De teleurgang van het pilletje

a1

Ik had het vorig jaar over een hartonderzoek naar aanleiding van mijn te hoge bloeddruk. Hoe ik heel de tralala van onderzoeken heb doorlopen en waar ik uiteindelijk veroordeeld werd tot het voor de rest van mijn leven innemen van een dagelijks pilletje om de bloeddruk te helpen naar beneden halen. Pfoeh, wat een lange zin om te schrijven.

De medicatie hielp, want de druk van 170/90 daalde ineens naar het normale niveau van ongeveer 120/80. “Goed zo!” zei de dokter toen, “je bent ermee geholpen, verzorg nu vooral jezelf!”

Het idee om afhankelijk te zijn van dit pilletje vond ik maar niks. Bovendien kreeg ik last van nevenverschijnselen, waarvan de constante duizeligheid me het minst aanstond. Plotseling opstaan van een stoel of uit bed springen zonder nadenken betekende -djoef- als een tol weer naar beneden vallen.

De dosering werd na consultatie van de huisarts wat verminderd, waarbij ook de duizeligheid gedeeltelijk verminderde maar niet echt verdween.

“Kan eventueel een afbouw worden overwogen, en vanaf wanneer?” vroeg ik de arts.

“Eens je met pensioen bent kunnen we misschien proberen…” was het antwoord.

Thomas Jefferson Pancake kon zo lang niet wachten, en speurde het Internet af naar middelen om op een natuurlijke manier de bloeddruk wat lager te krijgen. Zo is er bijvoorbeeld het vermijden van extra zout in de maaltijden. Dit was geen probleem – vervangkruiden genoeg zodat ook mijn schat niet moest ‘boeten’ voor mijn ‘experiment’. Een paar kilo afgevallen, dankzij de recepten van Pascale Naessens. Genoeg beweging nemen, stress maximaal proberen te vermijden,…

Na een jaar opnieuw naar de dokter en overlegd of ik toch niet kon stoppen met de medicatie. Ik kreeg groen licht, met de opdracht een volledige week mijn bloeddruk vier keer daags te meten.

En witjewadde? Ik schrijf het heel stilletjes en blijft hout vasthouden, maar de bloeddruk staat goed. Uiteraard blijf ik het natuurlijk opvolgen en snel ik terug naar de dokter mocht blijken dat één en ander weer de verkeerde richting uitgaat.

(een vervelend nadeel van die pilletjes is ook het feit dat die bloedverdunners zijn / vorig jaar kreeg mijn schoonvader een beroerte / ook hij nam bloedverdunners na zijn laatste openhartoperatie / toen hoorde ik dat, had hij zo’n medicatie niet genomen, er nog kans was tot herstel, nu…)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

58 reacties op De teleurgang van het pilletje

  1. chrissebie zegt:

    Heel straf van je! Meer en meer mensen beginnen toch meer op de voeding te letten. Goeie zaak! Ik hoop dat je pillekesvrij blijft tot het einde van je pannenkoekenleven en nog veel langer! 😉

  2. Morgaine zegt:

    Vooral dat laatste ook weer, jezus… nou goed, ik ben heel blij dat je nu op normaal zit en houden zo! Chapeau!

    X

  3. Myrea zegt:

    Goed nieuws dat je op een natuurlijke manier je bloeddruk laag kan houden. We willen graag nog een aantal jaren genieten van T. J. Pannenkoek en zijn blogjes! Laten we hopen dat het dus nog lang in orde blijft.

  4. Matroos Beek zegt:

    Ik eet al bijna 8 maanden volgens het Paleo systeem, stopte met mijn cholesterolpillen en verloor ook al zeven kilo. Helaas… de cholesterol blijft hoog. Sedert vorige maand gestart met extra voedingssupplement rode gegiste rijst. Als het volgende maand niet heeft geholpen, dan moet ik onverbiddelijk weer aan de cholesterolpil. Maar gezien het goed gevoel dat ik overhoud aan het eten van Paleo, zal ik dat toch verder zetten. Ik wens jou meer succes. Maar toch goed in de gaten houden hoor.

    • Cholesterol, nog zo’n ‘leuke’. Vaak genetisch. Moeilijk bij te sturen…
      Ik hoop voor je dat het lukt zonder medicatie.

