De Thomas Pannenkoek-plog op zondagmorgen

Ik heb geen abonnement op een krant, maar snuister ’s morgens graag eens door de kranten. Zeker op zondagmorgen, waar mijn lieve dame wat langer uitslaapt en ik gerust een uur voor de pc kan zitten lezen…

Mijn interesses? Heel breed, eigenlijk. Mijn vrouw kijkt vaak aangenaam verrast dat ik op TV-kwissen vaak het antwoord ken vooraleer de vraag volledig is gesteld. ‘Algemene kennis’, denk ik dan, plus veel weet-je-datjes die ik uit de kranten haal.

Heel ‘interessant’ aan het lezen van bepaalde artikels is het nalezen van de reacties van de kijker anderen. De meest ‘intelligente’ opmerkingen komen vaak van de oersimpele medemens die vaak geen zin kan schrijven zonder dat er vijf fouten in staan.

Soms is het gewoon eerlijk grappig, zoals de reactie van hierboven. Je moet zoiets maar meemaken én het durven in de online-krant zetten ook.

Tussen twee kranten door word ik geprikkeld door mijn gedachten. De voorbije week heb ik de muren van ons toilet eens onder handen genomen. De pot was vernieuwd, het handwasbakje vervangen, het spiegeltje had ik afgenomen want ik was het beu. De muren kregen een schilderbeurt en het geheel ziet er echt stijlvol uit. Echt een plezier om naar ons toilet te gaan (dit is geen uitnodiging voor jullie om eens bij ons te komen je-weet-wel-wadden).
Nu dacht ik: laat ons nog een schilderijtje ophangen. Op 2dehands.be vind je die voor een prikje. En inderdaad, ik was nog niet helemaal op de site en ik moest me bukken. De schilderijen werden me naar de kop gegooid. Prijzen zeg maar vanaf tien Euro, wie kan daarvoor sukkelen?
Ik vond mijn gading niet echt, want het moet ook ergens op lijken. Neem nu het schilderijtje van op de foto – zie jij daar heerlijke smeuïge appels in? Ik krijg al kotsneigingen als ik ze alleen maar zie.

Bron: hln.be

Ik bleef gebombardeerd worden door WC-literatuur. Heeft allicht te maken met het feit dat mijn brein was gewashed is door de sanitaire werken in huis. Maar bon, niet erg. Nu weet ik tenminste dat we altijd een reserverol toiletpapier moeten meenemen als we naar Peking gaan. Oudjes gaan er op pad om ‘schietpapier’ te stelen, stel je voor.

bron: hln.be

En, als laatste onderdeel qua WC-praat vond ik in dezelfde kwaliteitsfutkrant Het Laatste Nieuws dat Wilders vierkant belachelijk gemaakt wordt in Amerika omwille van het niet slagen in zijn opzet om Nederland en al wat hem niet aanstaat op z’n kop te zetten. Ik heb er vierkant mijn plezier in. De man loopt al maanden binnen- en buitenland plat om zich op meetings,.. als de grote hervormer te verkopen met zijn speciale gedachten.

Van Wilders naar Trump is maar een kleine stap. Hoewel de persoon Wilders maar een mug is in vergelijking met de huidige falende Amerikaanse president. In El Pais las ik hoe domme Amerikaanse (Trump)kiezers verbaasd zijn dat hun ziektebescherming wel eens zou kunnen wegvallen nu Donald Duck president geworden is.
Er zijn van die hele domme Amerikanen…

bron: elpais.com

In dezelfde krant las ik hoe het DNA honden in Malaga zal opgeslagen worden in de strijd tegen het overmatig aantal (wilde) honden. We zijn er de vorige zomer geweest, en inderdaad, die plaag mag wel eens worden aangepakt.

En ja, toen passeerde ik toevallig ook Tass, de Engelstalige versie van de Russische kwaliteitskrant. Zag ik daar een toevallig berichtje dat de vorige president Mubarak van Egypte is losgelaten. Zomaar, een berichtje tussendoor. In onze media is dit zelfs niet aan bod gekomen (heb ik toch niets van gehoord of gelezen). Te onbelangrijk om te vermelden, het feit dat de man die aan de bron ligt van alle geweld in Egypte de voorbije jaren, weer zijn eigen gras kan afrijden thuis?

Tenslotte, voor ht feit van hierboven heb ik geen woorden. Net op de verjaardag van de aanslagen in Brussel vonden terroristen het nodig om ons eens wakker te schudden dat we nog niet moeten dromen van een veiliger wereld.

Moeten onze (klein)kinderen in zo’n wereld leven?

Geniet van jullie zondag, het is mooi weer!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op De Thomas Pannenkoek-plog op zondagmorgen

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik ga de tuin in. Inderdaad er is al genoeg ellende in deze wereld.

