Maar Paul toch…

a1

Woensdag was het ongeveer 18u30 toen ik de deur van mijn werkplek achter mijn dicht trok. Mijn collega’s waren al lang pleite, Bibi had nog een late klant.

Het was zo’n dag waarop ik spijtig was dat ik geen vier paar handen had en geen zeven stel hersenen, want ik hoorde constant mijn naam roepen. Druk druk, soms kan het tΓ© zijn.

Ik stapte in onze voiture, zette mijn bril op en aarzelde om te vertrekken. Mijn standlichten werkten precies niet zoals ik het gewoon was. Even uitstappen dan maar, en een blik werpen op de voorkant van onze bolide. Raar, de lichten brandden wel, maar zo flauw… En het was al zo donker, wat nu gevogeld? De pechdienst bellen? Zou misschien het meest verstandig zijn, maar ik was moe. En ik had honger – zat al een halfuur te fantaseren over het lekkere Pascale Naessens-gerecht dat mijn schat daags voordien had klaargemaakt en zo lekker rook. Pechtdienst bellen = minstens een halfuur wachten.

Voorzichtig zette ik mijn pinkers op en verliet de parking. Door die verdomde werken ook moest ik langs die alternatieve route rijden in een lange straat die amper verlicht was. Dat er nog bovenop, verdorie. Mer een bang hart zag ik tegenliggers afkomen. ‘Zullen die vloeken’, dacht ik toen, rijdt die stomme Hyundai met lichten die amper zichtbaar zijn.

Een vijftal tegenliggers had ik kunnen ontwijken, maar mijn hart sloeg tilt. Zou ik toch niet beter aan de kant gaan en de pechdienst opbellen? Wilde het ongeluk dat op die weg geen enkele pechstrook was of een zijstraat waar ik kon vluchten. Dus doorrijden maar…

Nog eens stoppen op een busstrook. Mag niet, wist ik, maar nood breekt wet. Beter dit dan een ongeval veroorzaken met gevolgen die niet te overzien zijn. Nog eens naar die lichten gekeken. Flauw, die brandden heel flauw.

Terug instappen dan maar. Echt gewacht tot de dichtste auto achter mij op minstens honderd meter zichtbaar was tot ik de sprong durfde wagen. En hop, daar reed Pannenkoek terug de baan op. Ondertussen denkend van thuis, als ik zover ooit raakte, onmiddellijk de pechdienst op te bellen met met smoesje dat ik direct weg moest en niet kon omdat mijn lichten het niet deden. Was ik al klaar om ’s anderendaags veilig naar het werk te rijden.

Ik reed aan veertig, soms maximaal vijftig per uur op de straat waar normaal zeventig mag worden gereden. Achter mij auto’s die ongeduldig heel dicht ‘bij mijn gat’ reden. ‘Dat ze ontploffen’, dacht ik toen.  Veiligheid eerst.

Toen viel het op dat de lichten van mijn tegenliggers eigenlijk ook niet overdreven straf brandden. Raar. Echt raar. Zou dit aan de weersomstandigheden hebben gelegen? Zou me hebben verwonderd, want in meer dan 35 jaar had ik nog nooit meegemaakt.

Maar echt, die lichten van de tegenliggers waren echt bijna even flauw als die van mij. Hoe kon dΓ t nu? Lag het aan mijn ogen misschien? Was daar iets verkeerd mee? Ik begon meer en meer angst te krijgen.

Al rijdend wou ik in mijn ogen wrijven, en zette daarvoor even mijn bril af.

Wat bleek? Plots werd alles veel lichter, zag ik de lichten van ons autootje meer schijnen en ook die van de tegenliggers. Had ik potverdorie na het instappen mijn zonnebril opgezet in plaats van mijn gewone…

Stom, stom, stom.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

68 reacties op Maar Paul toch…

  1. djaktief zegt:

    Een stressvolle rit na een stressvolle dag. Ik hoop dat het weekend je deugd doet.

    Groetjes,

    DorothΓ©

  2. Rob Alberts zegt:

    Oh, wat verlang ik nu al naar de zomer en haar zon.

    Maar een zonnebril dragen?

    Mooi verhaal, ik wens je minder stress en drukte!

    Vrolijke groet,

  3. Myrea zegt:

    Na een lange werkdag is men niet altijd even opmerkzaam meer… Kan de beste overkomen! Gelukkig geen ongevallen door dat verminderde zicht.

  4. bentenge zegt:

    Kijk eens aan. Verstrooide Pol. Dat komt er van… Pascale Naessens gerechtjes brengen een man van de wijs.

