Moeders Koekjestrommel

k7

Herinner je het verhaal van de doop van mijn moeder, toen een dame recht stond en zich spontaan kandidaat stelde om jaar meter te worden.

Bovenaan zie je een beeld van de hele familie ‘D.’. Centraal zie je een man met een raar snorretje en een pet op. Dit was de pater familias, Joseph D, echtgenoot van de meter van mijn moeder. Het grappige was dat niemand wist wie je bedoelde, mocht je destijds naar hem hebben geïnformeerd.

In de wijk Steenbrugge was hij gekend als ‘Septje Boane’, net zoals de meeste namen destijds werden verbasterd. De naam van zijn echtgenote was ‘Elodie Boane’ (voor mijn moeder: ‘Metje Boane’). De dochter Elisabeth (mijn latere meter) ging als ‘Lisabeth Boane’ door het leven en de dochter Maria als ‘Marja Boane’.

Die mensen hadden stuk voor stuk een hart van goud. Ze bleven samen wonen, ook als Elisabeth trouwde en ze twee kinderen kregen. ‘Hop, opschuiven en een bedje bij’ zal men hebben gedacht, en zo geschiedde.

De mooiste periode van het jaar was rond nieuwjaar, want dan vierden ze feest voor de hele familie en alle kennissen. Ze gingen nooit ergens heen, maar nodigden iedereen bij hen thuis uit om te vieren op het nieuwe jaar. Die familie had zoveel vrienden dat effectief moest gereserveerd worden tot een eind nadat de lente was aangebroken. Het is nog gebeurd dat ons gezin (vader, moeder, mijn drie broers, ikzelf en mijn grootmoeder) eind april gingen ‘nieuwjaren’ bij Septje Boane.

Dit stond garant voor een heel rijk gedekte tafel. Beginnende met de koffietafel rond twee uur tot en met het avondmaal rond zeven uur ’s avonds. En maar praten, lachen en gul alcohol schenken. Ik denk zelfs dat ik ginder het eerste glas wijn in mijn leven heb gedronken. Of neen, het was een glaasje elexir. Je kent het wel, die zeemzoete likeur die vlot binnenloopt, maar zwaar kan toeslaan.

Hilarisch vond ik het sanitair ten huize D. Thuis hadden we al een toilet binnenshuis, maar daar waren de grote en kleine boodschap nog buiten te doen. In een huisje achter in de tuin, inclusief deur met hartje in. Binnen vond je een brede plank, waarin een gat was gemaakt. Er moest een blok hout worden weggeschoven om die opening vrij te maken. Binnenin het gezoem van vliegen en een opstijgende reuk van uitwerpselen. Het toiletpapier bestond uit stukken krant, netjes in stukjes gescheurd en aan een touwtje vastgemaakt. Ik denk dat het woord ‘gemak’ dat in Vlaanderen al eens wordt gebruikt om een toilet te benoemen, bij zo’n installatie werd uitgevonden. Al bij al zat je zeer gemakkelijk op zo’n plank.

Dit sanitair mocht enkel worden gebruikt voor de zittende boodschap. Mannen moesten hun vloeibaar gevoeg doen in een ‘piscine’ die vast hing aan de buitengevel. Het water liep in een buis richting ‘vaartje’, dat vlak naast de woning lag. Handen wassen nadien? Dit was nog niet uitgevonden…

(iedereen op deze foto is ondertussen overleden)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

52 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Morgaine zegt:

    Dat is een geweldige herinnering, ja sanitair van vroeger, hoe vies was dat eigenlijk, hahahaha

    X

  2. tinyblogt zegt:

    Oh ja, ook zulke dingen herinner ik mij. Bij mijn grootouders in de Antwerpse Kempen was er een gelijkaardige koffietafel en een gelijkaardig voorhistorisch toilet (in mijn ogen dan) en blijkbaar vond ik dat allemaal nog redelijk normaal. 🙂

  3. Matroos Beek zegt:

    De w.c. vond ik altijd zo smerig. Ik was ook bang om erin te vallen. De stank ruik ik ook nog. En dan de geur als je zo’n piscine voorbijging!..

  4. Myrea zegt:

    En de vrouwen dan? Op de hukken naast het hokje? 😂

  5. Mrs. Brubeck zegt:

    Doet me denken aan de zelfgegraven “hudo’s” bij de scouts als we op kamp waren. Eigenlijk onbegrijpelijk, er zullen een groot aantal boeren zijn die “lekkere” putten hebben op hun weilanden door die praktijken.
    En die geur, die vergeet je nooit!

  6. Koen zegt:

    Het gedeelte over de buiten wc (plank met gat, krantenpapier en pissoir) kan ik 100% kopiëren want zo was het ook bij mijn grootouders.

  7. Menck zegt:

    Een plank met een gat herinner ik me nog uit mijn kindertijd toen we bij grootmoeder langsgingen. Ik zat er, als kleine uk, wat wankel op, bang dat ik door het gat zou vallen, terwijl de vliegen met tientallen tegen je blote reet beukten. Nostalgie met een geurtje.

  8. djaktief zegt:

    Bij ons aan boord was een wc die direct in de haven uit kwam. Voor ons heel normaal destijds (30 jaar geleden). Nu hebben de meeste schepen een sceptic tank.
    In de zomer zwommen wij gewoon in de haven. Ik weet niet of ik dat nu weer zo snel zou doen.

    Groetjes,

    Dorothé

  9. beaunino zegt:

    Een ‘gemakkie’, dat woord gebruikte men in Nederland ook. Hier in de Zaanstreek werden ze Hoisies genoemd. (Huisjes). Hebben we het nu toch maar echt gemakkelijk hé?

  10. Rob Alberts zegt:

    Vroeger was alles beter.
    Alleen sommige dingen zijn nu gemakkelijker.

    Schone groet,

  11. De Fruitberg zegt:

    Wel, dat heb ik niet meer meegemaakt 😀 God zij dank. Mijn grootouders hadden allebei een toiler

  12. Marianne zegt:

    Een prachtig en historisch artikel en in de reacties gaat het alleen om het schijtgat 🙂

  13. sandravda zegt:

    Zo een WC heb ik niet meer meegemaakt! Bij mijn nicht in Sint-Amands moet je nog steeds naar buiten naar het toilet (maar het is gelukkig wel een gewoon toilet!)

  14. Flavie zegt:

    De buiten wc’s zijn van ver voor mijne tijd… ik ken ze wel van ‘ziens’… dat moet nogal een geur geweest zijn als men het blok hout verschoof. Nog maar te zwijgen van de koude wintermaanden… bbrrrr!!

  15. vivapo zegt:

    Hilarisch – maar oh zo herkenbaar – dat sanitair ten huize D. Jouw beschrijving klopt met de beschrijving van het sanitair van mijn grootouders (Café Den Tijger in de Wantestraat te Assebroek).

Geef een reactie

