Een nieuwe werkuitdaging

B

Het zou hypocriet zijn moest ik hier staan blazen dat ik niet aftel naar mijn oppensioenstelling.  Natuurlijk kijk ik er naar uit, op vier jaar afstand van de eindmeet. Mensen die beweren dat ik daardoor waardeloos ben voor het bedrijf, niet gemotiveerd, uitbollend, niet meer efficiënt,… die kennen me niet goed of zijn jaloers.

Alleen had ik stilletjes gehoopt die laatste jaren nog te mogen ‘dienen’ in de vestiging waar ik momenteel zit en waar ik sinds de laatste (bijna) twaalf jaar werk. Eigenlijk is mijn stoel nog niet zo vaak verschoven sinds het begin dat ik bij mijn huidige werkgever begon. Dit na een start van twee jaar in een ander bedrijf. Toen ben ik verkast, en ging ik zes jaar in de eerste vestiging werken. Het werk werd daar een beetje eentonig, en toen zocht ik een alternatief om voor mezelf uit te zoeken wat me het meest lag. Eén jaar was dit, waarna een chef in mij de persoon zag die zijn team moest aanvullen. Zeventien jaar bleef ik daar. Daarna wou iemand anders mij en vertrok ik met een beetje tegenzin naar mijn huidige werkplek. Oude bomen en verplanten, je kent het wel…

Nu ben ik een nog veel oudere boom. Tijden veranderen. De digitalisering neemt een ferme sprong, en bedrijven zien hierin hun kans schoon om zich te reorganiseren naar een model waar zowel klant als bedrijf er beter van wordt. Qua ‘comfort’ en ‘kostprijs’ dan. We moeten er geen fantasie rond verkopen, daar draait het om.

Nog één weekje en ik zal met pijn in het hart afscheid nemen van mijn huidige stoel. Het waren mooie jaren, met af en toe een minder leuke toon (is dit niet overal zo?). De laatste dagen heb ik sommige mensen met extra aandacht zien voorbijkomen. Mevrouw A, mijnheer B, ik zal ze nooit meer zien. Ze kwamen bij me langs voor werkgerelateerde vragen, maar wat mij betreft waren ze veel meer. Mensen waren het, met hun gaven en hun gebreken, levende mensen met een kloppend hart en met gevoelens.

Mijn collega’s zal ik nog wel tegen het lijf lopen, maar nu ga ik werken in een nieuwe groep. Grappig, want ik zal als enige man bij acht vrouwen zitten. Ofwel word ik vreselijk verwend, ofwel word ik de grootste sloef van Vlaanderen.

Veranderingen, niet echt besteed aan Thomas Pannenkoek.

Maar ik ben niet het enige ‘slachtoffer’ van een verhuis. Typerend hiervoor is de foto die ik boven dit logje plaatste. Het grootste plein van Brugge, het Zand, is aan een complete renovatie toe. De voorbije week sneuvelden 71 lindebomen (na de heraanleg van het plein worden er 150 herplant).  Wat ook verhuist is de prachtige beeldengroep die zowat het visitekaartje was van het plein. De groep wordt een paar honderd meter verder geplaatst in het Albert 1-park. Er is heel wat commotie geweest rond die beelden. Er zijn voor- en tegenstanders, ik ben een absolute voorstander. Nu stroomt er een fontein door, er was sprake dat er geen water meer aan te pas zou komen. De kunstenares vond dit een aanfluiting van haar bedoelingen met dit kunstwerk…

B

Over een jaar zal ik eens vragen aan de beelden hoe hun overgang is verlopen, en zal ik hen vertellen hoe het met de mijne is vergaan.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

78 reacties op Een nieuwe werkuitdaging

  1. beaunino zegt:

    Ach Thomas, alles kan altijd weer efficiënter en dus goedkoper. HNW en Lean zullen jou vast en zeker ook niet onbekend in de oren klinken. Voor sommige mensen zal het beter worden, voor een aantal dat hun functie zelfs zal komen te vervallen. We gaan het zien over pak ‘ m beet tien, twintig jaar.

  2. Koen zegt:

    Zijn dat de Madammen van je nieuwe werkplek? (Flauw, ik weet het.)

