Reisfotochallenge 2016 – aflevering 47

D symmetrie strand

Ken je het fenomeen ‘reiskoppels’?

Vroeger dacht ik dat dit een typisch Vlaams gegeven was, maar sinds we al enkele jaren groepsreizen boeken in Nederland blijkt dit een internationaal fenomeen.

Hoe werkt dit? Heel simpel. Mensen boeken een reis vanuit België of Nederland naar een vreemde bestemming, maar hebben blijkbaar niet genoeg aan elkaars aanwezigheid. Bijkomend missen ze hun thuisland al vanaf de eerste dag. Zouden ze eigenlijk liever als de gesmeerde bliksem terugkeren naar Zwankendamme of Varkenswaard, maar wat zouden de buren of collega’s dan wel niet denken of zeggen? En ze hebben nu tweeduizend Euro aan die reis gehangen.

Dan installeren ze zich strategisch op een terrasje aan het hotel, en bespieden de mensen die ze zien langs passeren.

“Schat, die daar, met dat gele petje, zat die ook niet op ons vliegtuig?”

“Ja, nu je het zegt, heel zeker, die zaten twee rijen achter ons, stonden zelfs net voor ons aan te schuiven bij de check in. Sprak zij geen Antwerps?”

“Zou kunnen. Zo van dat plat dialect dat ze gebruiken in de soap Familie op de VTM”

“Niemand is perfect, schat. Maar weet je, met die zouden we eventueel kunnen optrekken op reis. Het zijn mensen van onze leeftijd en aan zijn figuur te zien lust hij ook wel een pintje”

Dan proberen ze tijdens het passeren oogcontact te zoeken, en met een beetje geluk installeren ze zich op hetzelfde terrasje. Stel dat dit inderdaad het geval is in dit voorbeeld. Dan stapt mijnheer A naar mijnheer B en vraagt een vuurtje om zijn stinkstok in brand te steken. Hij krijgt dat vuurtje en er ontstaat een gesprek.

“Maar kom toch bij ons zitten. Gezellig, Vlamingen onder elkaar. Ik trakteer!”

Zo wordt een nieuw kwartet geboren, maar enkel voor de duur van de reis. Twee weken lang trekken ze met elkaar op in al hun doen en laten. Soms zie je de heren apart wandelen, soms zie je de vrouwen samen shoppen.

Zo maakten we een vijftal jaar terug een reis naar Mexico. Het jaar voordien zijn we naar India gereisd, en waren er ook twee koppels die samen klikten.  Aan de check in, een beetje voor ons, zagen we één van die twee koppels terug. Heel toevallig, bijna niet te geloven. De man stapte naar me toe.

“Maar wie we hier hebben, onze Paul! Allez, jullie maken dezelfde reis naar Mexico als wij,..”

Een tweetal keer heeft het koppel geprobeerd on met ons een kwartet te vormen voor de rondreis. Ondertussen roddelend over de mensen, hun ‘vrienden’,  die vorig jaar met hen optrokken (mijnheer zou agressief zijn, mevrouw gierig,…). We hebben beleefd maar feestelijk bedankt – ze vonden tenslotte andere slachtoffers.

“Reiskoppels”, neen bedankt. We hebben meer dan genoeg aan elkaar, mijn schat en ik…

(de symmetrie van die twee koppels op het strand vond ik een leuk beeld om te schieten / op de voorgrond was een veel mooier beeld, maar dat heb ik eruit geknipt…)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Reisfotochallenge 2016 – aflevering 47

  1. Rob Alberts zegt:

    Als alleengaande vorm ik vooral met mijn eigen plezier een koppel.

    Weggaan is toch vooral om anderen te ontmoeten?
    Het liefst mensen van die andere plek!

    Vakantiekoppels nee laat maar …

    Vrolijke groet,

  2. Heel herkenbaar- man en ik zijn er ook bijzonder allergisch voor!

  3. tinyblogt zegt:

    Haha, ik kan het me voorstellen. Zo’n groepsreis, het lijkt me echt niet aanlokkelijk. Vroeger ja, als tiener reisde ik in groep. En toen leek het ook wel een sport om zo snel mogelijk een koppeltje te vormen (meisje-jongetje dan). Wie er overschoot, waren de kneusjes. Ik was meestel net geen kneusje, en probeerde dan maar iets met de jongen die ook nog nét geen kneusje was. Het werd een ritueel… 🙂

    • Een groepsreis heeft ook zijn voordelen. Wij trekken ons nooit iets aan van ‘de groep’, want na de reis zie je elkaar toch nooit meer. Bij optionele excursies doen wij zelden mee, en trekken er dan met z’n tweetjes op uit.
      Als tiener mocht ik nooit meereizen, maar ik veronderstel dat ik dan ook ‘net geen kneusje’ zou zijn geweest. Veel te beschaamd :).

