Moeders Koekjestrommel

k2

Met een weekje tussenpauze doen we de koekjestrommel weer eens open. Vorige week schreef ik een logje over de toestand van mijn moeder. Voor wie het interesseert: momenteel evolueert haar toestand in gunstige zin. Misschien komt ze zelfs terug naar huis, zij het dat het met serieus meer hulp zal moeten gebeuren dan voordien.

Honderden foto’s zijn voorzichtig door mijn handen gegaan. Ze waren zo kostbaar en broos dat ik ze enkel aan de zijkanten durfde aanraken.

Bij de meeste foto’s kreeg ik heel vlug een Aha-erlebnis. Bij sommige helemaal niet. Een voorbeeld is de foto van hierboven. Ik gok dat hij genomen is in een cafeetje in Sint Michiels Brugge, op een paar honderd meter van het liefdesnest van mijn grootmoeder en grootvader, ouders van mijn moeder.

Mijn grootvader V. was geen echte caféganger, maar wel iemand die hield van het ‘bollen’.
Dit laatste was een volksspel waarbij men probeert de ‘krulbol’ zo dicht mogelijk tegen een paaltje te gooien.

Het spel werd gespeeld in café ‘Spoor 13’, toen nog een volkscafé dat vlak aan de overkant van de spoorweg lag. Nog steeds ‘ligt’ trouwens, want toen ik er vorige week voorbij reed viel het me op dat het nog steeds bestaat.

Een beetje achter deze foto zat een krantenartikel waarop mijn grootvader stond te glunderen met een beker in zijn handen. V.B. was voor de vijfde keer ‘kampioen bollen’ geworden in het jaarlijkse kampioenschap van Sint Michiels.

Het verwonderde mij eigenlijk dit te mogen lezen, want ik heb hem nooit op café weten gaan. Nooit, echt nooit. Hij was een huismus eerste klas, een beetje te vergelijken met Thomas Pannenkoek himself (toch de keren dat we niet op reis zijn).

Ik zie voor me dat een bepaald moment iemand het derde rondje betaalt, en dat pepe V. past voor de eer. Dat hij zal hebben geantwoord: “Vo mien een latte chocola!”, want dat was de gewoonte in die tijd. Als je zelf een rondje betaald had werd verwacht dat je een traktaat terug kreeg. Als je dan geen zin meer had in een drankje (wat toen in 99% van de gevallen ‘alcohol’ betekende) vroeg je een stuk chocolade die je dan thuis aan de kinderen kon geven.

Twee opa’s ‘kampioen’. De ene met zijn duiven, de andere met krulbollen. En nergens, nergens staat een standbeeld ter ere van hen.

Kun je dit begrijpen?

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Hillechien zegt:

    Nee, dat is inderdaad raar dat er geen standbeelden staan. Misschien toch eens aankaarten bij de gemeente. Fijn te lezen dat het wat beter gaat met je moeder. Wens je een fijn weekend.

  2. Matroos Beek zegt:

    Wat fijn dat het beter gaat met je moeder en dat ze naar huis kan, ook al is er een batterij hulptroepen nodig, voor haar is het toch het beste in haar vertrouwde omgeving.
    En ja… dat krulbollen… mijn beide opa’s waren ook fervente krulbollers. Herkenbaar. Ook dat van het latje chocolade… Mooi om te lezen.

  3. djaktief zegt:

    Thumbs up voor de oudjes vandaag en dubbel voor je moeder.

    Groetjes,

    Dorothé

  4. tinyblogt zegt:

    Het zou mooi staan op het rond punt aan Caesenbroot, dat standbeeld. Blij dat het wat beter gaat met je mama.

    • Weet je wat? Ik zal jou er eerst een week zetten, en als het aanslaat maak ik een beeldhouwwerk van pepe. Maar wil dan wel een grijze stofjas aandoen, een kletskop aanmeten en een rokende pijp in de mond steken. Anders zal de gelijkenis ver zoek zijn…

  5. perdebytjie zegt:

    Interessante spel,Paul.Ek het dit nog nooit gesien nie.Ek is bly jou moeder kan tuiskom.

  6. nannonblog zegt:

    Wat leuk van die latte chocola, mijn familie is groot en velen met een eigen toko als we bij mijn ooms ofzo bij het café op bezoek gingen is het eerste wat hij vroeg willen jullie een kwatta dat is Brabants denk ik voor chocolade-reep, weet de oorsprong niet van het woord. Zal het eens googlen.

  7. ellymay47 zegt:

    Kijk er altijd naar uit om moeder koekjestrommel te lezen……….fijn ook te lezen dat je moeder naar huis mag gaan fijn weekend

  8. De Fruitberg zegt:

    Dus genetisch ben jij voorbestemd om kampioen in pakweg kleiduifschieten te worden…

  9. Eilish zegt:

    Krulbollen, hier in de streek wordt dat nog heel vaak gespeeld, met geloof ik zelfs een wereldkampioenschap (kan tellen voor een sport waar ze nergens van gehoord hebben)
    Voor je mama hoop ik op de beste zorg, waar ze ook mag verblijven!

  10. Samaja zegt:

    Twee helden in hun eigen recht :-). Haha, mijn papa bestelde ook soms een stuk chocolade als hij ging biljarten en geen dorst meer had. Maar dat at hij dan wel zelf op 🙂

  11. Die standbeelden zullen er komen maar eerst een standbeeld voor Lotte Lambert, Raymond Ceulemans en Kurt De Clercq. Als er dan nog geld is…

  12. sandravda zegt:

    Wat fijn dat je moeder misschien terug naar huis mag!
    Van dat krullbollen heb ik hier in het Antwerpse nog nooit gehoord! Toch leuk al die regionale dingen…
    Ook mijn vader bracht soms chocolade mee als hij naar het voetbal ging en wat was ik daar blij mee (ook al verkochten we dat zelf in de bakkerij!)

  13. Menck zegt:

    Veel cafés beschikten vroeger over een authentieke boltra. Vooral in de Westhoek kun je nu nog altijd terecht om te krulbollen (Wat ik een aantal jaren geleden ook deed: fun verzekerd!).
    Dat zo’n groot krulbolkampioen als je opa geen standbeeld krijgt, gaat er bij mij niet in. Zelfs voor iemand die een beetje met een velo’tje kan rijden, wordt tegenwoordig al een sculptuur opgetrokken. Begrijpe wie kan.

  14. Morgaine zegt:

    Dit klinkt net als mijn opa, ooit won hij samen met mijn oma een prijs voor zijn tuin, de mooiste rozen van de straat, maar dat is voor mijn tijd, echter als er al een café bezoek bij heeft gezeten heeft hij dat afgewimpeld, dat weet ik zeker, hahaha

    X

  15. Marianne zegt:

    Met dit blogje heb eigen zelf je grootvaders al een ‘standbeeld’gegeven toch. Alle eer aan beide. Dat zou fijn zijn als je moeder weer richting huis zou mogen al met extra zorg. Ze is dan heerlijk in haar eigen omgeving. Sterkte een lichtje voor je mama.

  16. Rob Alberts zegt:

    Ik stel voor een standbeeld voor jouw moeder.
    Zij heeft tenslotte in jou een wereldblogger ter wereld gebracht.

    Fijn om te horen dat zij vooruit gaat!

    Vriendelijke groet,

  17. Flavie zegt:

    Een latte chocola… ik hoor het hem zo zeggen. Dat wordt nog steeds gevraagd door oudere mensen aan de toog… heb ik al vaak gehoord in de kantine van de voetbal.

Geef een reactie