  3. Falderie zegt:

    Succes met de verhuizing. Ik durf ervoor wedden dat jij vreselijk gepamperd gaat worden door al die madammetjes! 😉

  4. Hillechien zegt:

    het is nooit fijn om zo kort (of lang waarschijnlijk voor jou) voor je pensioen nog even te worden over geplaatst maar wauw jij tussen 8 vrouwen, bedenk je eens wat boor mooie logjes dat weer gaat opleveren voor ons 😉

  5. Ik krijg het al lastig bij het lezen alleen al, veranderingen ze zijn ook niet aan mij besteed. 4j is niet lang meer, maar lang genoeg als het allemaal wat tegenzit. Ik hoop dat je met open armen wordt ontvangen door je ladies en dat ze je verdorie goed behandelen!! En zoals ze zeggen, de mooiste dingen ontstaan als je uit je comfortzone stapt ( ik haat die zin)…succes Pannenkoekske!

  6. bentenge zegt:

    4 jaar is op werkgebied voor mij een eeuwigheid.

  7. Samaja zegt:

    Ik hoop dat je goed je draai zal vinden in je nieuw team tussen al de dames en je je loopbaan met een positieve noot mag afsluiten.

  8. Anoniem zegt:

    Veel succes in je nieuwe werkgroep en ik hoop voor jou dat die acht vrouwen je goed gaan soigneren. Zo zouden je laatste jaren tot aan je pensioen nog aangenaam kunnen eindigen. J.

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik heb het al eens eerder over de “gouden kooi” gehad waar velen van ons inzitten… het is mss wel goed voor je om je laatste jaren ergens nieuw door te brengen. Ik werk al 29 jaar voor “hetzelfde” bedrijf, waarvan de 1ste 15 jaar in een andere vestiging. Ik was bang om te verhuizen, maar het was goed en bracht een frisse wind. Maar dat kan ook lelijk tegenvallen. Mocht ik nu financieel kunnen, ik gaf mijn job op en ging iets doen waar ik helemaal zin in had, maar we moeten niet onnozel doen, we hebben allemaal ons loon nodig.
    Ik hoop dat je goed terechtkomt Paul 🙂

    • Ik ben een stuk ouder dan jij en heb die eerste verhuis uit de gouden kooi al meegemaakt. Achteraf gezien een goeie zaak, want had ik daar gebleven dan zou ik toch ooit een sprong in het onbekende hebben moeten maken.
      Was ik nu twintig jaar jonger, dan zou ik zeker naar iets anders hebben uitgezien. Er is zodanig veel veranderd in mijn job dat ik het bedrijf van 35 jaar geleden niet meer herken.
      Dank voor de succeswensen!

  10. chrissebie zegt:

    Waow, vooral jammer van die beelden! Ik vond het zo mooi ook het geheel, ” het zand” was mooi. Jammer dat ze er nu al weer zoveel werken aan gaan doen. Wat jou betreft, hou die vrouwen maar in de knoet! Vanaf nu moet je kunnen meeklappen over de mode, over de solden, over de soapseries op tv. Maar ik hoop bovenal dat je het heel leuk zal vinden naar aanloop van je pensioen! Fijne zondag!

  11. tinyblogt zegt:

    Hopelijk zijn ’t een beetje toffe madammen. Het zou wel eens kunnen zijn dat met de komt van een mannetje heel de sfeer daar verandert. Meestal ten goede, want enkel vrouwen in een team is (volgens mij) vragen om miserie. Volgens mij zien ze je graag komen! Succes hé!

  12. Marion zegt:

    Oeh, ik laat hier heel erg mijn eigen gevoel spreken, maar wat pittig nog zo op het laatst naar een andere werkplek. Je benadert het in ieder geval heel positief als ik de titel zo lees. Dat vind ik knap. Veranderingen, brrrrr. Meestal, en ik hoop dat het ook in dit geval geldt, vallen de dingen waar ze niet van houden of waar we tegenop zien, vaak heel erg mee. Wie weet… Wie weet. We horen het vast wel van je. Op z’n tijd. Geniet van je zondag.

  13. Die laatste jaren werken als je het voor jezelf eigenlijk wel genoeg vindt zijn niet makkelijk. En dan ook nog verhuizen naar een andere plek.. Ik hoop dat je heel erg verwend gaat worden door de dames om je heen! Maar iedereen houdt toch van pannenkoeken? Zal best goed komen.
    Maar wie weet kom je door nog meer organisaties wel in een positie dat ze denken, ach die oude pannenkoek mag wel eerder met pensioen… ik hoop het voor je! 🙂

  14. Micheline zegt:

    De laatste 4 jaren doorbrengen als haan in een kippenhok 🙂 niet vergeten om op tijd te kraaien!
    Veel succes!

