(poging tot) foto van het jaar

a11

Bijna, beste lezer. Heel bijna had ik eergisteren de ‘foto van het jaar’ beet. Geen idee welke prijs hieraan gekoppeld is. Misschien won ik wel zoveel dat ik voor de rest van mijn leven niet meer moet gaan werken.

Het uurwerk sloop richting middaguur. Deze blogger vond dat het eens zijn beurt was om eten te maken voor zijn teerbeminde en zichzelf.

De boontjes waren lekker aan het stomen. Die zouden vergezeld worden van een heerlijke vegetarische oosterse schijf, zoals je die enkel maar bij Lidl kunt aankopen. Eenvoudige kost? Jawel, noem om het even welke boerenkost, en Thomas Jefferson Pancake maakt het voor u klaar.

Het tempo waarop ik kook zou een plaatsje kunnen krijgen in het Guiness Book of Records, ware het niet dat men mij hiervoor nog nooit heeft uitgenodigd. Bij koken, wandelen of werken moet het vooral vooruit gaan. Zo hou ik meer tijd over om om het gemak mijn teergeliefde te knuffelen.

Er werd dus een pan op het vuur gekeild. Ik kwakte er een scheut olijfolie in en liet de kookplaat zijn werk doen.  De groene slierten groente werden uit de stoompot gevist, en in een andere pot gemikt waar een hete versnipperde ajuin lag te wachten om samen met hen te versmelten tot een culinair hoogstandje van jewelste.

Toen keek ik in de pan waar de vegetarische schijven zouden worden gebakken, en zag zowaar een exacte olietekening van de kaart van Europa. Zelfs Afrika lag er netjes onder te blinken. Het geheel in de ronde pan leek wel een zicht op de wereldbol vanuit de ruimte.

Ik spurtte naar mijn telefoon om het beeld vast te leggen, maar was een beetje te laat. De hete olie had zich wat geroerd. Met wat fantasie zie je nog steeds de kaart van Europa. Je ziet nog de laars van Italië, de vorm van Spanje is ‘nog ça va’, maar Nederland lijkt wel ondergelopen en Das Reich is serieus afgeslankt. Adolf zou zich omkeren in zijn graf.

Maar misschien wordt dit wel het Europa dat we krijgen over honderd jaar als zielige mensen als Donald J. Trump hun zin krijgen en de wereld zich geen snars meer aantrekt van de klimaatopwarming.

Ik zal het niet meer meemaken, maar misschien wel mijn kleinkinderen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

60 reacties op (poging tot) foto van het jaar

  1. beaunino zegt:

    Maw: Het wordt steeds heter onder onze voeten. Fantast!

  2. tinyblogt zegt:

    Ik zie het niet. Maar ja, wie ben ik… We vertrekken eind maart naar Trump-land, al zeg ik dat met een dubbele tong want ik weiger het als Trumpland te zien. Op zoek naar de schoonheid!

  3. Prachtig verhaal en mooi verwoord

  4. Geologische onverantwoord. De Alpen strekken zich wat wat verder uit dan dat en ook Duitsland heeft wel wat gebergte dat niet rap onder water zal staan. Trouwens is het niet enkel een kwestie van dat Trump zijn zin krijgt maar dat iedereen wat nadenkt en zijn/haar leven aanpast. Dan mag Trump de meest idiote onzin uitkramen, hij is toch maar één mens. En schijten doet hij zoals iedereen…

    • Je kunt van een toevallige olie-scheut niet verwachten dat het een exacte kopie is, maar tien seconden voor het nemen van de foto was er enige gelijkenis met Europa.
      Trump mag dan wel schijten als ieder mens, hij heeft dan wel veel meer ‘macht’ dan jij en ik en kan milieuakkoorden op de helling zetten. Als wij onze ecologische voetafdruk klein houden is dit een druppel op een hete plaat.

      • Macht kan gebroken worden maar dan moet een groot deel van de bevolking mee willen/durven doen. En wat betreft die ecologische voetdruk deze gedachte. De tien grootste schepen produceren meer broeikasgassen dan alle auto’s samen. Mocht niemand meer op cruise gaan dan mogen ze hun grote cruiseschepen aan de ketting houden en zal de productie van CO2 gevoelig dalen. Ook dat is je ecologische voetdruk klein houden.

