Moeders Koekjestrommel

Wij kennen ze als M-L., een oude schoolvriendin van moeder Pannenkoek.
Zo’n echte hartsvriendin die ze jaarlijks eens moest opzoeken. Niet dat ze zo ver woonde, amper op een kleine twintig kilometer van ons huiselijk nest vroeger.

‘Blankenberge’, of nog beter: ‘Uitkerke’, een gehucht aan onze Belgische kust, ietsje groter dan een zakdoek. Je ziet M-L., zeulend met een ijskar (crèmekarre). Een duwkar, waarmee ze te voet van Uitkerke naar het strand stapte. In de kar zelfgemaakt ijs, ongelooflijk lekker.

Hoe ik dit weet? Hewel, op een bepaald moment was M- L. die job beu en zocht mijn vader een nieuwe uitdaging om zijn (voorheen iets kalmere) zomerwerk aan te vullen. Vier monden te voeden thuis en ‘vooruit willen in het leven’, niet te onderschatten. Hij kocht haar ‘business’ over, inclusief de duwkar en het geheime familierecept van het ijs, en maakte naam in de regio Loppem-Oostkamp als ijsventer. Hij liet een moto monteren voor de kar, liet er een soort afdakje voor maken, kocht zich een paar witte stofjassen en een toeter en weg was A. De bewuste kar heeft bij hem zeker nog meer dan twintig jaar dienst gedaan. Pas toen hij het beu was om niet alleen bij mooi weer, maar ook bij regen en wind de hort op te gaan kocht hij zich een camionette en breidde zijn assortiment aan ijs serieus uit.

Het zou me niet verwonderen mocht die vandaag nog steeds ergens het mooi weer maken. Vorig jaar zat ik op Sint Michiels een meisje met een duwkar in de Rijselsestraat. Even dacht ik de contouren van de foto hierboven te herkennen, maar was verkeerd.

Vorig jaar, toen mijn moeder nog mee kon met een gewone auto, voerde één van mijn broers haar nog één keer naar Uitkerke, naar haar hartsvriendin. Het zal de laatste keer geweest zijn dat ze elkaar zouden zien…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Koen zegt:

    Mooie herinnering aan zomerse dagen, zonnige tijden

  2. Matroos Beek zegt:

    Weer zeer ontroerend… vooral het einde.

  3. Mooie herinneringen aan dat wat was en niet meer terug komt… ♡

  4. tinyblogt zegt:

    Het ijsmeisje! Dat uit vroeger tijden vond ik toch veel charmanter dan haar huidige versie. Ik zag trouwens laatst dat het IJsmeisje vervangen is door een IJsjongen, die precies dik tegen zijn goesting op die kar zat.

  5. Eilish zegt:

    Dus jij hebt stiekem heel lekkere ijsrecepten in je bezit?

  6. zinderen zegt:

    Wat een mooie nostalgische foto met een even mooi nostalgisch verhaal erbij!

  7. djaktief zegt:

    Van ijs word ik altijd gelukkig.

  8. beaunino zegt:

    Wat een nostalgie. Mooi plaatje zo (Wil/kan je moeder haar niet meer zien nu, of is de vriendin inmiddels overleden? Mooi zo’n lange vriendschap.

  9. De Fruitberg zegt:

    Voor mij een hoorntje met een bol vanille, pistache en chocolade aub. Zonder slagroom.

  10. Rebbeltje zegt:

    Voor lekker ijs mogen ze me wakker maken…
    Een prachtverhaal en fijn voor je Ma om nog eenmaal op bezoek te mogen.
    De herrinneringen die je nu maakt koesteren.
    Groetjes

  11. Menck zegt:

    In welke jaren reed die moto-met-ijskar rond in de regio Loppem-Brugge? Ik herinner me dat ik als kind vaak een ijsje kocht aan een ijsventer met een gelijkaardig voertuig. Zou het…?

  12. joke_dev zegt:

    De feiten van het ouder worden. Gisteren was mijn moeder 9 jaar overleden. Het went niet makkelijk. Mooie herinnering!

  13. Rob Alberts zegt:

    De koektrommel bevat vooral mooie dames.Even terug ergens anders zag ik een foeilelijke mannelijke foto voorbij komen ….

    Jouw moeder zal de herinneringen steeds dieper koesteren.

    Bemoedigende groet,

  14. Flavie zegt:

    Mooie herinneringen van wellicht héél lekkere ijsjes!

Geef een reactie

