Zwienneboel

a11

Onze woning mag ondertussen bijna tweeëntwintig kaarsjes uitblazen.

Wij zijn niet de mensen die kicken op materiële rijkdom, op uiterlijk vertoon, pracht en praal. Indertijd hebben we gebouwd met respect voor ons budget en volgens onze behoeften van ergens eind de vorige eeuw.

Ondertussen begint onze leeftijdsteller naar ‘tram zes’ te neigen. Ik mag er niet aan denken, maar over negentien maand wordt mijn zestigste verjaardag gevierd (als Pietje de Dood mij ondertussen niet komt halen).  Aan ons huis hebben we nooit super veel kosten gemaakt. Na twintig jaar begint één en ander zich toch op te dringen. Of althans: we dénken dit toch, luxebeesten die wij Westerlingen zijn.

Zo begonnen onze keukentoestellen te smeken om naar een bejaardentehuis overgebracht te worden. We hebben nog zo’n kookplaat die met knoppen wordt bediend en die een kwartier na het koken nog hitte afgeeft. Onze oven krijgt kuren. Warm water komt er al lang niet meer uit de kraan. Onze koelkast is te klein en de plaats waar er flessen worden gezet is al jaren afgebroken. En we hebben kastentekort.

Luxebeesten, dus. Toen onze twee kinderen nog thuis woonden, hadden we ruimte genoeg voor ons vieren. Onze koelkast was ruim genoeg en we ‘bleitten’ niet over onze kookplaat of andere ingebeelde ongemakken.

Aan onze leeftijd hebben we een spaarcentje. De laatste jaren merken we dat de intrest die onze bank hiervoor geeft belachelijk laag is. Dus dachten we: hupsakee! Waarom maken we het ons gedurende het laatste kwart van ons leven niet comfortabel, zoals we het willen? Onze keukeninstallateur van tweeëntwintig jaar geleden (familie van een schoonzus) was bereid het boeltje een make-over te geven, nieuwe toestellen te voorzien én een extra kast te maken met een koelkast waar we in kunnen rechtstaan.

En, beste lezer, zeer belangrijk, onze volgende investering. Twee nieuwe WC-potten. Hangtoiletten, lekker modern en goed voor hart- en bloedvaten. En, terwijl we toch bezig zijn, een nieuwe brander voor de chauffage én het eindelijk oplossen van de problemen met ons regenwater.

De werken zijn nu volop in gang getrokken. De keuken is net afgewerkt, nu kwestie van onze kak inhouden voor de twee nieuwe toiletpotten die eraan komen. En als we straks op de thermostaat blazen, zal een temperatuur in onze kamer hangen om ‘u’ tegen te zeggen.

Ondertussen is het een ‘zwienneboel’ in ons kot (‘varkenskot’, voor de niet ingewijden). Ons huis ligt ondersteboven, puur met brol uit onze keukenkasten. Gisteren kon ik en lachje niet onderdrukken toen ik een postje van Liese las. Ze dacht (welhere) dat ze een slechte ‘Houswife’ was omdat haar keuken een beetje rommelig lag.

Ten eerste, Liese, ‘housewife’ is negentiende eeuws. Je ‘househusband’ is even verantwoordelijk voor de rommel, en mensen die dagelijks uit werken gaan hebben geen tijd om een ‘afgelikt’ huishouden te hebben. Bij ons is het ook niet zo, zeker niet in de zwienneboel waar we dezer dagen in leven.

En weet je wat nog? We trekken het ons allemaal niet aan.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

60 reacties op Zwienneboel

  1. ellymay47 zegt:

    Wij zijn ook aa het veranderen toe en ook een zwijnenstal hoor…….maar wij maken er nu geen punt van hoor….

  2. Samaja zegt:

    Dat is een gezonde houding, bij ons is het net hetzelfde. Ik slaag er altijd weer in de boel overhoop te leggen en mijn man is geen haar beter 😉

  3. bentenge zegt:

    Opruimen die boel ! Hoe is het gdvdmme mogelijk ? U HouseZwiens !

  4. Myrea zegt:

    Wij zouden wel 101 dingen willen vernieuwen en opknappen! Maar ons spaarcentje is nog niet voldoende om eraan te beginnen. Het blijft dan maar bij proberen alles wat op orde te houden en roeien met de riemen die we hebben. Opgeruimd? Nooit 😂 maar wel (bijna) leefbaar ondertussen!

  5. chrissebie zegt:

    Hiervan t zelfde, enfin nu nog niet, maar binnen twee jaar. Er staat een nieuwe badkamer met inloopdouche tegen onze ouden dag op het programma en een nieuwe keuken met allemaal praktische uittrekbare kasten en zo. Kwestie dat we op ons gemak zijn tegen d

  6. chrissebie zegt:

    Oeps, bericht weg, tegen dat we op pensioen zijn. Ik wil tusen de brickeljon zitten als we gepensioneerd zijn.

  7. Hier idem – ik heb altijd geleerd dat ik nóóit een slaaf van het huishouden mag worden en ik heb die les goed onthouden 😂😂

  8. nannonblog zegt:

    Ja op een gegeven moment ben je toch aan de beurt. en moet je aan de bak in huis. Je mag trots zijn op het feit dat jullie zo tevreden zijn en niet meedoen aan uiterlijk vertoon. Leuke schrijfsel

  9. Eilish zegt:

    Mijn huis (in 1995 gebouwd) begint ook ouderdomsverschijnselen te krijgen. De keuken kreeg een paar jaar geleden al een update, maar hier is er vooral een tegelprobleem. Faiences die los komen rond het bad, de keukenvloer die precies afschilfert, tegels die los liggen op de chape boven. Eigenlijk zou een mens het ene moeten kunnen verkopen en ruilen voor nieuw (en kleiner) aangepast aan de oude dag. In de ideale wereld…

  10. Wij wonen hier 12 jaar en zijn nog steeds aan het renoveren!
    De badkamer boven is er eindelijk uit en de oprit ligt al jaren vol klinkers die er ooit nog moeten komen liggen.
    Achter op de oprit ligt momenteel het oude bad nog te roesten omdat de oude keuken van boven nog op de aanhangwagen ligt….
    Manlief is te veel in het buitenland (we doen alles zelf!) om er echt vaart achter te kunnen zetten!