      • Matroos Beek zegt:

        Ik ook, maar ik maak me geen illusies want het zit inderdaad in de genen. En weet je… mijn moeder kreeg reeds een licht herseninfarct door de hoge cholesterol toen ze mijn leeftijd had. Ze was altijd zo slank als een den. Heeft dus ook weinig te maken met lichaamsvet. Ondertussen zijn we veertig jaar verder en is ze o.a. door dat pilletje al zo oud geworden. Dus ik ga ook niet al teveel risico nemen.
        Wat die hoge bloeddruk betreft: mijn echtgenoot heeft ook zoveel last van die duizeligheid bij opstaan, bukken… door dat bloeddrukpilletje, maar hij mag niet stoppen of minderen omdat zijn hartspier neiging heeft tot verdikken door hoge bloeddruk. Bij hem is het ook familiaal. Ook geen overgewicht.
        Altijd wat.

  5. De Fruitberg zegt:

    Bloeddruk vormt hier geen probleem, zit op 13/7 in de winter en 12/8 van de lente tot de herfs (extra sporten). Ik neem ook wel dagelijks medicatie tegen mijn allergie, maar ik heb me er over heen gezet

  6. djaktief zegt:

    Wat goed dat het gelukt is om het met voeding te regelen Thomas. Soms gaat zoiets niet en dan moet je toch aan de pillen. Het ene lijf functioneert anders als het andere. Jij kon er wat aan doen en hebt het gedaan en daar heb ik veel bewondering voor. Zelf heb ik eerder te maken met een (te) lage bloeddruk maar ik heb mezelf wat trucjes geleerd tegen duizeligheid.

    Groetjes,

    Dorothé

  7. annaberg zegt:

    Hier ook al enkele jaren mét pilletje. Door de opgehoopte stress steeg ook mijn bloeddruk. Ik maakte te veel adrenaline aan en kwam niet tot rust. Een poging om te stoppen liep op niets uit. Ik probeer wel elke dag te wandelen en zou ook wat kilo’s moeten verliezen. Mooi gedaan van jou.

  8. Ik begrijp (min of meer) wat je bedoeld. Al meer dan 30 jaar gedwongen gebruiker van pufs (en dus cortisone) dus begrijp ik dat je liever af bent van die pil(len). Tja, dan probeer ik uit te leggen waarom ik zo gelukkig ben dat ik de laatste jaren in een rookvrije omgeving werk (en de laatste jaren ook leef) terwijl heel weinigen begrijpen waarom dat zo’n verschil is. Het verschil is twee derde minder pufs nemen. Helaas kan ik niet helemaal zonder. Ook momenten van hoge bloeddruk maar die is veroorzaakt door kortademigheid (in combinatie met overgewicht).
    Ik hoop dat je nog vele jaren zo verder kan, zonder pillen en de vervloekte nevenwerkingen.

    • Dertig jaar cortisone? Leuk is iets anders…
      Ik ben altijd fervent anti-roker geweest. Niet makkelijk in een gezin waar mensen meer rookten dan de kachel.
      Elke medicatie heeft zijn bijwerkingen, ik hoop inderdaad dat ik nog jaren zonder kan.

  9. Hillechien zegt:

    hopelijk blijft het zo goed gaan zonder medicatie

  10. Marianne zegt:

    Met interesse gelezen, mede ook omdat mijn man chronische hoge bloeddruk heeft. Hoge bloeddruk heeft ook psychische achtergrond waar zelden naar gekeken wordt. Belangrijk is om met de stroom van het leven mee te gaan in jezelf en niet te onderdrukken. Misschien jezelf als kind onderdrukt? Een klein stukje uit en artikel op mijn blog..

    Hoge bloeddruk ontstaat als jij je emoties en gedachten
    langdurig niet in activiteit omzet. Zo leef je altijd dichtbij een conflictsituatie, zonder echter met een oplossing te komen. Daardoor sta je onder een aanhoudende druk, die niet vrij kan worden. Kijk eens bewust wat je ergert of wat je problemen bezorgt, ervaar en doorleef het zonder daarbij aan wat dan ook vast te houden. Een conflict toont je waar je moet leren los te laten. Zo zul je de meeste stoom kunnen afblazen; en zie dan met nieuwe kalmte het conflict onder ogen. Ook Reiki kan hier een goede hulp voor je zijn.

    • Interessante reactie, dank je wel, Marianne.
      De theorie kan kloppen, meer nog, zal allicht kloppen. ‘Loslaten’ is heel belangrijk in deze, maar de één kan dit beter dan de ander. Ik probeer dit de laatste tijd meer en meer. ..

