De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – slot

D zonsondergang

8u ’s avonds, bij een recente zomerreis. Portugal was het, ergens aan de kust. Kan eigenlijk overal zijn. Op onze zomerreis willen we de weidsheid van de zee zien, willen we mooi weer, rust en gezelligheid. Geen ‘drukte’, want daar houden we niet van.

Onze dag zit er bijna op. We genieten nog wat van het ondergaan van de zon, en vooral van elkaars nabijheid. Veel wordt niet gesproken, we zijn al zo lang samen dat onze  geesten  met elkaar communiceren zonder dat een woord wordt gezegd. Een glaasje wijn om afscheid te nemen van de mooie dag die we hebben gehad. Of neem maar meteen een hele fles, dan hebben we tijd zat om te genieten. Liefst met een plaatselijk hapje erbij.

We hebben samen al vele jaren gereisd. Toen we nog jonger waren was reizen eerder een drukke bezigheid. Op voorhand plannen wat we zouden doen, en altijd een plan B achter de hand houden mocht mocht plan A niet kunnen doorgaan.

Met ouder worden werd alles een stuk rustiger.  ‘Plan A’ en ‘plan B’ hoeft helemaal niet meer. We zien ’s morgens wel wat op ons afkomt. We willen, terwijl wij het nog kunnen, graag nog wat verre reizen aandoen. Voor 2017 is nog niks geboekt, want zoals je weet is mijn moeder terminaal ziek. Ze kan alle hulp gebruiken en we willen niet meemaken dat ‘het’ gebeurt terwijl we op reis zijn.

“Wat is nu de mooiste reis die je ooit hebt gemaakt?” is een vraag die heel vaak wordt gesteld. Moeilijk op te antwoorden, want we hebben zoveel moois meegemaakt. Veel meer dan we ooit hadden gedroomd, en in die zin zijn we dan ook strontrijk.

Een heel mooie reis was die  China-reis, zo’n vijf jaar geleden. Nadeel was de korte duur. Twee weken, waarbij we ons moesten beperken tot het bezoeken van  enkele highlights. Liever waren we twee weken in Peking gebleven, met uitwijkmogelijkheid naar een rustig plaatsje buiten de stad.

De foto van hieronder is een heel grappige uit onze verzameling. Op een tussenstop in één of andere stad waarvan de naam me ontsnapt zagen we buiten de luchthaven een hele rij palmen staan. Meer kitsch als die van hieronder (plastieken exemplaren) kun je jezelf echt niet voorstellen. En het rare was: ik was de enige die hiervoor stilstond en een fotootje nam. Onze medereizigers zagen hier niets abnormaals in, wat heel veel zegt van ‘De Toerist Van Tegenwoordig’.

reisf1Maar een uurtje later, in dezelfde regio (‘Guilin’, dus, schiet ineens weer in mijn gedachten), kwamen we in onderstaand landschap terecht. We werden in een roeibootje meegenomen en opgezogen door het landschap.

Het was er zeer stil, het enige wat we hoorden wat het gefluit van exotische vogels en de peddels die zich, steeds in hetzelfde ritme, een weg baanden door het water. Ik moet maar even mijn ogen sluiten en me concentreren om me weer in die situatie te wanen. Meer nog: het gebeurt heel vaak dat ik na een stressmoment wat pauze wil en probeer te mediteren. Een leuk weetje is dat ik me dan naar dit specifieke moment verplaats.

reisf2Het dorpje in de nabijheid waar we logeerden was (helaas) serieus verwesterd. Naast ons hotel een Mc Donalds en een Holiday Inn. Ervoor twee deftige massage-shops waar je voor minder dan tien Euro een fantastische behandeling kon krijgen.

We hadden er twee dagen vrij, en maakten mooie wandelingen. Ook buiten het dorp, ver van alle toeristen. En soms kom je dan tafereeltjes als hieronder tegen. Kinderen die plezier maken en af en toe toch eens proberen een centje of een snoepje los te weken van die rare toerist met een camera in de hand.

reisf3Reizen, echt onze passie. Ik zou gerust nog een paar jaar langer kunnen verder doen met de reisfotochallenge, maar doe dit niet.

Dank aan iedereen die de handschoen van deze challenge heeft opgenomen. Sommigen hielden het zelfs tot het bittere eind vol. Heel tof !!

