Ik was eerst om er een behoefte in te doen

Dit is ongeveer het meest arbeidsintensieve logje dat ik de laatste paar jaar heb geschreven. Telkens opnieuw beginnen, het kruipt in de kleren.

De zeg maar voorlaatste versie van mijn zondagse preek ging over het feit dat de laatste week vier van de bloggers die ik volg de brui aan het schrijven hebben gegeven. Ik hoop op ‘tijdelijk’, maar de vrees leeft dat twee ervan spreekwoordelijk hun handen hebben afgehakt en daardoor niet meer zullen terugkeren.

Het werd een logje waar elk woord werd gewikt en gewogen in de hoop toch niemand voor het hoofd te stoten. Toch vond ik het niet voorzichtig genoeg, en vloog die versie de prullenmand in.

Mijn schat en ikzelf hebben reden om een zucht van opluchting te slaken. Na vijf vrijdagen werklui in ons kot, zijn de geplande werken in huis eindelijk voorbij. Meer nog: zijn ze zeer geslaagd te noemen. Voor mij is nog wat schilderwerk te doen, maar daar zit ik niet mee in. Eigenlijk is het leuk om naast mijn job (waar vooral mijn hoofd het werk moet doen) ook eens mijn handen te gebruiken.

Die werklui die thuis rondlopen terwijl je er staat op te kijken, echt niks om jaloers op te zijn. Je bent op zo’n moment een gevangene in je eigen woning. Geklop en geboor. Af en toe moet zo’n man eens naar het toilet. Als die dan het gebruik van de toiletborstel niet is geleerd, en hij laat een bruin spoor na in de pot… Of dan zie je dat een dakwerker de ene pint na de andere binnen kapt, en hij na vijf pinten met een veluxraam op zijn schouders de ladder op klimt en over de pannen loopt.  Of dan boort er één een syphonputje kapot, en vindt hij het niet nodig dat dit hersteld wordt. Of dan laat er eens iemand een kamer achter vol modder, ligt de voortuin vol vieze peuken van sigaretten of…
Ondergetekende heeft de laatste weken meer gepoetst en opgeruimd dan hem lief is.

Gisterenmorgen werd de laatste toiletpot opgehangen, die van de badkamer.
Zoals de titel van het logje suggereert: ik was de allereerste die…

Aan de achterkant van dit logje vind je een foto die dit illustreert.

En het vorige weekend kregen we de eerste keer ons kleinkind W. op bezoek om te blijven slapen bij oma en opa. Bovenaan zie je een duidelijk beeld van mij (of toch: mijn handen) die op het terras aan het spelen ben met W.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op Ik was eerst om er een behoefte in te doen

  1. Hillechien zegt:

    dus jij kan nu weer met veel plezier je kakske gaan doen. Overigens heb ik er niet de brui aan gegeven maar ben eigenlijk gewoon verhuist en fotografeer wat minder

  2. Koen zegt:

    Zo te lezen is het verschil tussen werklui in Vlaanderen en Mozambique niet eens zo groot. Met dat verschil dat lieden die alcohol drinken tijdens het werk onmiddellijk mogen vertrekken. En het enige ‘wapen’ dat je hebt als opdrachtgever is … niet betalen tot alles hersteld is. Geniet van de dagen met de kleine W.

    • Toen drie jaar geleden onze nieuwe veranda werd aangebouwd, stond zelfs specifiek in het aannemingscontract dat we de werklui geen alcohol mochten aanbieden. Iemand met een beetje gezond verstand drinkt ook niet tijdens het werk, maar die ene dakwerker had er blijkbaar een ander idee over.

  3. Matroos Beek zegt:

    Geniet nu maar van het opgefriste huis! Zalig die stilte na de verbouwingsstorm.

  4. beaunino zegt:

    Ja, ik schrok ook van het bericht van Mrs. B, het was de laatste van wie ik had gedacht dat ze er de brui aan zou geven. Verder gaat heer Menck wat minder bloggen ivm seizoensdrukte, maar de andere twee…geen idee.
    Fijn dat de rust weer hersteld is in huize Pannenkoek, bah al die vreemde mensen in je huis ik, moet daar ook niet aan denken. Gelukkig kan Rem veel zelf., en hij was al lekker aan het klussen toen ik zojuist op de trein stapte om naar mijn werk te gaan. Altijd weer leuk thuis komen na zo’n klusdagje. Fijne zondag samen met jullie kleinzoon.