  4. djaktief zegt:

    Onbekend verschijnsel voor mij.

  5. zinderen zegt:

    Brrr, reiskoppel, zou ook totaal niks voor mij zijn! Gelukkig is mijn man van het asociale type 😉 En wat dat reizen betreft, kan je ook aanvullen met het eten. Mensen gaan op reis en willen dan op hotel vooral eten wat ze thuis gewoon zijn: biefstuk-friet, spaghetti, enz… Dan halen ze hun neus op voor de lokale specialiteiten. Een mens vraagt zich dan af waarom ze op reis gaan,…

  6. Samaja zegt:

    Ik snap je volledig! Wij wimpelen zo’n dingen ook altijd af. Een praatje is prima, maar zelfs dat doen we niet veel. Ik wil er heus geen sociale verplichtingen bij op reis.

  7. Kathleen zegt:

    Schitterend 😀
    Een wereld op zich!
    En ook een goeie insteek voor een ietwat geniepig kortverhaal, lijkt me…

  8. bentenge zegt:

    Het beeld was dus gemaakt voor de voorgrond maar enkel de achtergrond is publiceerbaar 😉

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Zeer herkenbaar, aan ons ook niet besteed, als we met z’n tweetjes op verlof gaan, dan is dat zeer bewust gekozen en hebben absoluut geen boodschap aan ander gezelschap. Ik denk wel dat er mensen zijn (en ik ken persoonlijk een paar voorbeelden die dat ook vlakaf zeggen) die het gewoon niet fijn vinden om met z’n tweetjes weg te gaan. Wij begrijpen dat niet, maar ja, al goed is niet iedereen hetzelfde! 😀

  10. Eigenlijk is het best wel heel grappig hoe dat zo ontstaat!

  11. Oh ja, dat is kennelijk heel normaal. Je hebt ook gewoon mensen die echt anderen nodig hebben om een leuke vakantie te hebben. Aan mij (vroeger en nu) ook niet besteed. Gelukkig hoeft het voor Jan ook niet. Een praatje maken OK, maar de hele vakantie met elkaar optrekken. Ik heb het meegemaakt een aantal jaren geleden. Op vakantie, 6 dagen in een all-inclusive hotel, in Duitsland. ’s Middags thee of koffie drinken met taart. Wij zaten aan een 4-persoons tafeltje. De 2e middag kwam er een Nederlands stel bij ons zitten, met de woorden.. Zin in gezelschap? Ik zat te lezen en ex zat te puzzelen. We werden overvallen.. En ze kwamen elke middag. Snap nog niet waarom ik niet gezegd heb dat we er geen behoefte aan hadden..

  12. Menck zegt:

    Katrien en ik trekken sowieso het liefst met elkaar op. Vriendjes-vreemden voor bepaalde duur: het concept ontgaat me helemaal, eigenlijk.

  13. beaunino zegt:

    Vreselijk. Ik ben toen ik negentien was met mijn toenmalige vriendje op vakantie in de Ardenne geweest. Het leek wel een thriller. (Echt!)
    Sinds die tijd ga ik nooit, maar dan ook nooit meer met een ander stel op vakantie. En een biertje of een avondje met een ander stel prima, maar daarna gaan wij ook graag weer ons eigen weg.

  14. Hillechien zegt:

    heb ik gelukkig geen last van en wil het ook niet uitproberen

  15. Eilish zegt:

    Ik heb zo schoonouders die ook altijd ‘reisvrienden’ maakten. Altijd mensen van ‘stand’ (lees : gepensioneerde zelfstandigen) maar ook altijd iets minder goed geboerd dan zijzelf. Achteraf moesten ze dan nog eens uitpakken met hun nieuwbouwvilla want die mensen werden altijd nog eens op de koffie gevraagd. BRRRrrrrr
    Voor mij is reizen : natuur, cultuur, genieten, flaneren, mensjes observeren en véél liefde. Uiteraard heb ik daarvoor geen derden nodig (behalve voor dat observeren dan)

  16. Marianne zegt:

    jij en je vrouwtje zijn samen een mooi reiskoppel, is voldoende toch 😉

  17. Matroos Beek zegt:

    Net terug van een weekendje Ardennen. Heerlijk… Inderdaad zonder de behoefte die je hier omschrijft. Het gaat bij reizen (in zoverre je een weekend Ardennen een reis kan noemen) immers vooral over jezelf ontmoeten in een andere omgeving.

  18. Flavie zegt:

    Oh dat is niks voor ons… op reis hebben we enkel oog voor elkaar 😉 en ook wel een beetje voor de omgeving 🙂

Geef een reactie