Tijd voor iets anders. De foetus van mijn nieuwe jaaruitdaging is zich in sneltreinvaart aan het ontwikkelen – volgende week zaterdag volgt de geboorte.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

73 reacties op De Thomas Pannenkoek Reisfotochallenge 2016 – slot

  1. Hillechien zegt:

    Ben heel benieuwd wat je gaat uitbroeden. Fijne jaarwisseling Thomas of Paul of ….gewoon pannenkoekje

  2. tinyblogt zegt:

    Ik heb echt genoten van je reisfoto’s. Ik heb enthousiast meegedaan, maar omdat ik nog niet zo oud ben (haha, grapje hé, P) heb ik ook nog niet zo veel reisfoto’s. En ik wou er enkel deze uitpikken waar wel degelijk een verhaal aan op te hangen viel. Maar kom, ‘k heb toch mijn best gedaan hé, meester? 🙂

    • ‘Meester’ 🙂 ???
      Je bent er inderdaad enthousiast ingevlogen en hebt meer dan je best gedaan. En, grapje of niet, ik bén effectief een stuk ouder, heb het ongelooflijke geluk dat ik al zo lang met R. samen ben en we een heel pak reisfoto’s hebben verzameld waar ik met mijn vingers in de neus makkelijk ‘random’ een jaar bijdragen mee kan maken.
      Je zult merken, hoe ouder je wordt, hoe emotioneler je wordt bij sommige foto’s.

  3. Myrea zegt:

    Ik heb niet van het begin mee gevolgd. Maar de berichtjes die ik gelezen heb, waren stuk voor stuk pareltjes waardoor de reiskriebel ook weer kwam opsteken. Zo veel mooie herinneringen, zo veel mooie momenten, zo veel mooie foto’s. Ik ben echt jaloers!
    En ik kijk al uit naar de babyborrel!

  4. Falderie zegt:

    Ik heb niet meegedaan aan de challenge, maar er wel van genoten… 🙂
    Benieuwd wat 2017 in petto heeft! 😉

  5. Samaja zegt:

    Het was een zeer mooie reeks. Ik ben benieuwd wat de nieuwe uitdaging zal worden!

  6. sandravda zegt:

    Ik was er niet van in het begin bij, maar kwam wel altijd heel graag lezen. Benieuwd naar volgende week zaterdag!

  7. Menck zegt:

    Een nieuw jaar, een nieuwe uitdaging. Laat maar komen, want deze was me niet echt op het lijf geschreven. Wat niet wegneemt dat ik enorm genoten heb van je talloze avonturen in den vrèmde!

  8. beaunino zegt:

    Ik ben benieuwd Thomas. Ik heb in ieder geval erg genoten van jouw reisverhalen het afgelopen jaar, al heb ik zelf niet erg actief meegedaan. Graag wil ik van deze gelegenheid nog even gebruik maken om je te bedanken voor al je fijne woorden. X

    • beaunino zegt:

      En ’n hele fijne jaarwisseling natuurlijk!

    • Actief deelnemen hoefde echt niet, het was vooral een uitdaging voor mezelf. Meer nog: bij die van 2017 kàn zelfs niet worden meegedaan.
      Die fijne woorden waren graag gedaan, en kwamen ook uit jouw richting. Dus ook dank aan jou, en een even fijne jaarwisseling toegewenst.
      Als er mogen nog oliebollen over zijn mag je ze me gerust opsturen :).

  9. Kathleen zegt:

    Ben benieuwd naar de verse jaaruitdaging!
    Een fijn nieuw jaar gewenst 🙂

  10. Myriam zegt:

    Hola, ik ben benieuwd!! Een fantastisch 2017!!!xx

  11. De Fruitberg zegt:

    Wel ook voor jou het einde van deze reeks. Op naar 2017

  12. Marianne zegt:

    Een prachtige reischallenge die ik met plezier gevolgd heb, al was het niet vanaf het prille begin. Ik kijk uit naar de geboorte die ik wel vanaf het begin kan mee volgen. Op naar een nieuw jaar 2017 en veel schrijfplezier 🙏 voor jou, je vrouwtje en dierbaren een fantastische jaarwisseling en een liefdevol 2017

  13. Flavie zegt:

    Ik ben al benieuwd… het was heel leuk om de fotochallenge te volgen 🙂
    Tot volgend jaar!