  11. Gelukkig is het maar tijdelijk en leef je naar het eindresultaat toe. Ons huis heeft vorig jaar de twintig jaar aangetikt en inmiddels is bij ons de keuken vervangen, hebben we een slaapkamer op zolder laten maken en een dakkapel laten plaatsen. We zitten daarom ook tijdelijk in een zwieneboel, op de eerste verdieping ligt alles overhoop. Omdat we van plan zijn hier lange tijd te blijven wonen en er lang van hopen te genieten hebben we flink geïnvesteerd.

  12. tinyblogt zegt:

    Wij zijn nog maar aan het ‘nadenken’ over verbouwen (keuken uitbreiden) en ik krijg al stress. Ik heb in mijn leven al twee keer een huis verbouwd, en er daarna moeten uit trekken wegens omstandigheden dus al mijn zelfgekozen ideeën en heel de santenkraam heb ik opgegeven. Ik wil graag een andere, ruimere keuken, maar ik ben zo bang om er aan te beginnen. Al die zwieneboel zie ik ook totaal niet zitten, maar vooral de stress niet die er rond hangt – en de angst om terug te verliezen wat ik zelf heb opgebouwd. Het is dus erg dubbel bij mij.

    • ‘Derde keer, goede keer’, zullen we maar denken, hé. Het is jullie alvast toegewenst.
      Van wat ik van je lees ben ik overtuigd dat jullie relatie goed zit.
      Een zwienneboel (schrijf ik met dubbele ‘n’, het zouden gerust vier ‘n’-nen moegen zijn) is het heel zeker. Om dan nog te zwijgen van die werkmannen die dagen in je huis rondspoken,…
      Maar het resultaat is echt de moeite waard. Ik had eerst een fotootje ingepland, maar heb dit dan toch maar ingetrokken…

  13. Rob Alberts zegt:

    Twee nieuwe WC-potten. Hangtoiletten, lekker modern en goed voor hart- en bloedvaten.
    Kunnen de loslopende zwienen hier wel mee over weg?

    Verbaasde groet,

  14. Menck zegt:

    Onze woning – eveneens tweeëntwintig lentes jong – houdt zich vooralsnog kranig, ook wat de inherente apparatuur betreft. Op een nieuwe kraan en wat likken verf na, is alles nog naar wens. Hout vasthouden, vaneigens.
    Dat je nu een wijl in een varkensstal leeft: erdoorheen kijken. Straks zal je woning glimmen, en jullie ook, van trots.
    O ja: neemt zo’n hangtoilet niet meer plaats in dan een gewone wc-pot? Wij overwegen zoiets ook, maar ons kleinste kamertje is nu al écht klein.

  15. Matroos Beek zegt:

    Toch iets moois om naar uit te kijken. Straks weer alles goed werkend en nagelnieuw. Dat beetje rommel moet je er natuurlijk bijnemen…

  16. joke_dev zegt:

    Als die zwieneboel gaat opgelost zijn kan je als een zwien in je frigo hangen 😀🐷🐽🐖

  17. Marianne zegt:

    Fijn dat de verbouwing al een eind op weg is, kun je er weer jaren tegen aan.
    Het moet altijd eerste een zooitje zijn voordat het prachtig is. Geniet van je paleisje

  18. Koen zegt:

    Hoe zouden onze moslim landgenoten zo’n rommelkot noemen?

  19. Evelyne zegt:

    Whahaha, zalig geschreven! E zwieneboel 😀 Jaja, nog e bitje en uze stroate word ook e zwieneboel 😉 ’t Is e ke nodig met ol die pitten en bulten :p

  20. djaktief zegt:

    Hi Thomas/Paul,

    Hier spreekt nog een echte huisvrouw al heet dat tegenwoordig een gezinsmanager ;-). Mijn basisregel is mensen gaan voor dingen en soms betekent dat het niet zo ordentelijk is. Je huis is belangrijk. Niet om te showen maar om je er goed te voelen. De zaak bijhouden/aanpassen nu je een dagje ouder wordt is verstandig. Ik duim dat jullie nog lang van alles mogen genieten.

    Groetjes,

    Dorothé

  21. Ik hoop voor jullie dat het niet te lang duur, die zwieneboel.. Maar zoals we in Holland zeggen.. het moet nou eenmaal eerst rotzooi worden voor het opknapt! Leuk logje! En veel plezier van je hangtoiletten! 🙂

  22. Wat een fijn vooruitzicht! Hier net een nieuwe
    douche en ook dat gaf opruimrommel de ruimte.
    Maar nu zijn we nog iedere dag heel blij!

    Succes met alles…

  23. DjeauOui zegt:

    Ik denk dan meteen: “fotoooooooooo”.
    Ik ben zo’n mens met een baksteen in zijn maag die graag binnen kijkt bij anderen. 🙂
    Geniet van de nieuwe luxe binnenkort!
    Ps. Zestig, schmestig. Je blijft een stuk! 😉

  24. Flavie zegt:

    Ik krijg al stress als ik dit hier lees, nog maar te zwijgen als het er bij ons zo aan toe zou gaan. Niks voor mij!!! Gelukkig kunnen jullie er wel tegen… 😉

Geef een reactie

