Nieuwe challenge voor 2017: ‘Moeders Koekjestrommel’

Met mijn reisfotochallenge zou ik perfect nog een tijdje kunnen doorgaan. Ongelooflijk welke schat aan ervaringen reizen met zich meebrengt.

Het was Nachtbraker die me indertijd op de kar trok om mee te doen met zijn ‘challenge’. Elke week een foto nemen van je dorp/stad/gemeente en daar iets over neerpennen. Leek me een heel mooi idee, waarbij ik mijn lezer wat mooie plaatjes van Brugge liet zien. Niet één foto per week, maar via een wandeling van een volledig jaar elke week een reeks foto’s van niet overdreven toeristische stukjes Brugge.

Het jaar erop nam ik mijn lezer mee in de zoektocht naar Hiëronimus Pannecoucke, één van mijn imaginaire voorvaderen wiens lichaam werd opgegraven bij straatwerken aan de Brugse kathedraal. Een heel aangename zoektocht, een verhaallijn waarin ik meer van mezelf kon stoppen dan aanvankelijk gedacht.

Vorig jaar dan stak ik een reisfotochallenge in gang. Zonder dat ik iets vroeg, waren er heel wat lezers die mee op de kar sprongen. Enkelen hielden het een aantal maand vol, anderen kwamen er af en toe nog eens op terug, maar enkele die hards hielden het het ganse jaar vol, waarvoor mijn enorme appreciatie. Dank je wel, hiervoor!

Voor dit jaar had ik enkele mooie uitdagingen in gedachten. Een paar ervan heb ik afgevoerd, anderen moeten nog rijpen. Die éne echter, waarvan de titel van dit logje al één en ander verraadt, wil ik met voorrang aangrijpen.

Alles heeft te maken met een blikken koekjestrommel die mijn moeder een vijftiental jaar geleden uit de kast toverde bij een grote opruim.

Ik kwam bij haar op bezoek, en de doos stond voor haar op tafel. Gesloten. Ik was razend benieuwd wat erin zat en kon amper mijn nieuwsgierigheid bedwingen.

“Gewoon maar oude familiefoto’s”, antwoordde ze op mijn vraag.

“Mag ik eens zien?”

“Natuurlijk, ga je gang…”

Na twee seconden was ik verkocht. Vooral beelden van mensen, groepjes. Bij elke foto die ik door mijn vingers haalde ontdekte ik nieuwe gezichten, werd ik nog benieuwder naar wie ze waren, welk leven ze hadden geleid.

“Mag ik die doos eens meenemen naar huis om de foto’s in te scannen? Nadien zet ik ze op een schijfje en geef ze aan mijn broers…”

“Tuurlijk, Paul, doe maar…”

Af en toe neem ik zelf dit schijfje eens, en glijd in mijn fantasie terug naar de tijd van mijn voorouders. Veel van die foto’s zijn niet van die aard dat mijn lezer er iets aan heeft, maar er zijn er zeker een vijftigtal waarmee ik wél iets kan doen. Foto’s waarbij ik jullie even meeneem in mijn eigen fantasie, soms in waargebeurde feiten. Kan een kortverhaal opleveren, een anekdote doen oprakelen, we zien wel wat nog allemaal.

Moeders koekjestrommel dus, dit voor elke zaterdag tot eind 2017. Morgen de eerste, als jullie geen bezwaar hebben.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

79 reacties op Nieuwe challenge voor 2017: ‘Moeders Koekjestrommel’

  1. Falderie zegt:

    Ik ben benieuwde welke leuke verhalen we nu weer te lezen gaan krijgen!

  2. evavertelt zegt:

    O da’s een leuke challenge! Ik ben al benieuwd!

  3. Hillechien zegt:

    zeer zeker geen bezwaar aan deze kant en wie weet begin ik wel een nieuwe blog en doe mee

  4. Samaja zegt:

    Ik kijk ernaar uit!

  5. Matroos Beek zegt:

    Helemaal mijn ding. Ik kijk er naar uit! Mooie doos trouwens.

