Lentekriebels

Vandaag komt hoog bezoek naar Brugge. Dina (van de weblog ‘Perdebytjie se nes’) komt met haar zoon op bezoek. Ik volg haar site nog niet heel lang, maar heb enorm veel bewondering voor de foto’s die ze publiceert van wilde dieren in Zuid Afrika en de verhalen die ze erbij verzint.

Helaas hebben we familiale verplichtingen die al een hele tijd zijn afgesproken, anders zou ik voor één keer mijn ‘angst’ om medebloggers in real life te ontmoeten hebben aan de kant geschoven om kennis te maken en hen wat in Brugge te gidsen.

Leve het op voorhand plannen van logjes. Dit bijvoorbeeld tik ik in op zaterdag in de vooravond. We hebben net genoten van een heerlijk (half) dagje buiten. Vanmorgen heb ik gewerkt. Zoals jullie weten ben ik opdraaier van toiletpapierrollen bij een concurrent van Popla. ‘Koning, Keizer, Admiraal’, jawel. Neem van mij aan dat dit afstompend werk is. Na de zevenhonderddrieëndertigste rol heb je het wel gehad. En elke rol het aantal velletjes natellen, echt waar, ik krijg er het schijt van.

Die uurtjes in de zon hebben echt deugd gedaan. De tuin had ik de voorbije week al aangepakt. Het gras ligt er gemillimeterd bij. Mieren kunnen boven de grassprietjes uit kijken. Of het onkruid, want echt ‘gras’ of ‘pelouse’ kun je onze tuin niet noemen. Onkruid woedt welig, onze tuin zit vol met paardebloemen, madeliefjes, klaver en hutspotkruid. Alles wordt afgereden met de grasmachine, want met een schaar blijft het maar duren.

Gelukkig zie ik dat onze catalpa’s de winter hebben overleefd. De boompjes staan er nu het tweede jaar. In een overdreven herfst-opruimbui had ze ze gesnoeid in oktober van vorig jaar. Onze Menck had het even later over het ideaal snoeiseizoen voor die boompjes, en dit bleek -oesje!- maart te zijn. “Wat nu?” vroeg ik hem. Hij raadde aan het snoeisel er opnieuw aan te plakken Hij zei dat we moesten bidden voor een zachte winter, dat dit dan wel in orde zou komen. En zo geschiedt dus. De eerste botjes komen hun kop opsteken, het komt dik in orde.

Beide boompjes doen het goed. God save the queen.

Meer nog. Diezelfde oktoberperiode van vorig jaar plantte ik voor de lol twee ajuinen in mijn lieve dame haar moestuintje, en die staan nu ook fier te wachten op hun bloemetjes. Binnenkort kan ik dus kilo’s ajuinen verdelen onder mijn lezers. Om nadien een CD op te nemen met protgeluiden, natuurlijk. Je weet dat een consumptie van ajuin kan leiden tot petomaangeluiden, daar maken we dan beter het beste van.

Vandaag ben ik er niet echt om te reageren, ik haal morgenavond wel de schade in. Als het geen te mooi weer is, natuurlijk, want als de zon schijnt is Thomas Pannenkoek zelden of nooit achter zijn pc-klavier te vinden.

Geniet van de mooie lentedag!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Lentekriebels

  1. Matroos Beek zegt:

    Oei, ook hier de drie catalpa’s in de herfst gesnoeid… we vrezen dat 1 van de 3 het niet zal redden…

  2. chrissebie zegt:

    Geniet vooral van de zon, het weekend en hopelijk ook van het familiegebeuren!

