Mijn vierde blogverjaardag

a1

Op 23 januari 2013 zat ik, net als vandaag, voor mijn laptop en vernietigde de weblog die een paar weken voordien werd opgestart. Ik vond mijn draai niet op WordPress. Kende er niemand, had het gevoel dat ik tegen mijn hond (die ik niet bezit) aan het zeveren was.

Zou ik nu al opgeven, of toch nog een poging doen met een totaal andere aanpak? Iets luchtigs, iets waar ik alles en iedereen (in eerste plaats mezelf) eens verschrikkelijk kon relativeren?

De literaire weg zou ik niet meer kiezen. Been there, done that. Mijn pseudoniem P.Z. was dood en begraven. Tijd voor een nieuwe start, een nieuwe naam. Tien minuten voordien had ik een reis geboekt via Thomas Cook. De keuze voor de nieuwe weblognaam was vlug gemaakt. Thomas Cook – Thomas Pannenkoek. Met een beetje geluk kon ik ook Nederlandse lezers aanspreken, want daar zijn familienamen als Pannenkoek, Zuurdesembrood of Hagelslag heel gewoon.

‘Een simpele ziel ondergaat zijn leven’ was een mooie ondertitel. Want, geef toe, als je leest wat ik vorige vier jaar van mijn leven heb losgelaten blijft dit een mooie samenvatting.

‘Schrijfverslaving’, dat zou me niet meer overkomen. Niet als bij de weblog die ik ooit had bij Skynet en waar voor meer dan een jaar in de toekomst (!) logjes klaarstonden om dagelijks op mijn lezers los te laten. Stel je voor dat je op een dag als vandaag in januari ‘ervaringen’ schrijft die je putje zomer ‘meemaakt’.  Krankzinnig was dit…

Ik beken dat in die vier jaar bestaan meer dan ééns de gedachte in mij is opgekomen om ook deze weblog te schrappen en een schop te geven richting het cyberkerkhof. Het zijn de vele toffe reacties die me motiveren om verder te doen.

Eén iets zit me een beetje dwars. Bloggen is kwestie van geven en nemen, van lezen en gelezen worden. Ik zit met een aantal volgers, waarvan ik weet dat ik ze niet allemaal wederzijds kan volgen. Echt niet, anders zou het meer dan een dagtaak worden. Daarom mijn welgemeende excuses aan diegenen die ik zelf niet genoeg lees. Ik probeer af en toe op bezoek te komen, maar het gebeurt veel te weinig.

Wat ik ook nog nooit heb gedaan is het ontmoeten van medebloggers. Heeft diverse redenen. Negatieve ervaringen uit het verleden, de waarheid dat ‘een klik bij het schrijven’ niet automatisch ‘een klik bij IRL-ontmoetingen’ betekent, mijn enorm (gebrek aan) zelfvertrouwen en het idee dat ik zo boeiend ben als een zak hooi (werd me ooit verweten door één of andere lamzak in een reactie), het feit dat mijn lieve dame mijn blog praktisch nooit leest en niemand van jullie kent,… Ooit loop ik één van jullie wel eens tegen het lijf, op een informeel en onverwacht moment. Als je dus in Brugge een 58-jarige kletskop ziet lopen met een grote neus, roep dan gerust eens: “Paul!” Als de persoon in kwestie achterom kijkt is de kans groot dat ik het ben.

Vier jaar, ongelooflijk hoe vlug die tijd is gevlogen… Bedankt dat jullie er steeds zijn geweest. Ik boer verder zolang ik er zin in heb.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

86 reacties op Mijn vierde blogverjaardag

  1. perdebytjie zegt:

    Ek het lanklaas kom lees Paul.Ek is bly jy het nie jou blog na die cyberbegraafplaas gestuur nie,want ek geniet dit so!
    Ons kom April na Brugge.Ek sal uitkyk vir ’n kletskop met ’n groot neus!

  2. Menck zegt:

    Vier jaar: een wassen bloghuwelijk. Proficiat!
    Als er ooit een boomlange dikke beer je naam scandeert in Brugge en je kijkt achterom: it’s me. Check voor alle zekerheid de kettingzaag die ik immer meetors.

