Shit, verdorie!

De aandachtige lezers van deze blog, en daarmee bedoel ik Prosper, Martine, Ahmed, Maria, Geneviève, Maurice, Mieke, Lieve, Sigrid, Barack, Ayoka, Mustafa, Abdukrahman en vele anderen, weten ondertussen dat we bezig zijn met wat opfrissingswerken aan onze woning. We moeten tenslotte iets doen met ons geld nu het niets meer opbrengt. Voor sommige dingen werd het wel eens tijd.

In onze regio hebben we te kampen met zeer hard leidingwater. Heel kalkrijk, nefast voor de leidingen. Om een voorbeeld te geven: vaak gebeurt het dat een kraan niet meer loopt, dat ik hem moet afschroeven waarna een massa zwarte brij naar buiten loopt.

Nu de loodgieter toch bij ons moest zijn om nieuwe hangtoiletten (zoals ik schreef in een vorig blogje: goed voor hart- en bloedvaten) te installeren vroegen we hem om ook iets te doen aan het kalk in ons water. Er komt een ontkalker van het formaat van een frigobox, als dat niet helpt dan weet ik het ook niet meer…

Een gietijzeren elleboog aan het begin van de doorvoerleiding werd ontkoppeld. De loodgieter gaf die met brede glimlach in mijn handen om er eens binnenin te kijken.  Het resultaat zie je op de foto bovenaan. Het water dat van hieruit vertrok naar de leidingen binnenshuis, waar koffie mee wordt gezet, waarmee we ons wassen, waarmee we eten klaarmaken,… vertrok door die roestige met bruine smurrie gevulde elleboog.

Geniet nog eens extra van het zicht door te klikken op de foto en die te vergroten. Het wordt steeds maar spectaculairder.

Yek, yek, yek…

Een mens mag toch niet teveel nadenken als hij/zij een glas water van de kraan drinkt…
Informatie als deze: https://www.cm.be/gezond-leven/voeding/voedingswaren/dranken/water/leidingwater.jsp moet dan ook met een serieuze korrel zout genomen worden.

Een smakelijke zondag toegewenst!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

68 reacties op Shit, verdorie!

  1. ellymay47 zegt:

    Goedemorgen dat is zeker Shit, verdorie…..Ja niet aan denken……hopelijk helpt die oplossing met ontkalker en anders niet aan denken. Fijne zondag

  2. nannonblog zegt:

    Kop in het zand! Haha goed dat jullie het hebben opgelost.

  3. Dat is niet mis… niet teveel nadenken inderdaad. Succes met de verbouwing en een hele fijne zondag.

  4. Samaja zegt:

    Een ontkalker helpt zeker, mijn schoonouders hebben dat ook en zijn daar tevreden van. Anders een waterfilter gebruiken vooraleer je kraantjeswater drinkt?

  5. Eilish zegt:

    Volgens mij smaakt jullie koffie nu lichtelijk anders ☕

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Fijne foto, een mens moet van iets ziek worden zeker?

  7. Morgaine zegt:

    Oeh dat is wel heel erg ja, België bij deze ook uitgesloten als vakantieland 😛

    X

  8. Rob Alberts zegt:

    Heb je meer info over die grote en goede waterontkalker?

    Bevreesde groet,

  9. Menck zegt:

    Je zult voortaan je leidingwater met een korrel zout moeten nemen, want zout voedt de ontkalker.
    Het verbaast me dat ontkalkers nog slechts zo groot als een frigobox zijn; het exemplaar in de ouderlijke woning heeft het formaat van een wasmachine en slikt in één keer een zak van 25 kg zout.

  10. Matroos Beek zegt:

    🤢Niet geschikt voor gevoelige kijkers…

  11. Micheline zegt:

    Beikes! Ziet er echt niet smakelijk uit. Hier op ons eiland gebruiken we het leidingwater enkel om te douchen, te kuisen en de planten water te geven. Koken doen we met flessenwater. Het leidingwater heeft hier altijd een geurtje en een kleurtje 🙂
    Succes met al de verfraaiingswerken!

  12. Rebbeltje zegt:

    Val gelijk midden in de shit 😉
    Werd deze kant op gestuurd en het bevalt me hier wel 🙂
    Groetjes

  13. Marianne zegt:

    Bij ons is water nog niet zo goor als bij jullie in België, al moet ik wel zeggen dat er heel veel kalk in zit en daar betaal je €250,- per jaar voor. Buiten de aantal liters voor gebruik nog eens apart. Hopelijk is je probleem opgelost met de ontkalker. Verdere succes gewenst met je huisje..

    • Mensen worden bij ons aangezet om leidingwater te drinken, hoe goor het ook mag zijn. Een rare gedachte…
      Ook hier is water uit de kraan zeer duur geworden. Voor veel mensen wordt deze basisbehoefte, net als electriciteit- en gaslevering een zware last in hun portemonnee.

      • Marianne zegt:

        Bij ons is het ook niet anders dan water uit de kraan te drinken, te wassen en te koken, hoe goor ook. Helemaal waar, veel geld voor vies water dat zeker een zeer grote last is.
        Helaas is er weinig aan te doen of tegen te doen.

  14. chrissebie zegt:

    Iew en ik die er nog aan dacht om een drinkwatersysteem op onze kraan te installeren om zo het gesleur van al die flessen niet meer te moeten doen en waardoor ik ook veel minder afval zou produceren. Maar k ga er nog eens over nadenken denk ik 😉

  15. joke_dev zegt:

    Buisje verstopt? 🙀💩💩💩

  16. Oke, ik schakel weer over naar flessen water, bah!

  17. Kathleen zegt:

    Hier ook hard water, ik ga toch eens zo´n kan met filter moeten kopen…

  18. perdebytjie zegt:

    Ten minste sal julle gebeentes sterk wees van al die kalk,Paul!
    So ’n ontkalker buite die huis waar die watertoevoer begin,is wel baie suksesvol in ons geval.Ek hoop dit werk goed vir julle.

  19. beaunino zegt:

    Getverjasses wat vies zeg. Ik hoef voorlopig even geen kraanwater geloof ik.

  20. Myriam zegt:

    Ik ga onmiddellijk flessen water gaan kopen. OMG zo vies…..

  21. Die foto ga ik dus echt niet vergroten hoor, blegh!

  22. Vlinder1960 zegt:

    Wij hebben er ook eentje in Oostende, zo’n waterontharder. Echt een wereld van verschil. En dat proef je!
    Proost.

  23. Haha speel je voor struisvogel? Nou, ik hoop echt dat het snel opgelost is… Ziet er niet fris uit… 😦

  24. leegschrift zegt:

    Niets in dit huis is hard, behalve het water! Nou, dat is ook weer opgelost dan.

  25. Getverdegetver…het kopje thee moet maar
    even wachten ;-)) Succes met alles daar!

  26. Flavie zegt:

    Oei… blij dat wij gezuiverd kraantjes water drinken met onze Brita (https://thinkyourwater.brita.be/nl/fillenjoy-style)

Geef een reactie

