Moeders Koekjestrommel

Een bijna profetische foto, deze. Mijn moeder met haar jonger zusje.

Vandaag, naar schatting tachtig jaar later, zijn zij nog de enige twee overblijvende van het gezin B. Hun vader is al vijftig jaar ‘wijlen’, hun moeder ongeveer veertig jaar. Hun broer en twee van hun zussen zijn al een tijdje gestorven.

Die jongere zus van mijn moeder woont nu nog in het landelijke Zarren, waar ze na haar huwelijk naartoe is getrokken met haar echtgenoot zaliger. Zo kon ze op een boogscheut wonen van haar andere zus, die gehuwd was met een broer van mijn vader. Ingewikkeld?

Voor de buitenstaander wel. Mijn vader had zijn lief gevonden in Brugge. Op een fietstocht (Zarren-Brugge) naar zijn verovering had zijn broer hem vergezeld, en slaagde erin de zus van mijn moeder te charmeren. Mijn moeder besloot in het ‘beschaafde’ Brugge te blijven, terwijl haar zus haar man volgde naar het plattelandsdorp Zarren. Het jongere zusje van mijn moeder leerde iemand kennen van de streek (Brugge), maar besloot ook de uitdaging aan te gaan om in Zarren te gaan leven.

Blijft ingewikkeld? Misschien wel.

Die jongere zus is ook niet meer goed te been en haar gedachten staan niet meer helemaal netjes op een rijtje. Zelf rijdt ze niet met de wagen, maar ze laat geen kans voorbij gaan om zich door één van haar dochters te laten voeren naar het ziekenhuis in Brugge, waar ze elkaar telkens op een zeer ontroerende manier in de armen vliegen. Ze weten dat voor geen van beiden de tocht op deze wereld nog lang zal duren.

Het is warm om te beseffen dat zussen aan elkaar  blijft hangen, ook al wonen ze geografisch toch een stukje uit elkaar. Ook al hebben ze elk hun leven geleefd met aparte problemen en kansen. Ook al voelen wij, kinderen van de twee zussen, niet echt ‘verwantschap’ met de neven en nichten onderling.

Twee meisjes die arm in arm op een bank zitten bij de fotograaf. Elk met een identiek kleedje aan, gebreid door mijn grootmoeder. Zo’n ‘portret’ was duur in die tijd, maar mijn oma stond erop om regelmatig zo’n studioportret te laten nemen. Zelfs al kostte het haar de boterhammen uit haar mond.

Profetisch omdat het lijkt alsof de tijd tachtig jaar is blijven stilstaan, en ze vandaag nog steeds in elkaar geklikt op de bank naast elkaar zitten, en dit over -pakweg- een jaar zullen blijven doen als ze niet meer onder ons zijn, maar ergens -voor wie erin gelooft- in een plek waar ze rust en pijnloosheid hebben teruggevonden en ons af en toe eens zullen komen bezoeken. Op momenten waar we fantastisch gelukkig zullen zijn en even zullen denken van ‘was m. hier maar nog en kon ze dit maar meemaken’. Of eerder momenten waarop een traan onbewaakt langs onze wang loopt en we denken aan de tijd waar m. er was en een pleister in vijf seconden een wonde bedekte, het bloed stelpte en we weer verder speelden.

Een compliment voor de fotograaf, want ik vind de momentopname prachtig. De sfeerschepping ook, nog wat aangewakkerd door het lichteffect van de tand des tijds, die het beeld wat extra flair heeft gegeven.

Hoe toepasselijk, het lied van hieronder…

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. ellymay47 zegt:

    Nou ingewikkeld in het niet hoor bij onze familie is het ook zo mijn moeder haar jongere broer was getrouwd met het zusje van mijn vader en jongere zus was getrouwd met het jongere broertje van mijn vader…..en mijn moeders jongere zusje leeft nog de andere zijn allemaal…….overleden. ……vind het zo grappig die oude foto’s van jou ik heb geen foto’s van vroeger van mijn ouders en grootouders…..maar vind jou moeders koektrommel verhalen super om te lezen

    Wens je een fijn weekend toe

  2. Matroos Beek zegt:

    Zo ontroerend… het doet me denken aan mij en mijn zusje… aan mijn eigen moeder en haar zussen… die innige, speciale band. Zo herkenbaar. Het spat van de foto. Prachtig alweer.