  3. djaktief zegt:

    Proficiat Paul. Ik “ken” je pas kort maar je blogs zijn boeiend om nog lang te blijven lezen. Ik heb gemerkt dat de Vlamingen op vrijwel alle reacties terug reageren. Heel leuk maar ook tijdrovend. Reageren kost soms net zoveel tijd als bloggen. Weet dat als ik alleen een like plaats dat dit meer uit tijdgebrek komt.

    Zelf schrijf ik weinig vooruit. Een enkele keer een concept. Ook uit tijdgebrek en omdat ik echt wil zijn. Scoren met mijn blog doe ik dan ook niet. Mijn Nederlands heeft daarom ook nog wel eens een paar taalfoutjes of wat minder stijl. Daar benijd ik je om want dat is bij jou onberispelijk.

    Keep on writing, groetjes,

    Dorothé

    • ‘Onberispelijk’ schrijf ik niet, maar doe mijn best. Er zijn wat taalverschillen tussen hoe een Nederlander en een Vlaming schrijft. Sommige woorden hebben ook een totaal andere betekenis, wat tot grappige situaties kan leiden.
      Wij Vlamingen hebben ook veel meer dialecten dan Nederlanders. We zijn nu een drietal jaar met Nederlanders op rondreis geweest. Als je die hoort spreken in de bus, lijkt hun uitspraak quasi identiek, wat je niet zou kunnen zeggen over een bus Vlamingen. Daar hoor je Antwerpenaren die het meest lawaai maken in hun specifieke (voor niet Antwerpenaren zeer plat) dialect. West-Vlamingen (als ik) blijven meestal op de achtergrond en van ons wordt verteld dat we ‘onverstaanbaar’ zijn, omdat in veel gevallen geen inspanning wordt gedaan.
      Vooruitschrijven doe ik wel, zij het een weekje op voorhand. Of, voor ‘moeders koekjestrommel’, zelfs een paar maand op voorhand, want voor die postjes maakt dit niet uit.
      Dank om me blogsgewijs op te zoeken!

  4. Matroos Beek zegt:

    Proficiat Paul! Doe zo verder, je bent goed bezig! Oei… dit lijkt wel een rapportcommentaar…
    Maar toch gemeend!

  5. Samaja zegt:

    Proficiat! En doe zo verder 🙂

  6. Eilish zegt:

    Vierde verjaardag … Broekventje 😸
    Maar proficiat uiteraard!

  7. chrissebie zegt:

    We blijven je lezen Pannenkoekje, ook al volg ik niet veel blogs meer, wegens geen tijd of andere prioriteiten. Doe ma voart zingt Wannes Capelle! Ik kan dat alleen maar beâmen.

  8. poezemie zegt:

    Keep on writing! Ik vind niet altijd de tijd om je te lezen, maar als ik hier kom werkt jouw blog ontspannend en vaak op mijn (glim)lachspieren. Dankjewel en gefeliciteerd met je 4de verjaardag! https://img.smileys.nl/146/cake.gif

  9. Hillechien zegt:

    Gefeliciteerd Paul met dit jubileum, ook ik kan niet iedereen lezen laat staan antwoorden, is dat erg nee denk het niet zoals je zelf schrijft het is geven en nemen en soms geef je meer dan je krijgt en soms andersom. hopelijk mag ik nog lang van je blog genieten. Ga zo door

  10. Liese zegt:

    Vier jaar! Dan ben je waarschijnlijk ook ’s nachts al droog? Proficiat!!!

  11. Rob Alberts zegt:

    Vier jaar blogger, of 58 jaar kletskop?

    Voor beide van harte proficiat.
    Hou vol, blijf schrijven en vooral ademhalen.

    Ik kom hier graag langs.

