Moeders Koekjestrommel

Nog eens nam ik met mijn onschuldige ‘kinderhand’ een foto uit het archief van moeder Pannenkoek.

Mijn eerste reactie was: “Wa is mich da??” Wie in godsnaam staat op deze foto? Welke ‘fotograaf’ vond het nodig om die, laat ik het voorzichtig uitdrukken, volslanke dame op die manier voor de eeuwigheid vast te leggen. En dat nog terwijl ze een koe innig omhelst.

Van mijn familie van Brugge kan het bezwaarlijk komen. Ik denk eerder in de richting van de Pannenkoek-clan uit Zarren. Misschien werd de foto op een zondag genomen, want ‘tante Zulma’ (om de dame toch een naam te geven) had blijkbaar haar zondagse kleedje aan. Een leuke handtas ook. Wat aan de kleine kant, maar dat zal gewoon de tijdsgeest zijn geweest.

Moderne (jonge)dames hebben vuilnisbakken handtassen waar heel wat gerief moet worden in weggestoken. Zakdoekjes, de GSM, portefeuille, de huissleutels… Wie weet stoppen ze er ook een hamer en beitel in. Nog nooit heb ik de handtas van mijn vrouw gecheckt. In de tijd van tante Zulma was de portefeuille en een zakdoekje voldoende. Een poederdoos misschien ook en wat lipstick. Of het kunstgebit,…

Wat opvalt op deze foto dat geen van de twee fotomodellen geïnteresseerd is in de fotograaf. De koe kijkt weg, tante Zulma ook. Een David Hamilton zal de fotograaf in kwestie nooit worden, tenzij hij wat bijlessen volgt bij Toontje Klakke, de dorpsonderwijzer van Zarren.

Mocht ik zo’n foto krijgen, ik zou vriendelijk dankjewel zeggen, maar hij zou toch niet verdwijnen in mijn koekjestrommel. Wat ben je daarmee?

Tante Zulma zal allicht al lang gestorven zijn. Ik schat haar op deze foto tussen de 45 en de 50 jaar, en denk dat de foto rond 1955 is genomen. Dan zou ze ondertussen al een heel tijdje de honderd voorbij zijn, gesteld dat ze toch nog zou in leven zijn.  Het is nog twijfelachtiger dat de koe in kwestie nog zou in leven zijn.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. tinyblogt zegt:

    Da’s inderdaad een ferme tante Zulma. Als die indertijd van mijn leeftijd was, wow, dan zien de vrouwen van die leeftijd er tegenwoordig toch een stukske beter uit. De meeste dan toch.

  2. djaktief zegt:

    Ben ook altijd verbaasd wat er allemaal in mijn handtas kan maar veel van de inhoud is al eens goed van pas gekomen.

    Wat de foto betreft….. nu zou je zo’n foto weg doen omdat je even kunt checken of het een leuke is, maar toen kon dat nog niet. Eigenlijk zijn mislukte foto’s veel minder saai.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. De Fruitberg zegt:

    De man kan inderdaad nog wel wat fotolessen gebruiken,enfin, daar is het nu te laat voor denk ik

  4. Matroos Beek zegt:

    Ik vind de combinatie van haar zondagse kleren / sjakos met de koe ernaast (die ze aait) bijzonder. Ook was het vroeger de gewoonte dat men ging ‘poseren’ voor de foto. Dit is dus echt een onverwacht moment, lijkt me. Misschien voor de hoogmis nog snel even de koe knuffelen met de schone kleren aan…?

  5. Die foto weg doen? Dat zou op een site als Instagram nochtans niet mis staan. Je zou er zelfs heel goed mee kunnen scoren want het is een opvallende foto. Geen meesterwerk maar wel origineel en dat telt ook mee (tegenwoordig).
    Misschien was die koe een ‘prijsbeest’ en ging ze nog vlug eens kijken of die nog gezond was voor ze naar de zondagse mis vertrok?

  6. vivapo zegt:

    Ik volg Stef. Tante staat op haar paasbest. Ze deed het prijsbeest alle eer aan, met haar sacoche aan de hand (misschien zat daar wel het prijsgeld in!) en met haar schoentjes waarmee ze ongetwijfeld de koeienvlaaien zal ontweken hebben.

