Drie weken stoom aflaten…

Ik schreef twee weken terug over ons reisje Bulgarije. Hoe dit ons echt deugd heeft gedaan en de batterijen heeft doen opladen.

Dat we twee weken extra thuis waren, daar werd niet veel over geroerd. In totaal drie weken het werk loslaten, dit was eens echt nodig. In zoverre dat hier een totaal ontspannen Thomas Pannenkoek achter zijn klavier zit. Best dit gevoel even vasthouden, want vanaf morgen begint weer de mallemolen.

Alhoewel… Deze week drie dagen werken en het is weer koekenbak :). Een volgend verlengd weekend ligt op de loer.

Woensdag trokken we met ons tufkarretje richting Brugetelle, naar de zoo die we al enkele jaren wilden bezoeken. Zeker nu een koppel panda’s de populatie heeft aangedikt, en deze ondertussen ook al een jong hebben samen, wilden we dit niet meer uitstellen. En waarom er geen tweedaagse van maken? Klein hotelletje boeken, wat extra genieten?

Vanzeneigenst, Gerard!

We parkeerden ons mobieltje vlakbij het station van Brugelette, en maakten de korte wandeling naar het park te voet. Een muurtje met opschrift sprong me meteen in het oog…

Misschien ligt het aan mijn zeer flauwe vorm van humor, maar hier werd ik vrolijk van.

Aan de ingang van de zoo viel direct op dat het toegangsticket aan de dure kant was (34 Euro/persoon). Tip voor wie na ons komt: koop ze online, scheelt toch wel een stukje. We kregen een plattegrondje om ons wegwijs te maken, maar dat bleek totaal niet praktisch, en al vlug stak ik het achter mijn oor.

Uiteraard waren we ‘gekieteld’ om onderstaande grapjassen te zien. Moeder en kind, vader zat blijkbaar op café. Drommen mensen, waaronder een delegatie van burgemeesters en enkele (allicht) hooggeplaatste Chinezen stonden de dieren aan te gapen.

Meteen viel op waarom Pairi Daiza en niet de zoo van Antwerpen in de prijzen viel toen beslist werd in welke zoo die dieren zouden geplaatst worden. Het domein van Brugelette is duidelijker groter dan dat van Antwerpen, en er werd geld noch moeite gespaard om een Chinese sfeer te creëren in deze dierentuin. Niet alleen het Aziatische werelddeel, maar ook de andere contintenten waren indrukwekkend goed gereconstrueerd. We hadden het geluk dat het ietsje boven de dertig graden was (écht zomerweer, de talrijke mooie damesbenen in  korte shortjes bewezen het). Toen we in het Afrikaanse continent binnenkwamen, met op de achtergrond Afrikaanse muziek, leek het echt of we ginds op reis waren.

In het Chinese continent had een Kortrijkse landbouwschool zelfs rijstvelden aangeplant. Wat zouden we zijn zonder de West Vlamingen, nietwaar? Wuk zoemme zien zoender de Westvlamiengen??

In het Australische continent was zelfs typisch rood zand aangevoerd om de sfeer helemaal compleet te maken. Echt, we waren zeer onder de indruk. De eerste kleine misnoegdheid rond het kostelijke inkomticket was vlug verleden tijd.

Er werd ook aan de ambiance gedacht, zoals de mogelijkheid die we kregen om het wassen van een olifant mee te maken. Toen wij toekwamen zat de tribune half vol, waarbij opviel dat de eerste banken nogal nat waren. “Ik denk dat niet alleen de olifanten zullen gewassen worden” was mij eerste opmerking. Groot was ons plezier toen we zagen dat dit inderdaad het geval was. Een Franstalige ‘meester’ gebood de kinderen van zijn klas voor het publiek te gaan zitten. Een kwartier later waren ze zo nat als een dweil. Gelukkig scheen de zon volop en was het zeer warm…

(het viel op dat de verzorgers van die olifanten Aziaten waren / speciaal ingehuurd door de zoo?)

Hier en daar liep een mooi poesje door een kooi. We kregen er geen mee naar huis…

En hier en daar ook een mooie (permanente) fototentoonstelling, waaronder eentje over Indonesië. Ik postte er vrijdag al een fotootje van. Hieronder een dameskransje van negen vrouwen, die de weblog van Thomas Pannenkoek nog niet kennen. Als je me vraagt wie niet thuis hoort in het rijtje, zou ik zeggen ‘de linkse’, want die draagt een totaal andere hoofddoek dan de andere acht. Anderen zullen beweren ‘de rechtse’, omdat haar lendendoek meer been laat zien – ook die mening houdt steek. Mij maakt het niet uit, ik vind het een prachtige foto uit vervlogen tijden. Zulke heb ik helaas niet teruggevonden in Moeders Koekjestrommel.

De zeehonden liepen vrij rond. Hieronder een vrouwelijk exemplaar met haar jong. Je kun hen horen snorren tot vijftig meter ver.

Om maar te zeggen dat die zoo meer dan alleen maar een dierentuin in. Je kun je er steendood wandelen, en komt er echt ‘kattelam’ maar rijk vol indrukken naar buiten.

En als je nadien in een naburig dorpje een chambre d’hotes neemt (hadden we ook nog nooit gedaan) en tot ’s avonds laat in de tuin kunt genieten van een lekker streekbiertje, dan is het helemaal compleet. Het dorp was zo klein dat er verder, behalve een leuke wandeling, niets te beleven viel.

Morgen weer, zoals ik hierboven al schreef, volle bak.
En, eerlijk? Ik mag er niet teveel aan denken of iets begint weer hard te bonken in mijn kippenborstenkas.

