet deugd zo’n weekendje weg

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Nog eens proficiat en fijn dat jullie genoten hebben!

  13. De Fruitberg zegt:

    Dichtbij en toch ver weg. De oude scheepsliften wat verder op zijn eigenlijk mooier om te bekijken (industriële archeologie)

  14. bentenge zegt:

    Naar de Bergen geweest dus.

  15. liebest zegt:

    En heb je het gouden aapje gestreeld ? De dochter had een spreekbeurt over Mons.. we zijn op een zondag naar dezelfde gesloten scheepslift gereden, vervolgens herinner ik me nog een plein met een groot stadhuis.. en dan een belfort .. of zoiets dat we beklommen met geweldig uitzicht en grote bellen. Tof e ! Ik stel voor dat je in de lente haspengouw aan doet 😉

  16. beaunino zegt:

    Klinkt heerlijk. Ook dat Frans. Waren het nu gevàlletjes alles? Of ge- van-allesjes? Dat Vlaams is al niet te doen, laat staan een Franstalige Brug.

    • Un pont, dus…
      De beschrijving van mijn kennis van het Frans is eerder sarcastisch bedoeld. Als Vlaming leren we het vaak op school tot onze achttiende, om het nadien praktisch niet meer te gebruiken. Bij mij zit het al bijna veertig jaar in de koelkast – je kunt je voorstellen wat ervan overblijft.

  17. Daar ben ik nog niet geweest. Lijkt me erg mooi om eens naartoe te trekken. 🙂

  18. annaberg zegt:

    Een ons totaal onbekende streek. Moet ik de echtgenoot eens voorleggen …

  19. Morgaine zegt:

    Dat is nog eens een fijne traditie, die sneeuwvlokken passen nu niet echt helemaal bij al die schitterende foto’s

    X

  20. Flavie zegt:

    Wat een fijne ‘brake’! Dat zijn supermomenten samen 🙂

Geef een reactie