  5. Mo Pol toch… πŸ˜› Ik bezit geen zonnebril dus zal ik dat niet mee maken. Ik doe zo al genoeg flaters. πŸ˜‰

  6. Hillechien zegt:

    hahaha tja zal aan de leeftijd liggen denk ik. nee even zonder gekheid ik rij ook vaak met mijn zonnebril op hoor met die laagstaande zon en dat felle licht maar hahaha heb hier heerlijk in de deuk gelegen

  7. beaunino zegt:

    Zorgelijk, zorgelijk πŸ€”

  8. liebest zegt:

    Oooh.. toen ik net mijn rijbewijs had, moest ik mijn broer gaan oppikken aan de sporthal.. het regende, daarom dat ik mijn bril ff op mijn dashboardkastje legde. Toen we samen uit die sporthal kwamen ..werkten mijn ruitenwissers precies niet meer zo efficiΓ«nt. Ikke zette ze op de hoogste stand.. stillekes dat ik heb gereden. Nooit meegemaakt dat het zo hard regent dacht ik.
    Ik kon de verkeersborden pas lezen als ik er vlak voor was .. toen ik tegen mijn broer zei.. allez man . Blij dat ik thuis ben, zo’ne regen zeg.. alles blijft wazig. Antwoordde hij.. misschien moet ge uw bril opzetten? Ik denk dus dat zo’n dingen op elke leeftijd kunnen voorkomen πŸ˜‰

  9. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Hahaha!! πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

  10. Eilish zegt:

    Maar je bent al lachend met jezelf thuis gekomen?

  11. Marion zegt:

    Hahahahaha! Maar Pannenkoek toch, voortaan echt op tijd naar huis hoor. Of een extra dag bijkomen ergens. Ik schop je wel een keer een gekneusde enkel πŸ˜‰

  12. Menck zegt:

    Kun je je meteen voorstellen hoe rockartiesten zich moeten voelen; zij dragen immers altijd een zonnebril. Of ze hem ook aanhouden om te gaan slapen, ben ik echter niet zeker. πŸ˜€

  13. tinyblogt zegt:

    E mo gie kieken! πŸ˜€

  14. Kathleen zegt:

    Hahahaaa πŸ˜€
    Pure comedy, ik had het niet zien aankomen πŸ™‚

  15. Myriam zegt:

    Hahahaha, hahahaha, je meent het😁😁😁

  16. Marianne zegt:

    Wat een komiek ben je toch Paul. Heel erg gelachen om je ‘foutje’ πŸ˜€

  17. zinderen zegt:

    Woahahaha! Heb jij ons even beet! Wat een ontknoping!!

  18. Whaaa geweldig, wat een giller!
    Je hebt vast enorm om jezelf
    kunnen lachen naderhand.
    Heerlijk dit…

  19. Matroos Beek zegt:

    Dat krijg je na een dag vol stress… Verstrooid de zonnebril opzetten. Zou mij ook overkomen! πŸ˜‚

  20. Lees ik dit vandaag pas.. is je weekend alweer om.. Of heb je op maandag vrij? Je werkt toch 4 dagen? Joh.. alweer bijna een jaar hè. Maar ja als je al het werk nu in 4 dagen moet doen wat je voorheen in 5 dagen deed.. dan krijg je stress en ga je gekke dingen doen! Gelukkig is het goed afgelopen. Een beetje herken ik het wel. Ik moet soms als ik mijn zonnebril op heb juist even voelen en kijken of het echt wel zo is. Betekent dat de glazen nog donkerder mogen denk ik hè..

  21. nannonblog zegt:

    Soms kan een mens heel klunzig doen maar altijd grappig om te lezen hahaha

  22. kliefje zegt:

    Hahaha, briljant verhaal (en actie ;))

  23. Micheline zegt:

    Stom zou ik dit niet echt noemen, iedereen vergist zich wel eens een keertje. Misschien kan je ook een roze bril in je auto leggen voor wanneer het een zware werkdag geweest is πŸ™‚

  24. Hahaha! Da’s zoals je bril zoeken terwijl hij op je neus staat… Of twee verschillende paar laarzen aandoen. Yep, tweemaal meegemaakt. Dat laatste drie maal…sindsdien belandden die twee paar zwarte laarzen niet meer in dezelfde kast!

  25. Flavie zegt:

    Moest ik een brillendrager zijn, zou dit iets zijn dat ik ook zeker zou kunnen tegenkomen πŸ™‚

  26. CeeCee zegt:

    Ik heb wel eens het omgekeerde gehad. Vond ik dat de zon toch echt wel heel fel bleef, ondanks m’n zonnebril. Dat dat was, omdat ik m’n leesbril had opgezet, ontdekte ik ook pas halverwege de rit…

  27. De Fruitberg zegt:

    dan was het tijd om naar huis te gaan. Ik heb hier eens in de auto gezeten dat ik dacht dat het vreselijk mistig was terwijl de vensters gewoon waren aangedampt πŸ˜‰

  28. Morgaine zegt:

    hahahahaha ik doe dat meestal express, zonnebril, maar ja ik fiets, ook in het donker zet ik hem op, dan zie ik de lichtjes dus beter, nee geen nachtbril, maar wel een soort van filter dus πŸ˜‰ Plus als de wind staat, zie ik meer dan dat ik traanogen krijg.

    X

Geef een reactie