  3. djaktief zegt:

    Je schetst een mooi beeld Paul. Fijn dat zij het als zussen zo goed met elkaar kunnen vinden. Dat het niet altijd zo is tussen zussen weet ik uit eigen ervaring. Ik verschil als dag en nacht met mijn zus. We hebben niks tegen elkaar maar een echte band is er ook niet behalve dat we de herinneringen aan vroeger delen en die waren niet alleen ‘sweet’. In de familie van mijn vader is wel sprake van een hechte band tussen de zussen en broers. In die van mijn moeder (ze had 9 broers en 2 zussen) veel minder. Mijn moeder is al 13 jaar dood en mijn vader 4. Deze week gingen er weer twee familieleden heen….. ik word oud

    De foto is waarlijk ‘om in te lijsten’.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Het is inderdaad niet altijd zo. Ook binnen die familie is het niet altijd koek en ei geweest, maar met ouder worden leert een mens relativeren en inzien dat er belangrijker dingen zijn dan bvb. ‘geld’ in het leven.

  4. Morgaine zegt:

    Prachtig mooi Paul. Ik heb het in ~stilte~ gelezen, en hou dit in stilte bij mij.

    X

  5. Koen zegt:

    Alweer een mooi begin van mijn zaterdagochtend met jouw koekjestrommel.

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Zo’n banden zijn om te koesteren!
    Ben er stil van…

  7. tinyblogt zegt:

    Zo mooi. Ook de uitdrukking op de gezichtjes. Weet ook, dat 80 jaar geleden, de fotografie en zeker portretfotografie nog helemaal anders was. Voor deze foto moesten ook de kindjes echt wel kunnen stilzitten, toch zeker een seconde of tien, twintig, anders zou het beeld bewogen zijn. Dus volgens mij waren het ook heel erg brave zusjes, die perfect mooi stil zaten op commando. 🙂

    • Zelfs in mijn prille jeugd moesten we enkele seconden stilzitten. Kroop de fotograaf onder zo’n zwarte doek die vasthing aan zijn camera.
      Brave zusjes waren het zeker. Het zou trouwens nogal ‘gezwaaid’ hebben thuis mochten ze de foto’s hebben doen mislukken.

  8. Eilish zegt:

    Mooi beeld met alweer een warm verhaal.
    Dat van die broers/zussen en huwelijken binnen dezelfde gezinnen gebeurde vroeger wel meer denk ik. In de familie van mijn moeder zijn ook zo’n koppels.

  9. Rebbeltje zegt:

    Gelukkig heb ik ook een fijne band met mijn zussen, maar een kiekje zoals deze niet.
    Vanaf mijn 2e jaar de 1e foto’s
    Lied past er mooi bij ja…fijn weekend

  10. Samaja zegt:

    De band tussen zussen is iets speciaals. Prachtig dat ze ook nu nog een hechte band hebben. Je stukje ontroerde me…

  11. annaberg zegt:

    Mooi en warm plaatje. Nostalgie ten top. Ik heb al jaren geen contact met mijn zus. Met de schoonzusjes gelukkig des te meer.

  12. perdebytjie zegt:

    Ek voel nou sommer hartseer…dis so mooi geskryf,die foto,die atmosfeer van die hartseer liedjie!

  13. Marianne zegt:

    Een mooi en warm stukje familie geschiedenis dat geschreven staat. De foto is uniek en toch zo eenvoudig, dat maakt het extra bijzonder net zoals de foto van 80 jaar nog zo intact is.

  14. De Fruitberg zegt:

    Eén oude zus van mijn vader leeft nog. Ze is bijna 95. Het was ontroerend hoe ze zich zorgen maakte over de conditie van mijn vader op ’t einde van zijn strijd. Ik herken dus wat je hier schrijft.Ik leef ondertussen ook al bijna 50 jaar op deze aardbol met een aantal broers en een zus, dat veeg je niet weg, die gemeenschappelijke afkomst

  15. beaunino zegt:

    Het ontroerd me, zo mooi heb je dit geschreven. Ja, zussen zijn is toch wel een ding. Ik heb mijn moeder afscheid zien nemen van haar jongere zus en twee broers die alledrie stierven nadat mijn moeder al wist dat zij zelf spoedig zal sterven.
    Dan doet opeens nog maar weinig ter zaken. Het is het leven en de dood aanschouwen in eenzelfde zucht. Wat waren mijn moeder en haar zusje en broers ontzettend stoer en flink. Oneindig respect.
    Sorry dat ik over mijn eigen ervaring begin. Wil je alleen laten weten dat ik zo ontzettend goed weet hoe intens het allemaal is. Soms niet te verdragen zo mooi en zo oneindig verdrietig tegelijk.

  16. Flavie zegt:

    Het is een prachtige foto… net een tweeling 🙂

Geef een reactie