  15. Rimpelingen zegt:

    Succes ermee, ook met de dames!

  16. Evelyne Vergote zegt:

    Halverwege vorig jaar maakte ik een verhuis van mijn werkplek mee. We konden kiezen, mee verhuizen of bij het OCMW blijven. Net als zovelen koos ik om mee te verhuizen, maar.. ik mis mijn oude werkplek zo hard. Het is niet meer zoals vroeger, integendeel.. Ik heb er 9,5j met heel veel plezier (maar ook verdriet) gewerkt, en nu moet ik de rest van mijn carriére op mijn huidige werkplaats spenderen. Uiteraard, niets hoeft, maar ik denk dat iedereen ook weet dat men soms geen andere uitweg vind. Al hoop ik die op een dag wel tegen te komen..
    In ieder geval, ik wens je heel veel succes!!

  17. Rob Alberts zegt:

    Ik wens je veel plezier met al die nieuwe vrouwelijke aandacht!

    Vrolijke groet,

  18. Menck zegt:

    Verandering van spijs doet eten, nietwaar?
    En bovendien: 8 (acht!) vrouwen!
    Soit, meer heb ik daar niet aan toe te voegen. 😉

  19. Kathleen zegt:

    “Lieve boom, wij zijn verbonden,
    ik met jou en jij met mij.
    Want de pijn van het verplanten
    kennen wij nu allebei.”

    Veel sterkte ermee, ik hoop dat je vooral erg verwend zal worden door je vrouwelijke collega´s en dat je over vier jaar met evenveel weemoed aan hen zal terugdenken als aan mevrouw A en mijnheer B…

  20. Matroos Beek zegt:

    Mijn echtgenoot werd drie jaar voor pensioen ook verkast. Hij was er ziek van… Uiteindelijk viel het zo ontzettend goed mee op de nieuwe afdeling dat hij begon te twijfelen om met pensioen te gaan. Het kan dus best meevallen. Ik wens het je van harte toe.

  21. annaberg zegt:

    Lijkt me niet evident. In onze tuin zijn al oude bomen gesneuveld na verplanting. Maar die konden natuurlijk geen pannenkoeken bakken. Veel plezier op je nieuwe plek.

  22. sandravda zegt:

    Veel succes met de nieuwe uitdaging en veel plezier met de dames!

  23. djaktief zegt:

    “Zijn is veranderen” las ik ooit op een kaart. Het is waar maar soms gaat het soepel en soms schuurt het. Ik duim dat deze waarschijnlijk laatste aanpassing me weinig fictie verloopt en dat het je past. Geef het de tijd. Respect verder voor hoe je ertegenaan kijkt.

    Groetjes,

    Dorothé

  24. Allereerst nog de beste wensen voor u! En wat een veranderding, kan me voorstellen dat dat iets met je doet het jaar begint wel goed als je je bedenkt tussen al die vrouwen. Alhoewel…

    Sterkte met alles en succes!

  25. Hopelijk valt het me te en ga je het toch een beetje naar je zin krijgen op je nieuwe werkplek. Heel veel succes!

  26. Morgaine zegt:

    Best wel erg spannend dus, en ik wens je veel succes met al die vrouwen, hahaha en ga wensen dat ze je in de watten gaan leggen 😉

    X

  27. O ow een team vol vrouwen. Courage 😀

  28. nannonblog zegt:

    Dat is wel wat avontuurlijk verkassen zowel voor jou als de beelden mooie associatiet trouwens. Wie weet wat het brengt misschien de laatste jaren wel veel arbeidsvreugde.

  29. Veel succes met je verplanting…
    Komt wel goed, maar ik begrijp dat je het niet zo leuk vindt!

  30. willy zegt:

    met 8 vrouwen…

    ik ben er niet jaloers op Thomas

    ze zullen je wel soigneren, maar bedenk dat jij dat met alle 8 moet doen…

    een enorme uitdaging !

  31. De Fruitberg zegt:

    Ik wens je desalnietemin veel succes en werkvreugde in je nieuwe job, een ooude boom verplant je niet meer, dus voor jouw werkgever ben je nog niet oud 😀

  32. Flavie zegt:

    Ik heb het ook niet zo voor veranderingen… veel succes met de vrouwtjes!

Geef een reactie