    Winterse groet,

  12. bentenge zegt:

    Wel ja wel ja wel ja. Zeer interessant dat het bij jou nog steeds in stijgende lijn gaat 😉

  13. zinderen zegt:

    De volgende keer als ik in Brugge ben, zal dat dus al scanderend zijn: Paul,…. Paul,…. Paul, … komkomkom … ? De Chineze toeristen zullen denken dat de alomtegenwoordige duiven Paul heten… 😉

  14. Gefeleciteerd met je 4e jaar Paul! Ik weet niet meer hoe ik bij je terecht kwam of dat jij mij hebt gevonden. Maar leuk blijft het, dus blijf schrijven Paul.. Ook ik heb niet meer altijd tijd om bij iedereen te lezen. Maar dat gebeurt ook niet door iedereen bij mij en dat is goed, Maar regelmatig langskomen doe ik zeker. Soms spaar ik wat logjes aan mijn browserbalk om later te lezen. Dan ga ik er echt even voor zitten! Jij saai? Nou ik kan het me niet voorstellen, je schrijfsels zijn heerlijk om te lezen! Maak er maar een mooie blogverjaardag van en op naar de 5 jaar! 🙂

  15. Wat een mooi moment van stilstaan, ik ben
    blij met onze ontmoeting alhier en ook met alle
    ontdekkingen die ik onder de pannenkoek vandaan
    toch stilaan zie Paul ;-)) Brugge staat nog op
    mijn lijstje van terugkeren, ik ga dan heel
    hard roepend het stadje door denk ik.
    Van harte met je vier jaar hier.

  16. Myriam zegt:

    Het is een eer en een genoegen om de heer Thomas Pannenkoek te kennen in deze virtuele wereld. Hij tovert vaak een lach op mijn gezicht, en soms ontroert hij ook wel eens. Als ik in Brugge ben loop ik constant tegen elke kaalkop aan al roepend: Paul, Paul, bent u Paul? Tot nog toe zonder resultaat. Of toch. In Brugge sta ik nu bekend als die gekke dame die op zoek is naar een ingebeelde Paul….

  17. Vooral verder blijven bloggen, Philemon! Proficiat met je 4de verjaardag 🙂

    Zonnige stadsgroet,
    J.B.

  18. Myrea zegt:

    Proficiat met je 4jarig bestaan! Ik heb het voorbije jaar genoten van je berichtjes en hoop dat nog lang te mogen doen!
    P.s. ik heb geen plat dialect!
    P.p.s. west-vlaams is echt onverstaanbaar!
    😉

    • Dank je.
      Zei ik dat je plat dialect spreekt :)? Kan ik toch niet weten? Eigenlijk is er niets verkeerd aan mensen die een plat dialect spreken, maar het is hoffelijk om naar het AN over te schakelen als mensen van een andere streek je aanspreken. Ik weet zeker dat jij dit doet!
      West-Vlaams is een heel mooie taal, en heeft veel varianten. Eerlijk gezegd heb ik veel moeite op het dialect van Flip Kowlier te begrijpen, zeker als hij zingt.

  19. tinyblogt zegt:

    Proficiat zulle! En je wil niet weten hoe vaak ik al Paul! heb gegild naar een man in Brugge met grote neus en weinig haar. En hoe vaak ik dan een hele domme blik terug krijg. Of ze antwoorden: ’t Is Marcel. Of Gerard. Of Jan. Of Pierre. Maar ik hou vol!! 🙂

  20. evavertelt zegt:

    Proficiat met je 4de blogverjaardag Pannenkoekje!
    Ik weet niet meer zeker hoe ik op je blog beland ben, ik vermoed na een reactie van jou op mijn blog. Wat ik wel weet is dat ik ben blijven plakken 😉
    Als Limburgse kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd goed ben overeengekomen met West-Vlamingen. Ik zat op kot met alleen maar West-Vlamingen, en na een maand van ‘wablieft?’ deed ik vrolijk mee met hen.
    Hoog tijd dat ik die contreien nog eens opzoek!

  21. Marion zegt:

    Gefeliciteerd!!! Ik lees je artikelen graag. De koekjestrommel bewaar ik zelfs tot een rustig moment in de ochtend, wat ik laatst al zei. Dus als het aan mij ligt volgen er nog zeker 16 van deze mooie jaren. De namen zijn wel verwarrend. Thomas. Philemon. Paul. Ik denk dat ik het zoeken aan Myriam overlaat. Ik hoor van haar wel wanneer ze je gevonden heeft.