  14. Mrs. Brubeck zegt:

    Je beschrijving van je manier van reizen zowel als de manier waarop had de mijne/onze kunnen zijn, maar dat wist je al.
    Ben benieuwd wat je volgend jaar zal uitvinden (zoek je iets wat mijn Mr B triggert aub? 😀😀)
    Tot in 2017! Oprechte groetjes.

  15. Mieke zegt:

    Hey Pannekoekse, eigenlijk heb je zodanig veel prijs gegeven dat ik je kan terug vinden op fb. Jij mij ook. Wens je alle goeds toe. En veel geluk en een goeie gezondheid voor jou en jouw lieve R. Hoop tevens dat je nog lang mag genieten van jouw lieve mama.

  16. Het was echt heel erg mooi om met je mee gereisd te zijn door middel van je blogs.
    Ik ben benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. Kom maar op met dat nieuwe kindje.

  17. Matroos Beek zegt:

    Genoten van weeral een mooi reisverhaal van jou. Jammer dat er een einde aan komt. Benieuwd naar je nieuwe uitdaging… totaal heen idee in welke richting ik moet denken…
    Ik denk vaak aan je moeder, ook al ken ik haar niet, sterkte…

  18. Matroos Beek zegt:

    Excuseer, moet Geen idee zijn…

  19. djaktief zegt:

    Oh wat jammer dat je daarmee stopt. Gelukkig stop je niet helemaal. Ik neem nog een keer het stokje over om over het hoogtepunt (letterlijk) van de vakantie van dit jaar te schrijven, maar 2016 is tekort gebleken blogtechnisch gezien.

    Ik ben benieuwd hoe je verder gaat.

    Groetjes,

    Dorothé

  20. bentenge zegt:

    De foto van dat doorbroken dammetje en die bootjes. Schitterend. En ik snap dat reizen wel he, het is dan ook prachtig om andere culturen en oorden en natuur te zien. Maar het zijn ook die vele toeristen die de oorzaak zijn van de McDonalds en Holiday Inns he. Het is een tweesnijdend zwaard, en dan nog los van de ecologische impact. 🙂
    Maar ik gun het eenieder he, daar gaat het niet om.
    Ik kijk met interesse uit naar wat uit je mouw komt volgende zaterdag.

    • Bij dat tweesnijdend zwaard staan wij ook al eens stil, maar er is geen alternatief voor wie graag reist. Met de fiets naar Azie is niet echt een optie.
      Vanaf vlg week iets totaal anders – Pannenkoek komt uit ee kast. En neen, niet die kast.

  21. Rob Alberts zegt:

    Wederom heb ik genoten.

    Ook kijk ik uit naar jouw nieuwe serie!

    Vrolijke groet,

  22. War jammer dat je stopt! Het is heerlijk als je ons zo meeneemt. Dan verheug ik me op later en alle tijd. En zo kom ik nog eens ergens ;)) Ben benieuwd naar jouw Nieuw! In ieder geval een gelukkig nieuwjaar…

  23. Mooie reizen, mooie herinneringen de niemand jullie meer afneemt!
    Ik heb te weinig meegedaan naar mijn zin, en zeker de laatste maanden te weinig deze verhalen gelezen. Wat wordt de nieuwe uitdaging in 2017?
    Ik wens jullie een prachig nieuwjaar met hopelijk toch de reis in maart naar waar jullie zo graag heen willen.. En veel sterkte met en voor je moedertje!
    Lieve groetjes

  24. Morgaine zegt:

    Dit vind ik een heel mooi einde van jouw challenge, en nee ik heb er dus uiteindelijk nul van gemaakt, maar eigenlijk komt dat ook, omdat mijn vakantie zover in het verleden liggen dat de foto’s allemaal analoog zijn, en dat gedoe dan, plus dat sommige albums niet hier liggen maar bij mijn ouders, kortom ik heb het niet compleet. Daarbij zat ik mij te bedenken, de Costa Brava had ik allang gedaan, en heb jou toen nog getipt, nog voor jij met die challenge kwam, en Amersfoort, ik wilde dat echt als een tip gebruiken dus paste de challenge er niet bij 😉

    Ik zeker genoten van jouw challenges!

    X

  25. wannderful zegt:

    Ben benieuwd naar je nieuwe plannen! Veel moois alvast onderweg!

Geef een reactie