      • Marianne zegt:

        Graag gedaan voor je Paul. Ik weet dat je dit interessant vind, vandaar mijn reactie 🙂 Stel geen hoge eisen (druk) aan jezelf. Vind je eigen pad in het loslaten, daar kom je het verste mee..

  11. Menck zegt:

    Met mijn kathedraal van een lichaam en mijn onconventionele levensstijl, blijf ik nog wel even aan die pil vasthangen, vrees ik. Nochtans beweging zát, doch er zijn teveel verleidingen, meneer.

  12. Kathleen zegt:

    I hear you, my friend. Hierover heb ik ook al een tijdje een blogpost in gedachten. In ieder geval: hoe minder pillen, hoe beter. Gezond leven is de boodschap, met zo weinig mogelijk stress. Wat vaker de schouders ophalen, “whatever” zeggen, en misschien eens op een kussen gaan zitten bij de boeddhisten zijn veel beter voor lichaam en geest op lange termijn. Maar daar halen de bazen van de farmaceutische industrie geen voordeel uit, natuurlijk…

  13. amlodipine, peridopril en metopronol mag ik slikken sinds mijn hartstilstand van 5 jaar geleden. Ik voel mij uitstekend, beweeg behoorlijk, vorig jaar stond de teller op 2400 km lopen. dus de cardioloog gevraagt, kan ik niet stoppen met die pillen, ik heb nooit een te hoge bloeddruk gehad. Ja dat is goed zei hij, maaaaaaaar, wetenschappelijk onderzoek wijst aan dat mensen die de medicatie wel slikken langer leven. Oei, wat doe je dan. Ik ben maar doorgegaan met slikken, wat sneller moe en koude handen en voeten, nou ja dat moet dan maar.

  14. sandravda zegt:

    Wat een gezonde levenswijze allemaal kan doen… Ik heb dat zelf ook al ondervonden! Duim alvast voor je dat bloeddruk onder controle blijft .

  15. Natuurlijk herinner ik me je doktersbezoekjes en het advies toch een medicijn te gaan slikken tegen hoge bloeddruk. Goed van je dat je je levensstijl zo aan hebt kunnen passen dat je mocht stoppen. Dat is echt niet veel mensen gegeven. Amlodipine is echter geen bloedverdunner hoor!
    Vraag maar na bij je arts.
    Ook ik slik al vanaf 2000 meds tegen hoge bloeddruk. Begonnen met een lage dosering maar het werd steeds iets verhoogd. Ik mag helaas niet stoppen. De laatste die voorgeschreven werd was amlodipine. Maar mijn bloeddruk is stabiel dankzij deze pilletjes, ik doe er niet moeilijk over. Ze redden mijn leven. Zoals ik zo vaak zeg.. het is dan maar zo!

    • Mij werd het anders verkondigd… (toch wat dat ‘bloedverdunner’ zou zijn).
      Als geen alternatief mogelijk is voor mijn gezondheid zou ik ze zeker zijn blijven nemen, ondanks de ongemakken.

      • Mij nooit dus ik ben even gaan googelen. Maar dit medicijn is geen bloedverdunner.
        Ik moest laatst voor Zuid-A iets invullen en er werd gevraagd of ik bloedverdunners gebruikte dus ik heb nee ingevuld.. Dus nu ging ik twijfelen..
        Ja dat laatste begrijp ik.. als je niet zonder kunt ben je stom als je ze niet neemt.

  16. Wat goed!
    Mijn man is bijna 36 en neemt al jaren pilletjes voor de bloeddruk. De hele familie daar bijna.
    Niet zo goed, dus!

  17. Hilde zegt:

    Jammer dat de dokter je van bij het begin niet gezegd heeft om je voeding aan te passen en eventueel overgrwicht aan te pakken. Onderzoek toont aan dat indien je 10 procent van je lichaamsgewicht verliest, de bovendruk verlaaft met 10 mmHg en de onderdruk met 20 mmHg. Als je dan ook nog zoutinname vermindert en je voeding aanpast door meer clacium, magnesium en kalium te voorzien krijg je nog een verdere daling. En zo zijn er nog een hele reeks aanbevelingen.

  18. beaunino zegt:

    Hm, zeer interessant al die reacties. Ik moet nog steeds een keer de 24 uurs meting herhalen.
    Fijn voor je Paul dat je zonder kunt. Je hebt je kop op de goede plek zitten dis je zult zelf wel weten wanneer de pillen helaas wel weer nodig zullen zijn.

Geef een reactie