  22. Micheline zegt:

    Het is altijd verfrissend die schrijfsels van jou! Proficiat en doe zo verder.
    Brugge staat op nummer 1 als uitstap de volgende keer dat we in België zijn. Mocht dat ooit nog gebeuren natuurlijk. En Paul, er zijn ook stille Antwerpenaren hoor 🙂

    • Er zijn heel zeker ook stille Antwerpenaren, én Antwerpenaren die echt moeite doen om deftig AN te spreken, maar die vallen minder op. By the way, ik vind Antwerpen een heerlijke stad en kan best met zijn inwoners opschieten!

  23. Kathleen zegt:

    Een fijne kijk achter de schermen, en meteen het mysterie opgelost over die bijzondere naam 🙂
    Als ik ooit nog eens in Brugge ben, ga ik het toch laten weten hoor. Als je de verwachtingen zo laag zet, kan het alleen maar meevallen 😉

  24. sandravda zegt:

    Alvast proficiat met de 4e verjaardag! Ik kom graag bij je lezen. Leuk te weten vanwaar de naam komt (dat had ik me al vaak afgevraagd)

  25. Marianne zegt:

    Gefeliciteerd Paul met je vierde blog verjaardag, hopelijk komen er nog vele jaren bij, want ik wil je lang blijven volgen en lezen indien het allemaal kan. Over bloggen en random kan ik hele verhalen vertellen, maar daar ga ik je blog niet mee ‘besmetten’ 🙂

  26. ellymay47 zegt:

    Gefeliciteerd……lees je blog met veel plezier…..

  27. Schrijven is leven…en hoe iemand over jou denkt, laat hen, zij hebben een probleem, niet jij!

  28. Gefeliciteerd Paul, ik vraag mij toch al eens waar je alle tijd vandaan haalt om zoveel te beantwoorden en dan ook nog werken. Weinig slaap nodig?
    Warme groet en een glimlach,

  29. joke_dev zegt:

    Oké vanaf nu starten we groteneuzendag in Brugge 😂

  30. liebest zegt:

    ge boert toch ni slecht , zoals we zeggen !!

    doe zo voort .. ik geniet ervan !

  31. Flavie zegt:

    Proficiat!! Het is hier iedere keer leuk lezen… doe zo voort 🙂

  32. De Fruitberg zegt:

    Proficiat, gelukkige verjaardag!
    Nog eens vier jaar erbij, zou ik zo zeggen!

  33. Morgaine zegt:

    Ja, alle begin is lastig, dat weet ik ook nog, al had ik wel al heel snel een vaste kring toen al, nog op suusjesword, daarna web-log ging wat lastiger omdat ik toen anoniem ging, nu ben ik bijna 2 jaar terug na 3 jaar blog pauze omdat web-log onderuit ging en ik geen zin had om wordpress op te starten toen, hahahaha maar wat ging het dit keer snel, omdat bleek dat vele oude bloggers van toen er nog steeds zijn 😀 En daarnaast, dat ik jou heb gevonden of jij mij, en nog vele nieuwe namen voor mij die ondertussen ook alweer vertrouwd zijn.

    Van harte gefeliciteerd en als ik ooit in Brugge ben, zal ik eens goed opletten 😉

    X

  34. Mieke zegt:

    Gefeliciteerd met jouw prachtige blog. Is mijn lievelingsblog, samen met nog eentje. Is echt een blog uit het leven gegrepen. Je bent een nederig iemand volgens mij. Ik zou je bovendien wel herkennen in Brugge 😉. En jouw beschrijving van jezelf klopt helemaal niet. Altijd plezant om jou te lezen. Zelfs de reacties lees ik altijd. Samen met Mrs.Brubrick haar blog zijn jullie mijn favorieten. Wens jou veel geluk.

  35. Proficiat! De blog waar ik nu op blog bestaat iets meer dan een jaar. Daarvoor had ik een blogger blog, maar had ik geen idee waar ik mee bezig was! Maar het wat leuk! En dat is het nog. Het is onbegonnen werk om overal op te reageren, hoeft ook niet. Maar ik ben wel blij als je langs bent geweest!
    Ik vind jouw verhalen geweldig om te lezen, talent heb je zeker!

  36. beaunino zegt:

    Van harte Thomas-Paul Pannehagel. Een hele mijlpaal. Ik ben op het moment ook erg laks met lezen, mijn hoofd zit gewoon te vol. Hopelijk blijf je nog lang bloggen/ mijn blogmaatje.

Geef een reactie