    Vriendelijke voorjáarsgroet,

  2. perdebytjie zegt:

    Interessante skryfsel,Paul…weer heel grappig gedoen,soos net die heer Pannekoek kan!

  3. nannonblog zegt:

    Mannen zijn veel beter in het onthouden en verzamelen van leuke interessante en wereldnieuwserige feiten houd vol Thomas. Leuk om te lezen en goed om te weten
    Het schilderij hangt op jullie comfortabele WC mag ik hopen?

  4. Menck zegt:

    Dat schilderijtje zou ik eerder de titel ‘mand met verlepte kiwi’s’ geven.
    Te onzent hangt er overigens een bordje in het toilet:

    En als je me nu wil excuseren; ik ga kakken.

  5. bentenge zegt:

    Kies dan een mooie tekening ipv een schilderij 😉

  6. Samaja zegt:

    Pfff, dat schilderij is toch ook mijn ding niet en dan met die rare omschrijving erbij. Ze mogen het houden ;-).

  7. tinyblogt zegt:

    Bij ons hangt volgende spreuk in het toilet: “Je laat het heden het verleden vol herinneringen omarmen en de toekomst vol verlangen”.
    Prettige zondag!

  8. chrissebie zegt:

    I word heel gedeprimeerd van zoveel slecht nieuws heden te dage, ik moet dan ook niet perse het nieuws elke dag zien. Misschien een beetje, ” de kop in t zand theorie” . Ik bekijk ook veel filmpjes en zo niet op t grote “tinternet” om te kijken naar varkens die bij de oortjes worden gesleurd. Maar voor een goed nieuwsje ben ik steeds te vinden.

  9. Marianne zegt:

    Met alle ellende in de wereld geen interesse in kranten. Het laatste nieuws schreeuwt je al van de tv tegemoet. Grappig wat je schrijft over de opknapbeurt over het toilet en schilderijtje. Ook het kleinste kamertje moet aangenaam vertoeven zijn voor de mens en smaken verschillen nu eenmaal.. bij ons hangt er spreuk met een belletje, eenmaal bellen is nodig, 2 maal bellen heel hard nodig, 3 x….is niet meer nodig.

  10. Morgaine zegt:

    Tsjah… het nieuws, over het algemeen mijd ik dat vooral en liever, kan er weinig aan doen helaas, kortom.. laat ik het maar bij mijn eigen persoonlijke ‘sores’ houden van alledag en daar proberen uit te komen, iets wat je niet in de krant leest, of wel misschien maar dan 1000 in een dozijn, ik ga zo weer mijn plicht doen en werken 😉

    fijne week Thomas!

  11. Flavie zegt:

    Ik laat het nieuws voor wat het is…

  12. djaktief zegt:

    Zo een beetje later dan anders door de zondagse drukte. Dagelijks lees ik de krant en wel de papieren versie van De Volkskrant. Heerlijk vind ik dat. Ik heb er wel aan moeten wennen. Vroeger las ik Trouw en de lokale Gelderlander maar sinds ik nu al 27 jaar samen ben met mijn man dus De Volkskrant. Veel Trump en Wilderstopics sla ik over om me niet te veel te ergeren. De nieuwtjes die jij nu uitlicht zal ik ook niet gauw lezen. Ik geniet erg van columns en langere verhalen over allerlei onderwerpen vooral in het weekend met alle bijlagen en natuurlijk spel ik de sportkatern als het om hardlopen gaat.

    Groetjes,

    Dorohté

    • Bij het lezen van een papieren versie vind ik het zonde dat ik 75% van de krant niet lees (vooral de sportcatern dan)

      • djaktief zegt:

        Het wisselt sterk wat ik niet lees. Op vakantie en als ik erg vroeg wakker ben (05:00 uur of zo komt regelmatig voor) dan lees ik op de Ipad maar dan lees ik juist minder artikelen. Heel vervelend dat je dan aan een vaste volgorde min of meer gebonden bent.

  13. De Fruitberg zegt:

    Moebarak heeft wel in de Standaard gestaan hoor. En die Trumpstemmers die nu zonder ziekteverzekering komen te zitten: you get what you deserve. Ik zal ook geen medelijden hebben met de gemiddelde Brit wanneer die armer wordt na de Brexit, integendeel

  14. sandravda zegt:

    Enkel in het weekend kopen wij een krant omdat we dan meer tijd hebben. Ik lees ze nog altijd het liefst op papier. In de week surf ik wel eens op internet langs de krantensites, maar nooit zo internationaal als jij!

  15. Marion zegt:

    Ik ben de uitzending over Wilders eens gaan opzoeken en heb me er kostelijk mee vermaakt 😊 Bedankt voor de tip!

  16. En zo ben je weer een heleboel te weten gekomen 😉
    Leuk logje!

Geef een reactie