  5. Samaja zegt:

    Ik ben ook geschrokken door het vertrek van een paar bloggers, waaronder Mrs. B. Net als jij wilde ik erover schrijven, maar het lukt me niet echt. Blij dat je uit het bouwstof bent. Jij gaat dit weekend zeker veel op het toilet te vinden zijn 🙂

    • Het lukte me wel om er iets over te schrijven, maar ik voelde me wat tussen twee vuren, en dat is niet de meest comfortabele positie.
      Ik was inderdaad op het toilet te vinden voor schilderwerken, maar zodra ik naar buiten kan…

  6. De Fruitberg zegt:

    Ik had op zijn minst een foto van het kleinood(?) verwacht. Of willen weten hoe groot het remspoor was!

  7. Eilish zegt:

    Ik heb ook al vaak gedacht om de handdoek in de ring te gooien, maar altijd is er dan weer een klein feit dat ik waard vind om op te schrijven. Vaak helemaal voor mezelf als een soort archief.
    Mijn naasten spreken me er ook op aan als ik lang niets heb geschreven, maar zo op commando werken is niets voor mij.
    Wat komt, komt.

  8. joke_dev zegt:

    Hoop dat er geen bruine streep op staat of eentje dat jij nagelaten hebt want dat hebben we niet te zien gekregen, zag net de achterkant niet 💩. Leuk spelen met je kleinkind doe ik ook graag maar voorlopig nog even niet, stel dat mijn 👀 eruit vallen.

  9. nannonblog zegt:

    Ik heb op de achterkant van het logje gekeken, wat een verrassing 😉

  10. Menck zegt:

    Die dag ten huize Pannenkoek:

  11. Rob Alberts zegt:

    Je hebt dus op alle manieren plezier?

    Vrolijke groet,

  12. Heerlijk dat jullie je huis weer terug hebt! Maar ja eerst troep en dan plezier! Leuke foto van je kleinzoontje en je linkerhand zal ik nu ook over al herkennen, net als je oor 😀 😀 😀
    Fijne zondag nog! Wij zijn de Ronde van Vlaanderen aan het kijken.. nou ja Jan dan. Ik af en toe! 😉

  13. Marion zegt:

    Wat ben jij een gemene opa zeg! Daar kan dat kind toch nooit bij zo! Ach flauwekul. Als er iemand een leuke grootvader zal zijn…. Die kleine heeft het getroffen. Mijn opa’s en oma’s. Meest dierbare herinneringen uit mijn leven. Onvoorwaardelijke liefde.

  14. djaktief zegt:

    Wat een vreselijk volk die bouwvakkers bij jou. Fijn dat dat voorbij is.

    En altijd jammer als bloggers stoppen maar soms heel begrijpelijk. Zelf zou ik ook beter eens wat gas terugnemen achter de computer maar vooralsnog kan ik het niet laten. Ik heb wel een aantal bloggers uit mijn reader gehaald en wil ook minder tijd stoppen in reageren, maar bij deze missie misluk ik gelijk al jammerlijk.

    Groetjes,

    Dorothé

  15. sandravda zegt:

    Ik kan begrijpen dat julle heel blij zijn dat die werkmannen buiten zijn, Een aantal jaren geleden is hier de douche vernieuwd… Mijn man moest daarna het plafond schilderen, maar dat is nog altijd niet gebeurd, Hopelijk gaan bij jullie de schilderwerken sneller.
    Ook ik was heel verbaasd dat Mrs B stopte, had dat ook helemaal niet zien aankomen.

  16. Marianne zegt:

    Alles is klaar, spim en spam weer netjes na alle ongemakken van de werklui. Geniet van het gedane werk, wij kijken er nog tegen aan dit jaar voor renovatie van de woningbouw.

    Dat is niet netjes en ondankbaar, gebruik maken van het toilet en nog eens een surprise achterlaten in de pot. Zou er toch werk van maken en een klacht indienen bij zijn baas

    Altijd gezellig als je kleinkind komt logeren, zal wel een feest en plezierig zijn geweest.

    • Klacht bij zijn baas? Het was precies de baas die aan het werk was bij ons, met hulp van een knecht. Voor hetzelfde geld bezorgde de baas zelf ons de surprise.
      Veel succes met jullie renovatie!