  6. Rob Alberts zegt:

    De voorpret is er al bij mij.

    Vrolijke groet,

  7. Eilish zegt:

    Ik denk dat alle moeders van die generatie wel zo een doos hadden Ik vraag me gelijk af waar ons moeder haar goud-met-rode doos gebleven is. Ze zat zo vol dat het deksel niet meer dicht kon en krom getrokken was.
    Ik kijk uit naar mooie zwart-witte of sepia beelden met gekartelde randjes!
    Ik heb trouwens dit weekend nog een huwelijksfoto van mijn grootouders in een kader gestoken, ik zou zowaar al een weekje kunnen meedoen.

  8. De Fruitberg zegt:

    Imaginaire voorvader? Ik dacht dat dat verhaal van Hiëronimus Pannecoucke echt gebeurd was!

  9. tinyblogt zegt:

    Oh wat leuk, ik ben reuze benieuwd! Vooral als de plaatsen nog te herkennen zijn waar de foto werd genomen.
    Ik heb ook nu en dan al eens een oude foto gepost, we zullen eens zien of ik ga mee doen.

  10. bentenge zegt:

    Slechts één bezwaar : waarom wachten tot morgen met wat je vandaag al kan doen ? 😉 Effe serieus, ik kijk uit naar de eerste.

  11. Micheline zegt:

    Mooi die oude koekjesdozen. Mijn grootmoeder had een hele verzameling. Waar al die koekjes gebleven zijn weet ik niet ☺ Ik ben heel benieuwd naar je verhaaltjes! Veel geluk met deze nieuwe uitdaging!

  12. djaktief zegt:

    Leuk die foto’s van vroeger. Mijn schoonvader heeft met zijn broers een heel lezenswaardig boek geschreven over hoe het vroeger allemaal ging voor de kleinkinderen. Ik schrijf zelf af en toe wat op over mijn leven van vroeger aan boord. Ik heb spijt dat ik mijn ouders vroeger niet meer gevraagd heb. Ik ben benieuwd naar je blogs.

    Groetjes,

    Dorothé

  13. Evi zegt:

    Oo klinkt als een hele fijne challenge! Ik ben benieuwd 🙂

  14. Hartstikke leuk, ben benieuwd naar je verhalen bij die foto’s.. 🙂

  15. Menck zegt:

    Is dit een challenge om door te geven? Indien ja: hier staat ook zo’n koekjestrommel vol nostalgie.

    • Het was initieel niet de bedoeling om die door te geven, maar uiteraard is iedereen vrij mee te doen.
      Eerlijk: ik heb al een aantal foto’s opgeladen en de verhalen stomen uit mijn hoofd. Als je zin hebt, écht doen, je zult er plezier aan beleven!

  16. Mrs. Brubeck zegt:

    Mijn mama was vroeger de familie-fotografe. Gevolg: ze staat bijna nergens zelf op 😥, maar… ik heb nu wel alle oude foto’s van de familie, mss doe ik er wel iets mee!
    Benieuwd naar je vertelsels!

  17. zinderen zegt:

    Wat spannend, ik ben dol op oude foto’s en zeker met bijhorende verhalen. Ik zal wellicht dus een regelmatige passant van je blog worden!! cheers to the new year!

  18. beaunino zegt:

    Leuk Thomas, kom maar op. Woe weet doet deze oude doos ook een rondje mee. Oude dozen met inhoud genoeg hier.

  19. Marion zegt:

    Ah, hier ben ik heel benieuwd naar. Wellicht heb je het afgelopen jaar gemerkt dat reizen niet echt mijn ding is, maar dit is weer een regelrechte voltreffer wat mij betreft. Tof!

  20. Myrea zegt:

    Geweldig! Ik ga ook op zoek naar oude foto’s en doe misschien af en toe wel eens mee 😉

  21. Kathleen zegt:

    Wat een mooi idee…
    Daarstraks aan tafel bij de tante van mijn man kwamen er toevallig ook oude foto´s boven, Spanje in de jaren ’70. Was heel leuk ooms en tantes te zien toen ze jong waren.
    Zelf kan ik er niet aan meedoen, want ik heb hier geen oude foto´s.
    Maar ben benieuwd naar jouw verhalen!

