Moeders Koekjestrommel

Dienstplicht.

Mocht zoiets vandaag worden ingevoerd, denk ik dat het halve land in rep en roer staat. Het principe was dat elke jonge man een tijd in het leger moest ‘dienen’. Op die manier kregen ze een opleiding waardoor ons land de garantie had steeds een ‘reserve’ aan strijdkrachten klaar te hebben mocht ineens weer een oorlog uitbreken.

Het systeem was niet altijd even eerlijk. Bepaalde mensen kregen vrijstelling van die ‘plicht’, of konden er zich makkelijk vanaf maken. Wat maatschappelijke status, geld of politieke relaties kon hierbij helpen.

In mijn jonge jaren bestond die dienstplicht nog. We waren met vier broers thuis, dus was het een quasi zekerheid dat drie ervan ‘prijs’ hadden en een jaar van hun leven mochten opofferen voor het vaderland.

Zelf zag ik dit absoluut niet zitten. Er gingen verhalen rond over de vernederingen die jongeren in Het Klein Kasteeltje moesten ondergaan tijdens de medische controle. Ik zag ook de zin niet in het het ‘leren schieten’, andere mensen te vermoorden ingeval van oorlog. In zo’n geval kon je als ‘gewetensbezwaarde’ je dienst vervullen, maar dit werd gestraft door een verdubbeling van de normale termijn.

Eén van ons vieren kon vrijstelling krijgen door ‘ broederdienst’. Mijn oudste broer had in principe het recht dit als eerste te vragen, maar deed dit niet. Blijkbaar was de legerdienst voor hem een manier om een jaartje vrijheid te proeven, zonder gezaag van het thuisfront.

Dan koos de volgende broer maar voor die vrijstelling, en wisten mijn jongste broer en ikzelf dat we zouden moeten dienen. Zolang ik studeerde, kon uitstel worden aangevraagd. Toen dit niet meer kon begon het vreemd te kriebelen in mijn buik.

Mijn vader werd ziek aan zijn 54 jaar, en ik werd enige kostwinner. Hierdoor ontsnapte ik aan wat komen moest, en moest ons vaderland het zonder Thomas Pannenkoek doen aan het front, mocht ooit die oorlog uitbreken. En wees gerust: dit zou echt het grote verschil gemaakt hebben.

Op de foto bovenaan zie je één van mijn vaders broers (ondertussen zaliger), die door een fotograaf van Zarren werd vereeuwigd toen hij op een weekend naar huis kwam om zijn kleren te wassen… Een soldaat in gevechtstenue, met witte handschoentjes. Hoe tegen’strijdig’ is dit??

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Matroos Beek zegt:

    Van mijn vijf broers moesten er 2 naar het leger. Beiden zeer tegen hun zin. De eerste was er doodongelukkig. De tweede deed er alles aan om zich te laten medisch afkeuren wegens een probleempje met de nieren als klein kind. Zonder pardon vloog hij naar Soest (D) als stormfuselier. Het was er zwaar en de jongens werden er enkel afgesnauwd en op de proef gesteld. We leefden allen met hem mee… Nu luisteren we graag naar zijn straffe verhalen.

  2. tinyblogt zegt:

    Eigenlijk hé, we zeiden het gisteren nog, zou voor een aantal redenen die dienstplicht weer moeten worden ingevoerd. Heel veel jongens (waaronder ook mijn zoon én die van mijn lief) zouden er ‘deugd’ van hebben om eens aan te voelen wat een gedisciplineerd leven is, wat verantwoordelijkheid is en zelfredzaamheid. Ik heb het gemakkelijkheidshalve niet over de vernederingen, want ik hoop dat zo’n dingen nu al zouden voorbij zijn, en ik heb het ook niet over het algemeen nut, want ik ben wel vredelievend, vergis je niet. Maar zo’n jaartje weg van bij moeke’s hotel, ja, het zou hen wel wat meer mans maken. Oh en voor de vrouwen misschien hetzelfde. Maar daar ben ik nog niet aan uit…