  5. bentenge zegt:

    The new Europa. The final countdown. In een pan.

  6. Morgaine zegt:

    Je snapt wel dat ik wat het nieuws betreft even onder een steen heb geleefd, en ja ook al schreeuwde hij het vooraf al, en de klimaatverandering, wie er ook zit, of we er ooit iets aan kunnen doen? De aarde raakt uitgeput, eigenlijk is er allang de berekening dat de aarde veel teveel mensen heeft rondlopen…

    X

  7. Eilish zegt:

    De milieuproblematiek en Trump. Ik mag er allemaal niet teveel aan denken wat het met de generatie van mijn kinderen/kleinkinderen gaat doen of ik word depressief.
    Er mag van mij een massa-opstand uitbreken in Amerika (of wereldwijd), zodanig dat mensen als Trump afgezet worden en nooit geen kans meer krijgen om beleid te voeren!

  8. De Fruitberg zegt:

    Europa na de opwarming van de aarde, zou dat zijn zoals jouw olijfoilie-Europa?

  9. Samaja zegt:

    Ik vind het schitterend, alleen zie ik het niet 😉

  10. Matroos Beek zegt:

    Voor de een is dit kunst, voor de ander is het bijgeloof… een voorteken… Ik vind het leuk gevonden en goed gezien.

  11. Menck zegt:

    Europa in de pan gehakt. Zowaar een profetische foto, mijn beste.

  12. Marianne zegt:

    Zelden zo een mooie foto van de aardbol gezien. Opsturen die foto, je verdient een grote prijs.
    Jammie, jammie vegetarische burgers…

  13. Marianne zegt:

    Zelden zo een mooie foto van de aardbol gezien. Opsturen die foto, je verdient een grote knalprijs.

    Jammie, jammie vegetarische burgers…

  14. Micheline zegt:

    Ons eiland is ook een beetje noordwaards opgeschoven 🙂 Wel leuke post! Ik hoop dat het gesmaakt heeft.

  15. Marion zegt:

    Italië pikte ik er ook meteen uit! Overduidelijk. Waar een paar vegetarische schijven al niet goed voor zijn!

  16. Kathleen zegt:

    😀
    Misschien was dit wel een proef van God, waarvoor gij met glans geslaagd zijt.
    Jezus staat klaar om zich in uw pannenkoeken te manifesteren

  17. sandravda zegt:

    Schitterend! Italië zie ik duidelijk. Waar olijfolie kan toe leiden…

  18. Liese zegt:

    Schoon, ik zie het ook!

  19. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik mag het graag zien, mannen in de keuken! 😀😀

  20. djaktief zegt:

    Geweldige foto. Ik hou daar heel erg van. Je moet die beslist nog eens ergens inzenden. Ik zit tegenwoordig op Insta en volg mensen die bijzondere foto’s maken. Erg leuk en inspirerend.

    Groetjes,

    Dorothé

  21. Virginie zegt:

    Zalig van die blogposten waar ik een glimlach van krijg! En ja, na nog eens kijken zag ik toch ook iets :o). Tof!

  22. vivapo zegt:

    een mee-slepend verhaal en inspirerend voor een experiment met een fototoestel in aanslag
    – zet het vuur onder een pan – KLIK
    – giet een KLIK olijfolie (extra virgine) in de pan – KLIK
    – volg de gedaanteverwisseling van de KLIK olie in de pan – KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK
    – publiceer de fotomontage met het daarbij horend mee-slepend verhaal…

  23. Vlinder1960 zegt:

    Leuk. Er zijn wel heel veel eilandjes bijgekomen dan. Kunnen we op onze bucketlist zetten om nog te bezoeken.

  24. Myriam zegt:

    Knap 🙂 Is dat om op het gemak je geliefde te knuffelen, of omdat het gemakkelijk is? Allé ik snap die zin niet zo goed 🙂

  25. Ik geloof dat mij gevoel voor fantasie mij een klein beetje in de steek laat. Ik zie het niet. 😦

Geef een reactie