  22. terrebel zegt:

    Prachtig idee, Paul! Daar kunnen alleen maar mooie verhalen uit ontstaan. Verhalen schrijven is bijna net zo mooi als die te bedenken en bijna mooier dan ze zelf te beleven…veel plezier!

  23. Koen zegt:

    Gosto. Dat is Portugees voor: Dat vind ik leuk. Ja, ik kijk ernaar uit en doe mee. Mijn moeder is vorig jaar overleden en veel van haar spullen zijn bij mij terecht gekomen omdat ik de oudste ben en plaats genoeg heb (denk mijn zus). Daar zit ook een ‘koekjestrommel’ bij met foto’s van mijn voorvaderen. En een fotoalbum van ‘Nonkel Pater’. Ik deel je challenge, mogelijk met foto’s uit dat laatste album.

  24. Opnieuw weer een geweldig leuk idee!

  25. Oh, wat een mooie, weer.
    Hier ga ik geen 52 (of 50) logjes over kunnen schrijven.
    Maar ik denk wel dat ik kan meedoen…
    En ik denk dat ik een die hard was bij de vorige challenge 🙂

    • Jij was een absolute die hard, waarvoor nog eens dank!
      Het was niet echt mijn bedoeling om mensen aan te zetten om met deze challenge mee te doen, want weinigen zullen zo’n collectie hebben met oude foto’s.

      • Wel, hier in de familie zijn er wel een paar… Mijn ouders zijn beiden geboren tijdens de oorlog.
        Toevallig is er een eindwerk gemaakt van mijn oude buurt.
        Ik ben namelijk afkomstig van een ‘cité’ – een fabriekswoningen wijk.
        En ik heb dat boek uit pure nostalgie gekocht – er staan al kleine anekdotes is, die super leuk zijn. Mijn papa kan uren vertellen over ’t Fabriek en de buurt.
        Er zijn ook een paar familie stamboeken gemaakt…
        Dit is dus misschien geen uitdaging, maar het lijkt me wel een leuk thema om over te schrijven! 🙂
        Het zal misschien niet zo ‘familie’ gericht zijn, eerder ‘buurtgericht’. 🙂
        Hoe dan ook, je hebt me weer inspiratie gegeven, waarvoor dank!
        Veel plezier met schrijven dit jaar!

  26. sandravda zegt:

    Wat een goed idee!! Dat levert vast weer leuke blogjes op.

  27. Pingback: Oude kiekjes kieken 1 | Beaunino

  28. Pingback: Kiekjes kieken 2: Het bewogen leven van Aaltje Joling (1840-1925) | Beaunino

  29. Morgaine zegt:

    Klinkt absoluut gaaf, zelf zou ik er niet aan mee kunnen doen gezien mijn familie dit niet wil hebben, alleen mijn moeder en dochter hebben er weinig problemen mee, hahaha Maar ja… Ik ben heel benieuwd!

    X

  30. Leuk zeg! Ik kijk er al naar uit!

  31. Pingback: Nonkel Pater (1) | Koen Schyvens

  32. Pingback: De Koektrommel | 1. Born to be wild | Menck Weserhütte

  33. Flavie zegt:

    Een super tof idee!! Ik kijk er al naar uit! 🙂

  34. vivapo zegt:

    Een bezwaar? absoluut niet, integendeel ik kijk er naar uit. En eerlijk gezegd … ik heb ook zo’n koekendoos op mijn zolder staan. Je brengt me op een idee!

  35. annaberg zegt:

    Als oude foto’s van mijn dorp ook tellen, heb ik er vandaag nog eentje 😉 https://annasblogeenjaarertussenuit.com/2017/01/20/26-varkenskoppenkermis/

  36. Pingback: De Koektrommel | 2. De wilde boerendochter | Menck Weserhütte

  37. Pingback: De Koektrommel | 3. Mijn jonge ouwe | Menck Weserhütte

Geef een reactie

