Afscheid ‘vieren’

a1

Enkele weken terug schreef ik over mijn ‘verhuis’ naar een nieuwe werkplek, in de aanloop van de vier laatste jaren voor mijn oppensioenstelling.

Je schrikt van de foto hierboven? Even geduld, ik kader één en  ander…

Ik had alles opgeruimd in mijn bureau, ook alle nesten die ik in de loop der jaren had verzameld op alle mogelijke plaatsen van het gebouw. Je kent het wel: bakjes met correspondentie, documentatie, vanalles en nog wat.

Met een bang hart en wat emotie eigen aan mijn persoon slofte ik naar buiten met in de ene hand mijn trolley met laptop, in de andere hand vijf goedgevulde zakken met rommel waarvan ik de volgende dagen zou kunnen afstand van nemen.

De dag erop kreeg ik via WhatsApp een fotootje van mijn ‘baas’ (hij gedroeg zich nooit op die manier) dat ik iets had achtergelaten in een lade. “Dit is er toch sterk over!” stond in zijn berichtje. Hij had een fotootje uit het Internet geplakt met de afbeelding van een onderbroek met een serieus remspoor. Onsmakelijke humor? Vind ik niet :), ligt in de lijn van wat men van mij gewoon was.

Vorige week kreeg ik een mooi afscheidsfeestje. Een heel mooi (en ontroerend) gedicht werd voorgelezen met anekdotes uit ons samenwerken, en ik kreeg een cadeautje overhandigd in een witte plastieken zak. Blijkt dat een collega een versleten onderbroek van zichzelf had meegebracht, en dat ze in de middagpauze geëxperimenteerd hebben met chocolade in de microgolf om er een remspoor te maken om ‘u’ tegen te zeggen. Het werd in een pakje gestoken met een ijskrabber om de overtollige brij weg te werken.

Een zeer gezellige avond volgde, en een veel te mooi echt cadeau werd me overhandigd.

’s Anderendaags, op zaterdagmorgen, maakte ik in de vroege uurtjes een nieuwe foto voor mijn collega’s, waar de vieze onderbroek op de haag werd gelegd en een beeld werd vereeuwigd van ‘het ding’, liggend op de haag, in volle maneschijn.

In dergelijke kleine maar grote dingetjes, misschien de typisch West-Vlaamse humor, vindt deze blogger voldoening en warmte.

Wie geïnteresseerd is om de broek te krijgen moet ik ontgoochelen. Hij is vertrokken richting verbrandingsoven…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op Afscheid ‘vieren’

  1. Samaja zegt:

    Die kan je inkaderen en boven je nieuwe bureau hangen 🙂

  2. Matroos Beek zegt:

    Toch hartverwarmend als je zo’n mooie uitzwaai krijgt!

  3. Eilish zegt:

    Ik herinner mij als de dag van vandaag 30/12/2009 toen ik op mijn werkplek (1988-2009) mijn bureau opruimde. Het was eigenlijk bevreemdend, het besef dat ik daar nooit meer zou komen. Achteraf ben ik pas gewaar geworden hoeveel stress die job eigenlijk bezorgde.
    Ik hoop dat de nieuwe plek een goeie plaats is om af te zwaaien over een paar jaar!

  4. chrissebie zegt:

    Wat geweldig, zo’n dingen kan men alleen maar ontroerd van worden! Veel plezier op je nieuwe werkplek.

  5. nannonblog zegt:

    Wat een leuke persoonlijke aanpak en ja goede humor van de West Vlamingen. Je bent vast geliefd 🙂

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Je krijgt wat je verdient hé, op ludiek en serieus vlak! Een warm afscheid, dat krijgt alleen iemand die graag gezien werd door zijn collega’s, een pluim op je hoed dus!

  7. Rimpelingen zegt:

    Ik sluit me aan bij Mrs. BRubeck: je zult wel gekregen hebben wat je verdient. Fijn voor jou en leuk voor ons.

  8. Menck zegt:

    Afscheid van een vertrouwde werkplek: het laat een mens niet onberoerd. Gelukkig werd je stevig in de bloemetjes gezet met zelfs een ludieke toets. Op naar de finish, gij koene remspoorridder! 😀

  9. Rob Alberts zegt:

    De herinnering blijft.
    Al denk ik dat jij in je leven een mooi museum kunt beginnen met typische producten.

    Vrolijke groet,

  10. Marion zegt:

    Haaaaaahahahahahaha, ik was zoooooo bang dat je dit echt ergens tegen was gekomen. Gelukkig was het een cadeau. Verdient!

  11. De Fruitberg zegt:

    Je werd dus duidelijk geapprecieerd op je vorige werkplek, neem die herinnering mee zou ik zo zeggen. En maak morgen een remspoor op je nieuwe afdeling

  12. Zorg dat je broek niet scheurt op de nieuwe plek! 🙂 Veel succes daar, met zo’n warm afscheid bij de vorige, kan dat niet anders dan goed gaan!

  13. Morgaine zegt:

    hahahahahaha geweldig! Super veel succes op de nieuwe plek!

    X

  14. En dan ga je dat nog eens overdoen met je pensioen…….nice ;-). Je oogst wat je zaait maar ik moet zeggen, supergrappig 🙂

  15. Joke zegt:

    Dat moet nogal wat voorpret hebben veroorzaakt bij je (ex)collega’s, minstens evenveel dan het plezier achteraf. In dit geval een gepast en deugddoend afscheid! (Moest ik zelf ooit zo een afscheid krijgen zou ik me er serieus vragen bij stellen.) Heb je inmiddels ook een warm onthaal gekregen?

  16. Flavie zegt:

    Hahahahaha…. geweldig!! Veel succes op de nieuwe werkplek!

Geef een reactie