    • Tuurlijk ‘voor de vrouwen hetzelfde’, daar ben ik direct aan uit :). Discriminatie geldt niet alleen voor de lusten, maar ook voor de minder plezante dingen.
      Wat die ‘discipline’ bij de jeugd van vandaag betreft geef ik je geen ongelijk. Maar laat zoiets zinvol worden opgelost, en niet via het opnieuw invoeren van die stomme dienstplicht. Laat jongeren (m/v) ‘verplicht’ een soort vakantiejob of stage volgen van enkele maanden, weg van thuis. Laat ze die periode zelf hun boontjes doppen, hun was en plas doen, hun financiën regelen. Wie na die periode nog niet rijp is voor de samenleving, zal het nooit zijn.
      Zelf deed ik vakantiejobs vanaf mijn veertiende (toen moest ik 3/4den van wat ik verdiende afgeven, je zou dit vandaag eens moeten proberen bij de jongeren). Toen ik jong huwde had ik of mijn vrouw geen heimwee naar ‘moeke’s hotel’.

      • beaunino zegt:

        Mooi koekje weer Thomas. Ik sluit me bij jou wijze woorden aan. Hoewel het voor sommige jongeren geen kwaad zou kunnen, zoals Tiny voorstelt. Gut, ik weet het nog goed, de spanning voor die jongens. Moesten ze wel? Of kwamen ze eronderuit?

  3. Rob Alberts zegt:

    Oorlogje spelen deed ik sojameel als kind.
    Zonder er iets van te begrijpen …

    Bij mijn keuring werd ik niet goed genoeg gevonden.
    Het was een voordeel.
    Toen en nu nog minder had en heb ik met het leger!

    Snel werd ik lid van de PSP en nu nog lid van GroenLinks.

    Na mijn keuring verdween de dienstplicht geloof ik.

    Soms draag ik mijn t-shirt ” alles van waarde is (ge-)weerloos “.

    Vredelievende groet,

    • Dus is de dienstplicht in Nederland veel vlugger verdwenen dan in ons Belgenlandje…
      Zo’n T-shirt zou ik ook wel dragen.

      • De dienstplicht bestond nog in 1991-1992 hoor, toen ging mijn zoon in dienst. Hij is van 1973. Een paar jaar later is de dienstplicht opgeschort, niet echt afgeschaft. Er wordt niet meer opgeroepen maar als het nodig is kunnen ze het wel doen.
        Van mij mogen ze weer massaal jongeren oproepen. Mijn zoon is er alleen maar beter van geworden qua discipline etc.

        • Met dat laatste ben ik niet akkoord. Ten eerste zijn er enkel mannelijke recruten (waarom de meisjes niet?), en ten tweede kan discipline ook op andere manieren worden aangeleerd.

          • In Nederland zijn er heel veel vrouwen beroepsmilitair. Dus vrouwen kunnen ook opgeroepen worden hoor! En die discipline is net ietsjes meer aanwezig als thuis. Een voorbeeldje.. mijn zoon wilde op een avond niet terug. Ze kunnen me wat zei hij, ik heb er genoeg van. Dezelfde avond stond de MP voor de deur. Hij was er niet. Volgende ochtend om half 6 stonden ze weer op de stoep en toen werd hij meegenomen. Dát was eenmalig, hij wilde het nooit meer meemaken!
            Hij was geen lastige puber, nooit echt problemen gehad met hem. Maar toch vind ik dat die diensttijd hem echt geen kwaad heeft gedaan..

  4. Morgaine zegt:

    Hier zat het anders in elkaar met broederdienst, mijn ex man is 1 van de laatsten die het kreeg, maar voor hem, moesten er dan wel 2 in dienst zijn geweest, anders had hij het niet gekregen, het was niet dat als er maar eentje in dienst was geweest, dat de volgende het aan kon vragen.

    Gelukkig had jij wat anders aan je hoofd waardoor je de dans ontsprongen bent.

    X

  5. Koen zegt:

    “Voor goed ongeschikt” … dat staat gestempeld op mijn leger-formulier na een zitting bij een rechtbank (Krijgsraad (???) in Antwerpen. Nooit eerder in mijn leven was ik zo blij met zo’n ‘negatieve’ beoordeling.

  6. Flavie zegt:

    Jammer dat je vader ziek werd, maar wel een geluk voor jou!

