Moeders Koekjestrommel

Ik verwijs naar de vorige editie van Moeders Koekjestrommel. Daar zat een jong ventje zielig te wezen nadat de fotograaf een kwart kilo spuug in zijn haar had gewreven om zijn weerbarstige kuif naar beneden te krijgen.

Mijn moeder vond dit resultaat maar niks. Het jaar erop had ze een foto van me nodig voor één of ander officieel ding (een lidkaart van iets of zo) en ze vond dit hét gepaste moment om een ‘mooie’ foto van me te laten maken. Niet meer bij een officiële fotograaf. Ze had bij het bezoek aan de Bon Marché in de Steenstraat van Brugge gemerkt dat daar zo’n hokje stond met gordijntje voor waar voor geen geld een reeks van zes pasfoto’s kon worden gemaakt.

Ik werd door haar naar die plek geloodst, en zag aan de zijkant van het hokje enkele voorbeeldfoto’s hangen waar mensen ongelooflijke smoelen trokken. Een heel leuk gegeven, vond de kleine Pannenkoek.

“Zit braaf neer, kijk naar het venstertje en zorg dat ik deze keer mooie foto’s heb”, gebood mijn moeder.

Het kind in mij kon toen niet stilzitten (het kind in mij kan dit vandaag nog steeds niet) en na de eerste flits had ik het zowat gehad. Ik deed een poging om toch een paar voorzichtige smoelen te trekken, want wou toch minstens één zo’n zotte foto zoals deze die buiten het hokje hingen.

Na zes flitsen stapte ik uit het kotje. Mijn moeder wachtte verlangend tot de foto’s waren ontwikkeld (bij die oude toestellen van begin de jaren zestig duurde dit even). Voorzichtig nam ze de strookjes uit het luikje en keek…

… nogal ‘vreemd’ toen ze zag wat ik had uitgestoken. In die tijd waren zo’n ‘stoten’ goed voor een gezonde oorveeg, maar we stonden midden in de Bon Marché en daar zou het wel niet gebeuren.

In de terugweg naar huis zaten we op de bus. Moeder keek mij kwaad aan. Ik probeerde de andere kant uit te kijken. Uit de hoek van zijn linkeroog zag Pannenkoekje hoe ze de foto’s nog eens uit haar handtas nam, goed bekeek, en heel voorzichtig lachte.

Toen wist ik dat het goed kwam…

En, wees nu eerlijk, was ik niet mooier mét kuif?

(geen enkele van de zes foto’s is gebruikt geweest voor het officieel doel, ik denk dat de spuugfoto dan toch maar dienst heeft bewezen…)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Matroos Beek zegt:

    Voilà, hier zien we de ware aard van het beestje. Heerlijke pasfoto’s van een sloeber.

    • Vreemd dat ik me dit moment, na 51 jaar, nog levendig voor de geest kan halen 🙂

      • Matroos Beek zegt:

        Dan was je toch al een jaar of acht, schat ik? Mijn vroegste herinner heb ik van mijn twee jaar. Ik herinner mij zeer veel van de jaren tot ongeveer mijn dertiende. Dus zo vreemd is dat niet. Ik herinner mij ook dat mijn pasfoto’s werden genomen in zo’n hokje in de Inno in de Veldstraat van Gent…

  2. Rob Alberts zegt:

    Je bent een geslaagde droogkomiek!

    Vrolijke groet,

  3. Flavie zegt:

    Hahaha… zo grappig!! 🙂
    Hier willen de mini-me’s ook altijd zotte foto’s nemen.. en niet eentje hé, eens ze beginnen weten ze niet van ophouden.

  4. tinyblogt zegt:

    ‘k Ben daar ook geweest destijds voor pasfoto’s, in de “Bommarché”. Beetje raar dat het gordijn zo half achter jou hangt. Maar wat een schitterende gezichtsuitdrukkingen. En eigenlijk vind ik dat je er nog steeds op lijkt. Als ik foto’s vergelijk tenminste. 😉

    • Het was waarschijnlijk één van de eerste dergelijke automaten. Tegenwoordig zijn ze meer verfijnd (alhoewel…).
      Jaja, ik lijk er nog steeds op. Behalve dat ik nu geen kuif meer heb, vijftig jaar ouder ben, wat rimpels heb verzameld, een beetje ben gegroeid,…

  5. De boodschap dat je niet meer mag glimlachen op pasfoto’s werd door mijn zoons wel zeer ernstig genomen. Net twee angstige hertjes die werden verrast door de nachtelijke koplampen van een tientonner.

  6. Morgaine zegt:

    hahahahaha welk kind kan nu wel stilzitten, ik moest altijd echt naar de fotograaf zodat ze konden zien wat ik uitspookte 😛

    X

  7. joke_dev zegt:

    haha herinner mij die flitslampen van toen nog, onmogelijk om daar een mooie foto mee te nemen en al zeker niet voor de ongedurige jonge Pannenkoek.

  8. Eilish zegt:

    De rechtse zijn om in te kaderen. Je zou als moeder al een redelijke zuurpruim moeten zijn om daar niet mee te kunnen lachen.
    Heerlijk fotomateriaal!

  9. Ahh, wat schattig.
    Vooral die met kuif! 🙂

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Ben onlangs met B ook zo’n hokje ingedoken, geweldig om wat onnozele foto’s te trekken.
    Diegene die jij hebt moet je echt koesteren, ze zijn fantastisch!

  11. Rebbeltje zegt:

    Onze kleinkinderen winnen het van jou met vlag en wimpel…die trekken bekken op de foto’s en vooral als het niet moet haha

  12. nannonblog zegt:

    Ik vind het een leuke foto reportage om lang van te genieten 🙂

  13. djaktief zegt:

    Leuk je foto’s. Maar als je tegenwoordig foto’s moet laten maken voor een paspoort of ID dat is echt verschrikkelijk. Dan mag je niet lachen, moet je bril af etc. Ziet er absoluut niet uit.

  14. beaunino zegt:

    Wat een mooi verhaal weer. En wat een leuk lachend jochie. Vooral leuk ook dat je moeder er toch wel om kon lachen gelukkig.

  15. Marianne zegt:

    Kan zo heerlijk wegdromen en genieten van je schrijfsel. wat een heerlijk joch was je 🙂

Geef een reactie