  3. Morgaine zegt:

    hahaha ja dat snoeien valt nog niet mee, wanneer wel en wanneer niet 😉 Gelukkig is het goed gegaan, wat ik ga doen weet ik nog niet vandaag, maar het wordt wel tijd om wat plantjes achter in de gemeentetuin te stoppen, al is dat voor volgend jaar dan, oh wacht, stokrozen, die ga ik ook zaaien 😀

    X

  4. Eilish zegt:

    Mocht je eens weten hoeveel bomen er in mijn tuin al vermassacreerd zijn in verkeerde periodes…
    En toch komt het meeste altijd weer goed. Alleen mag Menck niet komen kijken, the poor man zou een hartverlamming krijgen 😀

  5. nannonblog zegt:

    PC klavier haha ik zou er ook minder achter moeten zitten, ik ga maar eens het voortuintje voorzichtig aanpakken.

  6. Menck zegt:

    Jij zult alvast niet meer vergeten om volgend jaar pas eind maart te snoeien. Leren met vallen en opstaan, is de beste leerschool.
    Voor de rest: erg vermakelijke zondagskost. Meer van dit!

  7. Heb geen verstand van snoeien hoor., Ik weet dat de hortensia’s die ik heb in maart een kopje kleiner gemaakt mogen worden, dus dat was mijn plan voor als ik terug zou zijn uit ZA. Maar mijn schoonzoon had het al voor me gedaan, Super.. en.. ze lopen uit.
    Ik heb wel mijn bonsai-kastanje gesnoeid in de herfst. En… er komen nu weer kleinere blaadjes in zicht, dus hij doet precies wat ik wil.
    Jammer dat je Dina niet kunt ontmoeten.. dat zou toch echt wel bijzonder zijn geweest. Ik ben er in mijn 6 wkn daar niet achter gekomen waar ze woont. Maar vanwege het ZA dat ze spreekt en schrijft, zeker niet in de regio waar ik was.
    Ik wens je een supermooie zonnige zondag! Hier is het prachtig, dus straks lekker naar buiten!

  8. Marion zegt:

    Geniet er flink van! Het is je gegund, dat weet je. Fijne dag.

  9. Rebbeltje zegt:

    Dan kan je vandaag je hartje ophalen want het is ZONdag

  10. Rob Alberts zegt:

    Ik wens je veel tuinplezier en nog veel zonnige dagen toe.

  11. Wat fijn dat het goed kwam, heel herkenbaar het snoeigevaar ;-))
    Hoop dat je genoten hebt vandaag, in gezelschap van Zon!

  12. DjeauOui zegt:

    Oooh, heerlijk toch, dat lentegevoel. Geniet ervan!

  13. djaktief zegt:

    Meer je leven beleven en minder achter de pc is altijd toe te juichen. Bloggen en reageren ook op social media is een leuke 2e keuze. Dat heb ik echt moeten leren

  14. perdebytjie zegt:

    Nouja..hier is ek en ek het vir julle heerlike sonskyn van SA gebring!Ek geniet dit geweldig in pragtige Brugge.
    Ek was egter dik van die lag by aanskoue van jou gesnoeide boom hier onder in die straat😜

  15. perdebytjie zegt:

    Jy het halwe werk gedoen…al die toiletpapierrolle hier,het te min velletjies!

  16. Vlinder1960 zegt:

    Velletjes WC papier tellen! Petje af. Ik tel ze ook, maar dan als ik ze gebruik. En ik veeg mijn gat af met papier van de Lidl…. 😉

  17. beaunino zegt:

    Hier ook heerlijk bezig geweest in de tuin. En gewerkt helaas, dat moest ook.leuk als je vertelt over je tuin. Wat verbouwt R in jullie moestuin? Ben daar zelf nu ook mee begonnen. Op zeer kleine schaal dan.

  18. sandravda zegt:

    Dat lenteweer was echt fantastisch, daar kan ik zo van genieten.
    In de tuin werken doe ik echt niet graag, maar soms moet het.

  19. Flavie zegt:

    Oef de boompjes hebben het overleefd!
    En groot gelijk… met zo’n mooi lenteweer zou het zonde zijn om achter de pc te zitten 🙂

Geef een reactie