(blijkt dat collega Blogger Stef, een bijna-buur van me, de voorbije week twee dagen in Pairi Daiza was / op zijn weblog vind je heel wat foto’s van Brugge – veel mooier dan de foto’s die ik vandaag postte / we hebben elkaar mislopen – niettegenstaande we op spuugafstand van elkaar wonen (als Stef een scheet laat, kan ik hem tot hier ruiken) hebben we elkaar nog nooit ontmoet)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op Drie weken stoom aflaten…

  1. De Fruitberg zegt:

    Kosten nog moeite gespaard om een mooi verblijf te maken voor de panda’s? Als ik die zo zie liggen denk ik dat ma panda wel een goede ‘fauteuil’ zou appreciëren. Werk ze deze week, drie dagen. daarna mag je idd weer rusten 😉

  2. Matroos Beek zegt:

    Prachtige zoo! Ik was er al twee keer en ga zeker nog terug!

  3. Koen zegt:

    Een wervend stukje. Wel duur. En over het aanplanten van een rijstveld zal ik over niet al te lange tijd zelf iets schrijven …

  4. Geweldig om te lezen, jouw woorden en zinnen, ik ben en blijf fan! Succes met werken morgen, hopelijk weet je het gevoel van vakantievrij zijn vast te houden!

  5. Morgaine zegt:

    Djiez, 34 euro????????????????/ dan ben ik al geweest, echt te erg voor woorden.

    x

  6. chrissebie zegt:

    Mooie uitstap ! Het is idd een heel mooi park euh dierentuin. En dat werken, mja, ik merk dat ook bij mijn eigen mannetje, dat dit zwaar begint door te wegen. Vooral om elke dag om kwart voor vijf op te staan.

  7. Kathleen zegt:

    Dan gaan we daar toch eens naartoe moeten gaan, tijdens een volgend bezoekje aan België…

  8. poezemie zegt:

    Rare zeehonden, daar in Parai Daiza 🙂 Fijn stukje, geeft zin om er heen te gaan.
    Hoop dat je er in slaagt deze (korte) werkweek dat ontspannen gevoel nog even vast te houden..

  9. Rob Alberts zegt:

    Soms meen ik op de foto’s van Stef jou te herkennen.
    Andersom is dat nog niet het geval.
    Misschien heeft Stef een betere camera?

    Zonnige groet,

  10. Rebbeltje zegt:

    Ha bij het zien van de zeehonden gingen mijn wenkbrauwen de hoogte in, bril goed gezet en nog eens kijken maar ja hoor staat er echt hihi
    Heerlijk een dagje dierentuin en met kinderen vind ik het nog mooier allemaal
    Groetjes en fijne zondag en op naar de werkweek 😉

  11. Micheline zegt:

    Goh… hier zien de zeehonden er helemaal anders uit 🙂 34€ is redelijk veel maar de kosten liggen zeer hoog in een zoo. We zijn er nooit geweest dus is wordt dit een uitstap wanneer we ooit nog eens naar België gaan. Ziet er heel mooi uit.
    Veel moed morgen! Het is maar een korte werkweek he 🙂

  12. JasMien zegt:

    Dat zag er een leuke uitstap uit!
    Jammer dat je geen “kat” mee naar huis kreeg 😜

  13. Menck zegt:

    Pairy Daiza staat al minstens twee jaar op ons todo-lijstje, doch telkens ontbreekt de tijd of – als er al wel eens tijd is – speelt het weer ons parten.
    Verder snap ik niet dat mensen morren om 34 euro maar wel vlot >700€ neertellen voor een overroepen speeltje dat iPhone heet.

    • Zo’n IPhone van 700 Euro heb ik ook niet, mijn smartfeun is er eentje van 60 Euro van bij Vandenborre :).
      Bij ons was het bezoek ook al een hele tijd gepland, we hebben het er eindelijk van kunnen nemen…

  14. iverhoeven zegt:

    Pairie daiza is zo mooi. Ben er alleen niet meer geweest van voor dat de pandaberen er zijn komen wonen…

  15. joke_dev zegt:

    Jaja Stef bezoekt heel veel de diverse dierentuinen en woont inderdaad ook in Brugge. Jij kent hem dan… Hm. West-Vlamingen zijn goed hé, altijd geweest en het blijft in het bloed zitten 😍. Mooi plekje waar je gelogeerd was, toch een mooie foto. De Chinezen kunnen blijkbaar geen afscheid nemen van hun mooie panda’s. Ja je kan je er dood wandelen, ik raak niet meer rond op één dag. Fijn verslag.

  16. sandravda zegt:

    Julie hebben blijkbaar twee fijne dagen gehad. Ik ben nog nooit in Paira Daiza geweest, het lijkt er prachtig, maar 34 euro vind ik wel wat te veel

  17. beaunino zegt:

    Op een dagje kermis ben je zomaar meer kwijt denk ik. Het lijkt me zeker de moeite waard. Ik betaal gerust liever meer als de beesten het dan ook beter hebben, en dat is hier wel het geval. Artis is soms nog zo sneu, daar ga ik gewoon niet meer heen uit principe.

  18. Was het toen die panda’s kwamen ook zo’n hype als in Nederland in Rhenen? Belachelijk gedoe.
    Ik houd wel van dierentuinen, maar met mijn lief zal ik er nooit in rondlopen. Hij vindt dat wilde dieren niet opgesloten mogen worden..en gaat dus nooit zo’n tuin in..
    Mooie foto’s hoor! En die laatste ook!

Geef een reactie

