Moeder, vrouw, wonder, en alle variaties hierrond.

Hierboven een fragment uit een gevelbeschildering in een dorp van Bulgarije. Vond ik heel toepasselijk voor een dag als vandaag.

‘Moederdag’. Tegenwoordig zijn er mensen die vinden dat het vieren hiervan niet meer aangewezen is, onder het mom dat er teveel complexe gezinsvormen bestaan. Mag ik een luide ‘boe!’ roepen op zo’n gezever? Heeft niet iedereen een moeder? Of een kind nu in een natuurlijke gezinssituatie leeft met vader, moeder, boompje, bloempje en samsonkoek, of de ouders zijn gescheiden, beoefenen een andere godsdienst of leven met twee papa’s? Elk heeft een moeder, en elk van die moeders heeft een hart dat bloedt als iets aan dat kind wordt misdaan.

De laatste week stond het thema ‘moeder’ dik in de verf bij al wat ik deed.

Om te beginnen mijn eigen moeder, die woensdag om een bizarre reden werd ontslagen uit het ziekenhuis omdat haar aantal ziekenhuisdagen op rij het maximum heeft overschreden, en het hospitaal daarvoor financieel wordt bestraft. OK, ze lag er meer dan zes weken in verband met een niet aanpakkende antibiotica-kuur, maar als iemand nu medische hulp nodig heeft, wat dan? Tegen haar zin en met angst in haar hart is ze overgebracht naar een privé kortverblijf aan onze kust. Liever had ze thuis verbleven, maar dat is nu echt geen optie meer. Wij (haar kinderen) kregen verwijten van haar naar onze kop geslingerd, en dat doet geen deugd. Maar het blijft onze moeder en we doen er alles voor opdat ze goed zou verzorgd worden en zich comfortabel zou voelen.

Mijn eigen vrouw ook, de meest lieve moeder die een kind zich kan voorstellen. Wat was ik graag een kind geweest en door haar geknuffeld en verzorgd geworden. We hebben dan misschien twee zonen, maar toch zie ik in hen een pak kenmerken van hun mama. Hun neus is een Pannenkoek-exemplaar :), maar geef mij een blad papier en ik noteer met gemak vijftig zaken die ze gemeen hebben met hun moeder.

En dan is er nog M, waarvan we vrijdag met een dienst in de Magdalenakerk van Brugge afscheid namen. Ook moeder van twee kinderen, die nu half verweesd achterblijven met hun fysieke mama. De dienst was in een kerk, maar er kwam geen enkele liturgische tekst aan te pas. Het klasje van het zoontje was compleet aanwezig, en zat op een tapijt vooraan in de kerk. Hijzelf moest vooraan gaan zitten op een bankje, terwijl de juffrouw hem vragen stelde over zijn ‘mima’. Weinigen hielden het droog.

Moeders, mama’s (ouders in het algemeen, eigenlijk). Weinig zijn perfect, sommigen blijven met twijfels zitten. Doe ik het goed, deed ik het juist, kon ik niet… Achteraf gezien kun je alles evalueren, en kon alles wel beter op één of andere manier. Maar ook moeders moeten roeien met de riemen die ze hebben. Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd, konden veel zaken anders, beter, minder hard. Maar dan moet je kijken in welke omstandigheden je bent opgevoed, en zul je merken dat welke mama ook enorm veel tijd en energie heeft opgeofferd, enorm veel leuke dingen heeft laten passeren alleen maar om het beste te maken opdat dit kind of die kinderen hun weg zouden vinden in het leven.

Moederdag vieren afschaffen? Ben je zot???

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op Moeder, vrouw, wonder, en alle variaties hierrond.

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jou, jullie nog heel veel gelukkige moederdagen.

    Vriendelijke groet,

  2. tinyblogt zegt:

    Ik ben elk jaar blij dat ik nog een mama heb om Moederdag mee te vieren. Tot straks in Brugge! 🙂

  3. djaktief zegt:

    De commerciële moederdag mag van mij wel afgeschaft worden.

    Groetjes,

    Dorothé

  4. Matroos Beek zegt:

    Dat heb je mooi verwoord.

  5. De Fruitberg zegt:

    Wel, Thomas, zal ik jou eens een voorbeeld geven wanneer dat vieren van moederdag op school wel een probleem vormt?
    Mijn neefje is zijn moeder verloren op erg jonge leeftijd. 18 maanden. Erg fijn dat dat kindje ieder jaar opnieuw iets moest maken voor zijn mama die al begraven was. Let wel, dat werd dan in de school wel aangepast (een cadeautje voor oma, of nog eens één voor papa), maar dat was jaar na jaar een erg vervelend moment.
    Er is trouwens niemand die moederdag wil afschaffen, wel dat moederdag thema in de school, omdat dat voor de school wat praktische problemen met zich meebrengt (denk maar aan koppels in vechtscheidingen)..
    Voor mij, mijn broers en mijn zussen is onze moeder heilig. En we vieren die moederdag, maar doen dat wel niet nu, maar op 15 augustus. Maar dat is een vrije keuze

  6. Morgaine zegt:

    Ik zag het op ons nieuws inderdaad ergens van de week, van de zotte toch… En dan zal vaderdag ook afgeschaft moeten worden? Ik hoop dat het tij zal keren in elk geval.