      • Marianne zegt:

        De baas zelf? dat is nog erger. Dan kun je inderdaad geen klacht indienen. Misschien wel iets van de onkostenprijs aftrekken dan..Wat een service zeg!

        Onze renovatie duurt nog wel even, ze zijn niet zo snel..

  17. chrissebie zegt:

    Pure horror renovatie, ik sidder en beef al voor binnen twee jaar!

  18. zinderen zegt:

    Heb helemaal geen bloggers zien vertrekken, maar misschien kijk ik ook naar de verkeerde kant? Vorige maand lukte het me amper om te schrijven en nog veel amperder om te gaan lezen, laat staan reageren… Het zal wel met zijn momenten zijn?

  19. Micheline zegt:

    Vreselijk om te lezen over rommel en viezigheid dat werkmannen kunnen achterlaten juist voordat wij aan renovatie beginnen. Ik ben heel benieuwd hoe lang we hier gaan moeten wachten tot alles klaar is 😦
    Ja, opa en oma zijn vinden we ook het mooiste wat ons is overkomen. Die gastjes houden ons in vorm!
    Stoute bloggers die stoppen… ik weet het 🙂

  20. Wat een eer 😉 succes met de nieuwe pot. Moge er veel fringspoortjes in gemaakt worden.
    Ik weet niet of ik tot de vier behoor..Anders kan je er helaas 5 van maken.. Hopelijk tijdelijk..

    • Fringsporen zijn enkel spannend als je er iets in kunt herkennen van tekening :).
      Jij bij die vier? Neen, je bent (helaas) al een heel eindje stil, jou had ik er niet bijgerekend… Kom gerust terug bloggen als je het weer ziet zitten!
      (tof dat je nog eens langskwam)

  21. Pingback: Gaming – Myrea's Musings

  22. Toen ze in november onze nieuwe ramen kwamen steken was er één werkman bij die rookte. En niet één sigaretje, eerder een pakje per werkdag, als hij daar al mee toe zou komen.
    Toen alle ramen eruit waren, had ik daar niet zo’n bezwaar tegen, maar toen alles terug dicht was, heb ik hem toch vriendelijk verzocht van zijn stinkstokken aan de buitenzijde van de ramen te roken!
    Drinken en op een dak klimmen? Werkelijk?

    En dat er bloggers zijn gestopt heb ik ook gemerkt. Ik hoop ook bij sommigen echt dat het tijdelijk is….

    • Stank van rokers, nog zoiets… Gelukkig rookten ze bij ons buiten, maar nadien heb ik wel de peuken mogen oprapen.
      Ook ik hoop dat die bloggers maar tijdelijk stopten. Hoewel het een gegeven is dat weinig mensen jaren op dezelfde webplek vertoeven…

  23. Morgaine zegt:

    En zo ken ik weer bloggers die ergens starten, het lijkt of ze gestopt zijn, maar dan weer een nieuw blog elders hebben aangemaakt, echt hoor, die verhuizen zo vaak, dat je ze ook uit het vizier verliest. Soms kan ik snappen dat je ermee wilt stoppen, ook ik heb die momentjes in het grijze verleden gekend, maar ik liet mij niet kennen, net als nu, en ga gewoon door, alleen de ene week meer dan de andere 😉

    Het is jammer, en hopelijk komen ze toch weer terug.

    X

    • Ook ik heb al van die ‘momentjes’ gehad waar ik wou stoppen. Tenslotte blijft het een virtueel gedoe. En toch zijn er van die totaal omgekeerde momenten waar ik het gevoel heb dat hier toch heel wat warme mensen rondzwerven, en dat het pijn doet hen op een ‘andere’ manier te zien vertrekken, zoals het met Jaike is gebeurd…

      • Morgaine zegt:

        Absoluut thomas of Paul, helemaal waar, velen van toen en ook nu ontmoet ik ook en mag ik tot mijn vriendenkring gaan rekenen vaak 😉 Het is net als in het echte leven als je het mij vraagt, iemand gaat in je hart zitten, zijn puur, en er is nep, en dat is in de echte wereld net zo goed. ❤

  24. Liese zegt:

    Blijf jij maar nog een tijdje tateren hé zeg!!!!

  25. Flavie zegt:

    Leuk te lezen dat de werken geslaagd zijn.
    Ik was ook even geschrokken dat Mrs B gestopt is, ik hoop hier nog lang en veel te kunnen lezen 🙂

Geef een reactie