  7. Een bijzondere foto.. het was vast een zondagswandelingetje..
    Denk je echt dat ze tussen de 45 en de 50 was? Kan zijn, maar ze leken zoveel ouder vroeger hè..Een stevige tante, had mijn oma kunnen zijn!
    Ik zal toch ook eens in die koekjestrommel van mijn moeder gaan neuzen! Heb wel weer zin om te bloggen 😉
    Vrolijk Pasen gewenst voor jou en iedereen die je liefhebt!

  8. terrebel zegt:

    Voelden zij verwantschap? Zag tante in de koe meer dan avondeten? Wat een mysterie!

  9. Morgaine zegt:

    Hahahaha ja zo ging dat toen, ik herken het wel van foto’s uit onze oude dozen die niet hier zijn nog, dat komt later, heel veel later naar ik wens 😉

    En de handtas, ja erg he? Bij fysiotherapie krijgen velen al, je mag ene handtas dragen die mag niet meer dan 3 kilo zijn, ik heb de mijne een keer gewogen en die bleek 5 kilo te zijn, LOL…. maar daar zat wel mijn camera mede in en reserve batterijen, is ie gewoon, blijkt ie inderdaad 3 kilo te zijn, notitie boekje en adresboekje, telefoon en portomonee, het gaat sneller dan je denkt!

    X

  10. Samaja zegt:

    Haha, echt wel een rare foto. Sommige handtassen lijken kleiner dan ze zijn. Misschien was ze wel een soort Mary Poppins en kon ze in die handtas een hele living meesleuren 😉

  11. Rebbeltje zegt:

    Vind het een prachtfoto
    Maar wel een opgezette…zo “moet” je gaan staan, dan klik ik jullie ffkes…
    Hier hadden de koeien namen en 1955 haha mijn geboortejaar.
    Groetjes en fijne Paasdagen

  12. els zegt:

    Ik kan het niet zo duidelijk zien maar tante Zulma heeft wel bijzondere schoenen aan.
    Prettige Paasdagen! En eet je geen indigestie aan de paaseieren.

  13. Mrs. Brubeck zegt:

    Sinds Jongste met koeien werkt ben ik er “verliefd” op, vind het superbeesten! Je foto is dus helemaal te gek!!

    • Tot ons stadsbestuur het landbouwgebied achter onze woning een ander kleurtje gaf :(, graasden de koeien vrolijk achter onze tuin. Héél sociale dieren. Als iemand spreekt over ‘domme koeien’, zal ik hen steevast tegenspreken. De dieren herkenden me als ik wekelijks mijn afgemaaid gras over de draad gooide (vijf minuten later hadden ze het opgegeten). Geen twee koeien ook gelijk. Er zat er eentje tussen met van die prachtige ogen en lange wimpers – die zal vele stieren het hoofd op hol gebracht hebben 🙂 !

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Jammer dat je als stier heden ten dage bijna niet meer gewoon je “ding” mag doen. Meestal alleen nog op biologische boerderijen zoals die waar Jongste werkt.

        • Ook koeien kunnen/mogen niet meer op een natuurlijke manier bevallen. Als we ze zagen staan in ‘onze’ wei met een dwars litteken van een halve meter op hun flank wisten we dat ze er een kalf uit hadden gehaald…

  14. Marianne zegt:

    Geweldige historische geschiedenis die je elke week toch maar weer neer pent.
    Mooie foto’s met nodige humor omschreven, zeker op de reacties. Nog even en je hebt je stamboom als boek geschreven.

  15. Menck zegt:

    Ferm beest. Stevige bilpartij, volle uiers.
    De koe mag er overigens ook best wezen.

  16. Rob Alberts zegt:

    1955 een bijzonder jaar, mijn ouders ontmoeten elkaar.
    Geen foto’s beschikbaar, maar dus een bijzonder jaar.

    De foto mag er wezen, jouw verhaal klinkt ietwat verzonnen …..

    Vrolijke groet,

  17. beaunino zegt:

    Uit het leven gegrepen foto’s waarop niet netjes wordt geposeerd zijn zo leuk. Je kunt er van alles bij verzinnen. Hoorde vanmiddag trouwens van Remco dat de laatste Nederlandse mens die nog in de negentiende eeuw geboren was is gestorven.

Geef een reactie