  7. Samaja zegt:

    Mijn vader is afgekeurd geweest voor het leger wegens platvoeten. Het cliché dus ;-). Ik vind eerlijk gezegd dat hij helemaal geen platvoeten heeft. Vreemd hé. Hij zegt er zelf niet veel over. Hij was zeker niet rijk of machtig genoeg om dat achter de schermen geregeld te krijgen, ik snap het nog altijd niet en ben zeker dat ik nooit zal weten wat er nu precies aan de hand was.

  8. De Fruitberg zegt:

    Ik heb die legerdienst – wegens broederdienst – niet moeten uitvoeren.

  9. Rebbeltje zegt:

    De mooiste tijd van het leven van mijn broer…die wel heel creatief de dienstplicht wist te ontlopen. En dan ook regelmatig door de ME thuis werd opgehaald.
    Andere broer heeft daar zijn beroep gevonden…wilde boer worden maar kwam daar in aanraking met verpleging…dus er zijn ook goeie dingen aan de dienstplicht.

    Fijn weekend

  10. nannonblog zegt:

    Zonder gezaag of gezag van het thuisfront? Beide kan natuurlijk al vind ik gezaag veel leuker! Van mijn broer werden ze helemaal gek in dienst zo dwars als het maar zijn kan, hij kon zich enkel vinden in bardienst 😉

  11. Eilish zegt:

    Er zijn ook mensen die een zware dienst regelen voor hun kinderen. Nadat mijn man als heel gevoelig 12-jarig jongetje op internaat werd gedropt, was dat voor mijn schoonvader nog niet voldoende. Het was inderdaad een politieker die geregeld kreeg dat zijn zoon zowaar nog meer door het leven gebroken werd.
    Al deze zaken hebben zeker bijgedragen aan zijn vroege dood…

  12. Ik was ook afgekeurd wegens medische redenen (astma) dus heb ik weinig ervaring met het leger. Al was het geen leuke ervaring: de medische keuring was een administratieve rompslomp dat men mij van het kastje naar de muur stuurde en tijdens de medische test begon ik te hyperventileren (nadien nooit meer mee gemaakt). Na de krijgsraad waar ik als eerste aan de beurt was maar toch uren mocht wachten omdat één van de dokters dringend opgeroepen was … voor een bevalling was ik voor altijd daar van af.
    Toch hoor ik ook mensen die goeie herinneringen hebben aan hun legerdienst en er wel nuttige opleidingen kregen. Ze haalden er hun rijbewijs, wie het geluk had om in een technische afdeling terecht te komen, werkte er aan allerlei voertuigen of wie in de medische afdeling terecht kwam kreeg daar ook een degelijke medische opleiding. Dienstplicht was voor velen echter ook een domper op hun carrière want een onderbreking voor wie na school direct aan de slag kon. Solliciteren terwijl je eigenlijk nog je legerdienst moest doen, was niet gemakkelijk.
    Mijn ma is al meer dan 40 jaar getuige van Jehovah en ten tijde van de legerdienst vlogen die in de gevangenis. Jaren zelfs voor 2 jaar tot een slimme advocaat een gaatje vond in de wet en dat werd herleid tot 1 jaar. Eigenlijk voor wat het koste was het in het algemeen niet bepaald nuttig.
    mvg

  13. perdebytjie zegt:

    Al my tydgenote moes diensplig vervul en ek onthou toe ek my laaste jaar op skool was,het die weermagsersante gekom en al my seuns klasmaats opgekommandeer.Dit was baie skokkend.Hulle moes gaan oorlog maak op die grens tussen Angola en Namibië.Baie het in doodskiste teruggekom.Daar is vandag nog van hierdie mense wat aan post traumatiese sindroom ly of sommer net “bossies” (mal) geword het.Dit was die term wat gebruik is,omdat Suid Afrika in ’n bosoorlog gewikkel was.Oorlog is so onsinnig!

  14. bentenge zegt:

    Die witte dingen zijn stofkloppers vermomd als handschoenen.

  15. Menck zegt:

    Ik deed dienst in het militair hospitaal in Keulen. Zonder zever: zalige tijd. De vriendschappen die je daar opbouwt, zijn voor altijd.

  16. djaktief zegt:

    Wat zou het toch mooi zijn als we helemaal geen dienstplicht nodig hadden. Geen oorlogen en gewoon mensen die zich om elkaar bekommeren.

Geef een reactie

