Een vredevolle Kerst gewenst!

Geen lang logje vandaag, want wie leest nu hele lappen tekst op Kerst?

Het concept ‘Kerstmis om één keer per jaar te denken aan vrede’ is niet aan mij besteed.
Van het jaar 2016 herinner ik mijn helaas vooral negatieve beelden. De agressieve aanslagen van ISIS in en rond Brussel, beelden van mijn schoondochter met kleinzoon in de armen, die de Ikea van Brussel binnenstappen terwijl zwaar gewapende paracommando’s hen flankeren. Dit is niet het beeld van België dat ik wil onthouden.

Ik zal me ook de tientallen andere terreurdaden herinneren buiten ons warme Westen. Aanslagen die bijna wekelijks gebeuren en waar duizenden onschuldige levens worden verwoest. Komen zo niet in het nieuws omdat het wordt verbasterd tot een fait-divers.

De gedachte aan een rot verwende wereld die een ANTI-gedachte koestert. Getuige de Brexit-stemming.

Het daarbij samenhangende beeld van een getikte zot die president van Amerika wordt en die dreigt het ganse stelsel op zijn kop te zetten. Obamacare, milieuverdragen, handelsakkoorden, hij zou er zijn billen aan vegen. Muren zullen al dan niet letterlijk rond Amerika en zijn economie worden gebouwd. Make America great again? Zielig ventje. Ik zou durven de vergelijking maken met een kleine man met een onnozel snorretje die in de jaren veertig van de vorige eeuw zijn volk wijsmaakte dat hij zijn land weer groot wou maken.

Het beeld ook van tienduizenden vluchtelingen die onze lage landen zijn binnengestroomd, op zoek naar een nieuwe toekomst. Hier en daar zit een rotte peer tussen, waardoor de reputatie van de 99% die het wel goed menen wordt door het slijk gehaald.

Aan al die toestanden denk ik het hele jaar door, niet alleen vandaag.

Ik wens jou een vredige en liefdevolle Kerst toe, tussen mensen waarom je geeft en met mensen die om jou geven. Hou die gedachte 365 dagen vast!

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

46 reacties op Een vredevolle Kerst gewenst!

  1. Morgaine zegt:

    Ik wens jou en de jouwen hetzelfde toe Thomas, vier de liefde! Want het begint bij jezelf 😉

    Hele fijne dagen!

    X

  2. ellymay47 zegt:

    Jij ook fijne feestdagen en vrede liefdevol jaar

  3. Matroos Beek zegt:

    Mooi. Dankjewel Paul. Fijne kerstdagen met je dierbaren!

  4. Liese zegt:

    Pak uw madame eens goed vast om al die rottigheid te vergeten!

  5. heleen zegt:

    Hele fijne dagen Thomas en een heel liefdevol 2017! ♥

  6. Fijne kerst Pannenkoekske….geniet van deze fijne dagen met extra warmte van je fijne gezin….

  7. beaunino zegt:

    Niets meer aan toe te voegen.

  8. evavertelt zegt:

    Een heel fijne, warme kerst wens ik je, lieve Pannenkoek!

  9. Eilish zegt:

    Ik ben mijn kerstdag begonnen met pannenkoeken te eten en steek nu maar even mijn kop in het zand wat de wereldproblemen betreft. Morgen doen we weer normaal 🙂

  10. Samaja zegt:

    Ik wens je een mooie Kerst toe!

  11. Menck zegt:

    Val vandaag even stil tussen alle drukte en feestgedruis; vrede groeit niet in lawaai maar in een glimlach en een groet.
    Ik wens jullie een warme Kerst.

  12. Marianne zegt:

    Een mooi logje om even bij stil te staan. Je iedere dag hoort er vrede op Aard’ te zijn, helaas spiegelt de werkelijkheid in de wereld anders. Wens je toch fijne, warme en sfeervolle Kerstdagen samen je vrouwtje en dierbaren.

  13. Hillechien zegt:

    eigenlijk zou het elke dag kerst moeten zijn want dan staan de mensen even stil bij alle ellende in deze gruwel wereld. Fijne dagen voor jullie

  14. djaktief zegt:

    Hi Thomas,

    Als het je allemaal een beetje teveel wordt – en bij wie gebeurt dat af en toe niet in deze vreselijke wereld – dan moet je maar eventjes kijken naar die vrolijke kerstvrouwen die je boven je blog hebt geplaatst. Hopelijk brengt het je op andere gedachten.

    Draag de wereld niet op je schouders maar zet je schouders onder de dingen die op je pad komen. Gezien je reisverhalen ben je niet iemand die wegkijkt.

    Ik wens je veel goeds toe en hoop je nog lang te mogen lezen. Ik geniet erg van de Vlaamse blogs die ik afgelopen jaar heb ontdekt, zoals die van jou.

    Groetjes,

    Dorothé

  15. Marion zegt:

    Hele fijne feestdagen, heer Pannenkoek. Geniet van alles en iedereen om u heen. Niet alleen vandaag en morgen, maar zolang het leven het toelaat. X

  16. Rob Alberts zegt:

    Vredige, veilige en voorspoedige feestdagen!

    Vrolijke groet,

  17. De Fruitberg zegt:

    Ook van mijnentwege voorspoedige feestdagen. Ik heb een logje klaarstaan dat erg op het jouwe lijkt voor oudjaarsdag…

  18. chrissebie zegt:

    Samenzijn met je familie,en even bezinnen over hoe goed we het hebben, en hoe dankbaar we mogen zijn. Dat vind ik nog het allerbelangrijkste. Zelf kook ik geen decadente gerechten, Niet te veel overdaad. Voor mij hoeft het geen champagne en kreeft te zijn. Ben al content met een fleske cava, wat hapjes, en iets eenvoudigs als een kaaschotel, verse pizza, of zoiets.

  19. I agree – 2016 was niet echt geweldig hè…

    Ik ga het ook onthouden als het jaar dat de ‘sterren vielen als vliegen’ en dan hoorde ik gisteren dat George Michael het rijtje mag vervullen.

    Ik wens jou en je familie een goede gezondheid, veel liefde en mooie momenten toe.
    En een uitstapje naar de ikea zonder para’s langs de deur!

  20. Inderdaad, ook ik denk/wij denken het hele jaar aan anderen, hoeven we allebei weinig voor te doen. Beslist niet alleen met kerst.. Er is weer veel gebeurd, je hebt het mooi samengevat! De dagen zijn al om, maar ik wens je een liefdevol en vredig 2017 toe!

  21. bentenge zegt:

    Sorry Polleke, de tekst was er te veel aan. Terug naar de foto dan maar. 🙂

Geef een reactie