    X

  7. Kathleen zegt:

    Ik vind dit een heel mooi stuk, en het is prachtig hoe jij over moeders schrijft. Ik vind ook dat het werk van moeders vaak heel erg onderschat wordt. Maar ook dat van vaders, want het zijn niet áltijd de moeders die de kar trekken. Ik denk dat we collectief wat meer respect mogen opbrengen voor ZORG in het algemeen. En er zijn zowel zorgzame moeders en vaders als niet-zorgzame moeders en vaders.

    Dat die school in Brussel geen kadootjes meer wil maken op moderdag en vaderdag, dat snap ik wel. Ik vind ergens ook dat zoiets gerust tot de familiesfeer beperkt mag blijven. Voor mij persoonlijk hoeven moeder,- en vaderdag eigenlijk niet. We kunnen die personen toch extra in de bloemetjes zetten op hun verjaardag?

  8. joke_dev zegt:

    Een mooi betoog voor de moeders. Van kind ben ik geevolueerd naar grootmoeder… En onderweg mijn moeder verloren komende vrijdag 9 jaar. Dank voor je mooie ode en sterkte voor jou en je familie en je moeder.

  9. beaunino zegt:

    Mooi Thomas. Ook jij hebt mij geraakt. Zonder zotheid.

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Er kunnen niet genoeg moederdagen zijn, maar ik wil ook even vermelden dat vaderdag ook zo belangrijk is en dat B op handen gedragen wordt door onze kinderen!

  11. Menck zegt:

    Moederdag beleef ik al meer dan drie jaar in alle stilte.
    Met je stukje heb je overschot van gelijk: moeders zijn ’t allermooist op aard.

  12. Marianne zegt:

    Zelf doe ik niet mee aan Moederdag, het is te commercieel. Ben iedere dag Moeder en dat mag ik voelen ook, liefde van mijn kids. Mooi logje 😉

  13. Eilish zegt:

    Al het commerciële moet voor mij niet rond deze dag, maar dat ik figuurlijk mijn dag mag vieren vind ik wel erg fijn.
    Sterkte voor/met je moeder!

  14. Rebbeltje zegt:

    Hier is het elke dag moederdag…en dat eens per jaar extra vieren vind ik wel wat speciaals hebben…
    En idd iedereen doet vast zijn best en eigenlijk weet je achteraf pas of je het goed gedaan hebt. Zo ook bij jullie moeder…mag ze even mopperen als ze niet naar huis kan, leuk is anders maar ook jullie doen je best op alle manieren die voorhanden zijn toch?
    Groetjes

  15. perdebytjie zegt:

    Dankie vir die mooi stuk,Paul!Daar is so min tyd vir die moderne mens om effens stil te staan en eer te bied aan moeders en vaders.So ’n dag dwing mens tot nadenke.

  16. chrissebie zegt:

    Heel mooie ode aan de moeders! En je hebt groot gelijk. Je moeder graag zien doen ze in elke cultuur. en alle mama’s verdienen een complimentje, of het nu met of zonder cadeautje is.
    Sterkte met het zorgen voor je mama!

  17. Evelyne zegt:

    Op moederdag (en ook op vaderdag) gaan we vaak gaan eten. En in de namiddag een stuk taart bij oma. Voor zolang het nog duurt, nu oma sterk achteruit gaat.. Alleen dit jaar konden we niet gaan eten en zijn we de taart pas ’s avonds gaan eten. We zaten nl de dag er voor in een evenement die we zelf organiseerden. Dus mijn mama heeft de opkuis kado gekregen (grapje, ze was tevreden met een weekend als dit). Het zit niet altijd snor tussen ons, maar ik besef wel wat ze allemaal doet.

  18. Marion zegt:

    Mijn vader kreeg dit jaar op zijn verjaardag een moederdagtaart. Moederdag. Mijn moeder vindt het flauwekul. Ze wil gewoo de aandacht niet. Pech. Krijgt ze lekker toch. Ik ben voor de extra dot slagroom. Dat was mooi gezegd.

  19. Liese zegt:

    Helemaal waar!!! We kunnen ons moeder niet dankbaar genoeg zijn.

  20. kutukamus zegt:

    Mother—the life giver 🙂

Geef een reactie

